Usher Audio SD-500 állványos hangfal teszt
Zene gyémántból
2019. március 29., péntek, 11:00
Usher audio hifi hangfal hangszóró high end Usher Audio Usher hangfal hifi hangfal hangfal teszt Usher hangfal teszt hifi hangfal teszt high end hangfal Usher Audio hangfal teszt high end hangfal teszt
Az Usher SD-500 betekintést ad a gyártó boszorkánykonyhájába anélkül, hogy plafonig érő dobozokat kellene a nappaliba tuszkolni. Az SD-500 a legkisebb és legmegfizethetőbb kisméretű hangsugárzó, amely Diamond DMD dóm magassugárzóval rendelkezik. Ezért váltja ki mindenki kíváncsiságát, ennek apropójából készült ez a teszt is.
Úton egy másik kategóriába
Ma, mikor párezer forintért lehet Bluetooth hangszórót és pár tízezerért (ide akkora idézőjelet lenne ildomos tennünk, ami a monitorból is kilóg) mikro hifi rendszert vásárolni, a laikus olvasókban az első felmerülő kérdés, hogy mi a csuda kerül egy kisméretű hangfalpáron 600 000 Ft-ba. Nekik (is) javasoljuk, hogy olvassanak tovább. A komolyabb érdeklődők pedig bizonyára már a Home Movie bemutatótermében ülnek és kíváncsian hegyezik a fülüket. De mire fel a nagy érdeklődés?
Ahogy mondani szokás mindig van egy nagyobb hal és ez kiválóan érzékelhető a high end világában is. A kiváló hangot ígérő gyártók egymást túllicitálva tömik tele az érdeklődők figyelmét különféle látványosan felülspecifikált hangsugárzó monstrumokkal. A túlcsorduló kínálatban egyre nehezebb tájékozódni. Az igényes zenekedvelők feladják a best buy kategóriákban való turkálást, mert a mindenkinek tetsző, mindenkinek árazott hangrendszerekben valamilyen kompromisszum mindig akad.
A távol-keleti Usher Audio (amennyire mi halljuk, tapasztaljuk ismerősöktől) úgy égett be a köztudatba, mint a cég, akik high end technológiát nyújtanak más gyártókhoz képest kedvezőbb áron. Mindez önmagában elég lehet az érdeklődés felkeltéséhez. A cikk tárgyát képező SD-500 különlegessége elsősorban a DMD Diamond dóm magassugárzó és persze a szakértelem, a magas fokú technikai megközelítés, amelyet az Usher kezdettől fogva minden termékre alkalmaz.
Gyémántot, mint hangszóró anyagot tartalmazó hangsugárzót nem igazán találni az egymillió Ft alatti kategóriában. Másfelől megszokhattuk, hogy egy állványos hangfal többnyire szebb/pontosabb részleteket nyújt, mint egy azonos összegért megvásárolható, padlón álló doboz. Egy szó, mint száz, minket is hajtott a kíváncsiság.
Küllem
Az SD-500 még annyira új termék, hogy cikkünk írásakor még az Usher angol nyelvű honlapján sem találtuk meg. Formaterve nem hétköznapi, ráadásul a rikító piros színopció (bár egy Deadpoolt vagy tűzpiros Ferrarit ábrázoló fotótapéta elé helyezve kétségtelenül ütős kombináció lehet) is megosztó. Létezik magasfényű fekete és (fekete előlapos) fehér kiadásban is, melyek jóval könnyebben beilleszkednek a legtöbb környezetbe.
Annak ellenére, hogy viszonylag kicsi az SD-500, meglepően nehéz (8,5 kg) és ami akusztikai szempontból ígéretes, tömör is. Ahogy megkoppintottuk, az oldallap közepe kivételével szinte mindenhonnan "síri csendben" válaszolt a doboz, mintha belsejét tömörre kitöltötték volna.
Érdekesség, hogy a festés autóipari jelleget kapott, közelről apró szemcsék csillámlanak a felületen, de ez messziről a legkevésbé sem zavaró. A doboz előlapi selymét erős, beépített mágnesek tartják. A DMD magassugárzó fémrácsát gyárilag rögzítették.
Használat közben
Az Usher Audio SD-500 igényli az alapos bejáratást. Frissen kicsomagolt állapotában még nem érdemes leülni kiadós szeánszhoz, különben a potenciális tulajdonos arcáról hamar lehervadhat a mosoly. Ekkor még a magashangok sértők, a mélyközép frekvenciák pedig erőtlenek, ingatagok. Még 2-3 hétig tartó folyamatos használat után is voltak pillanatok, amikor úgy éreztük, hogy ugyanazzal a zeneszámmal valahogy finomabbá vált a rendszer. Tehát tessék időt adni a hangsugárzóknak, hogy karakterük előjöhessen! És talán említeni is felesleges, hogy óvatos pozícionálást igényelnek a hangfalak. Centi pontosan képesek voltunk meghatározni, hogy a szoba mely pontján találtuk meg a kiteljesedő sztereó középpontot.
Az előbbiekhez hozzátartozik az is, hogy az SD-500 közel sem olyan megbocsátó a mögötte lévő komponensekkel, mint más, olcsóbb hangfalak. Ez alatt azt értjük, hogy a hangfal szinte követeli a nemes kábelezést és az audiofil elektronikát. Amíg ezeket nem kapja meg, addig a gyakorlott fülű felhasználónak folyamatos hiányérzete lesz. Relatív egyszerű kábelezéssel is érzékelni lehetett az Usher szokásosnál nagyobb felbontását, de az arányokat össze-vissza tolta mind térben, mind frekvencia elosztásban. Amikor már az elosztó és a falialjzat közé is DFPC Signature tápkábelt kötöttünk, akkor szabadult fel végre a hang, akkor hagytuk abba a kanapéról való felugrálást és terelődött figyelmünk a zenére. A komplett rendszer az alábbi elemekből épült fel:
Erősítő: Marantz PM-KI Ruby, majd Roksan K3
CD-játszó: Marantz SA-KI Ruby, majd Roksan K3
Összekötő kábel: Neotech NEI-1002
Hangfalkábel: Neotech NES-3003II
Tápkábelezés: LessLoss DFPC Signature
Hangfalállvány: B&W STAV 24, feltöltve kvarchomokkal, SoundCare tüskés alátétekkel
Elosztó: IsoTek EVO3 Sirius
Hangminőség
Az SD-500 karaktere őszinte, egyeseknek talán kissé nyersnek is tűnhet. Közlésmódja részben tárgyilagos, másfelől a részletekkel nagyvonalú. Ontotta magából a zenében elásott legapróbb motívumokat is. Emellett a hangsávok elhelyezésével is mesterien bánt Utóbbi alatt azt érjük, hogy pl. a hangszereket, énekhangokat képes volt teljesen elkülöníteni, önálló rétegekként ábrázolni. Basszusa kissé korlátozottnak, nem igazán nagy lélegzetűnek mutatkozott, ami nem csoda, a viszonylag kis hangszóró átmérőt figyelembe véve. Viszont annak ellenére, hogy nem adta meg a monumentalitás, tengernyi erő érzését, ésszerű terhelésen sok információt, tónust tudott a mélyebb frekvenciákból is megjeleníteni.
Leginkább a közép/magas integrációtól esett le az állunk. Pl. egyik kedvenc Tsuyoshi Yamamoto Trio számunkat hallgatva agyunk teljesen a térben lévő dobra és zongorára tudott összpontosítani. Egyszerűen elhittük, hogy a hangszer ott volt a térben. A DMD magassugárzó mesteri szinten árnyalta a hangokat. Néha azt hittük, hogy a dóm saját hangját halljuk, de ilyenkor bebizonyosodott, hogy csak az adott lemez keverésének sajátosságait emelte ki a rendszer.
A frekvencia ábrázolás mellett a dinamika az SD-500 egyik legnagyobb pozitívuma. Kis terhelésen is életteli módon, élénken adta vissza a zenét. Egy pillanatig sem volt unott, ellágyuló vagy lomha. Nagyobb hangerőn is egész tisztességgel bírta az iramot, csak ekkor már hiányoltuk azokat a basszusokat, amelyek nagyobb hangfalakból/mélysugárzókból szoktak érkezni.
A tárgyilagos, közvetlen, finomkodástól mentes karaktere bármilyen zenével diplomatikusan bánt. Mintha azt akarta volna bebizonyítani, hogy visszaadja az adott számot annak frissen létrejött állapotában. Hozzá kell tennünk, hogy a hangfal mögött álló rendszer egyik részét sem bíztuk a véletlenre. Cserébe lerakhattuk a távvezérlőt és figyelhettük az érzelmeket, a hullámokat, a zene áramló valóját.
Az SD-500 néha-néha felhívta magára figyelmünket azzal, hogy egyes részleteket (pl. Led Zeppelin koncertfelvételen cintányérok, Joe Satriani egyik lemezén beúszó szintetizátor stb.) túlságosan megfogott és nem engedte bele az említett áramlásba. De ez az enyhén pedáns jelleg ilyen áron még bőven megbocsátható.
Végszó
Az Usher Audio SD-500 nem veti el magától a high end állványos hangfalak, vagy ahogy sokan nevezni szokták, monitor sugárzók keresztjét. Nagyobb szoba és/vagy hangnyomásszint igény esetén elképzelhető, hogy csak kiegészítő mélyládával fog teljességérzetet produkálni. Mégis maximálisan ajánlani tudjuk meghalltatását. Csak csúcskategóriás komponensekből álló rendszerben érzi otthon magát, ráadásul a megfelelő elhelyezésére is ügyelni kell. Viszont, ha kellően igényes láncba helyezzük, akkor átélhetjük az érzést, amikor a hangfalak észrevétlenül eltűnnek és a zene mérnöki pontossággal épül fel a köztük lévő térben. Hangja mértékletes, ugyanakkor feltáró természetű, felbontása az átlagot messze felülmúlja, így hallgatója örömmel elidőzhet majd kedvenc zenei albumjaiban, a korlátozott basszus ellenére.