Marantz SR8015 házimozi erősítő teszt
2021. március 31., szerda, 23:50
Marantz audio házimozi erősítő Dolby Atmos Marantz erősítő Marantz házimozi házimozi erősítő házimozi teszt Marantz teszt erősítő teszt Dolby Atmos házimozi házimozi erősítő teszt Marantz erősítő teszt Marantz házimozi erősítő teszt
Szinte követhetetlen a házimozi erősítő gyártók azon törekvésének eredménye, hogy egymást túllicitálva dobják piacra az újnál is újabb készülékeket. Alig ismerkedtünk meg az egyikkel, máris kopogtat az utódja. A Marantz valamiért nagyon sokáig nem jelentkezett igazi csúcskategóriás AVR-rel, nagyra nyílt az olló az SR-ek aktuális zászlóshajója és az olcsóbbik processzor/végerősítő páros között, ezt kifogásoltuk és több ízben szóvá tettük. Aztán három évvel ezelőtt végre megjelent az SR8012, egy igazi nagyágyú. Nálunk is járt, fejet hajtottunk a tudása és hangminősége előtt. Továbbfejlesztett változatára tavaly év végéig kellett várni, amely várakozás nem volt feszült és nehéz, mert az említett fenevad szinte mindent tudott, amire egy megszállott házimozisnak szüksége lehet, sőt, annál is többet...
Azonban a térhangzás formátumok száma közben gyarapodott, a képfelbontás és a hozzá csatlakozó - számunkra bizonyos fokig mókusvakításnak tűnő - extrák száma szintén bővült. Jelentős részüket nem lehetett firmware frissítéssel hozzáadni a meglévő szoftverhez és hardveres változtatásokra is szükség volt. Megszületett tehát az SR8015, tavaly ősszel jelentették be, a hazánkba érkező első szállítmányából kaptunk egyet tesztelésre.
Sorra vesszük a legfontosabb változtatásokat, amik belekerültek az SR8015-be!
Kérjük a Kedves Olvasót, bocsássa meg nekünk, hogy a tengernyi funkcióból és szolgáltatásból csak csemegéztünk és nem soroljuk fel tételesen az összeset! Bár terjedelmi korlátok nincsenek az online médiában, nem szeretnénk, ha a lényeg elveszne, így is meglehetősen terjedelmessé hízott ez a cikk.
11 helyett 13 csatornásra bővült az SR8015 processzálási képessége, tehát plusz kettő, a végfokozatok száma ugyanúgy 11 darab. Ennek értelmében a hátlapi hangsugárzó csatlakozók száma nem egyenlő az egyszerre, egy időben működő erősítő csatornákéval, erre még visszatérünk!
Ha netán valaki soknak, túlzásnak találja a 13 csatornát, annak megsúgjuk, egyes gyártók már jó ideje 16-nál járnak. Hogy miért van szükség annyira, most lényegtelen, más lapra tartozik. Azt, hogy ennek a számháborúnak hol lesz a vége, megtippelni sem akarjuk. Nincs ezzel baj, aki tele akarja pakolni a szobáját hangsugárzókkal, tegye, jól járnak a gyártók és a kereskedők. De akik beérik 7, netán 5 csatornával (nem számítva az akárhány LFE-t), azok is kénytelenek kifizetni a soha nem használandókat, vagy be kell érniük a belépő készülékek szerény hangminőségével, egyszerű bemérő rendszerével. Ez utóbbi kompromisszumokat nyilván nem sokan fogják vállalni, inkább mélyen a zsebükbe nyúlnak. Ezúton kérjük a tisztelt házimozi készülék gyártókat, kedvezzenek a hangzásra igényeseknek csúcsminőségű 7.1 (7.2) készülékkel!
Visszatérve még egy gondolat erejéig a 13 csatornára, az SR8015 ebben felülmúlja az AV7706 processzort és csak 200 000 forinttal kerül többe. A csak szót azért mertük leírni, mert alapjában véve jelentős kiadás, de 11 végfokért nem sok, ha ennyit akarunk a procihoz társítani, akkor az említett összeg többszörösét kell elköltenünk. Ugyancsak ehhez kapcsolódik a hátlapra szerelt hangszóró csatlakozók tömkelege, ami nem 11x2, hanem van még 4 db, bár az utóbbiak külön sorban, egy emelettel feljebb foglalnak helyet. Helyet, amiből meglehetősen kevés van az egyes csatlakozók között, bár ez nem ritkaság a mai AVR-ek világában. A szűkösség leginkább a csupaszított végű kábelek beillesztésekor adhat mérgelődésre okot, de az SR8015 minőségi osztályában általánosnak számító banándugós csatlakoztatást is megnehezíti. Pláne a csavaros rögzítésűekét, amilyeneket mi is használunk. Mindez irtó messze van attól, amit vészesnek lehet nevezni, inkább kötözködés a részünkről.
A műszaki adattáblázat teljesítményre vonatkozó adatai nem változtak, egyetlen eltérés a legfontosabb értékhez (2 csatorna egyidejű mérése, 20 Hz-20 kHz között, 8 ohmon) tartozó torzítást érinti: 0,08 helyett 0,05 %.
Újdonság Marantzéknál, hogy lekapcsolható a teljes végerősítő rész, ha külső végfokokat használunk. Így előfok/processzor lesz a készülékből, de csakis akkor, ha a beépítetteket egyáltalán nem használjuk. Akkor meg miért vennénk SR8015-öt, hiszen ott a már említett AV7706, vagy a csúcs processzor, az AV8805.
Szerencsére nem kötelező ennek a lekapcsolásnak az alkalmazása, anélkül is, tetszésünk szerinti csatornát végfokozhatunk, gyakorlatilag csakis profitálva ebből, hátrány nélkül. Nálunk a használat során 5.1 és 5.1.2 felállásban bőségesen elegendőnek bizonyult a beépített végfokok teljesítménye, az elviselhetőség határáig felcsavart hangerő messze volt az elérhető maximumtól. Torzítást, vagy más anomáliát keresve sem találtunk. El tudjuk képzelni, hogy az összes (11) csatorna terhelésekor már felléphet némi hiányérzet, olyankor jól jöhet egy Marantz MM8077 típusú, hétcsatornás végerősítő, amivel az LCR hangdobozok meghajtását levesszük az SR8015 képzeletbeli válláról.
Visszatérve az elődmodellhez történő hasonlításhoz, a HDMI kimenetek eARC képességet kaptak, már nem 4K/60 Hz a maximum, hanem a 8-ból az egyik dedikált bemenet 4K/120 Hz és 8K/60 Hz átengedésre alkalmas. Ez és a többiek megfelelnek a HDCP 2.3 másolásvédelem előírásainak, Dolby Vision, HLG, Dynamic HDR, HDR10+, 21:9 videó, 3D és BT.2020 mindegyik bemeneten haladhat.
A korábbi 10 csatornás Auro 3D helyett már 13-on élvezhető a hangzás, értelemszerűen csak valamilyen végerősítővel kiegészítve az SR8015-öt. A legújabb formátumok egyike az IMAX Enhanced, ezt is alapból ismeri a Marantz csúcsmodellje, nem kell frissítésre vadászni. Azonban a DTS:X Pro csak új firmware-rel kerül majd a fedélzetre, annak mibenlétéről ezért nincsenek tapasztalataink. Szintén újdonság a Dolby Atmos Height Virtualization Technology, aminek hasznosságát és szükségességét illetően vannak kétségeink.
Nagy segítség a menüben eligazodáshoz és általánosságban a személyre szabáshoz, hogy az SR8015 beállítása laptopról, PC-ről is elvégezhető. Hagyományos módon sem tűnt bonyolultnak, pedig rengeteg hangdoboz elrendezési változat szerepel a kínálatban, de bő két évtizedes gyakorlattal a hátunk mögött furcsa lenne ilyesmire panaszkodni. Ha már túl vagyunk a nehezén, egy második konfigurációt (hangsugárzó elrendezést/beállítást) hozhatunk létre, és azt eltárolhatjuk, később tetszésünk szerint és a körülményekhez igazodva váltogathatjuk azokat.
Képbeállítások is rendelkezésre állnak, legfeljebb kipróbálás szinten érdemes elmélyedni bennük. Álláspontunk szerint a jó képminőség előállítása a lejátszó feladata, onnan optimális esetben közvetlenül a vetítőbe/tévébe megy a jel, az erősítőn keresztül vezetés csak kényelmi vagy kényszermegoldásként jöhet szóba. Ilyenkor lehetőleg érintetlenül, beavatkozás, módosítás nélkül haladjon át a készüléken. Nem merészség azt feltételezni, hogy egy 1,15 milliós házimozi erősítő tulajdonosának hasonló kategóriájú, az SR8015-höz méltó lejátszóra is futotta.
Ami nem változott: lejátssza USB-n csatlakoztatott adattárolóról és hálózatról a különféle, akár nagyfelbontású zenefájlokat, többek között a 2,8 és 5,6 MHz-es DSD, és a 192 kHz/24 bit felbontású FLAC, WAV és ALAC típusúakat. Az átalakítást AKM AK4458 32 bites DAC-ok végzik, a magas hangzáshűséget segíti a Hybrid PLL Clock Jitter Reducer.
Címszavakban még néhány csemege: játékos kedvű házimozisok örülhetnek a Variable Refresh Rate (VRR) és a Quick Frame Transport (QFT), valamint az Auto Low Latency Mode (ALLM) funkcióknak.
A végfok szekció ránézésre pontosan ugyanolyan, mint az elődé, a hatalmas, 835 VA teljesítményű toroid trafó két oldalán helyezkednek el a hűtőbordák és az ahhoz kapcsolódó erősítő panelek: baloldalon 6, jobboldalon a maradék 5. Mindegyikre 2-2 ventilátor fújja szükség esetén, alulról a friss levegőt.
Muzeális részlegről is be tudunk számolni: komponens bemenetek sorakoznak a hátlapon, méghozzá három, ami 9 RCA aljzatot jelent és egy kimenet újabb 3 csatlakozó. Elférnek és a Marantz elmondhatja magáról, hogy nem szakítottak az analóg korszakkal. Hogy ezeket a házimozisok hány százaléka veszi igénybe, azt csak tippelni tudjuk, legyen mondjuk 2 %. Mi komponens jelet soha nem vezettünk keresztül házimozi erősítőn, pedig 2003-tól a HDMI általánossá válásáig olyannal tápláltuk SIM2 vetítőinket. Kompozitból is bőséges, 5 be- és 2 kimenet a kínálat, alighanem ezeknek sem lesz sok szerepük egy mai házimozi rendszerben, ha mégis, 1-1 untig elegendő lenne.
Nem szabad elfelejteni a Denon/Marantz készülékek multiroom funkcióját, a HEOS-t, ami hasznos, praktikus és szerethető. Hangvezérlési változatok is vannak a fedélzeten: Amazon Alexa, Google Assistant és Apple Siri, mindegyikhez legalább az angol nyelv alapfokú ismerete szükséges.
A meghallgatás során quadral Aurum hangdobozainkat szólaltatta meg a Marantz SR8015, lejátszóként Egreat A13 szerepelt, a szubbasszus tartományt Monitor Audio Silver W12-re bíztuk.
Kipróbáltuk a hozzá adott, majd IsoTek EVO3 Premier, végül Nordost Heimdall 2 tápkábellel. Sztereó zenével a különbségeket kottázni lehetett volna, 5.1 és Atmos filmekkel kisebb volt a minőségi vezetékek által nyújtott és érzékelhető plusz, de ahhoz bőven elegendő, hogy csúnya szavakkal illessük azokat, akik ezt tapasztalat híján vagy más okból tagadják.
Kinek mi, nekünk a hangminőség a legfontosabb, minden más csak utána következik. E tekintetben az SR8015 zseniálisat alkotott, akár akciófilmek, akár sztereó zene volt a műsor. Megkaptuk azt az aprólékos, mindent feltáró részletező képességet, amit néhány konkurens csúcsmodell hangjából hiányoltunk. Konkrétan arra gondolunk, hogy filmnézés közben a szoba különféle pontjaiból, sőt, a szomszédos helyiségek irányából olyan neszeket, zörejeket hallottunk, amik miatt meg kellett állítanunk a lejátszást és utánajárni, mi okozza azokat. Kiderült, hogy minden benne van a film hangsávjában, ezt többszöri visszatekerés/újrajátszás igazolta. Nem először tapasztaltunk ilyet, de csakis a legjobbaktól, például a régi Denon AVC erősítőktől és néhány elő/végfok párostól. Az SR8015 sztereó zenehallgatás során is megmutatta említett képességeit, ezzel bőven teljesítve az audiofil kategória követelményeit. Ide kívánkozik az, ami sokakat, minket is foglalkoztat egy ideje, mit jelent az említett besorolás. Leginkább valósághű, természetes hangot, amit már sok évvel ezelőtt a hifi (high fidelity - magas hangzáshűség) szabvány megalkotói követelménynek tartottak. A hifi jelző mára kissé degradálódott, divatosabb szavakat szokás alkalmazni a termékekre, az általuk biztosított hangminőségre. Számunkra meglehetősen bosszantó, amikor egy 150 000 forintos hangdobozpárra, vagy sztereó erősítőre, jó ismert üzletek honlapjain ráaggatják az audiofil jelzőt. Csodák nincsenek, a jó minőséget meg kell fizetni, annyiért sajnos legfeljebb hifi hangot kapni.
A Marantz SR8015 hangja, sztereó zenével simán, egyértelműen audiofil. Érzelmeket közvetít, és/vagy vált ki a hallgatójából, természetesek, valósághűek a hangszerek és az ének. Mintha egy közel félmilliós kétcsatornás készülék szolgáltatná a zenét. Igen, ez a házimozi kombájn elbűvölően tud muzsikálni, alkalmas arra, hogy elmélyülten, csak arra figyeljünk. Sőt, nem enged elkalandozni! Nyilván a megfelelő körítéssel, kiszolgálással, ami a zeneanyaggal kezdve, lejátszó készüléken, a táp- hangszóró- és összekötő kábeleken át a hangsugárzókig mindenre érvényes. Ahogy a sokat emlegetett mondás tartja: minden lánc annyira erős, amennyire a leggyengébb szeme.
Mostanában rákattantunk a DALI CD VOL 4-re, tesztelések során annak tartalmát elemezzük és élvezzük. Kezdve Eva Cassidy-vel, folytatva Tom Jones-szal, hogy az énekhangok, vagyis a középtartomány természetességét vizsgálhassuk. Mindkettő kipipálva, 5 csillag! A Pirates of the Caribbean sorozat Dead Man’s Chest című részének Hans Zimmer által komponált zenéje megmutatta a dinamikai képességeket és bizonyos fokig a basszus reprodukciót; ugyanaz, mint az előbb, kiváló. He Xiu Tan ütőhangszeres számával bizonyította az SR8015, hogy két hangsugárzóval is képes háromdimenziós térábrázolásra, a hang az egész szobát betöltötte, mintha nem a nézőtéren, hanem a színpadon ültünk volna; a maximális pontszámot érdemelte ki.
Basszus terén egyaránt remek volt a filmek 80 Hz alatti része, amit mélyláda szólaltatott meg és a sztereó zenék frontsugárzóknak átadott egészében is. Előbbiben szerepe volt az Audyssey MultEQ XT32 korrekciónak, ezzel szemben az utóbbiak hallgatásakor színtiszta, érintetlen jelet kaptak nagyméretű állódobozaink.
Ha egy házimozi erősítő ennyire jól szerepel sztereó zenékkel, nem lehet kétséges, hogy bármilyen film kerül képzeletbeli kezei közé, tutira lenyűgözi hallgatóságát. Pontosan ez történt. A másfél hónapos nyüstölés során számtalan filmet néztünk meg, részben az éjszakai kijárási tilalom miatt lakásban töltött rengeteg időt eltöltendő, másrészt az SR8015 által nyújtott igazi, kihagyhatatlan moziélmény miatt. Leginkább régi kedvenceink közül válogattunk, mivel az utóbbi egy év termése enyhén szólva szegényes. Többek között a James Bond, Terminator, Mission Impossible, Fast and Furious sorozatok veszteségmentes tömörítésű, részben Atmos hangsávos részeit vettük elő és a megunhatatlan Adele, Chris Botti, Celine Dion, David Foster koncertfilmeket. Nincs értelme kivesézni mindegyiket, elegendő annyit elmondani róluk, hogy szerintünk mindent megkaptunk, amit a Blu-ray korongra rátettek. A már leírt jelzőket tudjuk ismételni, kiegészítve a helyenként hátborzongatóan valóságosnak tűnő surround tér említésével, a lövések és robbanások durva, ütés- és lökésszerű hatásával. Ezzel nem akarjuk azt állítani, hogy a Marantz SR8015 hangjánál nincs jobb a földkerekségen, mert van. Akár házon belül az AV8805/MM8077 páros, vagy a konkurencia egyéb elő/végfok összeállításai, kétszer, háromszor ennyiért, vagy még drágábban. Aki teheti, győződjön meg róla személyesen!
Itt is felhívjuk a figyelmet két beállítási lehetőségre, amiket érdemes mellőzni és nem csak a Marantz SR8015-re vonatkozóan! Egyik az ECO, másik a 4 Ohm mód. Mindkettő behúzott kézifékként hat a végfokokra, néhány tucat watt teljesítmény felvétel megspórolása érdekében kiherélik a hangot, csökken a dinamika és az elérhető maximális hangnyomás.
Végszó
Kiknek ajánljuk a Marantz SR8015-öt? Mindenkinek, aki hajlandó érte kifizetni 1150000 forintot. Ez így túlságosan leegyszerűsített válasz, muszáj részletezni, bővebben kifejteni! Azoknak az átlagon felül igényes házimozi megszállottaknak, akik egyetlen készüléktől akarják megkapni az erőteljes, dinamikus, minden apró részletet, finomságot megmutató hangot, legyen szó akciófilmekről, koncertekről, sztereó zenéről. Utóbbi lehet szimfonikus nagyzenekari, akusztikus hangszeres, acapella, vagy bármi egyéb. Ezek mellett naprakész, jövőbiztos funkciókra és szolgáltatásokra vágyóknak, vagyis maximalistáknak. Jé, mi pontosan ilyenek vagyunk, ezért Kiváló Termék címmel díjazzuk!