Onkyo TX-SR3100 DAB házimozi erősítő teszt
2024. december 5., csütörtök, 23:40
Onkyo audio házimozi erősítő házimozi erősítő erősítő teszt Onkyo teszt házimozi erősítő teszt Onkyo erősítő teszt Onkyo házimozi teszt Onkyo házimozi erősítő
Az Onkyo mindig is éllovasa volt a megfizethető házimozi erősítők gyártásának. Szerencsére manapság sincs ez másképpen, hiszen továbbra is ezekre a készülékekre van a legnagyobb kereslet. Megfelelő számú és modern kényelmi funkciók, elegendő teljesítmény és könnyű kezelhetőség, tulajdonképpen erre van csak igénye egy átlagos felhasználónak, és jó eséllyel indul a TX-SR3100 DAB házimozi erősítő, hogy ezeket kielégítse.
Az Onkyo is készített egy trónkövetelőt a belépő szintű házimozi erősítők között
Az Onkyo már a kilencvenes évek végén nagy fantáziát látott a házimoziban, ezért sorra kezdték el készíteni az AV erősítőiket, amelyek minden szegmenst lefedtek, de a legnagyobb felhozatal a megfizethető, belépő kategóriában volt. Nincs ez másképpen most sem, hiszen minden valamire való multi cég készít kis büdzséjű elektronikát, akkor miért pont ők szakítanának a hagyományokkal? Az Onkyo TX-SR3100 DAB 220 ezer forintba kerül, tehát tényleg bárki számára elérhető, aki ragaszkodik a jól bevált megoldásokhoz, a lakásban pedig elfér egy hangfalszett is, így nem a hangprojektor megoldást választják.
Az Onkyo nem tud, és talán nem is akar szakítani a hagyományokkal a külső megjelenés tekintetében sem, így legalább már távolról rájöhetünk arra, hogy az Ő portékájukkal van dolgunk. Hangerőtárcsa, bekapcsológomb, köztük egysoros, zöld karakterű kijelző, bemenetválasztók sora és a menü is elérhető innen, de kapunk 3,5 mm-es Jack fejhallgató kimenetet és a kalibráló mikrofon is ide csatlakoztatható. Mindez szellősen, logikusan elrendezve, nincs semmi zsúfoltság, mintha a kilencvenes években járnánk.
A hátoldal is hasonló elven készült, jól átlátható, de ezt el is várjuk egy ilyen kategóriájú készüléktől, ami nincs telepakolva minden létező extrával. Bal oldalon a tunerhez való antennát csavarozhatjuk fel, alatta van optikai, koaxiális, és három analóg bemenet, egy kimenet a zónafunkcióhoz, és dupla mélyláda vagy végerősítő kimenet. A hagyományos kivitelű hangfalcsatlakozók középen találhatók, felettük helyezkednek el a HDMI aljzatok, ahol külön bemenetet kapott a lejátszó, a streamer, a szatellit és a játékkonzol, és kapunk kimenetet is HDMI eARC formájában, valamint egy USB-t a telefonunk töltéséhez, a WiFi-hez és Bluetooth-hoz külön antenna jár. A tápkábel fix, tehát tuningra nincs lehetőségünk, ami biztosan érezhető volna, de ez a megoldás még belefér ebbe a kategóriába.
Nézzük most szépen sorban és részletesen az 5.2 csatornás TX-SR3100 DAB tudását, ami természetesen belül lakozik! A csatornánként 80 wattos készülékben a Dolby Atmos és a DTS:X dekóderek lehetővé teszik, hogy az erősítő háromdimenziós hangot képezzen, ami röviden azt jelenti, hogy az effektusok hangszóróról hangszóróra vándorolnak a szobában. A HDMI 2.1a több nagy videofelbontást támogat, beleértve a 8K60 és 4K120, valamint a dinamikus HDR-t is. A kombinált, 60 Hz-es frissítési frekvencia lehetővé teszi a gyors mozgások éles megjelenítését, a HDMI 2.1a 8K-val pedig a jelenleg piacon lévő legnagyobb felbontású képanyagokat is támogatja.
A Dolby Vision és a HDR10+ technológia a régebbi felvételeket is úgymond modernizálja, tehát érzékelhetően élesebb, dinamikusabb és tisztább képet nyújt, mint azt megszoktuk. Az Onkyo is kínál bemérő rendszert, ami itt az AccuEQ Room Calibration nevet kapta. Ezzel leegyszerűsödnek a kezdeti beállítások, hiszen ez a kalibrálási technológia kompenzálja a hangsugárzók méretének és távolságának különbségeit, az egységesebb hangkép érdekében, valamint a szobaakusztika hangzásrontó tulajdonságait. Szórakozás közben kiemelhetjük a párbeszédet és az énekhangot a Vocal Enhancer technológiájával, aminek a lényege az, hogy a centercsatornát az erősítő hozzáigazítja a két frontsugárzóhoz, ráadásul ez az opció a hangerő pillanatnyi állásától független, magyarul akár halkan is érzékelhető.
A Music Optimizer DSP zenehallgatásnál jöhet jól, ott is akkor, amikor esetleg veszteségesen tömörített formátumokat hallgatunk, hiszen ez a technológia valamennyire visszaállítja a hangfájlokat az eredeti veszteségmentes minőségükre úgy, hogy új jeleket hoz létre, hogy pótolja a tömörítési folyamat során kimaradt részleteket. Egy kis varázslat ugyan, de tényleg jól jöhet azoknak, akik így tárolják, vagy csak ebben a formában jutnak hozzá kedvenc zenéikhez. Nekik érdemes még használni az Bluetooth 5.0 kapcsolatot, ami a vezeték nélküli zenelejátszást nyújtja okostelefonról, vagy tabletről.
Térjünk azonban vissza házimozis kvalitásaihoz, hiszen még akad belőlük pár! Dolby formátumú hanganyag lejátszásakor a Dolby Atmos Height Virtualizer virtuális térhangzást és magassági hatást hoz létre a kvázi hagyományos hangfalszettből anélkül, hogy plusz költségekbe vernénk magunkat egy ilyen kiegészítő kedvéért. A Klipsch Optimize Mode elnevezés önmagáért beszél, hiszen az Onkyo elsősorban az amerikai hangfalspecialista Reference és Reference Premiere sorozatú dobozaihoz kínálja az erősítőjét, az eljárás lényege pedig az, hogy a rendszer automatikusan alkalmazza az optimalizált keresztváltó beállítást. A 8K/4K Ultra HD a 4K vízszintes és függőleges felbontásának kétszeresével és 4-szer annyi képponttal él, tehát elmondhatjuk azt, hogy az erősítő hang és kép tekintetében is kihasznál mindent a felkonvertáláshoz a kategóriáján belül.
220 ezer forintért többet ne várjunk el, maximum még egy távvezérlőt, ami méretes darab, elég könnyen elsajátítható a kezelése, és minden logikusan megtalálható rajta, pedig sok szabad felületet nem kapott. Applikáció még nincs itt, nem is nagyon számítottunk rá, tehát negatívumként nem említhetjük egy valóban belépő kategóriájú házimozi erősítőnél. Nézzük viszont, hogy milyen volt kezelni, milyen hangzást nyújtott, és hogyan bírta a terhelést a TX-SR3100 DAB, ami nevéből adódóan tartalmaz egy DAB rádióvevőt, de ennek értékeit idehaza sajnos már nem élvezhetjük.
Olcsó, de nagyon is használható és ügyes szerkezet az Onkyo TX-SR3100 DAB
Kezdjük is talán az elején! Az üzembe helyezés magától értendő, a csatlakozók elég szellősen vannak a hátlapon, így ott sem visz el minket semmi az erdőbe, aztán ott van a bemérő mikrofon és az AccuEQ Room Calibration, ami pár perc alatt elvégzi a dolgát. Az alap, tehát 5.2 mellett 3.1.2-es összeállításban is meghallgattuk az erősítőt, hiszen nagyon is érdekelt minket, hogy hová is vezethet ez a sok kalibrálás, tulajdonképpen mű végeredmény, aminek egyébként mindig is volt jogosultsága a zeneiparban. Azért van ez a szóhasználat, mert biztosan emlékeznek sokan arra, hogy egyes SACD-lejátszókban is volt felkonvertálási lehetőség szimpla CD-ről, és bár nem nagyon terjedt el, a hatása mégis érzékelhető volt. Mi maradtunk házimozi konfigurációban, ott is elsősorban a filmeknél, de persze zenei anyagok is előkerültek idővel.
Az Oppenheimer volt a nyitó tétel, amiben sok a dialógus, talán annál is több a zene, és a legtöbbször a kettő együtt van jelen, mint általában Nolan filmjeinél. 3.1.2 összeállításban elég kompletten és kizökkenthetetlenül viselkedett az erősítő, tisztán szólt végig, maga a hangzás pedig elég rendesen összeállt. A párbeszédek és az effektusok is kiegyensúlyozottak voltak, így jól átjöttek a film drámai pillanatai és csendesebb mozzanatai. A mélynyomó is csak a szükséges basszust tolta anélkül, hogy negatívan befolyásolta volna a többi tartományt. Ebben nagy szerepe volt a remek keverésnek, mert Nolan filmjénél maradva, mondjuk a Dunkirk esetében biztosan más lett volna a végeredmény, ott ugyanis nagyon a hanghatásokra épül az egyébként nagyszerű háborús dráma. Az 5.2 összeállítás szintén jól működött, de az igaz, hogy egy kicsit jobban össze kellett kapnia magát a készüléknek, hogy megmutassa az előadás mélységeit. Amolyan klasszikus felállás volt ez, ami a régi mozirajongók szívét talán jobban megdobogtatja majd.
Maradjunk még kicsit az Oppenheimer-nél, ahol az Onkyo TX-SR3100 a Vocal Enhancer nevű funkciója nagyon is hasznosnak bizonyult. Ez ugye elsősorban a párbeszédek tisztaságának javításáért felel úgy, hogy a középső csatorna információit keveri a front hangfalakra. Nagyon hasznos volt, mert sokszor kihívást jelenthet a bonyolult hangkeverés miatt, hiszen az intenzív háttérzene szinte mindig jelen van. A Vocal Enhancer bevetése nagyon érezhetőnek tűnt ekkor, tényleg változást hozott, könnyebben érthetők voltak a mondatok, pontosabban nem vonta el a figyelmünket a zene róluk. Nem minden filmnél érdemes használni ezt a funkciót, hiszen többnyire nem ilyen módosan és profin vannak keverve a művek, de egy próbával biztosan nem veszítünk semmit. A lényeg egyértelműen az, hogy ahol szükség van rá, ott elég jól teszi a dolgát.
Már régen használtuk alapanyagként a Moulin Rouge című, már a bemutatásakor klasszikussá vált filmet, ahol tényleg minden van, ami szemnek és fülnek ingere. Rengeteg ének, sok párbeszéd, számtalan zenei betét, így az Onkyo TX-SR3100-at próbára tettük egy modern musical dinamika tartományával és igényes hangzásával. 5.2 beállítással az erősítő megragadta a film lényegét, a nagy energiától a szóló énekek árnyalataiig. A hanganyag tele volt élettel, minden hangjegy és dalszöveg tisztán hangzott el, a lendületes témákban a basszus mélysége és ereje, a csendesebb pillanatokban az ének tisztasága egyértelműen remekelt. Míg szoba, vagy annál valamivel nagyobb hangerőn mindig gazdag, tiszta hangzást kínált az Onkyo, viszont tényleg nagy kivezérlési szinten azért érezhető volt, hogy kezd kifogyni az erőből, de ez a jellemző ebben a kategóriában abszolút elfogadott.
Végül mozizáskor kipróbáltuk a Dolby Atmos Height Virtualizer opciót is, ami hagyományos hangfalszettel szimulálja a térhatást és a magassági, tehát Atmos hangzást, így nincs szükség további kiegészítő hangdobozokra. Hallható volt, ahogy a lövedék, pontosabban annak a hangja átsüvít a két hangfal között, a hatás lenyűgözően közeli volt, bár inkább úgy éreztük, hogy a hang elölről és felülről jön, nem pedig közvetlenül a fejünk fölött. Ennek ellenére sokkal jobban szólt aktiválva, mint kikapcsolva ez a funkció, tehát virtualitás ide vagy oda, ez is rendesen működött, ami tényleg jó hír azoknak, akik nem szeretnék bővíteni meglévő hangfalszettüket.
Sztereó zenehallgatás is fontos egy házimozi erősítőnél, ahol az Onkyo szintén tisztességesen szerepelt. Kis könnyűsúly ugyan volt, ahogyan színezés is, főleg a Bluetooth kapcsolaton keresztül, de CD-lejátszót használva meglepően kellemes szórakozásban volt részünk. Alapkategóriás volt az előadás itt is, de abból nagyon is stabil, ráadásul hosszú távon sem zavaró. Volt némi magas- és mélykiemelés, és az egységességben is találtunk hiányosságokat, de még valamivel szobahangerő felett is nagyon szórakoztató, stabil volt a TX-SR3100 DAB előadása, ami elsősorban könnyedebb zenéken, azon belül is rockon, koncertfelvételeken, és elektronikus műfajon érvényesült. Ennél nem vártunk többet, tehát itt sem érheti szó a ház elejét.
Összegzés, végszó
Az Onkyo TX-SR3100 DAB 220 ezer forintos árával abszolút belépő kategóriás házimozi erősítő, megfelel ennek a teljesítménye, a felszereltsége, a tudása, a kezelhetősége, de számos extrát is nyújt, amivel csak drágább készülékekben találkozhatunk. Gondolunk itt elsősorban a Dolby Atmos Height Virtualizer és a Vocal Enhancer opciókra, amelyek jó hatással vannak a mozizás élményére, és még azt is kiküszöbölik, hogy meglévő hangfalszettünket mindenképpen ki kelljen pótolni Atmos sugárzókkal. Ezzel a készülékkel az Onkyo kielégíti azokat a vágyakat, amelyek között egyszerre van ott a teljesítmény és a funkcionalitás, ráadásul tényleg mindenki számára megfizethető áron. Az Onkyo TX-SR3100 DAB ezek alapján logikus választás azoknak, akik nem akarnak sokat költeni, nem akarnak plusz hangszórókat venni, de élvezni akarják az új vívmányokat, ha azok virtuálisak is, de az a lényeg, hogy jól és hatékonyan működnek.