Polk Audio DSW PRO 660 wi aktív mélyláda teszt
2014. december 29., hétfő, 15:00
Polk Audio DSW PRO mélyláda mélysugárzó audio házimozi hangfal mélyláda aktív mélyláda házimozi mélyláda Polk Audio mélyláda mélyláda teszt mélysugárzó teszt aktív mélyláda teszt házimozi mélyláda teszt
Polk Audio hangdobozokkal régóta közeli, szoros ismeretségben, sőt, barátságban vagyunk. Közülük az LSiM széria mindegyik tagját kedvencünknek tartjuk és most egy olyan aktív szubbasszus sugárzóval ismerkedhettünk meg közelebbről, amely az említett hangfalaknak is méltó társa, kiegészítője lehet egy csúcskategóriás házimozi rendszerben.
A Polk Audio DSW PRO 660 wi egyik különlegessége, hogy kétféle ?felállásban? használható. Alaphelyzetben, ahogy a dobozából kivesszük, lefelé néz a membrán és a faltól falig húzódó reflexnyílás, de akinek az úgy nem szimpatikus, előre sugárzóvá alakíthatja a gumilábak áthelyezésével.
És ez még nem minden, kisebb, rövidebb kúpokat is mellékeltek hozzá, amik elméletileg bőven elegendő távolságban tartják a padlótól, nem kell helyet biztosítaniuk a membrán által közvetlenül megkergetett és a reflexnyíláson kiáramló levegőmolekuláknak. Azért tettük hozzá, hogy elméletben, mert a pici lábacskákat az erősítő felőli oldallapra tudjuk becsavarozni és ott vannak a kezelőszervek, valamint a csatlakozók. Annak ellenére, hogy a méretesebb kúpok áthelyezésének sincs akadálya, még úgy sem vágtuk el a gordiuszi csomót.
Az említett kezelőszervekkel nem sok dolgunk lesz, hiszen a szériatartozék távirányítóval mindent megoldhatunk, ám a jó minőségű, és ezzel együtt vastag és merev szubkábelt már gyakorlatilag lehetetlen olyan éles szögben behajtogatni a padló és a mélynyomó közé, hogy az ne sérüljön. Hifis célokra készített tápkábelből sem láttunk még olyat, aminek derékszögű az IEC csatlakozója. AudioQuest Wolf típusú referencia szubkábelünkkel nem mertünk hajlíthatósági próbát végezni, ugyanis kicsit sokba fájna, ha tönkretennénk. Ezen okok miatt a tesztelés első felvonása az angolul downfire, vagyis lefelé tüzelő felállásban zajlott. A fentieken kívül nehézséget okozhat az infra érzékelő tető- vagy oldallapra kerülése, de amennyiben friss és kellő feszültségű a távirányító gombeleme, és valamennyire meg tudjuk célozni műanyag szemet, akkor a vezérlés zökkenőmentesen zajlik.
Leleményes házimozi rajongók kiötlötték a megoldást az imént vázolt probléma megoldására és megalkottak egy olyan szubláda alátétet, ami pontosan illett a DSW PRO 660 alá. Így élvezhettük a felénk néző membrán látványát és a valamelyest más, számunkra kellemesebb hangzást. A megszállott házimozisok jobban szeretik előlap nélkül üzemeltetni mélysugárzójukat, akárcsak a többi hangdobozt, a gyártó mégis készít rácsot a DSW család mindegyik tagjához (440; 550) amit külön tartozékként lehet megvásárolni.
A DSW PRO 660 hangszórója jó gazda módjára bánik az erősítője által felé pumpált teljesítménnyel, pontosabban árammal, annak minden millivoltját hasznosítja. A 400 watt, amit folyamatosan leadni képes, egy zárt szubláda számára sem lenne kevés, reflexes viszonylatban kifejezetten combosnak számít, ami meg is látszik, hoppá, meg is hallatszik. A polipropilén kompozit membrán felfüggesztése viszonylag feszes, ezt a tulajdonságát extrém hangerőn is megőrizte. A széles gumiperem jókora kilengésre enged következtetni, ám az ebben az esetben kimondottan moderált, olyannyira, hogy közelről figyelve, szinte nem is mozdul, mégis becsülettel szól. Természetesen a pár sorral lejjebb ismertetett nyúzópróba során azért csak sikerült kissé kihoznunk a sodrából.
A gyártó logója mögött egy erős, kék fényű LED rejtőzik, ami a távirányítóval kikapcsolható. Ennek a világításnak hasznos funkciója is van, jelzi például a hangerő pillanatnyi állapotát annak növelése, vagy csökkentésekor. Kicsit trükkösen teszi, a tízeseket hosszú, az egyeseket rövid felvillanásokkal, így a 34 az három hosszú és négy rövid. Ha már távirányító, akkor elmondjuk, hogy azzal változtatható a fázis, aktiválható az éjszakai mód, a némítás és kiválaszthatók a Polk Room Optimizer (PRO) módozatai. Érdemes kipróbálni mindegyiket, mert valóban kissé megváltoztatják a szubláda hangkarakterét.
Amit sajnos nem tudtunk kipróbálni, az a WiFi modul, melynek használatával megspórolható több méter szubkábel, csak egy rövidebb darab kell az erősítő és a jeladó egység közé.
A tesztek igazán akkor érnek valamit, ha a vizsgálat alá vetett készüléket valamihez, hasonlítjuk. A másik fél lehet a szerkesztőség referenciának kinevezett ? ebben a konkrét esetben ? mélynyomója, vagy egy hasonló kivitelű és teljesítményű másik láda. Mi most egy szintén 30 centis hangszóróval ellátott, basszreflex rendszerű, ugyancsak 400/800 wattos ellenféllel állítottuk szembe a DSW PRO 660-at. Szintén lefelé sugárzó, viszont a plafon felé álló reflexnyílással rendelkező és cső formájú. Ebből kitalálható a gyártmánya és a típusa, nem is kell megneveznünk. Erősítőből kettőt is bevetettünk, Arcam AVR450 és Pioneer SC-LX58 típusúakat.
A két mélynyomó hangja nagyon sokban hasonlított egymáshoz, kivéve a maximális hangnyomást, abban a Polk Audio kissé lemaradt, de ez a köztük lévő árkülönbséget figyelembe véve, teljes mértékben elfogadható. A DSW PRO 660 hangerő szabályzóját 40/33 állásba nyomkodtuk, a torony potmétere pontosan középen, 50 %-on állt. Az erősítő MCACC önbemérő rendszere tesztalanyunkra -8 dB, ellenfelére -9,5 dB korrekciót szabott ki, így szóltak egyforma hangerővel, pontosabban mondva, hangnyomással. Hallgattuk őket együtt és magától értetődően, külön-külön is. Később az erősítő menüjében átvariáltuk a hangszóró beállításokat egy szubládásra, és csak tesztalanyunkat nyüstöltük. Szó szerint, mert az előbb emlegetett mínusz 8 dB-t -3-ra módosítottuk. Nem maradt ki a rezonancia vizsgálat, amit még 40/35-ös hangerőn is csillagos ötösre abszolvált. Csupán maximumra ?tekerve? hallatott a membrán egy ici-pici zajt, de a reflexnyílás még akkor sem. Nem mondható el ugyanez a szomszédos konyha egyik szekrényében sorakozó poharakról, amelyek heves csilingeléssel jelezték, hogy remegnek a közfalak.
Állandó tesztanyagaink egyike a Valkyrie sivatagi repülőgép támadás jelenete, melyben légvédelmi géppuska dörgése, bombák robbanása ad feladatot a mélysugárzóknak. Nem kaptunk frászt, a lövésektől, nem akart kiesni alólunk a kanapé, szóval a sokkhatást más felállással (2 db ládával?) kell előidézni, de azért az élmény így is határozottan kellemes volt. Méghozzá reflexes felépítésű szubládától szokatlan feszesség és pontosság miatt. Marcus Miller basszusgitárja is ugyanezeket a pozitív tulajdonságokat felhasználva szólalt meg, de más zeneszámokkal is úgy viselkedett a DSW PRO 660, amiket hallva csak megszeretni lehet. Nem állítjuk, hogy annyira megfogott, és kottázható, mint egy jó zárt konstrukció, csodák nincsenek, de ahhoz a stílushoz közelebb áll a hangja, mint a tipikus basszreflex mélynyomókéhoz. Egyetlen hibát róhatunk fel neki, az a bekapcsolás pillanatában hallható, mérsékelt erősségű pukkanás.
Összességében kiváló minősítést érdemel a Polk Audio DSW PRO 660 wi aktív mélyláda, mert nem csak a hangja van rendben, hanem a szolgáltatásai is messze kiemelik konkurensei közül.