Arcam AVR400 házimozi erősítő teszt
Egyszerűen nagyszerű
2012. január 20., péntek, 08:10
Arcam AVR400 Arcam erősítő Arcam házimozi házimozi erősítő 3D EQ házimozi teszt erősítő teszt
Honlapunk még egy éves sincs, a szerzőgárda többsége is ifjú, de az Arcam házimozi erősítőit - a régebbieket is - mindannyian közelről ismerjük, mert egyszerűen kihagyhatatlanok. Korábban meghallgattuk, kipróbáltuk Arcam DiVA sorozatának összes rádióerősítőjét, valamint a kínálatban szereplő előfok-processzor/végfok összeállítást. Kivétel nélkül arról győztek meg minket, hogy az angol cég hitvallása a hangminőség elsőrendűségéről nem csupán divatos marketingduma. Az AVR400 már az FMJ szériába tartozik, legfiatalabb testvére a 600-as modellnek, mely sokszoros tesztgyőztes és számos szaklap referenciakészüléknek választotta.
Az angol hifis hagyományokhoz hűen, puritánul elegáns külsejű ez az Arcam is, jóleső érzéssel tekintettünk rá, amikor kicsomagoltuk és ez nem változott a hosszas tesztelés során. Ezt nevezik minimalista dizájnnak, még a hangerőszabályzó tekerőgombot is "lespórolták" róla. A házimoziban nem számítanak erénynek a kecses vonalak, inkább az erőt sugárzó külső számít előnyösnek. De mit sem érne mindez, ha a beltartalom nem támasztaná alá. A készülékház anyaga különleges, legnagyobb részében alumínium, amit egy sorbothane nevezetű műanyaggal "ötvöztek", melynek leghasznosabb tulajdonsága, hogy hatékonyan képes csillapítani a hangminőségre káros rezgéseket. Ezzel főként a reléket és a kondenzátorokat óvják, míg a hang és képfeldolgozó áramköröket ferritlapokkal valamint egy speciális "Stealth Mat" anyaggal védik az elektromos sugárzástól. Egy erősítő jellemzésénél mindenki kíváncsian keresi a legnagyobb áramfelvételre és az ebből kikövetkeztethető maximális teljesítményre vonatkozó adatokat. Az Arcam honlapján és kézikönyvének végén, a szokásos táblázatban megleltük a keresett számokat: 1,5 kW. Na igen, erre mondja valaki, hogy nem tud egyszerre mind a hét csatornán 90 wattot (8 ohmon) leadni. A sztereó üzemmódban kinyerhető 2x130 W szintén bizalomgerjesztő érték. Ezek az áramfelvételre vonatkozó számok azért lényegesek, mert bántó, zavaró hangminőség-romlással jár, amikor egy végfok kezdi képzeletbeli lábai alól elveszteni a talajt, szeretne eleget tenni a hangerőszabályzótól kapott parancsnak és még több áramot pumpálni a hangdobozok felé, de a tápegység letérdel. Az Arcamnál nem spórolnak a tápellátással és úgy általában semmivel, ha a hangminőségről van szó. A termetes toroid trafót kettő darab 15000 mikrofarádos kondenzátor segíti. Az AVR400 DSP-i az összes manapság alkalmazott hangformátumot képesek dekódolni, köztük a Dolby TrueHD-t és a DTS-HD MasterAudio-t. A jitter csökkentésről Wolfson órajel generátor gondoskodik, a D/A átalakítást Cirrus CS 42548 végzi. Faroudja Torino FLi 30336 videoprocesszor és az Analog Devices ADV7844 által kezelésbe vett képjelek a lehető legjobb formában és minőségben hagyják el a HDMI kimenetet.
A készülék külseje a hagyományos jegyeket viseli magán, enyhén ívelt előlap, a legszükségesebb gombok (azért a menü is elérhető velük), különösen jól olvasható zöld kijelző és LED-ek, főkapcsoló a jobboldalon. A hátlapon a hangszóró csatlakozók nagyméretűek és különösen masszívak, nem kell félni, hogy ujjnyi vastag kábelek súlya alatt meginognak. A kínálat egyébként nem eltúlzott, semmi feleslegeset nem látunk az aranyozott (!) aljzatok között, érezhetően nem csatlakozódömpinggel akarnak levenni minket a lábunkról. A 6 db HDMI 1,4a aljzatból (3D és ARC) egy szolgál kimenetként, digitális hang bemenetekből 3 optikai és 4 koaxiális áll rendelkezésre. Említést érdemelnek a 7.1 bemeneti RCA-k, a távirányító és trigger mini jack hüvelyek, valamint az RS232 port. Ez utóbbihoz köthető rLead csatlakozóval az rDock egység. Az előlap közepén a fejhallgató aljzat mellett találjuk annak AUX feliratú ikertestvérét, melybe többek között a mérőmikrofon Jack dugóját csatlakoztathatjuk. És ez nem minden, optikai bemenetként is funkcionál. Az Ethernet csatlakozóval lehetőség nyílik az otthoni hálózathoz való kapcsolódásra, Internetes rádióállomások műsorának hallgatására.
A felsorolás végére hagytuk a csemegét, de azt is mondhatjuk, hogy a végén csattan az ostor. Azzal nem mondunk újat, hogy a tömörítetlen és a veszteségmentesen tömörített zeneformátumok egyre szélesebb körben hódítanak. Azonban ezek lejátszása nem annyira egyszerű, mint szeretnénk. Az Arcam AVR400 erre is szuper megoldást kínál. Egy USB bemenethez csatlakoztathatunk pendrive-ot, merevlemezt, azokról (és hálózatról is) lejátssza a FLAC, WMA, AAC fájlokat. Egyszerűen, könnyen kezelhetően és természetesen kiváló minőségben.
A képernyőmenü szokatlanul sok beállítást tesz lehetővé, amikbe nem feltétlenül szükséges a belebonyolódni, hiszen az automatikus önbemérő EQ elvégez mindent. Külön dicsérendő, hogy mindegyik bemenetnek akár 15 karakterből álló nevet adhatunk, ami messziről is jól olvashatóan megjelenik a kijelzőn. Remekül használható, 5 ms-os lépésenként állítható Lip-Sync, ha a lejátszónk nem tudná ezt, nagyon jó szolgálatot tesz. A rengeteg paraméter közül a bekapcsolási és üzemi hangerő maximalizálását, valamint a bemeneti érzékenység választást rendkívül hasznosnak tartjuk, ezek mindegyik bemenethez eltérő értékkel rendelhetőek hozzá.
A moszkitó és blokkzajszűrés hatásosságát kiváló lejátszónk mellett nem tudtuk kipróbálni. Az Arcam mérnökei feleslegesnek ítélnek minden mókusvakító flikk-flakkot, DSP trükköt, inkább a hangminőséget helyezik előtérbe az alkatrészek, szolgáltatások kiválasztásánál. Amiatt még senki nem panaszkodott, hogy kevés szimulációt tud a gépezete, a hangminőséget annál többször szokták kritizálni. Az Arcam esetében ilyen fel sem merülhet.
A házimozi rádióerősítők nívósabb példányainál alapszolgáltatásnak számító második zóna hangosítása itt is megtalálható, de különlegesség, hogy az erre a célra szolgáló hangszóró kimeneteket kettős erősítésre (biamplifikálásra) is használhatjuk. Ez is ékes bizonyítéka annak, hogy a tervezők kiemelt szerepet szántak az audiofil zenehallgatásra való alkalmasságnak. A beépített konverter képes az alacsonyabb felbontású videojeleket 1080p-re konvertálni, amit egy Pixelworks chip végez. A Dolby Volume a különféle jelforrások, tévéreklámok hangerejét, dinamikáját lehet egymáshoz közelíteni, szerencsés esetben egyformává alakítani. A tuner RDS rendszerű, memóriája 50 adóállomás adatait, frekvenciáját képes tárolni.
A tanítható távirányító összes gombja háttérvilágítással ellátott, ami bármelyikük megnyomásakor bekapcsolódik. Kezelhetősége az átlagosnál hosszabb gyakorlás után megy gördülékenyen, mert a gombok picik, teljesen egyforma méretűek és formájúak, valamint elég apró a feliratuk. Ha a használat során bemenetet váltottunk, csak az AMP gomb megnyomása után tudjuk a készüléket kikapcsolni, ezt kissé nehezen tudtuk megjegyezni.
Így hallottuk
Az Arcam AVR400 házimozi erősítő megszólaltatásához OPPO BDP-95 Blu-ray-lejátszót, Revel Performa és Quadral Aurum hangsugárzókat, Velodyne SPL 1200 Ultra mélyládát használtunk. Műsoranyagként Andrea Bocelli, Chris Botti koncertfilmeket, hangminőségre kihegyezett BD kiadványokat, valamint néhány komolyzenei és jazz SADC-t és CD-t választottuk. A koncertek hangulatát olyan élethűen varázsolta körénk, hogy a nézőtér közepén, éreztük magunkat, lábaink ritmusra mozogtak, az érzelemdús részeknél fátyolosodott a tekintetünk. A Terminator Salvation lövéseitől, robbanásaitól csaknem kiesünk a nadrágunkból, a gépfegyverekből kivágódó töltényhüvelyek ott pattogtak mellettünk a földön. A Super 8-ban, amikor a katonai szerelvény kisiklik, majd letarolja a vasútállomást és környékét, jobban borzongtunk, mint a filmben szereplő srácok. A szerte-széjjel repülő alkatrészek, kisebb-nagyobb darabjai virtuálisan beterítették a helyiséget. A Transformers 3 effektjei - a történet felejthetősége ellenére - többszöri ismétlést, újranézést követeltek. Az Autobotok átalakulásával járó hanghatások megszólaltatása bizonyára tetszhetett az AVR400 áramköreinek is, olyan könnyeden, lazán, de egyben falrengetően prezentálta azokat. Az Avatar 3D Blu-ray filmmel teszteltük a videó áramköröket, összehasonlítva az átvezetett jeleket a tévébe direktben eljuttatottal és nem fedeztünk fel semmi különbséget.
Zenehallgatásra kevés házimozi erősítőt szoktunk ajánlani, ám az Arcamok annyira jól szerepelnek ebben a versenyszámban is, hangjuk annyira szerethető, hogy közben eszükbe sem jut, milyen sztereó gépet kellene beszereznünk mellé. Hab a tortán, hogy analóg 5.1 bemeneteiről, SACD-vel és DVD-audióval is remekelt, pontos, részletező és természetes megszólalással, óriási dinamikával és kontrolláltan gyomorrengető basszusokkal vett le minket a lábunkról. Saját stílusából is hozzátesz egy csipetnyit, de pontosan annyit, amitől szerethetővé válik. Szolgáltatások, funkciók terén vannak valamivel többet kínáló házimozi erősítők a piacon, de szubjektív véleményünk szerint: hangminőségét tekintve messze árkategóriáján felül teljesít. Akárcsak a többi Arcam házimozi erősítőt, az AVR400-at is azoknak ajánljuk, akik a hangminőséget helyezik előtérbe, akár kedvenc filmjüket, akár a zeneirodalom klasszikusait szólaltatják meg általa.