Perlisten R4b high end állványos hangfal teszt
Rugalmas társ
2024. március 23., szombat, 13:40
Perlisten PerlistenAudio audio hifi hangfal high end hifi hangfal Perlisten hangfal hangfal teszt high end hangfal hifi hangfal teszt Perlisten hangfal teszt
Az iparágban újnak számító Perlisten újszerű közép/magassugárzó kiosztásával hívta fel magára vájtfülűek és magas igényű házimozisok figyelmét. A gyártó kínálata folyamatosan bővül és már több EISA-díjat is bezsebelt. Kíváncsiak voltunk a népszerűség okára, ezért kipróbáltuk a cég R7t és R5t hangfalait sztereóban, továbbá egy 5.1-es házimozi demonstrációnak is fültanúi voltunk. A tanulságos próbák után néhány hétre vendégül fogadtuk a gyártó egyik állványos méretű hangsugárzóját, hogy azoknak is válaszokat adjunk, akik kisebb szobába szeretnének R4b-alapú hangrendszert.
Rövid háttértörténet
A Perlisten csapat élén Daniel Roemer és Lars Johansen áll, két iparági veterán, akik korábban számos elismert audio termék gyártónál kamatoztatták tudásukat. Mindketten rendkívül gazdag háttértörténettel büszkélkedhetnek, Lars perspektívája különösen izgalmas, elvégre nem sokan jelenthetik ki magukról, hogy a HARMAN és Klipsch cégcsoportokban is dolgoztak. Nem mellesleg az M&K Sound és Vifa cégeket is erősítette korábban. Így könnyebb megérteni, hogy miért nem sufnicégként alakult meg a Perlisten. Ahelyett bizonyos termékeik világszinten elsők között kapták meg a THX Dominus tanúsítványt és rögtön bemutattak egy saját szabadalmat (DPC Array hangszóró kiosztás). Nem kérdés, hogy fényes jövő elé néznek.
Milyen célt szolgál?
A Perlisten R4b hangszórókészlete és doboza ugyanazokat a technológiákat alkalmazza, mint az R5t és R7t álló hangfalak. A vásárló igénye szerint alkalmazható kisszobai hifi rendszer főkolomposának, kompakt házimoziban LCR célra, vagy nagyobb helyiségben háttérsugárzó szerepbe. Rengeteg lehetséges szettépítési opció szóba jöhet, aki harmonikus összképre törekszik, különböző aktív mélysugárzók közül is válogathat a Perlisten kínálatból.
Technikai jellemzők
A THX Ultra követelményeknek megfelelő Perlisten R4b fő különlegessége a korábbi cikkekben taglalt DPC hangszóró elrendezés. az előlap felső felét kitevő modul három selyemdómos sugárzót tartalmaz, melyek a középső- és magas frekvenciákat szólaltatják meg.
A középső dómot tölcsér jellegű hullámterelő veszi körül. Utóbbi külső részén, ahol már síkot formál, lyuggatott rács mögül szólal meg az alsó és felső dóm.
A 165 mm-es mélyközépsugárzó ugyancsak saját fejlesztés. Membránjának (HPF) pontos anyagösszetétele még nem ismert, de a gyártó leírásából kiderül, hogy javarészt papírtartalmú.
A Perlisten közzétette az R4b (és a széria többi tagjainak) irányítottság és hangnyomásszint alapú frekvenciagörbés mérési diagramját. Utóbbin jól látható, hogy ezt a hangfalat nem teljessávúnak tervezték. Hivatalosan 45 Hz-től indul a frekvencia-átvitele, de a görbe alapján inkább 80-100 Hz-től mutat linearitást. A szubbasszus 30-40 Hz körül is mutat mérhető hangnyomást, de sokkal halkabban, mint a 100 Hz-es pont. Ezek alapján könnyű előzetesen leszűrni, hogy aki kiegyensúlyozott, teljessávú hangzást és ütős basszust akar, annak egy (vagy több) mélysugárzót is hozzá kell adnia.
Figyelmet érdemel a függőleges és vízszintes sugárzási ábra, mely hőtérképhez hasonlóan mutatja a frekvenciák hangnyomásszintjét. A Perlisten hangfalak előnyei közé tartozik jól irányított hangszórásuk. Annak ténye, hogy három dómsugárzó biztosít ilyen sugárzási tartományt, lehetővé tette, hogy a Klipsch/JBL méretes hullámvezetővel felvértezett bestiáihoz képest keskenyebb, otthoni szemnek talán barátságosabb szélességű előlap/doboz legyen az eredmény.
Aki tapasztalta már, hogy a fotelből kihajolva széthullik a sztereó kép, az tisztában van ennek szerepével. Az irányítottabb szórással könnyebb lefedni a hallgatói pozíciót, ami egyfelől hatékonyabb sugárzást biztosít például több fős ülőgarnitúra felé, másfelől segíti a hangsugárzók egymással történő összefésülését. A jó hangrendszer akkor meggyőző, ha a hangsugárzók közti virtuális hangmező összefüggő és nem különálló dobozokból, szeparálva érzékeljük az információt. Az irányított sugárzás különösen előnyös lesz, ha a leendő tulajdonos egy napon házimozi irányba szeretné fejleszteni Perlisten alapú sztereó szettjét.
A széles körű felhasználáshoz jó dinamika szükséges és az sem hátrány, ha magas teherbírással párosul. A Perlisten kifejezetten azért döntött selyem dómsugárzók alkalmazása mellett, mert azok simább, nem harsány karaktert nyújtanak, osztozva a középső és magas frekvenciákon. Az R4b műszaki adatai szerint 107,6 dB hangnyomásszint létrehozására képes, amit 1 méteres távolságból, 100 Hz-20 kHz-es teszthanggal mértek.
Küllem
A Perlisten R4b megjelenését illetően egyszerű eleganciára törekedtek. E sorok írásakor zongoralakk-feketében létezik, markánsan ívelt szélű előlapja selyemfényű fekete. Tudomásunk szerint hamarosan várható fehér verzió is. Ránézésre kissé egyhangú és funkcionális, de ne feledjük, hogy gyártója elsődlegesen házimoziszobába szánja, ahol jellemzően félhomály vagy sötét uralkodik. Pattogatott kukorica majszolás közben kétségtelenül máshova terelődik a figyelem, más kérdés, hogy filmnézésre optimalizált környezetben, mely feltehetőleg projektort is magába foglal, nem annyira előnyös a vászonra vetülő fényt visszaverő, lakkozott doboz.
A hangfal közel tízkilós, zárt doboza masszív minőségérzetet nyújt, ami az egymillió forintos darabárért el is várható. Viszonylag kis mélysége által kevésbé áll ki, ha polcra vagy falra kerül. Utóbbi esetére szolgálnak a hátoldalán lévő csavarmenetek. Opcionális mennyezeti/falitartó konzolt is kínál a Perlisten. A kábelt masszív, banándugó kompatibilis csatlakozó fogadja.
Hangminőség
A kipróbálás Reavon UBR-X200 lejátszó, Gold Note IS-1000 MkII Deluxe hálózati sztereó erősítő és Loewe bild i.55 dr+ set OLED TV társaságában történt, 13 négyzetméteres szobában. Ez a környezet teljesen más láncot és akusztikai tulajdonságokat foglalt magába, mint az Extreme Audio bemutató szobája, ahol korábban az R5t és R7t hangsugárzókat hallottuk. Ennek ellenére azonnal érzékeltük a korábbról megismert Perlisten sajátosságokat, amik film és zene fogyasztás során egyformán előjöttek.
Az R4b sima, egységes tonalitással adta vissza a minimalista és összetett műsorokat is. A három magassugárzó teljesen mellőzte a harsány, túlszínezett karaktert. Finom, aprólékos részletességet kaptunk, simogatóan lágy, de nem tompa érzettel. A középső és magas frekvenciák integrációja tisztességesen létrejött, gondos összefésüléssel működött a mélysugárzó és a fölötte lévő három dóm.
A hangdobozok gyors, könnyed módon kezelték a mély/közép frekvenciákat. Fürge, légies ábrázolásuk mentséget nyújtott a kevés basszusért cserébe. 13 négyzetméteren, ahhoz képest, amit korábban ugyanitt, hasonló méretű hangdobozok nyújtottak, a Perlisten basszusa gyengébb volt. Önmagában a hangfalpár csak diplomatikusan biccentett a mélyhangok irányába, tudomásul véve, hogy szerepeltek a műsorban, de inkább a háttérben hagyta azokat.
Bizonyos hifi hangfalak hajlamosak díszíteni a mély- és magashangokat annak érdekében, hogy a részleteket intenzívebben felfedjék. A Perlisten ilyen tekintetben majdnem egykedvűnek tűnt eleinte, de a jól ismert zenékben lévő információkra rámutatott. Ha képzeletben vonalat húztunk az analitikus és szórakoztató paraméterek közé, akkor az S4b valahol félúton próbált egyensúlyozni. Nem vált annyira szigorúvá, mint egy stúdió monitor, de olyan ömlengővé sem, mint a hatásvadász kategóriába eső, "V-hangolású" hifi hangfalak.
Ismerkedésünk alatt nem a frekvenciák neutrális visszaadását tartottuk a Perlisten fő pozitívumának, hanem azt, hogy bármennyire terheltük (ésszerű korlátokon belül), nem okozott fejfájást. Hallottunk már olyan hangsugárzókat, melyek eleinte, a fül számára nem mutattak egyértelmű színezettséget, de 30-40 perccel később mégis frusztrálóvá, konkrétan fejfájdítóvá vált a használatuk, különösen magasabb terhelésen. Az R4b homogén textúrája 20-30 vagy 60-70% terhelésen egyaránt ugyanolyannak érződött, vagyis megtartotta a karakterisztikai egyensúlyt, miközben stresszmentes maradt, harsányság nélkül.
A zenei tér komplexebb irányait is épp olyan rátermett módon kaptuk meg, mint az R5t/R7t hangdobozoktól, elvégre a nagyobb testvérek ugyanazt a DPC modult tartalmazzák. Ami visszalépést jelentett az álló rokonokhoz képest: a basszus és a mélyfrekvenciás dinamikai tartalék. A Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon c. album drámai átvezetői kevésbé voltak erőteljesek és Cassandra Wilson - Red Guitar c. dalában a nagybőgő sem tudta hozni a nagytesók testes, térbe kitáruló jellegét. A mélyhangok határozottsága, térbeli elhelyezkedése és dinamikai stabilitása érdekében egy REL T/7x aktív mélysugárzóval (teszt hamarosan) egészítettük ki a hangfalpárt, ami a gyorsaság megőrzése mellett segített a dráma és gazdagabb 100 Hz alatti tonalitás elérésében.
Az emberi beszéd és énekhangok gyönyörű tisztasággal jelentek meg, ami bármilyen énekkel kísért zene és film nézésénél evidens előny volt. A színpad középpontjában lévő információ széles, mozgalmas térben rajzolódott ki. Filmek és Netflixes sorozatok nézése során a beszédhang szépen elkülönült a kísérő zenétől és centersugárzó nélkül is jól elhelyezkedett a két hangsugárzó között, bár utóbbi lássuk be, sok hangfalnál megvalósítható ebben az árkategóriában. Ami a Perlisten sajátos előnyeként maradt szubjektív megítélésünk szerint: ahogy a részletességet és simaságot hangnyomásszinttől és műsortól függetlenül, szinte mindig képes volt megőrizni. Miközben az akciójelenet zajlott, vagy a szereplők beszélgettek, az éjszakai háttérben susogó falevelek, tücskök, madarak zaja (amennyiben a hangmérnök ilyen zörejeket is elhintett a hangsávban) épp olyan könnyedén, lazán kirajzolódott, távolabb a tévén lévő eseménytől. Másik pozitívum, ami előtt szintén kalapot emeltünk, hogy akkor sem hullott darabokra a színpad, ha a középponthoz képest 1-1 méterrel jobbra vagy balra ültünk. Természetesen ennek garantálásához nem mindegy, hova kerülnek a hangdobozok, ideális ülő- és hangfalpozícionálás szükséges.
Alternatívák
Aki jobban szereti a nagyobb méretű, erősebb mélyfrekvenciás dinamikát nyújtó hangfalakat, illetve bútorszerűbb formatervet, annak a Klipsch Heresy IV teszt elolvasása ajánlott. Ha az a kérdés, hogy mi nyújt a Perlisten R4b-hez képest szellősebb mélységérzetet és szilárdabb sztereó középpontot, akkor érdemes meghallgatni az PMC twenty5.22i hangsugárzót. Más kérdés, hogy a Perlisten simasága után a PMC egy picit sterilebb, szigorúbb irány. Említést érdemel még a Fyne Audio F1-5, mely kizárólag sztereó üzemben (mélysugárzó nélkül) komoly kihívó, de tudni kell, hogy hozzá passzoló centersugárzó jelenleg nincs, ilyen megközelítéssel a Perlisten házimozis szempontoknak jobban megfelel. Az említett hangfalak mindegyike sok dicséretet bezsebelt a korábbi tesztekben, leginkább személyes ízlésektől és jövőbeni tervektől (van-e kilátásban mélysugárzó vagy házimozira kiegészítés) függ a választás.
Végszó
A Perlisten R4b úttörő szellemiséget testesít meg még az évtizedes nevek modern állványos hangfalai között is. Hangja hétköznapi szarvashibáktól mentes, csak egy hiányosság említhető: a sovány mélyhangokkal számolni kell - még kisebb szobában is. De még mindig könnyebb jó basszust hozzáadni aktív mélysugárzóval, mint elhibázott basszusvisszaadást utólagosan korrigálni. Egyéni preferenciák alapján választott mélyláda beillesztésével sokoldalú társat kapunk, ami a finom felbontást hosszabb távon is fejfájás nélkül adja meg, akár (az elvárásokhoz képest sokkal) magasabb terheléssel együtt. Mint minden komolyabb hangsugárzó esetében, az R4b-nél is erősen rendszerszintű látásmód szükséges. Ha kiszolgálják, nincs csalódás. Összességében nekünk átjött a tervezők intelligens hozzáállása, kisszobai főhősnek, vagy nagyobb terekben házimozi háttérsugárzónak egyaránt remek választás!