Denon AVR-2113 házimozi erősítő teszt

2012. november 20., kedd, 09:30

Denon Denon házimozi Denon erősítő AVR-2113 AVR2113 házimozi audio AV Art ARC erősítő teszt házimozi erősítő teszt

Próbára fogtuk a Denon egy vadonatúj alsó-középkategóriás erősítőjét, az AVR-2113-at.

Denon AVR-2113 házimozi erősítőDenon AVR-2113 házimozi erősítőDenon AVR-2113 házimozi erősítőDenon AVR-2113 házimozi erősítőDenon AVR-2113 házimozi erősítő hátlapDenon AVR-2113 házimozi erősítő távvezérlőDenon AVR-2113 házimozi erősítő távvezérlő AppDenon AVR-2113 házimozi erősítő GUIDenon AVR-2113 házimozi erősítő Speaker Connection GUIDenon AVR-2113 házimozi erősítő Network Player

Leírásában új, igényes és letisztult dizájnt emlegetnek, amiből az újhoz nem fér kétség, a forma viszont ízlés dolga, első ránézésre szokatlan, de szerintünk az is meg tud barátkozni vele, akinek esetleg kezdetben nem tetszik. A következő jellemző azonban egy pillanat alatt felizgatja, vagy gondolkodásra készteti az olvasót, illetve a készülék tulajdonosát. Ez a 4K jeltovábbítás és felskálázás, amiről ugye vagy nem tudja az ember, hogy mi az és akkor még izgalmas. Vagy éppenséggel tudja, s ezért örül, de az sem kizárt, hogy a kedves érdeklődő azzal is tisztában van. Azért kellhet, mert lényegében nem léteznek 4K felbontású filmek és tévéadások. Ugyanakkor valamennyire felesleges, mert ilyen felbontású megjelenítők csak mutatóban vannak, azok is horror összegért. Gyorsan hozzá tesszük, hogy jelenleg. Ez fontos, mert házimozi erősítőt nem 1-2, hanem inkább 6-8 évre, sőt annál is hosszabb időre szokás venni. Persze a Denon most sem csak divatdiktátorként kíván tetszelegni, hanem az aktuális elvárásoknak is megfelel. Így például elérhető az AVR-2113-hoz ingyenes (Denon Remote App) távvezérlő alkalmazás, iOS és Android alapú készülékekre, AirPlay kompatibilitás, illetve számos hálózathoz kapcsolódó szolgáltatás szerepel a listán. Van benne internetes rádió MP3 és WMA támogatással, ami ma már szinte kötelező, Spotify, Last.fm és Flickr is. Ez utóbbi amúgy egy kakukktojás. Kipróbáltuk és így sem sikerült eloszlatni azt az érzést, hogy ez egy groteszk módon rossz helyre került alkalmazás.

Ami sokkal fontosabb, hogy a DLNA 1.5 mellett a készülék USB bemenetén keresztül könnyedén kezeli a WAV és a nagyfelbontású FLAC fájlokat, ami a zenekedvelők felé nagyon értékes gesztus, mert bár 4K, vagyis Ultra HD tévét találni nehéz, és iszonyúan költséges mulatság, a kommersz MP3 és a FLAC illetve HD FLAC közötti különbséget szinte bármely normális hangfalon hallani fogjuk!

A hátlapjára tekintve a múlt században érezhettük volna magunkat, ha a csatlakozók kínálatában nem találjuk az Ethernet aljzatot és az 5 db 3D kompatibilis HDMI bemenetet, annyira sok szabad fémfelület tekintett ránk. Felocsúdva a meglepetésből, gyors vizsgálatot indítottunk a konkurensek háza táján és megállapítottuk, a jelenség nem egyedi (mindegyik gyártójának székhelye a felkelő nap országa), de ennél picivel mindenki többet ad, vagy HDMI,  vagy mélynyomó és hangszóró kimenetben, vagy SPDIF bemenetben. 7.1 analóg bemenetről és előfok kimenetről legfeljebb álmodni lehet, olyasmit nem kapunk másoktól sem, ebben az árkategóriában. Ennél még az 5 évvel ezelőtti jóval alacsonyabbra pozícionált AVR-1507 is izgalmasabb hátsóval szolgált. Harmadával olcsóbban!

A HDMI kimenet ARC funkcióval is rendelkezik, bár ez a teszt alatt Sony tévékkel kicsit makrancoskodott. Az 1-1 koaxiális és optikai bemenet még a HDMI érában is kevésnek tűnik. Ebben a gépben is helyet kapott az Audyssey MultEQ XT, a DynamicEQ és Dynamic Volume (éjszakai, esti és nappali móddal), amik a próba során remekül segítették az erősítőt a jobb hangzás felé. Nyolc különböző pontban helyezhető el a mérőmikrofon, eközben az okos processzor a távolságok és hangerő szintek meghatározása és beállítása mellett, csatornánként (hangdobozonként) 9 sávos, grafikus ekvalizátorral (63 Hz és 16 kHz között) igyekszik ellensúlyozni a helyiség akusztikai mellékhatásait. Ráadásként ezek manuálisan is módosíthatóak, finomíthatóak, ami a korábbi erősítőkben nem volt elérhető. No de mindez már a használathoz tartozik. Lássuk hát, mi várt ránk a kicsomagolás és bekötés után!

Az erősítők legfőbb feladata - bármennyire telepakolják szolgáltatásokkal ? nomen est omen, a beérkező jelek erősítése. Ki hitte volna. Ezt a Denon készülékei, sok-sok évtizede kitűnő minőségben és kiemelkedően hatékonyan végzik. Az AVR-2113 belsejében diszkrét, hétcsatornás végfok üzemel, teljesítménye 6 ohmos impedancián mérve 7x125 W. DSP nélkül nincs házimozi erősítő, ebben egy 32 bites, lebegőpontos SHARC ADSP-21487 munkálkodik. A filmek hangját illetően mindenre elszánt: Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio dekódolás, valamint a Dolby Pro Logic IIz szerepelnek a listában. A D/A átalakítók 24 bit/192 kHz, az A/D konverterek 24 bit/96 kHz felbontásúak.

A beüzemelés pozitív meglepetést hozott. A menürendszer (GUI) a kategória talán legjobbja, mintha csak egy-két évvel lenne lemaradva egy okostévé vagy médialejátszó grafikája mögött. Miközben vetélytársainak többsége inkább egy-másfél évtizednyi látszólagos elmaradást produkál. Igen, a házimozi erősítők valóságos dinoszaurusznak tűnnek az őket körülölelő világban. Ez már csak azért is szomorú, mert a hangfalakat leszámítva, minden hozzájuk kötődő eszközünk rendkívül fejlett, látványos és intuitív kezelő felülettel siet segítségünkre. A Denon már majdnem ugyanilyen, a többiek pedig még nagyon nem. Egyszóval elismerésre méltó az, ahogyan a Denon végigvezet a beállításokon. Ez bizony példás és követendő.

Cseppnyi szomorkodásra csak az adhat okot, hogy az AVR-2113 is a házimozi elektronikák azon népes családjába tartozik, amiknél egy szoftverfrissítés nagyjából fél óráig tart.

Ezt az időt hasznosan töltöttük, közben jutott idő a külsővel való még alaposabb megismerkedésre.

AV-Art. Created by Denon. Vagyis AV művészet, a Denon által alkotva. Szép szlogen ez, szebb is mint a műanyag előlap és a műanyag gombok, amiket amúgy a 2113-ra szereltek. Az pedig, hogy az előlapi csatlakozásokat csak egy olcsó, kivehető műanyag lapocska fedi, cseppet sem dicséretes. A távvezérlő külleme ugyan átlagos, használhatósága azonban ismét az átlag feletti. Nincsen végletekig telizsúfolva gombokkal, ráadásul azok mérete és formája a funkciójukról is árulkodik. Igaz, hogy világítás nem került a gombok mögé, amit azért szívesen láttunk volna, de még így is remekül használható sötétben is. Kezelhetőségből a Denon eddig jelesre vizsgázott!

A letölthető távvezérlő alkalmazást már említettük, amik egészen ötletesek és szépek is. Nagyon tetszett az,  hogy nem valami virtuális eszközként igyekszik viselkedni, imitált gombokkal hanem úgy tesz mintha maga a telefon lenne a készülék és az erősítő csak holmi távoli szolga lenne a drótok között.

Sajnos az egyik legfontosabb dolog, a hangerő szabályozás nem a legpraktikusabb. Egy 4 colos kijelzőn is könnyű túlcsúsztatni, egy fél érintéssel átlőve a hangot a kellemesen muzsikáló 40-es értékről az ordító 70-esre. Persze lehet változtatni +/- gombbal is, ez viszont a kívánatosnál lassabb. Egyrészt a fél értékekkel való léptetés kevéske, másrészt az erősítő tényleges reakcióideje hol fél másodperc alatti, hol 1-2 másodperces késésben van. Mindezt gigabites és n-es, tehát kellőképpen gyors helyi hálózat és csekély pillanatnyi adatforgalom mellett sikerült előadni. A navigálás sebessége is hagy kívánnivalókat maga után. Van még album art is, tehát láthatjuk az éppen lejátszott lemez borítóképét, igaz, csak akkor, ha a programnak sikerül ilyet találnia, ami nem minden nemzetközileg is ismert és népszerű előadóval jött össze. Igaz, ez is olyan hiba, amiről nem a Denon tehet, szinte minden hasonló szolgáltatást nyújtó alkalmazásra jellemző.

Ha kezelhetőségről szólunk, akkor ne felejtsük el a gép kijelzőjét megemlíteni, ami egészen jól olvasható, fényereje 4 fokozatban állítható. Ezen a téren a Denon számos vetélytársát megelőzi.

A szolgáltatások tárházában akad még néhány érdekesség. Az egyik a veszteségesen tömörített hang feljavításának lehetősége. Ez a program - Compressed Audio Restorer - elsősorban az MP3 felvételek jellegzetes hibáit igyekszik orvosolni, változó sikerességgel. Azt, hogy az eredmény mennyire jó, látszólag nem a felvétel bitrátája határozza meg, hanem inkább az adott album. Voltak felvételek, amikkel jó hasznát vettük, másikakkal nem. Bár az igazat megvallva, inkább utóbbi volt a jellemző. No meg ma már igazán kevés érv szól az MP3 mellett. Aki teheti (és miért ne tehetné) inkább térjen át FLAC-ra!

A készülék lehetőséget biztosít második zóna hanggosítására, ami már nem is igazán extra, de sokaknak fontos lehet. Mélysugárzó kimenet, ahogy HDMI kimenet is, csak egy van. Ezekből +1 talán többet ért volna a 4K felskálázásnál.

Füllel vizsgálva

A tesztek során az egyik legjobb eredményt a Polk Audio RTiA7 szettel értük el. Igaz, hogy a párbeszédek egy kissé tompák voltak, a tér azonban nagyon jól rendezett, a mélyek pedig elnehezülés nélkül mutattak testességet. Csak fegyverhangokkal volt a rendszer vérszegény és a valóságostól távoli. Azért annyira nem vészes, mert például az Onkyo TX-NR414-hez képest, mintha egy kétszer drágább elektronikával lenne dolgunk, pedig sokkal kisebb köztük az árkülönbség. Zenével a Denon-Polk összeállítás nem nyújtott különösebben maradandót, ezért ezen hamar tovább is léptünk.

Egy másik véglet a Paradigm Monitor 7-es családja, amit szintén táncba vittünk. Tény, hogy a Denonnak audiofil beütése nincsen, azt nem ebben a kategóriában kell keresni. Jazz és klasszikus zenével csak középszerűen muzsikált, de vegyük figyelembe, hogy ez házimozira van kihegyezve. Filmekkel sokkal inkább elfogadhatónak, sőt, szerethetőnek tűnt. A Drive hangjaival majdhogynem brillírozott, a Thor és az Inception viszont már picit nagyobb falatnak bizonyult, mint amit be tudna kapni. Egyértelmű volt, hogy ehhez a Denonhoz nem Paradigm hangdobozokat fogunk ajánlani.

A Jamo S 606 HCS 3 készlettel összeillesztve ismét nagyot változott a kép. Zenében csak közepes volt az eredmény, az élvezeti érték felpumpálásának egyetlen módja a hangerő emelése volt. Persze a Jamo frontok oldalában jókora, 20 centis mélysugárzók dolgoznak. Kikiálthatnánk őket bűnbaknak, azt állítva, hogy azok zabálták fel az erőt, ezzel megfojtva a rendszert, elvéve az energiát a felsőbb frekvenciatartománytól. Filmek felé fordulva a Jamókkal jól teljesített. Persze dinamikából egy kevéskével többet vártunk. A Skyfighters szórakoztató volt, aztán aktív mélyládával még sokat javult. Ez is igazolja, amit nem győzünk elégszer hangsúlyozni: szubláda nélkül a legjobb erősítő és a legjobb hangdobozszett sem képesek legjobb tudásukat megmutatni. Donnie Darko groteszk nyúl barátjának hangjába is rendesen belerezonált a szoba pár bútordarabja. A Drive jeleneteit böngészve pedig az Audyssey bizonyította, hogy a rábízott munkát tisztességgel elvégezte. Összességében, mozival ez már 4-es osztályzatot érdemel. Ugyanakkor a kifinomultságnak nem tett jót az idei Denon erősítőkre jellemző változás, az alacsony frekvenciás hangreprodukálás módosítása, konkrétan az eltolódás a korábbi semlegességből a dögösség irányába. Vásárlói visszajelzések, igények miatt tette meg ezt a lépést a gyártó, reméljük, beválik a tervük, és több hívet szereznek, mint ahányat elvesztenek. Pörgős akciófilmekhez jól jöhet, de emiatt nem igazán sikerült belőle élvezetes módon előcsalogatni a muzsikát.

Nem hagyott minket nyugodni ez a dolog, gondoltunk egy merészet és egyik kedvenc hangdobozmárkánk palettájáról - mely az ELAC - kiválasztottuk az FS 257 jelzésű modellt és azzal is meghallgattuk. A felhőkön átsütött a nap, kisimultak homlokunkon a ráncok, mert kezdtük élvezni, amit hallgattunk. Azért nem lett teljesen tiszta az égbolt, mert az alsóbb frekvenciatartomány dominanciája nem tűnt el, maradt bőven a már említett dögösségből, de messze volt a bántó mértéktől. Ebből azt a jól ismert tanulságot vontuk le, hogy csakis rendszerben szabad gondolkozni. Még az összekötő és tápkábelek is meghatározhatják egy erősítő hangját, pláne a hangdobozok és természetesen a jelforrás. Hogy az akusztikát már ne is említsük.

Ítélet

A Denon AVR-2113 házimozi erősítő a jelenlegi akciós áron nagyon jó vétel. Hangja nem kiváló, de kiemelkedik az átlagból a szolgáltatásai között pedig lehetne kicsit variálgatni, nem elsősorban a divatot kellene követni. A 4K felskálázás és a Flickr alkalmazás helyett inkább egy második HDMI kimenetet kívánnánk a hátlapjára. Feltétlenül megér egy meghallgatást, akár többet is, más-más hangdobozokkal. Sztereó zenére, koncertfilmekhez csak a modern műfajok kedvelői válasszák. Erénye a kezelhetősége, ami valóban nagyszerű, és követendő példaként tekintendő.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.