Monitor Audio Gold (5G) házimozi hangfalszett teszt
2021. február 27., szombat, 06:05
Monitor Audio audio hifi házimozi hangfal hangfalszett házimozi hangfalszett hangfal teszt házimozi hangfalszett teszt Monitor Audio hangfal Monitor audio házimozi Monitor Audio hangfal teszt
A Monitor Audio megújult Gold szériáját 5.1 házimozi szettben teszteltük az Extreme Audio-nál. Nehéz objektívnek maradnunk, hiszen az élmény minden várakozásunkat felülmúlta zenehallgatás és filmek esetében is, gyakorlatilag minden tekintetben. Nem véletlenül, tudása (és ára) alapján a széria már a high end kapudrogjának tekinthető.
Hol is kezdjük…?
A Monitor Audio kínálatának csúcsa a Platinum széria, ami kétségtelenül a high end kategóriát képviseli, bármilyen összehasonlításban. Az eggyel "kisebb" Gold széria sokkal kedvezőbb áron kapható, viszont több megoldást is átemeltek a nagytestvérből. A most bemutatott, ötödik generáció esetében a mélyközép (RDT II - Rigid Diaphragm Technology) és a Platinum szériából származó magassugárzókban (rendkívül nagy sebességű és alacsony tömegű, szalagos MPD), valamint a doboz kialakítása tekintetében alkalmazott technológiák teszik különlegessé és emelik hangját az előző széria fölé - a gyártó szerint.
A középsugárzó a C-CAM technológia Nomex erősítéssel és szőtt szénszálas hátsó réteggel erősített változata. A hangszórók dinamikus csatoló szűrővel (DCF - Dynamic Coupling Filter) is rendelkeznek, amelynek célja a magas frekvenciás kónusz kiugrás csökkentése és a torzítás minimalizálása. Belső kábelezéséhez Pureflow ezüstözött OFC réz vezetékeket alkalmaztak.
Nézzük a dió, magasfényű fehér vagy zongoralakk fekete színben kapható sorozat tagjait. A Gold 300 a sorozat csúcsa, egyben frontsugárzója. A termetes testben 64 mm-es a már említett C-CAM középsugárzó, amely MPD magassugárzóval rendelkezik, és van még egy pár 203 mm-es RDT II mélysugárzó is.
Ennél több ritkán kell ahhoz, hogy megremegjen alattunk a kanapé. Ehhez persze nagyban hozzájárul még a kettő, hátrafelé néző HiVe II port is, amivel lemehetünk egészen a 30 Hz-es mélységig.
A bő 30 kg-os hangdobozokat egyenként négy darab kúp tartja fogságban a talpánál, de természetesen a káros rezonanciák elvezetéséért is felelősek. A Gold FX állványos sugárzónak van dedikálva, minden bizonnyal ott is jól érzi magát, de elsősorban a szett surround hangjáért felelős.
Két darab MPD magassugárzó és szintén kettő, 100 mm-es mélyközép C-CAM hangszórót raktak bele. Sajátossága, hogy kétpólusú vagy kétirányú módban is használható, mindezt egy gomb segítségével állíthatjuk, a hozzájuk gyártott fali konzol segítségével pedig még közelebb kerülhetünk az általunk kívánt hangzáshoz.
A C250 centersugárzóba természetesen az egy pár 165 mm-es mélyközép mellé elegendő egy darab 64 mm-es magassugárzó. A Gold C250 a kifejezetten házimozikhoz kifejlesztett The Cinema Designer szoftver használatára is alkalmas.
A W12 mélyláda 305 mm-es, hosszúlöketű hangszóróval, megerősítve két oldalsó, passzívmembránnal (Auxiliary Bass Radiators, ABR) és egy D osztályú 600 W összteljesítményű erősítővel, mindezek által a mélyátvitel itt már 20 Hz, tehát tényleg lemehetünk a pincébe. A Gold W12 az APC (Automatikus Pozíció Korrekció) rendszernek köszönhetően nem háklis az elhelyezésre, a beállításokat a doboz felső panelébe szerelt innovatív vezérlő biztosítja, vagy a cég saját "SubConnect" applikációja.
Lehetőség van 4 különböző beállításra bemenetenként, mint például Flat, Music vagy Movie. A finomhangolás tovább állítható a frekvencia, meredekség és EQ filterek módosításával, az éjszakai mód pedig aktívan csökkenti a hangos tartományok dinamikáját.
A szettet Yamaha CX-A5100 házimozi processzorral és MX-A5000 végfokkal hajtottuk meg filmnézéshez, valamint egy Roksan Blak modellt vetettünk be a sztereó meghallgatáshoz, AURALiC hálózati zenelejátszóval és a szetthez illő tápszűrővel, kábelezéssel.
Meghallgatás
A rendszert először filmekkel próbáltuk ki. Az Avengers: Infinity War-ban minden megtalálható, ami audio szempontból lényeges lehet: nagyzenekari betétek, térhatású effektek, robbanások, zajok különféle irányokból, beszélgetés, dinamika és így tovább. Éppen ezért ideális alapanyagnak mondható ahhoz, hogy a rendszer tulajdonságait teljességükben érzékelhessük. A Monitor Audio Gold hangfalszett nem okozott csalódást, jöhetett bármi: a hatalmas, mégis megfogott basszusok, a nehezen hihető méreteket mutató térérzet, és a remek dinamika mellett az egyes hangok tisztasága, elkülönültsége volt talán a legfeltűnőbb. Nyilván egy mezei filmkedvelő számára, árát és méreteit is figyelembe véve már-már túlzónak mondható a szett, ugyanakkor, ha igazán komolyan gondoljuk a házimozizást és erre a célra kialakított, vagy optimalizált méretes helyiségünk is rendelkezésre áll, nem fogunk csalódni hangzásában.
A Monitor Audio Gold 300 igazán audiofil környezetben mutatja meg tudását teljes valójában. Ehhez mindenekelőtt szükséges egy azonos minőségi szintet képviselő sztereó erősítő, illetve megfelelő forrásanyag. Esetünkben a Roksan Blak és az AURALiC hálózati lejátszók jelentették ezeket az eszközöket.
A rendszert rock, jazz és klasszikus zeneművekkel is meghallgattuk, hogy teljes képet kaphassunk rugalmasságáról. Sajnos a helyiség akusztikai kialakításából adódóan adódott néhány zavaró elem, bizonyos frekvenciák torzulása. Ugyanakkor ezek tudatában ültünk le meghallgatni a Gold 300-at, mivel szerencsére az említettek már ismertek voltak számunkra. A meghallgatás legfőbb tanulsága, hogy a Gold 300 bármilyen zenét úgy kelt életre, mintha pontosan előttünk játszanának élőben a zenészek. Jöhetett bármi, a Gold 300 úgy tálalta a zenét, ahogy csak nagyon kevés hangsugárzó képes. A sztereótér és 3D érzet kiemelkedő volt, a zenészek helyét pontosan meg tudtuk határozni a hangszínpadon. Semmilyen fátyolosságot, semmilyen apró hibát nem tudtunk felfedezni a hangzásban. Viszont ezek az eszközök olyan tulajdonságokat is megmutatnak, amik nem feltétlen előnyösek, jelen esetben a vinyl lemezek kerek, meleg analóg hangjához szokott fülünk bizony fennakadt a digitális jelekből konvertált audio jel szárazságán. Ez is a Gold 300-at dicséri, hiszen gyengébb rendszerben valószínűleg ez lett volna az utolsó dolog, amire felfigyelünk. Itt azonban éreztük, és ez teljes mértékben egyéni ízlés dolga, hogy egy kategóriájában hozzáillő vinyl forrással együtt még emberközelibbé és talán természetesebbé tehetnénk a megszólalást. Megfelelő lemezjátszó és előfok híján azonban nem volt lehetőségünk kipróbálni ezt az opciót, mindenesetre boldogan vállalnánk, ha lehetőség lenne ilyen meghallgatásra is.
A hangzás részletességéről, dinamikájáról nehéz elfogulatlanul és szuperlatívuszok használata nélkül írni, ami ezen a szinten értelemszerű és elvárható; számunkra a tökéleteshez erősen közelített mindkét tulajdonság.
A legérdekesebb tulajdonság maradt a végére, ez pedig a Gold 300 basszus megjelenítése. Számunkra ebben alkotta a legnagyobbat a hangsugárzó: füleinket hatalmas, de jól kontrollált, valamint részletes basszusokkal kényeztette, amiket mindig akkor fogott meg, amikor már pont szétfolytak volna.
Összegzés
A Monitor Audio Gold új, 5G szériája minden helyzetben maximálisan helytáll és méltó nevéhez, elődeihez is. Hangján nagyon nehéz fogást találni, ha egyáltalán lehetséges: ezen a szinten természetesen már nüánsznyi különbségek is feltűnnek - akár a hifi lánc, akár a hallgatott felvétel tekintetében. Hihetetlen élményt nyújt, ha megfelelő helyiségben, kábelezéssel és további eszközökkel hallgatjuk, de vigyázat, minden hibát megmutat, ezért különösen nagy körültekintéssel kell kiválasztanunk a partnereit. Ha ezek megvannak, akkor felejthetetlen lesz a zenehallgatás és fáradtság helyett inkább a "még többet ebből" érzése fog átjárni minket. Ugyanez igaz filmek esetében is: magas minőségű forrásanyaggal hihetetlenül realisztikus megszólalást kapunk, ha viszont a forrás nem jó, akkor nem érdemes erőltetnünk, csak a hibákat foguk jobban hallani.