PMC twenty.22 állványos hangfal teszt
2019. április 15., hétfő, 18:15
PMC audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal PMC hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt PMC hangfal teszt
A Professional Monitor Company, azaz PMC 1990-ben született Angliában, és rövid időn belül egy olyan sikereket sikerült elérniük, amit keveseknek a világon. Huszadik életévüket egy húsz év garanciával ellátott termékcsaláddal ünnepelték, stílusosan twenty néven. A sorozatban kettő álló és kettő állványos doboz van, mi most az utóbbiak közül a termetesebbel ismerkedünk meg. Elöljáróban csak annyit, hogy nem bántuk meg…
A PMC védjegye az ATL (Advanced Transmission Line), tehát labirintus technológia, amit tulajdonképpen bármilyen méretben el tudnak készíteni, így a twenty.22-be is sikerült belepréselniük. Előnye a zárt vagy reflex dobozokkal szemben az, hogy irdatlan mélyeket produkál, hátránya az, hogy nehezebb előállítani, valamint sokkal több kísérletezés előzi meg, ebből adódik többek között az, hogy az ára, a hozzá tervezett állvánnyal együtt karcolja az egy milliót.
Ehhez persze hozzá jön a Seas által gyártott Sonolex anyagú 27 mm-es dóm és 170 mm-es mélyközép sugárzó, a 18 mm-es falvastagság, az aranyozott, dupla csatlakozóterminál, meg az, hogy még a keresztváltót is kézzel készítik.
A doboz külseje visszafogott, érdekesség az állóhullámokat kiküszöbölő döntött test, a dómot védő fix rács, valamint az ATL nyílása, ahová az eddig használt szivacs helyett ívelt rácsozat került.
A twenty.22 alapvetően kettő dolgot igényel: nehéz állványokat és a 90 dB érzékenységéhez képest nagy teljesítményű erősítőt. Mindkettő adott volt egy közel 30 kg-os márvány hangfalállvány és egy Parasound elő-végfok által, így vártuk a csodát. Mi is lehetett a választásunk így, mint a Queen Kind of Magic-je, ha már a zenekar a film által újra reneszánszát éli. A nyolcvanas évek divatjának megfelelő felvétel nem a legjobb, a remasterelt legutóbbi kiadvány sem, a dinamika egy kicsit túl lett tolva, viszont csak mi fanyalogtunk, a PMC nem. Olyan energiát zúdított ránk, amilyenről hasonló árfekvésű amerikai állódobozok még csak álmodni sem mernek. Hirtelen elfelejtettük a keverés hiányosságát, a zenére figyeltünk csak, az pedig nagyon is a helyén van.
Japán korongon jött ezután egy kis Van Halen, és a 2000 környéki HDCD-k hétköznapi hangfalakon bizony kicsit harsányak voltak addigi ismereteinkben, most viszont letaglóztak. Egy közel 900 ezer forintos hangfal nem lehet rossz, ezt eddig is tudtuk. Saját egyénisége is kell, hogy legyen a tisztaság és semlegesség mellett, a twenty.22 viszont mindezek mellett mást is nyújtott. A stúdiótechnikát vegyítette az otthoni felhasználással, így minden egyes hangot kicentizett, viszont teljesen befogadható módon. A Women and Children First albumot olyan kedvvel, sziporkázva és lazán tolta az arcunkba, hogy egy pillanatig még a bandának is megbocsájtottuk, hogy soha nem léptek fel hazánkban. Ezt követően előkerült a Yello Flag című albumának újrakeverése, hogy az elektronikus, ám változatos és igényes zenéket se hagyjuk ki, majd Paganini hegedűversenyinek egyikén volt a sor, amit végül Michel Petrucciani triója zárt, így a virtuóz zongoramuzsika is terítékre került.
A PMC allrounder, ez nem is lehet vita tárgya, hiszen az eltérő minőségű és stílusú zeneszámokat egyformán kezelte, mindegyikbe igazi életet lehelt, mégpedig jó sok levegőt használva. Rengetegen leírták már állványos dobozokra, hogy becsukott szemmel olyan, mintha állót hallanának. Itt azt kell megjegyeznünk, hogy nyitott szemmel sem hisszük el, hogy a twenty.22 nem egy 80 literes óriás.
A mérnökök stúdióban kezdték a pályafutásukat, ezt lehetett hallani az első dobozaikon és a mai napig is tapintható, viszont az arány változott. A legmegfelelőbb szó a teljesen kiegyenlített, hiszen térben talán nem olyan lenyűgöző, mint egy hasonló termetű Focal, mélyben pedig egy aktív monitor feladhatja neki a leckét, viszont az egységessége bármilyen zenével példaértékű. A PMC-re viszont oda kell figyelni, nem annyira simulékony, mint az elődjei. Mindezt a már említett elektronikára és állványra értjük. Amennyiben ezek nem adottak, akkor a leírtaknak részesei nem lehetünk, bármennyit is kísérletezünk. Meghallgattuk a dobozt egymástól jócskán eltérő akusztikai környezetben, régi és új, kis és nagy kategóriájú komponensekre kötve, egyszer még egy másik hangfal tetejére is felkerült, a kábelekről pedig még nem is beszéltünk.
A PMC twenty.22 egy igazi hölgy, háklis. Megválogatja a partnereit, nem mindegy neki, hogy hol és miért, csupán részben megfelelő társaságban csak a bokáját fogja megvillantani. Amikor viszont minden stimmel, jöhet a meztelen valóság, és ettől bizony nem akarunk megszabadulni. Felesleges túlragozni a dolgot, ez a termék ízléstől függetlenül, kategóriájának egyik legjobbja.