Denon AVC-X8500H házimozi erősítő teszt
2018. október 5., péntek, 23:20
Denon audio házimozi Dolby Atmos házimozi erősítő Denon házimozi Denon erősítő Denon 2018 Dolby Atmos Atmos házimozi Atmos erősítő Denon teszt erősítő teszt Dolby Atmos házimozi Denon házimozi erősítő házimozi erősítő teszt high end házim
Denon házimozi erősítőkből, pontosabban rádióerősítőkből minden évben, minden évszakban érkeznek a frissített, átdolgozott, egyre többet tudó modellek. Meglehetősen sokat teszteltünk közülük, a belépő kategóriától a legdrágábbakig, mindegyik kiváló a maga nemében, mégis volt némi hiányérzetünk. A rengeteg AVR mellett közel egy évtizedig nem jelent meg új AVC, ami a mindenkori csúcsragadozó elnevezése. A 2018-as év elhozta számunkra a várva várt erősítőt, amit hosszasan nyúztunk, alaposan megismertük, erről szól alábbi írásunk.
Kis AVC történelem
Akik ismerik az utóbbi 18-20 év Denon házimozi erősítőit, azok minden bizonnyal emlékeznek az AVC típusjelzésű és a betűk után 1-es vagy 11-es számmal jelzett készülékekre. Ezek egyrészt az AVR-eknél magasabb kategóriába tartoztak, annak megfelelő árazással, másrészt nem tartalmaztak rádióvevőt, külső és belső felépítésük, tömegük, a felhasznált alkatrészek egészen magas minőségűek voltak. Személyes emlékeinket felidézve legrégebbiként az 1999-es év sláger házimozi erősítője, az AVC-A1D jut eszünkbe, ami már dekódolta a DTS formátumot. Utódja A1SE néven jelent meg, neki volt egy kisebb és kedvezőbb árú változata az A11SR. Őket követte az A1SRA és így tovább. Felsorolásuktól eltekintünk, csak a mostani előtti legutolsót említjük még meg, az volt az AVC-A1HDA, hazánkban potom 2,1 millió forintért vesztegették. Utána síri csend, csak az AVR-ek dömpingjéből csemegézhettünk, így nem csoda, hogy a Denon rajongók piszkosul ki voltak éhezve egy echte zászlóshajóra, amit megkaptak, megkaptunk az AVC-X8500H alakjában.
Tesztalanyunk neve csak betűivel jelzi a régi vérvonal továbbvitelét, a négyjegyű szám a receiverek közé tartozást sugallja, pedig nem az. Alighanem az USA piac hatására, mivel a korábbi zászlóshajókat ott szintén ezres számokkal és AVR betűkkel látták el, amit viszont a bennük lévő tuner indokolt. Itt említjük meg, hogy tesztalanyunk amerikai változata AVR-X8500H néven fut, abban hagyományosan ott az AM/FM vevő, aminek hiányát az európai a tesztekben negatívumként emlegetik.
Lássuk, milyen is az AVC erősítőkre jellemző felépítés!
Az előlap alumínium, méghozzá meglehetősen vastag, a lehajtható ajtó valóságos fémtömb. A tető- és oldallapok és a padlólemez nem többrétegűek, mint egyes Denon DVD- és BD-játszókéi, de bizalomgerjesztő mennyiségű anyag van bennük. A két tekerőgomb nem csak szép, ritkán előforduló használatuk közben azt sugallják, high tech csúcsmodellt érintünk. A fényes (tesztalanyunk prémium-ezüst színű) pogácsák közé jókora kijelzőt telepítettek, messziről is felismerhető ábrákkal, betűkkel, számokkal tájékoztatja használóját mindenről, amit tudnia kell. Nekünk nagyon tetszett a menüben választható csatornakijelzés, a beérkező és a kimenő is megjeleníthető, de egy időben csak az egyik.
A hátlap teljesen tele van pakolva aranyozott csatlakozókkal, mégsem kelti a túlzsúfoltság látszatát, mert az elrendezés mintaszerű. Ezt a jelzőt alkalmasint fogjuk még használni, mert ez fejezi ki legjobban a véleményünket. Ennyi hangszórókábel aljzatot még sosem láttunk házimozi erősítőn: pontosan 30 darab, megszámolni is fárasztó feladat. Hogy miért kell ennyi, arra pár sorral lejjebb visszatérünk.
Mind a 8 HDMI bemenet és a 3 kimenet kompatibilis a HDCP 2.2 specifikációkkal és a legújabb HDMI szabvánnyal, valamint 4K Ultra HD 60 Hz videó, 4:4:4 Pure Color szín-mintavételezés, HDR10 és 21: 9 videó, 3D, és BT.2020 jeltovábbítás is támogatott minden bemeneten. Fel van készítve a Dolby Vision-re és a HLG-re (Hybrid Log Gamma) is. Természetesen a tudományai közé tartozik a HEOS multiroom rendszer kezelése, ismeri annak minden csínját-bínját. Az AVC-X8500H minden friss házimozis nyalánkságot feltálal: Amazon Alexa, Auro 3D, Dolby Vision és hamarosan megkapja az eARC frissítést. Ígérik a HDMI 2.1-et és azzal a 8K átengedést.
Csipetnyi gonoszkodással azt mondjuk, a mókusok tömött sorokban várakoznak Dr. Bubónál fényvédő szemüveg receptre, a pechesebbek retina cserére, annyira elvakította szegényeket a HDR. A filmforgalmazók zsebébe már alig fér el a hatalmas bevétel, ugyanazokat a filmeket, amik DVD-n már piacra kerültek, eladták Blu-ray változatban, mostanában pedig 4K/UHD-ben. Tehát három bőrt húztak le a mondabeli rókáról. A növekvő videó felbontásnak a merevlemez gyártók is örülnek, rengeteg helyet foglalnak az UHD filmek, pedig más, hatékonyabb a tömörítésük, kódolásuk.
Visszakanyarodva a lényeghez, amiben egyedi és első az AVC-X8500H, az a végfokok száma: nem kevesebb, mint 13. Ezzel nem csak 7.2.4 hangsugárzó összeállítást tud meghajtani, hanem további két magassági hangszóróval bővítettet, tehát 7.2.6, vagy 9.2.4 rendszert. Aki kevesebb, mondjuk 5(.2) hangfallal veszi körbe magát, az meghajthatja mindegyiket kettős erősítéssel és még marad lehetőség egy pár magassági hangsugárzóval történő bővítésre, vagy másik szoba (zóna) hangosítására.
Az AVC-X8500H inkább tekinthető az AVR-X7200W utódjának, mert míg a X6200-nak már a második továbbfejlesztett leszármazottja jelent meg, az ezerrel nagyobb sorozatszám kimaradt a szórásból. Nehéz pontosan megmondani, mennyiben más belső felépítésű ez, mint az X7200W, de néhány részletről sikerült információkat begyűjteni. Amiben biztosan különböznek az a nyolc darab 32 bites AKM AK4490EQ sztereó DAC, tehát semelyik csatorna nem maradt ki a jóból. Aztán itt az Analog Devices SHARC DSP Griffin Lite dual core processzor.
Közvetlen, egymás melletti összehasonlítás híján csak az emlékeinkre tudunk támaszkodni és abból azt a következtetést vontuk le, hogy ha van is némi hangzásbéli előnye az X8500-nak, az messze van a drámaitól, inkább csekélynek nevezhető. Mindez nem negatívum, mert a 7200 is oly mértékben jól szólt, hogy nem tudtunk rajta fogást találni.
A régebbi csúcsmodellekkel ellentétben, nem toroid transzformátor trónol az AVC-X8500H közepén, ennek okára roppant kíváncsiak voltunk és vagyunk. Tippelni sem érdemes, mennyiben eltérő hangot és teljesítményt nyújtana egy másfajta tápegység, inkább azzal foglalkozunk, ami itt van! A hagyományos vasmagos szerkezet tömege - nem tévedés - 8,2 kg, már amennyiben hinni lehet a gyár által leírt adatoknak. Ez 2,1 kilogrammal több, mint ami az X7200W-ben dolgozik, szóval nem nagyzolás túlméretezettnek nevezni. Kell is a kakaó a 13 csatorna egyidejű meghajtásához, amivel kapcsolatban előbújt belőlünk a kisördög, hiszen 900 wattot adnak meg maximális teljesítményfelvételként. Ennyit, sőt többet is láttunk már hétcsatornás vasak hátulján.
Nem titkoljuk el, szemöldök összevonást váltott ki belőlünk, amikor legelőször megláttuk a 13-as számot. No, nem azért, mert babonásak vagyunk. Ha valaki nem értené, miért aggódtunk, elmeséljük. Vegyük példának a Marantz MM8077 és MM7055 végerősítőit, melyek alig kisebb készülékházzal 7 illetve 5 csatornával rendelkeznek. Névleges teljesítményük nagyjából akkora, mint ezé a gépezeté, és nem konganak az ürességtől, hanem rendesen tele vannak pakolva alkatrészekkel. Meglátva az AVC-X8500H belsejének szellős elrendezését, zsúfoltság egy szál se, kicsit megnyugodtunk. A kitárgyalt transzformátort 2 mm vastagságú rézlemezzel kombinált alumínium öntvény bordák fogják közre, azokhoz erősítették gyönyörű katonás rendben az erősítő modulokat. Az alájuk szerelt ventilátorok segítik a hőcserét, felfelé kergetve a lamellák közül a meleg levegőt.
Röviden felsorolunk pár csemegét, amivel kényezteti tulajdonosát az AVC-X8500H. WAV, FLAC 192 kHz, DSD 5,6 MHz lejátszás, TuneIn internet rádió - Spotify Connect, TIDAL, Deezer, stb. Audyssey MultEQ XT32, SUB EQ HT, valamint manuális, 9 sávos grafikus EQ. Mobileszközökre letölthető az Audyssey MultEQ Editor alkalmazás, amiért némi pénzt kell leszurkolni. Az AVC-X8500H IP vezérlési képességgel rendelkezik a harmadik fél vezérlőeszközeivel való integráció, a Control4 SDDP-hez (Simple Device Detection Protocol) való integráció, valamint a Control4 otthoni automatizálási eszközökkel való gyors és egyszerű integráció érdekében. A külső otthoni automatizáláshoz és vezérlőkészülékekhez való közvetlen csatlakoztatáshoz RS-232C soros port is van rajta.
Érdekesség, legalábbis számunkra, hogy Amazon Kindle e-könyvolvasó is használható távvezérlésre. Örömmel fogadtuk a távirányító elalvás időzítő gombját, használtuk is néhányszor. Ennek a kézi készüléknek a gombvilágítása mozgásra kapcsol be, ez remek, viszont annyira érzékeny, hogy az asztalra tőle fél méterre, egészen óvatosan lehelyezett pohár beindítja. Feliratainak elolvasásához éles szemek és/vagy jó szemüveg szükséges, mert igencsak aprócskák a betűk.
Meghallgatás
A Denon AVC-X8500H házimozi erősítő tesztelését Focal Aria és Quadral hangfalszettel végeztük. A filmeket és zenéket Denon DBT-3313UD és Cambridge Audio CXUHD lejátszók szolgáltatták. Mivel a forgalmazó jóvoltából szokatlanul hosszú idő állt rendelkezésünkre, rengeteg teljes filmet és még annál is több tesztelésre kiválasztott részletet tudtunk műsorra tűzni.
Az alábbiakban zömmel ugyanazokat a mondatokat olvashatják, mint amiket a Focal Aria összeállítás tesztjében. Nem azért, mert lusták vagyunk, netán képtelenek mást kitalálni, ennél prózaibb az indok. Az erősítő és a hangfalak produkciója egymástól el nem választható, a Focalokat ezzel a Denonnal szólaltattuk meg és vice versa.
Egy ilyen rendszer szinte könyörög azért, hogy a lehető legjobb hangminőségű Blu-ray lemezeket szólaltathassa meg és mi ugyancsak vágytunk arra az élményre, amit sejtettünk, és ami valósággá vált. Sokat nyúzott Hit Man korongjaink, Adele, Andrea Bocelli, Celine Dion, Chris Botti, George Michael, Seal, Shakira koncertek váltogatták egymást. Simán, reggeltől késő éjszakáig tudtuk volna csodálni napjaink és a közelmúlt legnagyobb előadóművészeinek produkcióját. Utóbbiak közé a már elhunytakat soroljuk, nem csak a Wham egykori frontemberét, hanem például Donna Summert, aki több slágerét (Last Dance, On the Radio) énekli el a második Hit Man lemezen. Ott éreztük magunkat a nézőtér első sorainak valamelyikében, ezt a centercsatorna transzparens, levegős hangja és az összes hangsugárzó egymáshoz viszonyított harmóniája, koherenciája tette lehetővé. Kristálytiszta, érzelemmel teli énekhangok, precíz pozícionálás, élethű hangszerek jelentek meg előttünk akkor is, ha nem néztük a képet. A mélyláda hangja tökéletesen összefonódott a többi hangdobozéval, gyorsasága, feszessége révén minden létező hangszerhez képes volt alkalmazkodni.
Több kiadványon a veszteségmentes tömörítésű sokcsatornás (Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio) hangsáv mellett rendkívül magas bitrátájú sztereó is kiválasztható, ezeket gyakorta váltogattuk, mert kíváncsiak voltunk az erősítő sztereó zenei képességére. Audiofil sztereó erősítőket idéző térábrázolást hallottunk Pure Direct módban, az Aria 926 páros kivételesen széles, kellőképpen levegős színpadot rajzolt elénk, mintha a szoba felénél oldalsó hangszórók is működtek volna (az AVC-X8500H ilyet is tudna). A magastartomány legteteje néha a kelleténél hangyányit hangsúlyosabbá vált, ez az inverz TNF dóm számlájára és nem az erősítőére írható. Cserébe messze átlagon felüli részletező képességet kaptunk, a kettő kiegyenlítette egymást, valamit valamiért.
A háttércsatornák akciófilmekkel nagyobb szerephez jutottak, mint koncertekkel, például a Den of Thieves (Gengszterzsaruk) számtalan lövöldözős jelenetében, majd a The Bourne Identity (A Bourne-rejtély) Párizs utcáin zajló autós üldözése során. Mivel direktsugárzókat használtunk, az erősítő szinte centiméteres pontossággal helyezte el a mögöttünk lévő térben az effekteket. John Wick őrületes gengszterirtása a Red Circle bárban olyan fergeteges effekt orgiával kényeztette füleinket, hogy akár referenciának tekinthetjük. Kevésbé kifinomult rendszeren zűrzavarnak, katyvasznak tűnhet az iszonyatosan sok lövés, a gellert kapó lövedékek és az általuk miszlikbe tört berendezési tárgyak, tükrök, üvegfalak szétszóródó darabjainak csörömpölése. Az AVC-X8500H és a Focal Aria hangfalszett előadásában mindez hátborzongatóan életszerűnek tűnt, a hallgatóságnak tömény élvezetet biztosított.
Az objektum alapú formátumok közül a Dolby Atmos megszólaltatását vizsgáltuk, amihez egy pár magassági hangsugárzót helyeztünk el a kanapénk fölé. A sokat hallgatott, jól ismert tesztlemez még sosem tűnt ennyire izgalmasnak, lenyűgözőnek. Mindegyik jelenetéből 2-3 repetát kértünk és kaptunk, nem tudtuk megunni.
A rengeteg watt ellenére nem éreztük a hangzást brutálisan, durván erősnek, és eget rengetőnek sem, ez utóbbit a Denon honlap ígéri. Félreértés ne essék, szó nincs arról, hogy gyenge lenne a gép, csupán párszor megfordult a fejünkben, hogy volt már tesztszobánkban ennél elsöprőbb hangnyomás is. És nem csak előfok/végfok párosok jóvoltából, hanem például a régebbi AVC-k által prezentálva. Mindez maximálisan szubjektív vélemény, elképzelhető, hogy soha, senki nem fog velünk egyetérteni.
Felmerült bennünk a kérdés, vajon kihoz-e mindent ebből a Denonból az Aria hangfalszett? Mire lenne képes Electra vagy netán Kanta hangfalakkal? Reméljük, valamikor sikerül erre választ kapnunk!
Összegzés
A Denon AVC-X8500H napjaink legsokoldalúbb, legérdekesebb házimozi erősítője. Nem állítjuk, hogy hangminősége egyértelműen verhetetlen, de mindenképpen dobogós, ami nem csekélység. Annak fényében pláne nem, hogy mit nyújt pluszban és azt mennyi - valójában egyáltalán nem kevés, de méltányos mennyiségű - pénz ellenében teszi. Ebből a szemszögből tekintve már bajnoknak hirdetjük. Leginkább azoknak ajánljuk, akik ki akarják használni mind a 13 csatornányi hangszóró kimenetet, mert ilyet más készülék nem kínál. De nem csak nekik! Mindenkinek, aki sokcsatornás és sztereó módban egyaránt kiváló hangzásra vágyik. A Denon AVC-X8500H ezt garantáltan biztosítani fogja.