Monitor Audio Gold 100 6G high end állványos hangfal teszt
2024. november 20., szerda, 23:10
Monitor Audio audio hifi hangfal hangszóró high end hifi hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt high end hangfal Monitor Audio hangfal Monitor Audio hangfal teszt high end hangfal teszt
Majdnem 40 évvel ezelőtt debütált a Monitor Audio Gold sorozata, ami most a hatodik generációjához érkezett el. A Gold 300 6G nem csak az EISA, hanem a mi elismerésünkben is részesült, ideje most a nagyobb állványos dobozt, a Gold 100 6G-t is próbára tennünk, ami a gyártó szerint átlagos, vagy annál nagyobb szobákba is képes elvinni a minőséget, és megfelelő elektronikákkal könnyedén megtölteni azt valódi zenével.
A legújabb generációs arany széria nagyobb állványos hangfala sem hirtelen felindulásból született
A Monitor Audio Gold 100 6G bármelyik irányból is nézzük, nem nevezhető kompaktnak, hiszen arra eleve ott van a Gold 50 6G, amit a gyártó kisebb helységekbe szán. A Gold 100 6G darabonkénti 14 kg-os tömegével és közel félméteres magasságával elég impozáns hangdoboz, válasszuk fényes fekete, fehér vagy Macassar színben. Az oldallapok egymással párhuzamosak, a sorozat többi tagjához hasonlóan nem alkalmaztak lekerekítéseket, így határozott a megjelenése, ugyanakkor szép is, bár eléggé visszafogott. A Gold 100 6G háromutas basszreflex rendszerű, a HiVe II elnevezésű nyílást hátulra helyezték el, alatta találhatók a masszív csatlakozók, amelyek a dupla kábelezést is lehetővé teszik. Először furatnak tűnhetnek a hátlapon a kis végződések, azonban nem a falra akaszthatóság szerepét töltik be (arra a célra külön hangdobozt kínálnak), hanem innen rögzítették a hangszórókat, hosszú csavarokkal. Nem újdonság a cégtől, jól bevált eddig is, és a tapasztalat alapján sokkal jobb stabilitást tudnak nyújtani.
Ezek természetesen a frontoldalon vannak, amelyek ezúttal nem egységes szövet alá bújtak, hanem kapott egyet a magas és középszekció, és egyet a mélysugárzó is. Az előbbieket direkt helyezték egymáshoz közel, párosukat pedig acélból készült házba szerelték, amit alumínium terelőlemez támogat, ami ugyan nem feltűnően, de jól láthatóan kiemelkedik a doboz tetején. Természetesen ennek is szerepe van, hiszen a legújabb MPD (Micro Plated Diaphragm) III magassugárzó így tisztább produkciót képes nyújtani, valamint a szórása, terjedése is jelentősebb. Elég szorosan helyezték alá a 76 mm-es HDT (Hexagonal Diaphragm Technology) C-CAM középsugárzót, ami a 203 mm-es mélysugárzóval megegyező alapanyagból és elven készült.
Mindkettő hangszóró alapanyaga fém, és méhsejt kialakítású omex rétegből tevődik össze, amit szendvicsként alumínium és szénszál lap közé integráltak. A lengőtekercsek hosszát megnövelte a gyártó, a pilléket és a gumiperemet is modernizálták, és az alumínium öntvény hangszórókosarat is rendesen átdolgozták. Látható, hogy a cégtől már megszokottan a világos színű membrán hatszögletű mintázattal rendelkezik, aminek a gyártó szerint szintén jelentős szerepe van a hanghűségben és tisztaságban. A hangszórók megfelelő közös munkájához a keresztváltót sem bízták a véletlenre, amiben gondosan kiválasztott, minőségi kondenzátorokat alkalmaztak, a beépítés előtt pedig hosszasan kísérleteztek vele, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsa. Mindezekhez nagy segítségükre van a megfelelő mennyiségű belső csillapítás és a merevítés, valamint az MDF-ház, aminek falai jelentős vastagságúak.
A Gold 100 6G-hez ST-2 elnevezésű stabil állványt is kínál a Monitor Audio, ami természetesen emeli a büdzsét, de látványban és anyaghasználatban sem tekinthető kispályásnak, és a szerepét minden bizonnyal remekül ellátja. Érdemes elgondolkozni rajta az egységet kedvelőknek, valamint azoknak, akiknek nem lapul valahol otthon egy dizájnban és stabilitásban is a hangfalnak megfelelő állvány.
A Monitor Audio legújabb termetes, audiofil vizeken evező állványos hangfalához a Gold 300 6G-hez hasonlóan az Extreme Audio bemutatótermében volt szerencsénk, ahol a megfelelő elektronikák, ebben az esetben az AVM CS 30.3, és tesztkörnyezet, tehát tér és komfortérzet is a rendelkezésünkre állt, továbbá bátran szemezgethettünk újra az igencsak széles zenei repertoárból.
Az új Gold 100 6G más irányba kacsingat
A Monitor Audio Gold 100 6G esetében már írtunk a jelentős termetről, ami az elődmodellhez képest is szembetűnő, és elsősorban annak köszönhető, hogy külön középsugárzót is építettek bele. A háromutas felépítés nem csupán álló, hanem az állványos modellek kifejlesztésekor is nagyobb odafigyelést kíván a mérnököktől, hiszen ez a megoldás gyakran hajlamosabb a színezésre. Nagy keletje van, pontosabban volt a termetesebb állványos hangdobozoknak, ami most itt egyértelműen visszaköszön. Nem is igazán értettük ezeknek a változatoknak a folyamatos kimaradását, kihalását, ezért inkább kelletlenül beletörődtünk, hiszen mindig is megvolt a létjogosultságuk.
Az ilyen jellegű hangdobozok nem feltétlenül képeznek átmenetet az állványos és álló típusok között, inkább azoknak készültek, akik a részletek mellett a dunsztosabb hangzást is igénylik, továbbá látványnak sem utolsó, ha egy állványos hangdoboznak van némi maszkulin megjelenése. Ezek alapvetően a klasszikus hangfalépítés elvét képezik, kicsit visszaröpítenek minket az évtizedekkel korábbi egyéni brit stílushoz, és nem biztos hogy a Gold 100 6G által újból divatba fog jönni, ami a tulajdonosának szerintünk nem fog majd csalódást okozni, hiszen egy új, és újra egyéninek nevezhető állványos hangdoboz büszke tulajdonosa lehet. És ezt nem csupán a külső alapján mondhatja majd el.
Hans Zimmer - How Can You Be Here? című koncertfelvételével kezdtük a sort, ami nagyon gyorsan képes volt minket belevonni a nagyzenekar egészébe. A Gold 100 6G-nek ugyanis roppant erőteljes, terjedelmes, meleg hangja volt, tisztességes, olykor még meglepetést is okozó dinamikával, sodró lendülettel. Nem akarjuk összehasonlítani az elődmodellel, de annak egyértelműen konkrétabb, ütősebb, kicsit izgágább volt az előadása, ami ebben az esetben sokkal kiegyensúlyozottabb, határozottabb, és öntudatosabb lett. Egyértelműen nyugalom itatta át a szerzeményt, ami elsősorban a megnövelt dobozméretnek, a jókora mélysugárzónak, és a plusz középsugárzónak volt köszönhető. 20 m2-es szobában így meglepően könnyedén tolmácsolta a nagyzenekart, és az előadásból a súly sem hiányzott.
Jan Garbarek - Rites szerzeménye jött ezután, ami a sejtelmesebb, de továbbra is telt, meleg tónusú oldalát mutatta meg a hangfalaknak. Nagyon szépen leváltak róluk a hangjegyek, semmi bizonytalanságot nem tapasztaltunk, az érezhető volt, hogy biztos kezekben vannak még a dallamfoszlányok is. A Gold 100 6G érzékenysége elég alacsony, tehát azt érdemes megjegyezni, hogy ebben nagy szerepe volt az AVM elektronikának is, ami minőség és erő terén is elkötelezett híve a megbízhatóságnak. Könnyen létrejött köztük a szimbiózis, és nagyon nem is adhatjuk a hallottak alapján alább, mert ennek a hangdoboznak egyértelműen kell az, hogy biztos támasz legyen mögötte.
Max Richter Vivaldi átiratai közül a Téllel folytattuk, ahol a Gold 100 6G a gyorsaságáról, és a virtuozitásáról is tanúbizonyságot tett. Továbbra is nagyon kerek, telt volt az előadás, a részleteket nem fedte fátyol, de technicisták sem voltak. Amolyan arany középút jött létre, ahol a balansz a testesség felé billent, és már egyértelműen érezhető volt a nagy mélysugárzó erénye, valamint annak a bizonyos hátsó rögzítésnek a választása a gyártó részéről. Ugyanilyen szerepe volt hallható a külön középsugárzónak, ezáltal mindkét tartomány teljesen ki tudott bontakozni, és a leírásunk bevezetőjében említett színezést sem tapasztaltuk.
Eric Clapton - Running on Faith-je jött ezután a híres Unplugged albumról, ahol a hangdoboz a remek hangulatkeltő képességét is bebizonyította. Az előadás laza, ugyanakkor a lehető legprofibb, a dalban meg volt a blues szomorkás, kissé fájdalommal átitatott élettapasztalata, de lezserségből és gördülékenységből is jelesre vizsgázott. Jól feküdt ez a kombináció a hangfalnak, ráadásul az élő zene varázsának körvonalazása is könnyedén ment neki. A zenészek bár elég közel ültek egymáshoz, mégis jutott mindegyiküknek bőven levegő, így felszabadultan zenéltek. Tulajdonképpen elmondhatjuk azt, hogy ez a zenei műfaj sem fogott ki a Monitor Audio-n, sőt. Picit emelve a hangerőt, de még korántsem túlzásokba esve észrevettük magunkon, hogy a lábfejünkkel mi is felvettük a ritmust.
Paganini híres és sokak számára hírhedt 24 Caprices-e jött ezután, ahol meleg és gyors, igazi olasz hegedűt kaptunk. Pazar súlya volt a szerzeményeknek, a fondorlatos hajlítások már-már zavarba ejtően könnyedén szólaltak meg, pontosabban a Gold 100 6G számára volt ezek előadása majdnem hogy ujjgyakorlat. Hiába méretes állványos hangdobozról van szó, nem akarta felvenni egy filigrán álló hangfal titulusát, hanem a pontosságot és részletességet kombinálta a tapintható, és magasabb kivezérlési szinten a testünkben is érezhető mélytartománnyal. Rég hallottunk ilyet ebben a formában, és be kell vallanunk, hogy nagyon örültünk annak, hogy a már szinte csak az emlékeinkben élő hangzásból újból kaptunk egy jókora adagot, ráadásul audiofil szinten.
A Metallica - Bleeding Me cimü dala következett, amire azért esett a választásunk, mert lassú, aprólékos részek váltakoznak a súlyos, döngetős betétekkel, a vége pedig igazi tobzódásba megy át, ráadásul a keverése is egészen jó. Hallottunk ugyan már konkrétabb, megfogottabb basszust is ennél a szerzeménynél, de igazi csalódás itt sem ért minket. A dob enyhén műanyagosabb volt a megszokottnál, viszont a gitárok rendkívül jól pulzáltak és reszeltek, továbbá a hangulatváltozások is remekül átjöttek. Volt a dalnak egy bizonyos súlya, igazi terhet tett a vállunkra, de azt lehetett érezni, hogy a Gold 100 6G inkább kulturáltabb zenéket favorizál. Annak, aki szereti a metált, így sem fog csalódást okozni, de a korábban hallottak alapján azt be kellett látnunk, hogy nem konkrétan a keményebb vonulat méltó prezentációjának elérése volt a fő szempont a tervezőknél.
Jean-Michel Jarre - Magnetic Fields albumával váltottunk egy elég meredeket, ahol a hangfal annak ellenére, hogy továbbra sem tért vissza teljesen a komfortzónájába, mégis remekelt. Pazar volt a térérzet, a konstrukció mindenre odafigyelt, és továbbra is a meleg, erőteljes, impulzív előadásra feküdt rá, amelyek között a magas szekció is nagyobb szerephez jutott. Ekkor vettük észre, hogy milyen remek az MPD III magassugárzó, hiszen szoros egységet alkot a társaival, nem tolja túl magát soha, egyszerűen csak ott van, és hozza azt a nívót, amit a többiek, csak egy kicsit visszahúzódóbban, pontosabban nem tolakodóan. Egy kicsivel többet el tudtunk volna még fogadni belőle, de azt be kellett látnunk, hogy ennél a konstrukciónál, bármilyen jó is az MPD III, kevesebb szerepet kapott, mint a C-CAM közép és mélysugárzó.
Simon Phillips - Wildfire remekével folytattuk, amiben a jazzdobos fenomén a nem kevésbé nívós társaival megmutatta azt, hogyan is kell manapság minőségi, összetett dalt szerezni, majd azt elő is adni. A Gold 100 6G-nek is össze kellett szednie magát, de azt mégsem tapasztaltuk, hogy igazán zavarba jött volna. Bátran állt neki a zseniális ritmikának, amit teljesen nem bontott ki, inkább az élő zene egységével operált, ami nem negatív kritika, hiszen eleve egy élő felvételt hallottunk. Pezsgett a színpad, mindenki a legjobb formáját hozta, ahogyan a hangfal is egyszerre volt maximálisan odafigyelő az akrobatikus mutatványokra, és a hangulat megjelenítésére is. Némi pezsgés talán még elfért volna első nekifutásra, de a dalok haladtával már ez is megszűnt. Elvégre egy jó koncertre nem csak egy dal erejéig ül be az ember.
A The Last of the Mohicans már megjelenésekor klasszikusnak számító filmzenéjével zártuk a meghallgatásunkat, ahol meg merjük kockáztatni azt, hogy a Monitor Audio hangfalak a legjobban érezték magukat. Természetes hangszerek, szólórészek, nagyzenekari betétek, lendületesség, súlyosság és tapintat, minden együtt volt a szerzeményekben, de azt hisszük senkinek sem kell bemutatni ezt az albumot. Itt vettük észre igazán, hogy a Gold 100 6G mennyire bele tud minket vonni az előadásba, a dalok mélységébe és szerkezetébe, továbbra is redukálva a kimértséget, és technicizmust. Állványos hangdobozhoz képest tényleg nagy volumenű volt az előadás, szinte már szokatlanul, de azt továbbra is éreztük, hogy nem akarta túlnőni magát, csak kihasználni fizikumát, valamint a remek hangszórók tulajdonságait. Megtette és meg is mutatta, ez nem is volt vitás, lehengerlő, bizsergető előadással tettünk pontot a szeánszunk végére így.
Összegzés, végszó
A Monitor Audio hatodik generációs Gold szériájának 100-as állványos hangdoboza a korábbinál jelentősen nagyobb méreteket öltött, kapott egy külön középsugárzót, és visszatért a múltba, tehát a régen divatos, és sajnos elfeledett nagymonitorok világába. Ez a hangzás fiatalabb hifistáknak kissé idegen lehet, de az biztos, hogy a számukra is nagy élvezetet fog okozni. Telt hangkép, domináns mélyszekció, tiszta középtartomány, és kulturált magashangok jellemzik ezt a hangdobozt, aminek nagy érdeme a dinamikus, meleg, barátságos előadás. Kiegyensúlyozott maradt végig, nem tudtuk kihozni a magabiztosságából, aminek eléréséhez szükséges hozzáillő kategóriájú, és elég erős elektronika is, mert a Monitor Audio Gold 100 6G nem adja meg olyan könnyen magát. Kellő társakkal viszont nagyon szoros barátság alakítható ki vele. Egyetlen fájó pontunk tulajdonképpen az ára, amiben könnyen meglehet, hogy a gyártó az is beleszámolta, hogy jelenleg nem igazán akad konkurenciája a piacon.