Marantz SR7010 házimozi erősítő teszt
Hangsúlyos egyéniség
2016. március 5., szombat, 19:40
Marantz audio házimozi erősítő SR7010 Marantz erősítő Marantz házimozi házimozi erősítő házimozi teszt Marantz teszt erősítő teszt házimozi erősítő teszt Marantz erősítő teszt Marantz házimozi erősítő teszt
A szokásosnál is nagyobb érdeklődéssel vágtunk bele az SR7010 tesztelésébe, amely a Marantz legnagyobb házimozi rádióerősítője, árban felette már csak különálló előerősítő/végerősítő komponensek találhatók. Kíváncsiak voltunk, hogy a gyártó vajon milyen tudással, szolgáltatásokkal ruházza fel aktuális zászlóshajóját, mit tart fontosnak megvalósítani egy jövő biztosnak szánt készülékben?
Erő és elegancia
Ismeretlenül is régi ismerősként üdvözölhettük a 9.2 felépítésű SR7010-et, mert pár hónappal ezelőtt már teszteltük kisebb testvérét, a 7.2-es SR5010-et, amely kellemes benyomást tett ránk. Most, mintha egy szteroid-kúrán átesett, alaposan megizmosodott bátyja tette volna nálunk a tiszteletét, aki hiába viseli ugyanazt a szabású elegáns öltönyt, alatta kirajzolódnak erőtől duzzadó izmai. A Marantz aktuális csúcsmodellje nem csak súlyban és méretben haladja meg korábbi tesztalanyunkat, hanem dizájnja is jóval robusztusabb. A monolitikus megjelenést csak fokozza, hogy a két megtermett forgatógombon (bemenetválasztó és hangerő) és a bekapcsoló nyomógombon kívül minden egyéb csatlakozót, kezelőszervet egy előlapi lehajtható ajtó mögé rejtettek. Felette ugyanaz a kisméretű kerek kijelző kapott helyett, melyet már korábban is kifogásoltunk információszegénysége miatt. A kör alakú ablak ennél a modellnél kapott egy kék színű, gyűrű alakú megvilágítást is, de akinek ez már túl sok a látványból, az egy határozott gombnyomással kikapcsolhatja. Úgy látszik azonban, a Marantznál is érezhették, hogy egy csúcsmodellnek mégiscsak dukál egy tisztességes méretű informatív kijelző, mert az SR7010-et már felszerelték egy ilyennel. De úgy jártunk vele, mint Mátyás király a mesebeli bíró lányával, aki hozott is ajándékot, meg nem is. A nagyméretű display megmutat ugyan minden lényeges információt, csak éppen az előlapi ajtó mögé van rejtve, így vagy lemondunk a nézegetéséről, vagy lehajtott fedéllel kényszerülünk használni az erősítőt.
Mindent bele!
A készülék tudását vizsgálva már nem ütközünk ilyen problémába, szolgáltatásainak bármelyik szegmensét nézzük (kép- és hangformátumok, több zóna kezelése, csatornaszám, csatlakozások) látszik, hogy a tervezők nem mérték szűkmarkúan a tulajdonságokat, egy zászlóshajóhoz illően minden területen a teljességre törekedtek.
A 9.2 csatornaszámú erősítő teljesítményfokozatai válogatott minőségű, diszkrét elemekből épülnek fel, 6 ohmon 165 watt teljesítményt adnak le (0,7% harmonikus torzítás mellett), de tolerálják a kisebb impedanciájú hangdobozokat is, 4 ohmosok meghajtása sem okoz gondot nekik. A hangdekódoló/előerősítő fokozat a Marantz specialitására, az áram visszacsatolásos HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module) topológiára épül, és 11 csatornás. Így ha maradéktalanul ki akarjuk aknázni az SR7010 képességeit, akkor két további kiegészítő végerősítőt kell rendszerbe állítanunk.
Az elő- és hátoldali csatlakozók bőséges választékot kínálnak, HDMI-ből nyolc be- és három kimenettel rendelkezik. A fő helyiségen kívül még két további (2. és 3.) zónát is kezel, ráadásul a harmadik HDMI kimenetnek köszönhetően a 2. zónát nem csak sztereó hanggal, hanem videó tartalommal is ki tudja szolgálni. Analóg téren a phono és a hat vonalszintű sztereó mellett egy 5.1 csatornás bemenet és egy 11.2 csatornás kimenet is kialakításra került. A rendszerintegrációt két 12 voltos trigger, távvezérlő és RS-232C aljzatok teszik lehetővé. Helyi hálózathoz LAN kábellel vagy WiFi-vel is csatlakozhat, a hátoldalon kettős antenna biztosítja a zavarmentes vételt. Vezeték nélküli összeköttetésből rendelkezésre áll még Bluetooth és AirPlay is. Az előlapi USB-re kapcsolt mobileszközt tölti is az erősítő. Itt az egyetlen kifogásolni való, hogy a rácsatlakoztatható háttértár csak FAT vagy FAT32 formázású lehet, az NTFS fájlrendszerű eszközöket nem kezeli az SR7010. Internetről a Spotify zeneszolgáltatás vagy vTuner alapú netrádiók hallgathatók, vagy - az 1.5 verziójú DLNA tanúsítványnak köszönhetően - helyi hálózaton megosztott tartalmak érhetők el. Streamelt zene és online tartalmak esetén a veszteségesen tömörített állományok hangzását az M-DAX (Marantz Dynamic Audio Expander) funkció javítja fel valamelyest. A nagyfelbontású média fájlok támogatottsága is széleskörű (mind USB-ről mind helyi hálózatról), többek között FLAC (192 kHz/24 bit), ALAC (96 kHz/24 bit), DSD (2,8 MHz).
A teremakusztikai kalibrációt az Audyssey bemérő program Platinum DSP verziója végzi. Ez maximum nyolc hallgatási pontra tudja optimalizálni hangdobozok beállítását, és az olcsóbb erősítőktől eltérően, ténylegesen figyelembe veszi a két mélynyomó elhelyezkedését. Külön-külön szabályozza a hangerejüket, és egyedileg méri be a távolságukat, hangspektrumukat. Menürendszere kiváló grafikájú, jól áttekinthető, nem csak a kezdeti installációkor, hanem a napi használat közben is egyszerűen, könnyen kezelhető.
Az elegáns, keskeny, tanítható távirányító a kisebb modelleknél megismert dizájnt viszi tovább. Funkciójában két pluszt nyújt, az egyik a gombok háttérvilágítása, amely valóban hasznos szolgáltatás, a másik a felső részén találhat apró LCD panel, az éppen vezérelt zóna nevének megjelenítésre. Ez túl nagy hozzáadott értéket nem igazán jelent a használatban. A mai elvárásoknak megfelelően a távirányító használata teljes körűen kiváltható a mobileszközökre letölthető "Marantz Remote App" vezérlő alkalmazás használatával.
Videó formátumok: teljes UHD kompatibilitás
Az Ultra HD kompatibilitás magába foglalja a 4:4:4 tömörítetlen szín mintavételezés kezelését és az alacsonyabb felbontású forrásjelek felkonvertálását 4K/60p formátumig. A HDMI csatlakozók 2.0a verziószámúak, biztosítják a 3D jelátvitelt és megfelelnek a HDCP 2.2 specifikációnak. A bejövő videojel 21:9 képarányú is lehet, és megoldott a nagy dinamika tartományú HDR (High Dynamic Range) jelek kezelése. A kép kalibráció ISF (Imaging Science Foundation) tanúsítvánnyal rendelkezik, a menüből választható beállítások között megtalálhatók a napfényes és a sötét szobának megfelelő opciók ("ISF Day" illetve "ISF Night").
Hangformátumok: háromfajta 3D
A Dolby Atmos ma már nem extra, hanem alapszolgáltatás, az SR7010 esetén is kipipálhatjuk.
A konkurens objektum alapú hangformátum, a DTS:X kezelése - sok más gyártó készülékéhez hasonlóan - egy tavaszi firmware frissítést követően lesz elérhető. Már a beépített kilenc végfokozat használatával is rendkívül komplex és változatos rendszerek építhetők ki (9.1 surround, Atmos esetén 5.1.4 vagy 7.1.2, illetve többzónás elrendezésben a fő helyiségbeli 5.1 mellett a 2. és a 3. zóna sztereó erősítése). De az összes 11 csatorna kihasználásával (egy kiegészítő erősítővel) a 7.1.4 elrendezésű Atmos konfiguráció is megvalósítható.
Az SR7010 azonban itt nem áll meg, hanem még egy harmadik, 3D hangkörnyezetet biztosító szabványt is támogatni fog, az Auro-3D-t. Az ehhez szükséges upgrade szintén idén lesz elérhető. Az előző két hangformátum mellett ez utóbbiról viszonylag keveset hallani, a lényege, hogy ugyancsak magassági hangcsatornákkal teszi teljesebbé a surround hangzást. Dióhéjban az elrendezésről: alapkiépítésben egy 9.1-es képességű erősítő szükséges hozzá, és egy 5.1 konfigurációt kell elképzelni, ahol a centeren kívüli négy hangdoboz felett is (jellemzően a szoba mennyezeti sarkaiban) el van helyezve egy-egy magassági sugárzó. Amiatt, hogy nagyméretű helyiségekben ne legyen középen "lyukas" a magassági hangtér, ez kiegészíthető egy 10. csatornával, amelynek hangsugárzója a hallgatási pozíció felett, a plafon középen helyezendő el. Ezt a csatornát az Auro 3D leírás nem kevés marketinges túlzással egyenesen "Isten hangja" csatornának nevezi. Ebben a kiépítésben már szintén szükség lesz az említett külső erősítő használatára. Az ígéretek szerint a dekóder nemcsak a natív Auro-3D hangsávos Blu-ray lemezeket tudja majd kezelni, hanem az Auro-Matic® algoritmusnak köszönhetően monó, sztereó vagy surround sávokat is képes lesz felkonvertálni 10.1 formátumba. Bár kérdéses, hogy monó esetén milyen értékelhető eredményre lehet számítani. Az upgrade kis szépséghibája, hogy a DTS:X firmware frissítéstől eltérően, nem lesz ingyenes, hanem a jelenlegi információk szerint 149 euróba fog kerülni. Ezek függvényében szkeptikusak vagyunk, hogy a már rendelkezésre álló Dolby Atmos, és a szép sorban megjelenő ilyen hangsávú Blu-ray lemezek mellett, mekkora igény lesz rá.
Hangminőség
Az SR5010 meghallgatása után természetes volt az elvárásunk az SR7010-el szemben, hogy az akkor megismertnél jobb zenei élményben és hangzásvilágban kell részesülnünk. A papírforma be is jött, és bár drasztikus változásnak nem lehettünk tanúi, de egy nagy lépcsőfokkal mindenképpen feljebb kerültünk a minőségi szinten.
A San Andreas (Törésvonal) történetének kezdetekor, a szakadékba zuhant autó mentésekor precíz, jól behatárolható hangeffektek vettek körül minket. Később, a Tate Weston épület összeomlásakor a masszív robajok, a röpködő helikopter rotorjának kerregése, a menekülő emberek zsivaja egységes hangkavalkádot alkotott. Ez azonban nem folyt össze egy amorf masszába, hanem minden összetevője érezhetően megőrizte saját karakterét, és pozícióját. A nyugodtabb, párbeszédes jelenetekben a center csatorna jól artikuláltan, bizonytalankodás nélkül helyezte az eseményeket a képernyő közepére. A Terminator Genesys visszaemlékező jelenetében, az atomtöltetű rakéták becsapódásakor, a városok megsemmisülésekor az SR7010 elementáris erővel jelenítette meg a pusztulás hangjait. Az erősítő hangképe szinkronban volt a megjelenésével képviselt stílussal: magabiztos, energikus, ugyanakkor alapos részletező képességet is felmutató - nem egyszerűen csak nyers erőt hangsúlyozó - megszólalást produkált. A Rock of Ages (Mindörökké rock) musicalben kirobbanó életerővel szólaltak meg a '80-as évek dalai. Tömör, feszes, széles dinamikájú előadást kaptunk a teljes film alatt, a nyitó ovációtól az utolsó koncertjelenetig bezárólag.
Sztereóban nem is a tiszta, jól megfogott hangzás volt az, ami leginkább figyelemre méltó (ezen a szinten ez már gyakorlatilag alapkövetelmény), hanem a térleképzés precízsége. Nem csak a bal-jobb irányú, hanem a mélységi és magassági információk is jól érezhetőek voltak. A dzsessz kvartett tagjai tudták hol a helyük, nem kóboroltak el, fegyelmezetten tartották a pozíciójukat. A szélesre nyílt színpadon nem elmosódott, bizonytalanul imbolygó árnyak, hanem stabilan álló hús-vér emberek zenéltek. Frekvenciatartománya kellően szélesnek bizonyult, a Twin Peaks filmzene albumon a főtéma dallama magabiztos hömpölygéssel áradt felénk, az izmos basszusok még kis hangerőn is markánsak maradtak, nem váltak súlytalanná. Ugyanígy, a magasak is megőrizték részletességüket egy ésszerű hangerő tartományon belül. Túlzottan feltekerve a hangerőt, már veszített kulturáltságából, de ritka az olyan erősítő, amelyik nem esik bele ebbe a hibába. Végül, ha már Marantz készüléket hallgattunk, akkor nem fejezhettük be a tesztet Marantz Audiophile Demo lemez nélkül. Carmen Gomes éneke határozott jelenlétérzéssel, plasztikusan szólalt meg, míg a kísérő zongora, diszkréten, de nem elszürkülve húzódott a háttérbe, visszafogottságában is megőrizte analitikusságát. Tony Roel Trio tangójában a vonósok húrja olyan életszerűséggel rezgette meg a levegőt, hogy itt is szinte éreztük személyes jelenlétüket a helyiségben.
Összegzés
Egy-két apróságtól eltekintve nem nagyon találtunk hiányosságot a Marantz SR7010-ben. Látszik, hogy a Marantz valóban belepakolt minden olyan funkciót, amit joggal várunk el az ötszázezer Ft-os árkategóriában egy házimozi rádióerősítő család legnagyobb modelljétől. Bár a formatervezőknek a kis kerek kijelzőhöz való ragaszkodásával továbbra sem vagyunk teljes mértékben kibékülve, de a készülék szolgáltatásai, kezelhetősége példaértékű. Ezen túl hangminősége is meggyőző volt, mind zenén, mind házimozin. Az Auro-3D otthoni alkalmazását illetően nem vagyunk meggyőződve jövőbeni széleskörű elterjedéséről, de mivel ez egy opcionális lehetőség, nem érezhetjük azt, hogy feleslegesen fizettünk valamiért. Amiért pedig kiadjuk a nem csekély vételárat, az valóban egy jól kihasználható és jövő biztos készüléknek bizonyulhat.