Yamaha Aventage RX-A3060 házimozi erősítő teszt
2017. január 26., csütörtök, 15:25
Yamaha audio házimozi erősítő Atmos Dolby Atmos Yamaha házimozi Yamaha erősítő Yamaha Avantage házimozi erősítő Atmos házimozi Atmos erősítő Yamaha teszt házimozi teszt házimozi erősítő teszt Dolby Atmos házimozi Yamaha házimozi teszt
Yamaha házimozi erősítőt hozott nekünk a Jézuska, méghozzá a csúcsmodell RX-A3060 típusút. Ebből a mondatból az is kiderül, hogy bő egy hónapunk volt alaposan megismerni, tapasztalatokat szerezni, amikről az alábbiakban számolunk be Önöknek.
A nagy kartondoboz átvételekor egy figyelmeztetést is kaptunk: vigyázat, nehéz! Nem vettük komolyan, mert az utóbbi években folyamatos fogyókúrának voltunk tanúi, egyre könnyebbé váltak a házimozi erősítők, még a csúcsmodellek is közelebb álltak a 15 kilóhoz, mint a húszhoz. A Yamaha RX-A3060 szakított ezzel a trenddel, van benne anyag rendesen, tömege 19,6 kilogramm! Nyilván nem ezen múlik a legfontosabb tulajdonság, a hangminőség, de a házimozi rajongók számára akkor is pozitívum.
Az erősítő előlapján semmi különös nem ragadta meg a figyelmünket, pontosan olyan kinézetű az RX-A3060, mint az Aventage sorozat többi modellje és ez így teljesen rendben van. Így, ilyennek szeretjük a Yamahákat. A két hatalmas gomb jól kézre áll, kellemes tapintásúak, igazából csak a kipróbálás kedvéért tekergettük meg azokat. Az általuk közrefogott lenyíló panel alatt seregnyi gomb sorakozik, minden funkció, beállítás, menüpont elérhető velük. Szokás szerint az előlapi csatlakozók is itt kaptak helyet: HDMI, USB, fejhallgató, bemérő mikrofon, kompozit videó és sztereó. A kijelző megfelelő méretű, a lényeges információkat messziről is olvashatóan mutatja, a kevésbé fontosak - nem sok van belőlük - csak egészen közelről ismerhetőek fel, ebben sincs semmi szokatlan.
Hátulján legfelül a HDMI 2.0a csatlakozók (7 be-, két kimenet) sorakoznak, rajtuk keresztül a 4K/UHD 60 fps, HDR, BT.2020, 4:4:4 szín-mintavételezésű, HDCP 2.2 szabványú jelek továbbíthatóak.
Retró hatásúak a kompozit valamint komponens videó be- és kimenetek, de minket nem zavartak, elfértek a hátlapon, még így is maradt szabad hely bőven. Viszont a régebbi erősítőkön szinte kivétel nélkül megtalálható 7.1 analóg bemeneteket hiába kerestük. Szerintünk ez komoly és érthetetlen hiányosság, bár nem egyedi eset. Ezzel szemben például a Marantz SR7011, Denon AVR-X7200 hátlapján megtalálhatóak ezek az aljzatok.
Az A.R.T. - Anti Resonance Technology, ismerős lehet a Yamaha Aventage erősítőket és honlapunk tesztjeit tanulmányozók számára. Természetesen ebből a készülékből sem maradt ki. Kívülről csak a középső, ötödik láb látszik, a tetőlap levétele után pedig a rezgéscsillapító és merevítő hatású H kialakítás, ami tulajdonképpen három keskeny fémlap, amelyek felül összefogják az oldal- elő- és hátlapokat.
A beltartalom szintén lényeges eleme az ESS Sabre32 9016 Ultra DAC, 192 kHz/32 bit hét (front-, center-, oldalsó és hátsó háttérsugárzók) csatornára, ESS9006 a maradék négyre.
USB bemenetén keresztül a formátumok széles skálája megszólaltatható: többek között DSD 2,8/5,6 MHz, 192 kHz/24 bites FLAC, WAV, AIFF és a 96 kHz/24 bites Apple Lossless. Fontos tulajdonság a szünetmentes (gapless) lejátszás, amit azok értékelnek igazán, akiket már bosszantott az egymást követő zeneszámok első pár másodpercének némasága.
A Yamaha specialitás Cinema DSP HD³ ebben a készülékben is rengeteg programmal szórakoztatja tulajdonosát. El lehet velük tölteni pár órát, de szerintünk a Blu-ray filmek eleve csúcsminőségű hangzásához nincs szükség ilyesfajta doppingolásra, felturbózásra.
Az RX-A3060 9 erősítő csatornája számos kiosztásban bevethető, közülük kettő a Dolby Atmos és a DTS:X kedvelői számára lehet izgalmas: a 7.2.2 és az 5.2.4. Maga a processzor rész ennél is többre képes, egy sztereó erősítő segítségével a 7.2.4 konfiguráció, tehát összesen 13 csatornás kiépítés szólaltatható meg.
Ismerős Yamaha szolgáltatás a Compressed Music Enhancer, amely megpróbálja a tömörített formátumú és a Bluetooth-on közvetített zenéket élvezhetőbbé tenni. Mindenki saját hallása, ízlése alapján eldönteti, hogy mennyire sikeresen. Nekünk ettől sem az MP3-ról, sem a "kékfog-ról" nem változott a véleményünk.
Bő évtizede a házimozis készülékeknek szinte kötelező tartozéka az akusztikai önbemérő rendszer és automatikus EQ, ennek Yamahás változata már nem új, néhány évvel ezelőtt ismertük meg, neve YPAO R.S.C. (Yamaha Parametric Room Acoustic Optimizer; Reflected Sound Control). Egy háromágú sablont adnak a mikrofonja mellé, ennek végeiben mérve tulajdonképpen 3D-s akusztikai térképet készít szobánkról a 64 bites rendszer. A közepére függőlegesen beilleszthető rúd végére helyezett mikrofon kiméri a mennyezeti hangszórók magasságát, a belőlük érkező hangból megállapítja a szögeltéréseket. Bevethető extra a parametrikus EQ, amely meglehetősen széles határok között üzemel: -20 +6 dB, 31,5-16000 Hz, 0,5-10 Q faktor.
Népszerű és keresett funkció az AirPlay és a Wireless Direct, melyek a beépített WiFi vevőegység és az antennák jóvoltából könnyedén és hibamentesen használhatóak. Szintén elmaradhatatlan a Spotify Connect, Napster, Pandora, VTuner és más internetes szolgáltatók, rádió állomások műsorának vételi lehetősége.
A sor végére hagytuk a Yamaha pompás multiroom szolgáltatását, ez a MusicCast, amiről már sokszor és részletesen írtunk. Lényege: a lakásban elhelyezett Yamaha lejátszók, erősítők és más készülékek a felhasználók tetszése szerint megszólaltathatóak és összepárosíthatók egymással. Egy letölthető applikációval, mobil eszközökről vezérelhető a MusicCast központi egységeként tisztelhető RX-A3060, és az összes többi, amiket az előbb felsoroltunk. Az otthoni hálózaton keresztül bárhonnan bárhová lehet zenét küldeni, valamint rendelkezésre áll a második és harmadik zóna hagyományos módon történő hangosítása is, ám a MusicCast nagyszerűsége és sokoldalúsága mellett ki választaná azt?
Az erősítőhöz mellékelt távirányítóról most sem tudunk elismeréssel nyilatkozni. Elem nélkül került a kezünkbe, meglepődtünk csekély tömegétől, ezt az áramforrások belehelyezése valamicskét kellemesebbé tette.
A CX-A5100-ét nehéznek és nagynak minősítettük, ez éppen az ellenkezője. Gombjainak többsége pici, a feliratuk apró, szemüveggel is nehezen olvasható, ráadásul nincs háttérvilágítása, ami ebben az árkategóriában súlyos hiányosság. Az AV Controller applikáció valamennyire orvosolja ezt a problémát, de nem teszi semmissé.
Meghallgatás
Szokás szerint Cambridge Audio CXU lejátszót használtunk, a hangfalak pedig a Triangle műhelyéből származtak, a szubláda KEF és SVS típusú volt. Rögtön egy dicsérettel kezdjük, az Esprit Ez szett olyan kiválóan illett a Yamahához, mintha direkt egymáshoz tervezték volna őket.
Hangjában temérdek apró részlet jelent meg, ez sztereó zene hallgatásakor is feltűnt és jókora piros pontot érdemel. Mivel házimozi erősítő, nem tudta maradéktalanul felfedni az összes finomságot, ám ez csak a Musical Fidelity M5si sztereó erősítővel történő összehasonlítás során vált markánssá. Mondhatja erre a Kedves Olvasó, hogy nem korrekt a két készülék párharca, hiszen nyilvánvalóan nem lehet olyan hangja egy 700000 forintos házimozi kombájnnak, mint egy 630000 forintos kétcsatornásnak. Naná, hogy nem lehet, senki nem is várta el az RX-A3060-tól, de valamihez csak kell viszonyítani, amikor hangminőséget vizsgálunk. Az a lényeg, hogy ezzel a Yamahával szívesen hallgattunk bármilyen zenét, még akusztikust és klasszikust is. Tetszett, hogy Pure Direct üzemmódban nem adott jelet a két szubládának, csak a frontsugárzók szóltak. Persze sokcsatornás koncertfilmekkel inkább volt elemében az RX-A3060, mint Beethoven 9. szimfóniájával. Éppen ezért többször elindítottuk kedvenc referencia lemezeinket: Hit Man Returns és az A New Day címűeket, valamint számos másikat, amiknek felsorolásától eltekintünk. Ritmus, dallam, dinamika rendben, még a libabőr is megjelent néha.
Leginkább a DTS:X hangzás milyensége izgatta a fantáziánkat, azért egy olyannal kezdtük az akciófilmek sorát. A Jason Bourne hangja nem referencia minőségű, de azért a jók közé tartozik, a bluray.com-on 4,6 ponton áll. Az RX-A3060 és a hozzá csatlakoztatott hangfalak remekül érzékeltették a durva, vérre menő bunyótól felhevült nézőközönség ordítozását, a terem atmoszféráját. Ennek ellenpéldájaként hatalmasra kitágult a tér, amikor a főhős a szabad ég alatt a tömegben menekült üldözői elől. Egyértelműen azt éreztük, hogy eltűnt a plafon a fejünk fölül. A Dolby Atmos demólemez szintén lélegzetelállító dinamikával és részletességgel szólalt meg. A magassági hangokkal elégedettek voltunk, pedig "csak" a frontsugárzók tetejére helyezett hangdobozkák biztosították azt.
Alaphelyzetben 5.2 felállásban szólaltattuk meg a többi filmet, közben átkapcsoltunk a processzor által generált 5.2.2-re, ami meglepő mértékben emelte az élményfaktort. Annyira azért nem, hogy folyamatosan bekapcsolva hagyjuk, de ez szintén egyéni ízléstől függ. A San Andreas mélygarázsos jelenetének kifejezetten jót tett, még rémisztőbbé váltak a földrengés effektusai.
Mivel már a sokadik Yamaha házimozi erősítő adta elő ugyanazt a bosszantó jelenséget, tovább nem hallgathatjuk el, mert számos fórumos bejegyzés mutatja, hogy nem egyedi eset. Panasonic televíziónkkal nem volt hajlandó az ARC kapcsolatot normálisan fenntartani és minden részletében rendben működtetni. Miután engedélyeztük és beállítottuk az összes lehetséges menüpontot, a HDMI-n csatlakoztatott TV hangját megszólaltatta az erősítő, eddig OK! Ám a hangerőt nem tudtuk szabályozni a tévé távirányítójával, sőt, nem némította le a TV-t, azt minden alkalommal nekünk kellett megtenni. Ha netán elfelejtettük, akkor filmnézés közben egyszer csak elkezdtünk azon agyalni, mi nem stimmel a hangzással. És ez még nem minden! Kikapcsolás (készenléti állapotba helyezés) után, a legközelebbi használatkor mindent kezdhettünk elölről. On-ról off-ra, majd ismét on-ra kellett állítani a menüben az összes erre vonatkozó lehetőséget, csak akkor volt hajlandó megszólalni a TV hangja. A hiba biztosan nem a mi készülékünkben van, mivel más erősítőkkel az összes ARC funkció előírás szerint működött és működik.
Elismerésre méltó munkát végeztek a Yamaha tervezőmérnökei. Belepakoltak az Aventage csúcsmodell erősítőbe minden olyat - a sokcsatornás analóg bemenetet kivéve - amire manapság egy házimozi megszállott vágyhat. Hangminősége kiváló, erőben sem szenved hiányt, a MusicCast habként került a tortára, mi kellhet még.
Az új, magassági csatornás és objektum alapú Dolby Atmos és DTS:X formátumoknak változatlanul nem lettünk a rabjai, ez ízlés dolga, teljes mértékben szubjektív. De el kell ismernünk, mindkettő remekül szólt az RX-A3060 jóvoltából. Talán az eddig hallottak közül a leginkább élvezetesnek nevezhető minőségben. Tehát mindazok, akik nem csak a kiemelkedően jó hangzásért lelkesednek, hanem a plafonról megszólaló effektusokért is, biztosan jól választanak, ha ezt az erősítőt viszik haza.