Monitor Audio Gold 100 (5G) állványos hangfal teszt
Kicsi a bors...
2020. szeptember 11., péntek, 13:55
Monitor Audio audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt Monitor Audio hangfal Monitor Audio hangfal teszt
A Monitor Audio több termékét volt már alkalmunk kipróbálni és minden esetben elmondhattuk, hogy ár/érték arányban messze a mezőny felett teljesítettek. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy az abszolút értelemben vett minőség ne lenne kitűnő, viszont ezt nagyon jó áron kapjuk meg. Az új, ötödik generációs Gold 100 hangsugárzók ára nem változott az elődökéhez képest, de lássuk, sikerült-e mindemellett magasabb szintre emelni a megszólalást!
Kicsomagolás és szemrevételezés
A Monitor Audio Gold széria egyértelműen a magasabb kategóriát képviseli - úgy a gyártó kínálatában, mint a piac egészét tekintve. Ennek megfelelően a csomagolás is igényes: a dobozban nylon és puha textilzsák is védi a Gold 100-akat. Ezektől megszabadítva a kis hangsugárzókat láthatjuk, hogy a dizájn radikálisan megváltozott az elődhöz képest. Míg az az hátrafelé keskenyedő, lekerekített hasábot formázott, addig az új jövevény téglalap alakú és csak élei kerültek lekerekítésre. A nálunk vendégeskedő példány matt fehér színű, tetején pedig diszkrét és ízléses, fekete bőrborítással büszkélkedik. Bár nem ellenőriztük, feltételezzük, hogy tényleg valódi bőr és nem olcsó utánzat.
Elől láthatjuk a megújult mélyközép- és magassugárzókat, hátul pedig kettős kábelezés/erősítés kialakítására is alkalmas, illetve banándugót is fogadó aranyozott aljzatokat találunk.
Technológiai szempontból érdekes újdonságokat fedeztünk fel az új modellen. Az előző generáció RST mélyközép és C-CAM szalag magassugárzója is cserére került. Az új modellbe így MPD (Micro Pleated Diaphragm) szalag magas-, illetve RDT II - második generációs merev membrán - technológiát alkalmazó mélyközép sugárzó került.
E technológiák érdekessége, hogy a gyártó aktuális Platinum II szériájából kerültek az új Gold modellekbe. Azaz gyakorlatilag az egy kategóriával magasabban elhelyezkedők technológiáját kapta meg az új Gold sorozat (emiatt különösen kíváncsiak vagyunk az új Platinum szériára is, hiszen ott mindenképpen újításra lesz szükség...).
A Gold 100 mélyközép sugárzója 165 mm átmérőjű, HiVE II basszreflex rendszerrel, hátul elhelyezett nyílással. Impedanciája 4 Ohm, érzékenysége nem túl acélos 86 dB értéket mutat. Ugyanakkor nincs mitől tartaunk, még kisebb teljesítményű - akár csöves - erősítővel is gond nélkül meghajthatjuk az egyébként kifejezetten kezes Gold 100-akat.
Tesztkörnyezet, zenék
Egy felső kategóriás eszköz esetében, mint például a Monitor Audio Gold 100, kifejezetten törekedni szoktunk arra, hogy olyan tesztkörnyezetbe kerüljön, ahol teljesítménye maximumát adja. Ennek megfelelően kedvenc Naim Supernait 3 integrált sztereó erősítőnket kötöttük be minőségi kábelekkel a Gold 100 elé, valamint Aurender A100 DAC-ot használtunk. Természetesen az összekötő és tápkábelek is azonos kategóriából kerültek ki, valamint a tiszta áram megteremtésére egy AudioQuest Niagara 1200 tápszűrőt is bevetettünk. Így felfegyverkezve indítottuk el mindenekelőtt az IsoTek bejárató lemezt, ami jó pár órán keresztül ment folyamatosan a tényleges meghallgatás előtt.
Zenék tekintetében változatosságra törekedtünk, minden esetben minőségi, nagyfelbontású digitális forrásanyagokat felhasználva. Repertoárunkban klasszikus, rock, jazz, elektronikus és kifejezetten akusztikus zenék szerepeltek, hogy minél több oldalát megismerhessük a Gold 100-nak. Ezen túlmenően még néhány filmet is megnéztünk a kis hangdobozokkal.
Meghallgatás
A meghallgatást közvetlenül járatás után, bemelegített állapotban kezdtük. Elsőnek került fel a Wintersun - When Time Fades Away című száma, ami rendkívül komplex, sok hangszerrel, változatos panorámákkal és hatalmas térmélységgel. A Gold 100-zal hallgatva az első pillanatokban felkaptuk a fejünket: ebből a kis dobozból ekkora hang? Ami ráadásul tiszta, részletező is és még hatalmas - sőt, inkább HATALMAS - hangszínpadot jelenített meg? Erre még az elődmodell ismeretében sem számítottunk, de kezdtünk elégedetten elmerülni zenéinkben, ami csak ritkán fordul elő tesztjeink során. Jean Michel Jarre - Equinoxe Infinity-je megmutatta mekkora teret képes valójában megjeleníteni a Gold 100 illetve, hogy sem basszus sem középtartomány tekintetében nem szenvedett hiányt a hang. Tisztaság, komoly felbontás és részletezőképesség jelent meg, a térmélység, ha lehet még tovább nőtt. A mélyhangok leptek meg leginkább minket, hiszen ilyen kis dobozoktól nem vártunk ennyire szép kerek, mégis megfogott és teljesen feszes basszusokat. A magastartomány egy pillanatra sem vált zavaróvá, inkább a hangszerek természetes hangját jelenítette meg, ami cinek esetében volt a leginkább tetten érhető. Panaszra semmi okunk nem volt, jazzre váltottunk. Itt ismét a természetesség került előtérbe, a hangszerek gyakorlatilag leváltak a kis dobozokról és testükkel, rezdüléseikkel, minden részletükkel együtt jelentek meg előttünk. A jelenlét és realitásérzet semmi kívánnivalót nem hagyott maga után, szinte láttuk magunk előtt a klubot, ahol a felvétel készülhetett.
Részben akusztikus felvételnek Mike Oldfield - Return to Ommadawn lemezét választottuk, ami remekmű és sokat megmutat rendszerünk képességeiből. Ebben az esetben sem panaszkodtunk, minden dimenziót megkaptunk, amit csak elvártunk a lemeztől. Néha az akusztikus gitárok - különösen magasabb regiszterekben megszólaló hangok esetében - mutattak némi fedettséget, de ez egyáltalán nem volt zavaró, illetve annak eredménye is lehetett ez az érzés, hogy egyébként háromutas hangsugárzókkal szoktuk hallgatni a lemezt. Így a dedikált középsugárzó hiánya icipicit megmutatkozott, de még mindig bőven az elfogadható, szerethető tartományban maradva. Már csak nagyzenekari felvételek maradtak tesztünkből, így gyorsan elindítottuk Orff - Carmina Burana művét, amit végig is hallgattunk - többek közt a Gold 100 lenyűgöző előadása okán. A mi, Laura Claycomb által vezényelt verziónk esetében a dinamika tartomány roppant széles, ami minden eszközzel hallgatva megmutatkozik, de a Gold 100 e téren is nagyot alakított. Suttogásszerű, halk éneket követően egyszer csak hatalmas üstdobok szólalnak meg teljes erőből, a Gold 100 pedig minden további nélkül szállította nekünk ezeket a hangokat erőlködés, vagy a kifulladás legkisebb jele nélkül. A hangszínpadon most már bizony pontos helye volt a zenészeknek, hangszereknek, amit a Gold 100 akkurátusan, de nem zavaróan, vagy tolakodva tárt elénk. Pazar élményben volt részünk, csak a magunk szórakoztatására tovább hallgattuk a kis dobozokat még hosszú órákon keresztül.
Ennek következtében filmek is előkerültek. Természetesen nem koncert videókról beszélünk, hanem például a Vikings című sorozatról. A Gold 100 ebben az esetben is elkápráztatott minket: a beszédhangok valóságérzete, a szinte szürreális térmélység - ami jelen esetben a hallgatási pont mögött is megjelent, legalábbis így éreztük - illetve a rengeteg apró részlet mind mind realisztikusabbá tette a sorozatot, mint valaha. Mégis, az összkép koherens maradt, nem éreztük, hogy fejünket kapkodnánk a túltolt részletek miatt, vagy, hogy elvonná a figyelmünket a hang a cselekményről. Ennél sokkal jobbat kaptunk: olyan érzésünk támadt, mintha magunk is a filmben lennénk és közvetlenül hallanánk, ahogy a fapadló reccsen hőseink léptei alatt, ahogy a vízbe csobban egy kődarab, vagy, ahogy pendülnek a kardok a csatatéren. Egy szó, mint száz, örömmel hallgattuk a kis Monitor Audio Gold 100-akat minden kontextusban.
Összegzés
A meghallgatás során szerzett kizárólag és kifejezetten pozitív tapasztalatainkat nem célunk újfent hangsúlyozni. Ugyanakkor fontosnak tartjuk kiemelni, hogy a Monitor Audio Gold 100 a tesztünk során egy kifejezetten csúcskategóriás lánc végére került, így ténylegesen a maximumát tudta hozni. Nagy szerepe volt a már említett Aurender high end DAC-nak is, ami kifejezetten "analógos" megszólalást kínál, rendkívül szofisztikált megoldásokat is felvonultatva a tökéletes hang elérése érdekében. Amikor saját szeretett Parasound Zdac V.2 készülékünkkel próbáltuk ki a Gold 100-at, nagyon hasonló élményt kaptunk, mint a "nagy" DAC-kal, de azonnal feltűnt, hogy mindenből egy kicsit kevesebbet hallunk, minden egy kicsit hidegebb és szúrósabb, mint volt - bár még így is lenyűgöző hangzásban részesültünk. Ezzel arra szeretnénk utalni, hogy a Gold 100 bizony igényli a méltó környezetet: legyen bármilyen nagyszerű saját teljesítménye, csak akkor mutatja meg képességeit, ha az elé kötött rendszer tökéletesen kiszolgálja. Ugyanakkor árkategóriájában kiemelkedő hangot kínál, ami messze felülmúlja az elődmodell szintjét is. Mivel hibát nem igazán találtunk benne és még árával is hódíthat, örömmel adjuk neki az Ajánlott Vétel elismerést!