M&K Sound X12+ aktív mélyláda teszt
A profik választása
2023. november 22., szerda, 23:25
MK Sound Miller Kreisel audio házimozi hangfal mélyláda szubláda subwoofer aktív mélyláda házimozi mélyláda MK mélyláda MK subwoofer hangfal teszt mélyláda teszt aktív mélyláda teszt MK mélyláda teszt MK Sound mélyláda MK Sound subwoofer
A Miller & Kreisel V15+ szubláda mélyen belopta magát a szívünkbe, amikor teszteltük. Számos kellemes órát szerzett csapatunk tagjainak, ezért repesve vártuk a találkozást a gyártó magasabbik kategóriájának valamelyik tagjával. Annak is eljött az ideje, vendégül láttuk a középsőt, a THX Ultra minősítésű X12+ aktív szubbasszus sugárzót.
Az X sorozat tagjait szokatlan, kisebbfajta hűtőszekrényre hasonlító formájukról azonnal, messziről fel lehet ismerni. Az átlagosnál jóval magasabbak és a padlótól pár centire ásító széles nyíláson keresztül egy hangszóró kosarát és mágnesét csodálhatja meg a szemlélő.
Az X15+, X12+ és X10+ modellek mindegyikének háza 25,4 mm-es, vagyis 1 colos MDF-ből készül, a belső merevítések úgyszintén, így a rezgések és rezonanciák elhanyagolhatóak. Ám igazából a konstrukció az, ami különösen érdekes, konkrétan a két hangszórós, push-pull felépítés, amiről ejtünk pár mondatot.
M&K Sound X15+ aktív mélyláda mélysugárzója
A két mélysugárzó egy dobozban konstrukció elméletileg a torzítás további csökkentését eredményezi, teljesen szimmetrikus hanghullámformákat létrehozva. Ezek a push-pull összetett terhelésű konstrukciók már régóta az M&K Sound magasabb kategóriás mélynyomóinak alapdarabjai.
Egy zárt kamrában hagyományos módon helyezkedik el az egyik hangszóró, aminek a membránja előre, a hallgatóság felé néz. Hacsak nem unortodox módon telepíti valaki a szubládát (találkoztunk olyannal). A másik hangszórót az említett doboz fenéklemezére csavarozták - fordítva. Tehát nem a membránt látjuk, közepén a porsapkával, hanem az alumínium öntvénykosarat és a mágnest egy 31,5 cm széles és 12 cm magas, téglalap alakú nyíláson keresztül, amely a szubláda aljától 43 mm-re kezdődik.
Ennek az ablaknak az ikertestvérét üdvözöltük a hátlapon, az erősítő panelje alatt, így a membrán hátsó fele által megmozgatott levegőnek, illetve hanghullámoknak bőven van lehetősége célba jutni. Bónuszként ezek a maratott üregek a telepítés, mozgatás során fogantyúként is funkcionálnak. A mellékelt kesztyűt ilyenkor érdemes felhúzni, mert bár matt felületű a szubláda, az ujjlenyomatok meglátszanak rajta, igaz, nem annyira, mint a zongoralakkon.
Ezeken az említett "ablakokon" kívül a doboztest padlólemezének jelentős részét kör alakban megnyitották. Hogy erre miért van szükség, arra ötletünk sincs, állítólag ez is a fő ellenség, a torzítás kivédése miatt került oda. A mélyláda gumilábai egészen laposak, nem biztosítanak helyet számításba vehető, jókora mennyiségű levegő kiáramlásának, mindössze 7-8 mm a hasmagasság, így ez az ok kilőve. Ugyanakkor az X12+ hangját befolyásolhatja a padló anyaga, felülete.
Az X+ család számára új, szénszálas szövetrétegek által közrefogott habszivacsból álló szendvics membránokat fejlesztettek ki, amelyek rendkívül nagy szilárdsággal és merevséggel rendelkeznek. Ennek az állításnak az igazságtartalmáról tapogatással és óvatos nyomkodással győződtünk meg. Az M&K Sound által szabadalmaztatott, CNC géppel megmunkált, extrudált alumínium anyagú, Distortion Killer-nek nevezett rövidrezáró gyűrű szintén a torzítás csökkentése érdekében került a hangszóró "motorjába". A gyűrű ellensúlyozza a lengőtekercs által indukált örvényáramokat és fluxusmodulációt, amikor az a mágneses mezőn keresztül mozog. Hogy milyen hatásfokkal, az majd kiderül a meghallgatás, nyüstölés során.
A hangszórók igazán minőségi kivitelűek, bár szerkezetileg csak az egyiket láttuk, ezért inkább egyes számban fogalmaztuk a továbbiakat. Az öntvénykosár küllői vékonyak, nem zavarják, nem fékezik légellenállással a membrán mozgását. A 65 mm átmérőjű lengőtekercset körben sűrű szövésű fémháló vagy inkább rács védi, nehogy bármi (például kisgyermek játékszere, netán az ujjacskája) bejusson és zárlatot okozzon. A pille Conex anyaga és szövése arányban van a mélyláda árkategóriájával, ahogy a vezeték több ponton hozzá rögzítésének megoldása is. Ezt mindig díjazzuk, fényévekkel jobb, mintha szabadon fityegne. A jókora mágnest gumiborítással látták el, rajta Miller & Kreisel felirat díszeleg. A rugós csatlakozókhoz viszonylag vékonyka kábelek juttatják el a delejt, de mint kiderült, a célnak megfelelnek.
A hangszórókat árammal ellátó, D osztályú erősítőt ICEpower-nek nevezik. Teljesítménye 600 RMS watt, ez pillanatnyi maximumként a duplájára, 1200 wattra emelkedik.
A V15+ hátlapjáról hiányoltuk, mostani tesztalanyunktól megkaptuk az XLR bemeneteket. Sőt, kimeneteket is! Ugyanez elmondható az RCA változatokról is, amelyek a legstabilabb, csavarosan rögzített változatok, teflonnal szigeteltek és természetesen aranyozott felületűek.
Sajnos hiányról most is be kell számolnunk. A Miller & Kreisel V15+ szolgáltatásainak csúcsát jelentő mobil applikációra gondolunk. Azzal minden igényt kielégítően saját ízlésünkhöz és a helyi adottságokhoz tudtuk igazítani a szubláda hangját. Az M&K szerint itt azért nincs rá szükség, mert az X12+ társául választandó, csúcskategóriás processzorok és AVR-ek ezt pótolják. Nos, szerintünk talán 1-2 olyan iszonyúan drága példány (Storm, Trinnov) akad a piacon, amely megfelelően helytáll, amennyiben ilyennel nem rendelkezünk, valamelyik miniDSP lehet a megoldás. Az Emotiva BasX MR1 ötsávos parametrikus EQ-ja nagyon jó eszköz volt a frekvencia-görbe kivasalásához, ám a Marantz Cinema 50 ilyennel nem szolgál. Azért ezeket említjük, mert velük használtuk és teszteltük az M&K Sound X12+ mélyládát.
Applikáció helyett kapunk "THX Bass EQ" és az "Anechoic MK EQ" üzemmódok közötti választási lehetőséget, melyek 6, illetve 12 dB-es szintcsökkentést végeznek, a brosúra szerint 20 Hz-en, ám az utóbbi a valóságban nagyjából egységesen, a 80 Hz alatti frekvencia-tartományban csökkenti a hangnyomást. Egy próba után többé nem foglalkoztunk vele, ám ettől függetlenül nem nevezzük feleslegesnek, mert bizonyos esetekben jól jöhet.
Az aluláteresztő szűrő kiiktatható vagy fokozatmentesen szabályozható 40 és 200 Hz között, plusz aktiválható egy 80 hertzes fix állás. Az érzékenység szabályzó sem az általánosan használt, magányos tekerőgomb, ugyanis tartozik hozzá egy kapcsoló, aminek van egy THX FIXED feliratú állása is. A másik irányba pöccintve válik aktívvá a szintállító, körülötte +3 dB és +5 dB jelöléssel, így segítve az installálás műveletét.
A meghallgatást a szokásos 22 négyzetméteres, házimozinak kialakított nappaliban végeztük. A már említett Emotiva és Marantz elektronikákkal, Reavon lejátszóval.
Méréssel kezdtünk és igencsak meglepődtünk, amikor a 20 hertz hangosabban szólalt meg, mint a 25. Igaz, csak 1 dB volt az a plusz a műszer kijelzőjén, de ez merőben szokatlan. A maximális hangnyomás bőven meghaladta a 110 dB-t, ami kötelező gyakorlat egy THX minősítéssel büszkélkedő szubládától.
Unalomig nyúzott filmjeleneteinket a szokottnál jobban felcsavart hangerő szabályzóval is lefuttattuk, mert ellenőrizni akartuk a sokat emlegetett torzításmentességet. Fejet kellett hajtanunk az M&K tervezői előtt, nem sikerült zavarba hozni a membránokat, végig tiszta, pontos szubbasszus löketek záporoztak a mellkasunkra és a szoba berendezési tárgyaira. Az utóbbi másfél év során volt szerencsénk kipróbálni néhány hasonló kategóriájú szubládát, közéjük sorolható a jóval olcsóbb M&K V15+ is, nemcsak a JL Audio Fathom és a Perlisten D12s, úgyhogy van viszonyítási, összehasonlítási alapunk.
A fent említett példányok hangjába nem tudtunk belekötni, az M&K Sound X12+ sem adott okot negatív kritika megfogalmazására. Pedig de jó lenne egy 1,9 milliós szubládát alaposan a sárba döngölni! Vagy mégsem? Nem bizony, hiszen a kárörvendés messze áll tőlünk, mi élvezni szeretjük a tesztalanyok produkcióját és ez hiánytalanul megtörtént a fekete "hűtőszekrény" jóvoltából is.
Egy csúcskategóriás szubláda a hangjában képes egyesíteni a rengeteg decibelt a részletező képességgel, ennek voltunk fültanúi a mindennapos használat és az éles tesztelés során egyaránt. Legintenzívebben a koncertfilmek mutatták ezt meg, előkerültek a legapróbb részletek a nagybőgő, basszusgitár, különféle méretű dobok hangjából, sztereó zenében a templomi orgona legnagyobb sípjából is. Az akciófilmek effektusai többnyire mesterségesen generáltak, nem mondhatjuk rájuk, hogy ismerősek, mint a Bosnyák téri templom orgonájának hangja, amely az egyik tesztlemezünkről szólalt meg. Legalábbis annak, aki élőben is hallotta, mint e sorok írója. Ettől függetlenül Hulk ordítása, talpainak föld remegtetése, a számtalan lőfegyver jól megkülönböztethető dörgése egyformán elégedett mosolyt varázsolt az arcunkra. Ami megismétlődött a Valkyrie légvédelmi gépágyújának lövéseitől, a bombák robbanásaitól.
Az ismerkedés hajnalán, a műszaki adatokban szereplő wattok láttán kicsit fanyalogtunk, kevésnek tűnt a 600 (RMS) watt, aminek a többszörösével is volt már dolgunk. Nagyon gyorsan túlléptünk ezen, a megszólaló szubbasszus áradat úgy kisöpörte a fejünkből a negatív gondolatokat, hogy nyomuk sem maradt. Illetve éppen csak annyi, hogy ezeket a mondatokat le tudjuk írni. Helytállóak a gyártó honlapján olvasható kijelentések, tényleg ütős a push-pull konstrukció és a két darab 12 colos membrán, melyek összeadott felülete majdnem megegyezik egy 17 coloséval (gyártanak akkorát?), durva hangnyomás létrehozására képes.
A mondás szerint ismétlés a tudás anyja, ám teszt cikkekben ugyanazokat a jelzőket rendszeresen leírni nem feltétlenül szerencsés. De mit tehet a mázlista újságíró, amikor egymás után olyan tesztalanyokat kap, amik csillagos ötösre vizsgáznak, hibátlanul megoldják a rájuk kirótt feladatokat?
A tesztidőszak a szokásosnál sokkal hosszabbra nyúlt, 4 hónapig néztünk filmeket és hallgattunk zenét az M&K Sound X12+ társaságában. Ez a mélyláda késő esti, éjszakai házimozizás során bebizonyította, hogy mérsékelt hangerőn is ugyanolyan kellemes partner, mint bömböltetve. Erre csak a legjobbak képesek.
Az M&K Sound X12+ kiváló, csúcskategóriás produktum, egyetlen kritizálható pontja az ára. 1,9 millió forint nehezen megemészthető összeg egyetlen szubládáért, aminek nincs önbeállító rendszere vagy legalább manuális EQ-ja és applikációt sem tudunk letölteni hozzá. Még akkor is elgondolkodtató, ha profi, külső eszközös kalibrálás után kifogástalan hangminőséggel, szinte végtelen hangnyomással ajándékozza meg tulajdonosát. Ezért felmerül, mint alternatíva a remek M&K Sound V12+ mélyládákból két darab, amelyektől - összesen 1,6 millióért - megkapjuk az említett extrákat, bónuszként a teljes hallgatói területen egyenletesebb lenne a frekvencia-átvitel. Így számolgatva nem tudunk az ár/érték arányára 4-nél több csillagot adni, ami igazából egyáltalán nem rossz eredmény. Azok számára, akik kompromisszumoktól mentes házimozi rendszerrel szeretnék magukat szórakoztatni és nem dönti romba a család költségvetését a közel 2 milliós kiadás, a minden szempontból kiváló hangzású X12+ feltétlenül ajánlható darab.