Cambridge Audio Azur 751R házimozi erősítő teszt
2013. december 13., péntek, 12:40
Cambridge Audio Cambridge Audio Azur Cambridge Audio 751R Cambridge Audio házimozi Cambridge Audio erősítő házimozi erősítő erősítő teszt házimozi erősítő teszt audio X-Tract
A Cambridge Audio középkategóriás 551R típusú házimozi erősítője kellemes emlékeket hagyott maga után, ezért izgatottan vártuk az Azur széria csúcskészülékének érkezését, mely a 751R jelzést viseli.
Első ránézésre alig tűnik nagyobbnak az említett kistestvérénél, ami szándékos és alaposan átgondolt Cambridge Audio koncepció része. Tervezői szerint nem kell egy házimozi erősítőnek a fél szobát - na jó, egy fél hifiállványt sem - elfoglalnia ahhoz, hogy kiváló hangminőséget és lehengerlő teljesítményt nyújtson. Súlyában azért érezhető a hatalmas teljesítmény ígérete, mert bizony bő 7 kilóval nehezebb az 551R-nél (17,4 kg) és ez már házimozi erősítők között cseppet sem számít kevésnek. 7 csatornán mért teljesítménye 120 W szemben az 551R 60 wattjával, ami számottevő különbség. Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem a távol-keleti készülékeknél megszokott, egyetlen csatornára, egy bizonyos frekvenciára megadott érték. A tápegység 1700 wattos, amiből bőven futja 7x120, a hangdobozok irányába egyszerre, egy időben, és nem egy pillanatig, hanem folyamatosan leadott wattocskára. Az eddigieket olvasva talán úgy tűnhet, a kelleténél (és a szokásosnál) kicsit többet foglalkozunk a teljesítménnyel, de bízunk abban, hogy senki nem vádol minket "wattfetisizmussal", azzal, hogy ezt ok nélkül tesszük. Kétségtelen, hogy egy erősítő hangminőségét nem a leadott teljesítmény határozza meg. Pontosabban nem csak az számít, ezt nem győzzük eleget hangsúlyozni. Viszont wattokra is szükség van! Akciófilmekhez, koncertekhez és sztereó zenehallgatáshoz egyaránt. Ehhez kapcsolódik a szellőzőnyílásokon keresztül szemrevételezhető toroid transzformátor, amely túlméretesnek tűnhet, de csak addig, amíg az általa biztosított áram imént említett hatásával nem szembesülünk.
15 centiméteres magasságával egyáltalán nem számít törpének, csak ár és minőségi kategóriájának többi versenyzőjéhez képest filigrán. Bő egy centi vastag előlapja tekintélyt parancsoló, egyénként inkább visszafogott kinézetűnek jellemezhető. A rajta elhelyezett csatlakozókat takaró lapocska nem éppen szépségdíjas megoldás, de csak közelről bántja szépérzékünket, 3 méterről észre sem venni. Erre is igaz a mondás: a távolság mindent megszépít.
A 751R ma már ritkaságszámba menő S-video csatlakozókat is kínál, (egyet az előlapon, hatot hátul) amiket másfél évtizedes házimozis pályafutásunk során még soha nem vettünk igénybe, de elfogadjuk, hogy lehetnek helyzetek, amikor szükség van rá. A komponens be- és kimenetekkel ugyanez a helyzet, 2013 derekán körülbelül annyira feleslegesnek érezzük, mint férfiakon a mellbimbót. Viszont ezek jelenléte miatt a hátlap nem tűnik üresnek, mint oly sok másik erősítőét nézve. Ebben persze szerepe van a jókora helyet elfoglaló rácsos szellőzőnyílásnak, mely mögött látható az egyik ventilátor. Akik mégis az analóg video bemenetek valamelyikét használják, örülhetnek az Anchor Bay ABT2010 skálázónak, amely a kompozittól az S-videón át a komponensig, mindenféle képjelet a HDMI kimenetekre tud juttatni, akár 1080p-re alakítva.
Az aszinkron USB B csatlakozó létét és szerepét csak elismeréssel illetjük, az teszi lehetővé, hogy számítógépről közvetlenül az erősítőre küldhessünk zenét, amit nem csak megszólaltat a 751R, hanem még alaposan farigcsál is rajta. Ehhez le kell tölteni, majd telepíteni egy Windows-os illesztőprogramot, iOS változat egyelőre nem létezik. Lelkesen üdvözöltük a második mélysugárzó kimenetet, amit sok gyártó nem hajlandó felszerelni még csúcskategóriás erősítőire sem. Egy komoly házimozi rendszerben - amelynek központi helyére méltó az Azur 751R - bizony felmerül az igény a második szubládára. A hangszóró kimenetek pozitív ágainak szorítócsavarjait Cambridge Audio-s szokás szerint különbözőre színezték, aminek sok értelmét nem látjuk, inkább a feliratokat kellett volna háromszor akkorára méretezni. Azzal valóban megkönnyítenék a csatlakoztatás sokszor gyötrelmes műveletét. A surround back kimenetek használhatóak második zóna hangosítására vagy kettős erősítésre is. Az általunk és feltételezhetően a 751R vásárlóinak döntő többsége által leginkább használt HDMI csatlakozókból nagyvonalú a kínálat, 6 bemenet (egy az előlapon) és két ARC kompatibilis kimenet áll rendelkezésre. Elhelyezésük a ritkábban alkalmazott - fölül a rövidebb, alul a hosszabb él - állású, ez nekünk szimpatikusabb, de azért jó lenne egységesíteni, szabványosítani! A kijelző pontosan annyival nagyobb, szélesebb, amennyi az 551-eséről hiányzik, ettől az olvashatósága eléri a kívánatos szintet. A második zónához jár egy apró, bankkártya méretű távirányító, ez elismerést érdemlő figyelmesség.
Az erősítőbe épített alkatrészek kivétel nélkül minőségi darabok, közülük említést érdemelnek a Cirrus Logic DA átalakítók, CS43122 a front csatornák számára, CS52526 a többi ötre, mindkettő 24 bit/192 kHz-es. Három lépcsőben, vagy másképpen nevezve, három fokozatban működik a dekódolás: két db Texas Instruments Aureus DA788 32-bit DSP végzi a filmhang formátumok erősítés előtti feldolgozását. Majd, végül az Analog Devices SP-21261 40-bit DSP teszi azokat erősíthetővé. Mindenféle beérkező hangjelet az Anagram Technologies ATF (Adaptive Time Filtration) jitter csökkentő, 24 bit/192 kHz-es felkonvertáló áramkör varázsol kiváló minőségűvé. Erre utaltunk az USB bemenet említésekor.
A hűtési rendszert X-Tract névvel illetik, legfontosabbként hangsúlyozott tulajdonságai a helytakarékosság és a hatékonyság. Ez egy kívül és belül egyaránt sűrűn bordázott, alumínium öntvényből gyártott alagút, mindkét végén 1-1 ventilátorral. Ennek külső felületére erősítették a végfok tranzisztorokat, melyek így garantáltan optimális hőmérséklet-tartományban fognak üzemelni, túlmelegedésnek esélye sincs.
A távirányító kidolgozása, anyaga remek, ugyanakkor roppant egyszerű, ami leginkább a teljesen egyforma, kerek gombok miatt sugárzik róla. Nincs dedikált hangerő-szabályzója, azt az Enter körüli gyűrű északi és déli területeinek nyomogatásával állíthatjuk, ugyanazokkal lépkedhetünk a menüben fel és le. Elsőre eszement ötletnek tűnt, aztán a gyakorlatban bebizonyosodott, hogy szuper találmány. Ennél könnyebben még semelyik távirányítón nem áll rá a kezünk a leggyakrabban használt funkció szabályzására. Viszont a feliratok aprócskák, olvasószemüveg, vagy egy nagyító hasznos tartozék a tanulás, barátkozás hetei során.
Miután sikeresen túljutottunk a kazalnyi vezeték csatlakoztatásának megpróbáltatásain, elindítottuk az automatikus önbemérést. Az Audyssey 2EQ nem éppen nagytudású beállító rendszer, mégis egyértelműen jót tett a hangzásnak, például megregulázta a korábban kissé terjengős szubbasszus tartományt.
Sok filmet megnéztünk, amíg nálunk volt a 751R, köztük a The Last Stand címűt, melyben rengeteget lőnek és robbantanak is néhányat. Egyszerűen nem tudtuk annyira felcsavarni a hangerőt, hogy hangminőség egy hangyányit is megsínylette volna. Emellett az a rengeteg apró, finom részlet, ami fűszerezte az akciójeleneteket, még hitelesebbé tette a filmet, még jobban bele tudtuk élni magunkat. Ugyanez érvényes Celine Dion - A New Day koncert BD-lemezére, ami egyik kedvencünk, PCM sztereó és Dolby TrueHD hangsávjai referencia minőségűek, ezért tesztelésre kiválóan alkalmasak. Roppant kritikusan hallgattuk, ezért feltűnt, hogy kissé száraz a karaktere, ami a csatlakoztatott lejátszó és a kábelek gondos megválasztásával finomítható. Ez indokolja a végső értékelésben a fél pont levonást, de csak a 600 000 Ft feletti árkategória miatt, ahol már roppant szigorúan ítélkezünk. Ettől eltekintve megnyerően zenél és a már említett rendkívüli részletező képesség nem jellemző a házimozi erősítőkre, ettől válik kiemelkedővé a zenei produkció is. Érdemei részben a hozzá csatlakoztatott Primare és Cambridge Audio BD-játszónak köszönhetőek, de a Popcorn Hour A-400-ról is olyan minőségben szólalt meg minden, amit nagyon lehet szeretni.
Az 551R hallhatóan működő hűtésére emlékezve, direkt figyeltük, mikor kapcsolnak be a ventilátorok, de azt fülre nem, csupán kezünket a hátlaphoz téve, a levegő áramlásából vehettük észre.
Hosszasan törtük a fejünket, mi hiányzik ebből a házimozi erősítőből, kerestük rajta a fogást, hogy ippont nem is, legalább egy yuko-t elérjünk, de hiába. Vagy a fantáziánk szegényes és az igényeink szerények (ennek inkább az ellenkezőjét szokták nekünk felróni), vagy annyira jól (f)elkészítették ezt a készüléket, hogy csak dicsérni tudjuk és meghajolni a tudása előtt. Nem hiányoltuk az AirPlay-t, a hálózati funkciókat, az internetes rádióállomásokat, 4K felskálázást, még 3-4 pár hangsugárzó kimenetet. Aki effélékre vágyik, másfelé keresgéljen, számukra bőséges választékot kínálnak a távol-keleti gyártók. Talán egy fejlettebb önbemérő jó szolgálatot tenne, mivel az Audyssey 2EQ nem kifejezetten a csúcskategóriás házimozi erősítőkhöz illő. De a Cambridge Audio hitvallását ismerve, ezt is csak a divatnak engedve tették a szolgáltatások közé. Erről eszünkbe jut egy sok évtizeddel ezelőtti mondóka: Riga moped drága kincs, jó ha van, de jobb ha nincs. Eme Audyssey változat hibájának a basszus kezelést szokták felróni, ami bizonyára igaz lehet, ennek ellenére az önbemérés után sokkal pontosabb és megfogottabb lett referencia REL mélyládánk hangja.
A Cambridge Audio csúcs házimozi erősítője, az Azur 751R a jelenlegi piaci kínálat egyik legjobbja, nekünk nagyon tetszett, szívesen megtartottuk volna referencia készüléknek. De sajnos vissza kellett adni, amitől csak azért nem estünk letargiába, mert a Primare SPA23 érkezett a helyére, de az egy másik történet.