quadral SIGNO AVANTGARDE 70 házimozi hangfalszett teszt
Egy villámrandevú krónikája
2015. április 14., kedd, 09:05
quadral audio hifi házimozi hangfal hangfalszett hangszóró hifi hangfal quadral hangfal házimozi hangfalszett akciós hangfal quadral akció hangfal teszt hangfalszett teszt házimozi hangfalszett teszt quadral hangfal teszt
A német hangfal specialista, a quadral rendkívül széles választékából egy 5.0 házimozi szettet hallgattunk meg, melyet most akciós áron kínál a forgalmazó. Természetesen nem csak moziztunk, hanem a két frontsugárzót önállóan, sztereó konfigurációban is vallatóra fogtuk.
Szemrevételezés
Az akciós szett gerincét a felső-középkategóriás SIGNO AVANTGARDE sorozatba tartozó két 70-es álló hangfal, és egy 10 BASE centersugárzó alkotja, ezek egészülnek ki két PHASE 15 háttérsugárzóval. Az összeállítás már első pillantásra elegáns látványt nyújt, a hófehér, karcsú frontoknak köszönhetően. Az ívelt oldallapok miatt hátrafelé keskenyedő doboz optikailag még könnyedebbnek tűnik, mint a hasonló méretű, de ?baltával faragott? négyzetes hasáb hangfalak.
A doboztestek kidolgozása feltétlenül elismerésre méltó, a magasfényű lakkozott felület minőségi megjelenést kölcsönöz nekik. Szívesen írnánk, hogy az illesztések rendkívül precízek, de "sajnos" nem tehetjük, mert egyszerűen nincsenek illesztési hézagok, a tükörsima fedőrétegből adódóan úgy tűnik, mintha az egész doboz egyetlen monolitikus darabból állna. Az előlapi védőselyem kerete mágneses rögzítésű, így nincsenek a felerősítésre szolgáló furatok, melyek "elcsúfítanák" a homogén felületet. A fázishelyes lesugárzás érdekében a magassugárzót célszerű a mély- és középhangszórók síkjánál hátrább helyezni. A SIGNO AVANTGARDE esetén a quadral ezt egy enyhén ék alakú talapzattal oldotta meg, amely elől megemeli a dobozt, így kissé hátrafelé dől a front oldal.
A 10 BASE jelzésű centersugárzó hasonlóan színvonalas kivitelű, mint a 70-esek. Látható illesztések nélküli, ívelt tető- és alaplapú, hátrafelé keskenyedő dobozú. A talapzatához képest állítható a dőlésszöge, így szabályozható, hogy az elhelyezéstől függően (TV alatt/fölött, esetleg a vászon mögött) mennyire nézzenek felfelé vagy előre a hangszórói.
A surroundok szerepét, jelen esetben két PHASE 15 tölti be. A quadral ugyanis - racionális megfontolásból, teljesen érthető módon - nem gyárt minden termékvonalához külön dipól sugárzót, hanem a sorozatra jellemző paraméterekkel bíró állványos dobozokat ajánlja háttérnek vagy az itt is használt PHASE 15 lehet a jolly joker. Ezek egyaránt léteznek fekete és fehér magasfényű, lakkozott kivitelben, így stílusra, kinézetre tökéletesen illeszkednek a három elől lévő hangfalhoz.
Technológia, műszaki adatok
Mind a front, mind a center hangfal háromutas, három hangszórós konstrukció. A quadral - több más sorozatához hasonlóan - a SIGNO AVANTGARDE család tagjainál is a saját speciális, neodímium mágnessel szerelt RiCom-S magassugárzóját alkalmazza. Ez a a két leginkább elterjedt, dóm és ribbon (szalag) sugárzóktól eltérően egy harmadik konstrukciós elv szerint épül fel. Titán membránja gyűrű alakú, emiatt inkább a ribbon sugárzókkal mutat rokonságot. Magas határfrekvencia jellemzi, a tesztünkben szereplő 70-es és 10 BASE hangsugárzók mindegyike 50 kHz-ig megy el a felső tartományban. Ez szükséges is a nagyfelbontású (SACD, DVD-Audio) zenei anyagok megszólaltatásához.
A frontsugárzók basszreflex megoldásúak, hátoldali reflexcsővel. A mély- és középhangszórók egyaránt 17 cm-es, titánium-PP membránúak. Ennek a kompozit anyagnak a nagy szilárdsága és a csekély tömege miatt kicsi a tehetetlensége, ami alacsonyabb torzítást eredményez, és csökken a rezonanciára való hajlandóság is. A hangfalak belső kábelezése a francia Real Cable cégtől származik. Apró érdekesség, hogy a hátoldali, kettős kábelezést/erősítést lehetővé tevő, aranyozott aljzatok nem merev átkötő idomokkal vannak rövidre zárva, hanem egy-egy ugyanilyen márkájú kábellel. A hangfal alsó határfrekvenciája 30 Hz, a keresztváltó vágási frekvenciái: 300 és 2600 Hz.
A zárt dobozú center magassugárzója megegyezik az állódobozokéval, a közép- és mélyhangszórók szintén titánium-PP membránúak, de valamivel kisebbek, csupán 13,5 cm átmérőjűek. Emiatt az egész hangfal egy kicsit magasabbra van hangolva, alsó határ: 49 Hz, keresztezési frekvenciák: 350 és 2700 Hz.
A két PHASE 15 a félköríves háttérsugárzók szokásosnak mondható felépítését követi: két 2,5 cm-es szövet dóm magassugárzó fogja közre a 13,5 cm-es középsugárzót. Egy hátoldali, háromállású kapcsolóval lehet választani a dipól vagy bipól üzemmód között. Dipól módban (ezt kisebb helyiségek esetén ajánlja a quadral) a két tweeter ellenfázisban dolgozik, diffúzabb hangteret hozva létre. Bipól módban azonos fázisban sugároznak, míg a kapcsoló harmadik pozíciójában csak az egyik magassugárzó működik. Az aszimmetrikus sugárzás miatt figyelni kell az oldalhelyes felszerelésre, a dobozok hátoldalán jelölve van, hogy melyik a bal- és melyik a jobboldali.
Tes(z)tközelből hallgatva mozin...
A meghallgatásra az importőr Stream Audio bemutató termeiben került sor. Ez együtt járt annak minden előnyével és hátrányával egy otthoni teszthez képest. A hátrány a rendelkezésre álló idő viszonylagos rövidsége volt, hiszen csak tartósabb együttélés során fedezhetjük fel egy házimozi rendszer egyéniségének rejtett vonásait. Ezt azonban kompenzálta a helyzeti előny, hogy egy már bejáratott, korrektül összeállított láncot fülelhettünk meg, egy akusztikailag optimálisra hangolt teremben. Így mostani tesztünk inkább csak egy villám randevúnak felelt meg.
A mozi helyiségben a surroundok bipól üzemmódra voltak kapcsolva, és az 5.0 szettet egy (természetesen) quadral aktív mélynyomó egészítette ki, a Qube sorozat legnagyobb tagja, a 12-es. A hangsugárzók meghajtásáról egy Cambridge Audio Azur 551R V2 házimozi erősítő gondoskodott. A hangfalszett pár mozdulattal átköthető lett volna egy milliós értékű Primare erősítőre is, de a hazai realitásoknak, inkább a beállított konfiguráció felelt meg. A Cambridge Audio elektronika a maga háromszázezer Ft alatti árával a szélesebb kör számára elérhető kategóriába tartozik. Ráadásul egy ilyen elrendezés esetén, kisebb valószínűséggel éri az embert olyanfajta csalódás, hogy a boltban milliós árú erősítőn hallgatva hangfalakat, hazaszállítás után már meg sem közelíthető a korábban hallott hangzás.
A filmrészletek vegyesen tartalmaztak akciójeleneteket és koncertfelvételeket. Elsőként a Jack Reacher kőfejtői küzdelmében a robosztus munkagépek acéllemezeibe csapódó, vagy a sziklákon gellert kapó lövedékek hangja kegyetlen életszerűséggel vett körül bennünket. Utána, a The Book of Eli utcai lövöldözéses jelenetben, a dörrenéseket követő visszhang, majd annak lecsengésének valósághűsége már nem is hatott a reveláció erejével, hozta az elmúlt néhány percben "megszokott" minőséget. Ellenben az akció kezdete előtti csendben, a kihalt utcán a bakancstalpak alatt megcsikorduló kavicsok, a párbeszédek, a háttérzajok apró rezdülési rendkívüli "itt és most" jelenlétérzést hoztak létre. Azért jelentős mértékben hozzájárult ehhez a JVC DLA-X500 házimozi projektor által vetített briliáns kép is.
A szett a többi filmrészlet (Tron, I Robot, The Incredible Hulk) mindegyikében szintén mérnöki precizitással és lehengerlő dinamizmussal tárta elénk az aktuális történéseket. A mélytartomány kidolgozott robosztusságát csak azért nem dicsérjük, mert az nagyobbrészt a QUBE 12-nek volt köszönhető, így kívül esik tesztünk látókörén. (Majd zenén...). Az viszont mindenképpen az AVANTGARDE 70-ek (és a centersugárzó) javára szól, hogy nem szakadt szét a hangzás alja és közepe, kellő energiával kellően mélyre tudtak menni, hogy "hézagmentes" legyen az átmenet a két tartomány között. A magasabb régiók részletgazdagsága azonban már teljes egészében az ő érdemük: a morajokból és dübörgésekből a párbeszédek jól definiáltan emelkedtek ki, nem vesztek el a pusztítás okozta fém, üveg, tégla és minden egyéb fajta törmelék zajában. Nemcsak frekvenciamenetben, térben is kiegyensúlyozott volt a hangkép, nem különült el helyiség eleje és hátsó területe. A két PHASE 15 harmonikusan dolgozott össze a másik három hangfallal, a mozgások folyamatosak, jól követhetők voltak.
Ennyi "durvulás" után eljött az ideje, hogy a quadralok megmutassák, nem csak eseménydús akciókat, hanem egy koncertszínpadot is elénk tudnak varázsolni. Al Jarreau és Kurt Elling duója által előadott Take Five esetében az energikus, természetes ének és a feszes ritmus ezt bizonyította is, és megelőlegezte, hogy sztereóban is minőségi élményben lesz majd részünk. Marcus Miller slappelése közben szinte tapinthatóan éreztük a basszusgitár húrjainak rezgését. Josh Groban koncertjén a Rómeó és Júlia betétdalánál a cselló telt, meleg hangját plasztikus ének követte, majd Diana Krall riói fellépésén a zongora/ének páros, egyszerűsége ellenére sem fulladt unalomba, semleges, de határozott karakterrel rendelkezett.
...és zenén
A meggyőző mozis produkció után a két SIGNO AVANTGARDE 70 átkerült a zenei demóhelyiségbe, hogy megtapasztalhassuk, hogyan ?muzsikálnak? sztereóban. A NAS-on tárolt anyagokat egy Lumin hálózati zenelejátszó fogadta, majd HiDiamond összekötőn adta tovább egy Vincent SV-237 integrált erősítőnek, amely Dynavoice Silverstar kábelekkel csatlakozott a hangfalakhoz.
A Dire Straits első albumának nyitó száma, a Down to the Waterline bevezető részében a gitárszólam alatti - más rendszereken elmosódó, el-eltünedező - dallamfutamok most meglepően tisztán, precízen jelentek meg. Ugyanezt tapasztaltunk a Jazz at the Pawnshop I"m Confessin' számában is. Máskor szinte tudatosan fülelni kell, hogy a zene alól kihalljuk az evőeszközök zaját, a háttérzajokat, a halk beszélgetés foszlányokat. Most magától értetődően kapjuk ezt a részletgazdagságot, mintha újabb információk kerülnének elő a már sokszor hallott anyagokból. A koncertfilm után sztereóban sem hagyhattuk ki Dave Brubecktől a Take Five-ot. Az előadás minden szinten ki tudott teljesedni, nem csak hangzásában, hanem fizikai kiterjedésében is. A színpad nem csak balról jobbra, egy vonal mentén helyezkedett el, hanem az összes dimenziójában. Megjöttek a mélységi információk is, a dobos határozottan a szaxofonos mögött helyezkedett el, akinek ha nagyon akartuk volna, talán a magasságát is meg tudtuk volna becsülni.
Presser Electromance száma felszabadultan áradt szét a teremben, még ha nem is nagyfelbontású formátumú volt a forrás, de így is megmutatta a RiCom-S magassugárzók kvalitásait, milyen könnyedén, de erőteljesen jelenítik meg a legfelsőbb tartományokat is. A kézben tartott, izmos basszus pedig demonstrálta, hogy nem kamu adat a műszaki adatok között a 30 Hz-es alsó határfrekvencia.
Általános, műfajtól független tapasztalat volt, hogy a két quadral, mentes a gyatra dobozok hibájától, melyeknek csak nagy hangerőn van dinamikájuk. Lejjebb tekerve az erősítőt sem laposodott el a zene, nem vált erőtlenül vérszegénnyé. Halk zenéléskor is kontrasztos, finom részletezettségű maradt az előadás, határozott távolsággal a dinamika-tartomány alsó/felső határai között.
Árak, értékek, arányok
Összegezve, a hangfalszett a teljes meghallgatás alatt rendkívül analitikus, precíz, kiegyensúlyozott, színezetlen, de izmos teljesítményt mutatott. Egy kis kitérő: a hallottak jellemzésre, első ötlettől vezérelve, a cikk elkezdésekor a "Német minőség és precizitás" alcímet adtuk volna, de még időben rájöttünk, hogy ez (a) túl sablonos, (b) túl didaktikus, (c) lelőjük vele a poént. Így maradtunk a semlegesebb változatnál.
A megtapasztalt minőséggel (mind kidolgozás, mind hangzás terén) tehát elégedettek voltunk, viszont ilyenkor merül fel mindig a nagy kérdés, hogy "de mindezt mennyiért?" A már említett akció eredményeképpen az ár/minőség koordináta rendszerben a quadral SIGNO AVANTGARDE hangfalszett a korábbinál jóval barátságosabb pozícióba került. A maga 500 000 Ft-os árával, 150 000 Ft előnnyel rendelkezik a különálló komponensekből számítható árhoz képest. Ez már egyáltalán nem elhanyagolható különbség. Ha esetleg valaki nem házimozi rendszerben, hanem csupán sztereóban gondolkodik, akkor a két állódoboznak 90 000 Ft-tal alacsonyabb az akciós ára. Így ha a felső-középkategórián belül a kiváló ár/érték arányú szettek között szándékozunk keresgélni, akkor a SIGNO AVANTGARDE 70 összeállítást mindenképpen érdemes a látóterünkben tartani.