Marantz SR7011 házimozi erősítő teszt
2017. május 31., szerda, 16:25
Marantz audio házimozi erősítő Dolby Atmos Marantz erősítő Marantz házimozi házimozi erősítő házimozi teszt Marantz teszt erősítő teszt Dolby Atmos házimozi házimozi erősítő teszt Marantz erősítő teszt Marantz házimozi erősítő teszt
A Marantz aktuális házimozi erősítőinek tesztelése során a család fejéhez, legnagyobb és legdrágább tagjához érkeztünk, amely az SR7011 típusjelzést viseli. Tudása - ez alatt a hangminősége, szolgáltatásai és teljesítménye egyaránt értendő - rendkívül figyelemre méltó, így a csúcskategória meghatározó képviselője.
Régi ismerősnek kijáró tisztelettel és lelkesedéssel üdvözöltük a 9 csatornás erősítővel rendelkező Marantz SR7011-et, mert márkatársai tesztelése során csupa kellemes, emlékezetes élménnyel gazdagodtunk. Nem éppen vadonatúj készülékről van szó, tavaly október elején jelentették be, ennek ellenére feltétlenül szükségét éreztük annak, hogy viszonylag röviden bemutassuk. A szűkszavúság oka elsősorban a többiekhez és az elődökhöz való markáns hasonlatosság, nem akarjuk magunkat ismételni. Ez a külsejét illetően a hozzá nem értő számára is első pillantásra egyértelmű, úgy hasonlítanak egymásra a Marantz házimozi erősítők, mint egy kosárnyi tojás. Tudása, funkciói magukba foglalják mindazt, amit a Marantz mérnökei az elmúlt években kitaláltak, vagy adaptáltak.
Előbbi csoportba tartozik például a HEOS multiroom rendszer, az áram visszacsatolásos HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module) és a Marantz Current Feedback erősítő topológia. Mindegyikről hosszasan írtunk már. Utóbbiak, az adaptáltak legismertebb képviselője a Dolby Atmos, ami mellé immár felsorakozott a DTS:X/Neural:X dekóder és a fizetős frissítéssel elérhető Auro-3D. Az SR7011 büszkén viseli a Hi-Res AUDIO címkét, ezzel adva tudtára a világnak, hogy elismerten kiváló a hangminősége. Dekódolja a 24 bit/192 kHz mintavételezésű ALAC, FLAC és WAV veszteségmentes fájlokat, valamint a DSD 2,8 és 5,6 MHz-es változatait.
Az isf ccc tanúsítvány arra enged joggal következtetni, hogy az erősítő átvezetett kép minősége nem szenvedhet csorbát, ami elengedhetetlen egy magas szintű házimozi rendszerben.
A Marantz SR7011 tömegével (bár nem különösebben sok az a 14,1 kg) és méretével is jelzi, hogy csúcsmodellel állunk szemben. Kinézete letisztult, egyszerű, kisméretű kerek kijelzője egyedi márkamotívum a házimozi világában. Az, hogy mások nem utánozzák, részben szerencse, mert sok értelme, jelentősége nincs, hacsak tulajdonosa nem rendelkezik extra éles látással. 3 méterről már alig ismerhetőek fel a karakterei, mérete következtében minimális információ mennyiséget tud közölni. Ráadásul a "kajütablak" kék színű, gyűrű alakú megvilágítása is elhibázott ötletnek tűnik, bemutatóteremben, kirakatban biztosan figyelemfelhívó a hatása, ellenben félhomályos vagy pláne sötét moziszobában kifejezetten irritáló. Halványítani nem lehet, de szerencsére kikapcsolható, aminek módjára csak a kezelési leírásból szereztünk tudomást; a dimmer gombot kell hosszan nyomva tartani. Ezzel a végére értünk az SR7011 kapcsán említhető negatívumok felsorolásának, minden más egyéb szempontból csak dicsérni tudjuk.
A lehajtható előlap mögött nem csak kezelőgombok és csatlakozók serege sorakozik, hanem egy tisztességes méretű informatív kijelző is, amit tetszésünk szerint konfigurálhatunk és az átlagos nézési távolságból olvashatóak a betűk, számok és ikonok. A felhasználó kedve dönti el, hogy szüksége van erre, vagy beéri a kicsivel. Szerintünk remekül lehet házimozizni a tévén, vetítővásznon megjelenő információkra támaszkodva, ha már elvégeztük a szükséges beállításokat, ami a használatbavételt követő néhány nap alatt szinte biztosan megtörténik. Az erre szolgáló menürendszer okosan megtervezett, lépkedni benne nem igényel fejtörést, minden világos és egyértelmű.
A hátlap szintén bővelkedik csatlakozókban, HDMI-ből hét be- és három kimenettel rendelkezik. A fő (Main) mellett még két további (2. és 3.) zónát is kezel, ráadásul a harmadik HDMI kimenetnek köszönhetően a másodikat nem csak sztereó hanggal, hanem videó jellel is ki tudja szolgálni.
Analógokat tekintve: phono és hat egyéb vonalszintű sztereó mellett egy 5.1 csatornás bemenet és egy 11.2 csatornás kimenet található rajta. A rendszerintegrációt trigger, távvezérlő és RS-232C aljzatok teszik lehetővé. Helyi hálózathoz LAN kábellel és WiFi-vel csatlakozhat, kettős antenna biztosítja a zavarmentes vételt. Vezeték nélküli összeköttetésből rendelkezésre áll még Bluetooth és AirPlay is. Internetről a Spotify zeneszolgáltatás, vTuner alapú netrádiók, Tidal, Napster, Deezer hallgathatók, vagy - az 1.5 verziójú DLNA tanúsítványnak köszönhetően - helyi hálózaton megosztott tartalmak érhetők el. Streamelt zene és online tartalmak esetén a veszteségesen tömörített állományok hangzását az M-DAX (Marantz Dynamic Audio Expander) funkció igyekszik feljavítani.
Az Ultra HD kompatibilitás magába foglalja a 4:4:4 tömörítetlen szín mintavételezés kezelését és az alacsonyabb felbontású forrásjelek felkonvertálását 4K/60p formátumig. A HDMI csatlakozók 2.0a verziószámúak, biztosítják a 3D jelátvitelt és megfelelnek a HDCP 2.2 specifikációnak. A bejövő videojel 21:9 képarányú is lehet, és megoldott a nagy dinamika tartományú HDR ( High Dynamic Range) jelek kezelése. A menüből választható beállítások között megtalálhatók a napfényes és a sötét szobának megfelelő opciók ("ISF Day" illetve "ISF Night").
Ahogy már említettük, az SR7011 belsejében 9 erősítő csatorna üzemel, ezeknek maximális teljesítményét 200 wattban adja meg a gyártó. Ennek általános (házimozis, mert a sztereó világban nem dívik a nagyzolás) szokás szerint vajmi kevés köze van ahhoz az értékhez, amit valós használat során elő lehet csalogatni belőle. Hanyagolva a számháborút, annyit ki merünk jelenteni, hogy egy szemernyi hiányérzetünk nem volt a teljesítményt illetően, óriási hangnyomás mellett is bőven maradt tartaléka az erősítőnek. Lehetett volna fokozni az őrületet, de attól inkább eltekintettünk. A 11 pár hangszóró csatlakozó ne tévesszen meg senkit, egyszerre az összeset nem tudja árammal ellátni az SR7011. Amennyiben ennyi hangszórót szeretnénk üzemeltetni, pluszban kell vásárolni hozzá végerősítőt.
A teremakusztikai kalibrációt az Audyssey bemérő program Platinum DSP verziója végzi. Ez maximum nyolc hallgatási pontra tudja optimalizálni hangfalak beállítását, és az olcsóbb erősítőktől eltérően, ténylegesen figyelembe veszi a két mélynyomó elhelyezkedését. Külön-külön szabályozza a hangerejüket, és egyedileg méri be a távolságukat, hangspektrumukat.
A formás, esztétikus, tanítható távirányító világítása az oldalél közepén lévő gomb megnyomására aktiválódik, ez összehasonlíthatatlanul jobb elhelyezés, mintha a többi közé, akár valamelyik sarokba tették volna. Kicsit zsúfoltan helyezkednek el rajta a kezelőszervek, de rövid idő alatt megszokható, utána rááll az ember keze.
A mai elvárásoknak megfelelően a távirányító használata teljes körűen kiváltható a mobileszközökre letölthető Marantz Remote App vezérlő alkalmazással. Az Audyssey MultEQ Editor App egy igazi csemege, használatával megjeleníthetjük a korrekciós beállításokat és változtathatunk azokon.
Hangminőség
Az SR7010 és az SR6011 meghallgatása után az volt az elvárásunk az SR7011-gyel szemben, hogy azoknál többet, szebbet, jobbat, érdekesebbet mutasson, ha nem is drámai mértékben, de kétséget kizáróan. Szívünk szerint felsorakoztattuk volna egymás mellé mindhármat, hogy közvetlenül hasonlíthassuk őket egymáshoz, de erre sem mód, sem lehetőség nem volt, talán majd egyszer, a közeli, vagy távoli jövőben. Csupán három dolog kell hozzá, mint a háborúhoz: pénz, pénz és pénz. Így emlékeinkre kellett hagyatkoznunk, ami alapján nem vállalkozunk merész kijelentésekre. Annyi egészen bizonyos, hogy a Marantz SR7011 kiváló hangot biztosít minden felhasználási területen, legyen az a legzúzósabb akciófilm, koncert, vagy sztereó zene. Értelemszerűen nincs akkora ereje, mint mondjuk az MM7055 végfoknak, de házimozi erősítőként nem hagy kívánnivalót maga után.
A tucatnyi komplett film és legalább ugyanannyi kivágott részlet felsorolása és egyenkénti elemzése helyett most a lényegre szorítkozunk.
Az erősítő hangzása, részletező, energikus és Marantzos szokás szerint remek térábrázoló képességű. Ennél igazibbnak, valóságosabbnak tűnő surround hatást más gyártmányok csak sokkal több pénzért szoktak adni. Erőben nem szenved hiányt, és ezt elegánsan mutatja meg, nem hivalkodóan, nem zúzós formában, mindig csak az éppen szükséges adagolásban.
Sztereóban színezetlen, kontrollált és transzparens hangot kaptunk és az imént említett részletező térleképzést is jelen volt. Mindenfelé volt kiterjedése a sztereó színpadnak, mintha egy jobbfajta kétcsatornás készülék hajtaná a membránokat. Ebben jelentős szerepe volt a Triangle Signature Delta hangfalaknak, amelyek ár- és minőségi kategóriában messze az SR7011 felett helyezkednek el, viszont mindent kihoztak ebből a házimozi erősítőből.
A végére hagytunk egy kis negatívumot, ami az Audyssey-re vonatkozik. Természetesen szubjektív, de akkor is említést követel, hogy nekünk nem tetszett az a hangzás, amit az önbemérés után kaptunk. Kikapcsolva az EQ-t, majd a menü adta lehetőségeket kihasználva, saját fülünkhöz állítva sokkal jobban ízlettek az akciófilmek és a koncertek is.
Összegzés
A Marantz jelenlegi zászlóshajó házimozi erősítője már bevezető árát tekintve is olcsóbb volt, mint a konkurencia csúcsmodelljei, ám ez használata közben egyáltalán nem jutott eszünkbe. Szolgáltatásai minden igényt, még annál többet is kielégítenek, hangját lehetetlen nem szeretni, jelenlegi - csökkentett - ára pedig egyenesen baráti.