Klipsch Quintet házimozi hangfalszett teszt
Jól jön egy kis prémium?
2016. március 29., kedd, 12:05
Klipsch Quintet audio házimozi hangfal hangfalszett mélyláda házimozi hangfalszett komplett hangfalszett aktív mélyláda Klipsch hangfal Klipsch hangfalszett Klipsch házimozi hangfal teszt hangfalszett teszt házimozi hangfalszett teszt
Hatalmas állódobozok, 7.1-es rendszer és óriási, méterszer méteres mélyláda: éppen ez az, amit a Klipsch Quintet 5.0 hangrendszere nem tud. Ezzel szemben sok mást nyújt a tulajdonosának, mint ami például a rendkívül igényes anyagválasztás, exkluzív, letisztult megjelenés, egy hangfal-specialista cég évtizedes hagyományát tükröző hangzás és méretét meghazudtoló hangvisszaadás. Mindez nagyszerű, mivel az egész szatellit és mélynyomó szett 209999 Ft-ért megkapható, sőt forgalmazói akcióban egy Yamaha "lifestyle" RX-S601 erősítővel 349999 Ft akciós áron juthatunk komplett, minőségi házimozi rendszerhez.
Lépéselőnyben?
Amikor a Klipsch termékeket kezdtük fokozatosan tesztelni, nem is tűnt fel első pillanatban, hogy ez az 1946-óta létező amerikai gyártó, mennyire átgondolt elvek szerint dolgozik. Nagyon úgy tűnik, hogy szigorúan a hangzás és a minőség párosításából származó termékek fejlesztését tűzték ki célul. Pedig a házimozi szegmens egy meglehetősen túltelített piac, ezáltal rengeteg gyártóval régi és új belépővel kell megküzdeni. Mondhatnánk, hogy amelyik gyártó hangfalat készít, az biztos, hogy az otthoni mozihangzás terén is kínál valamilyen megoldást. A Klipsch a házimozi "kompakt" szegmensében a moduláris építkezés elvét követte, mint amilyen a Quintet rendszer is.
Élettörténetét tekintve az eredeti koncepció nem tegnap született, már vagy 15 éve van a piacon, csak éppen folyamatos fejlesztésnek és ráncfelvarrásnak eredményeképpen dobták piacra a jelenlegi ötödik generációt. Ne felejtsük, a Quintet 5.0 hangsugárzó rendszer, tehát alapesetben nem tartozik hozzá mélynyomó. Kétségbe esni viszont nem kell, mivel öt ajánlott mélyláda szerepel a gyártó palettáján, amelyikből bármelyikkel összepárosíthatjuk. Tesztünkhöz a "legkisebb" változat, az R-10SW érkezett hozzánk, aminek hangsugárzója, rézbevonatú. Ez már önmagában, meghallgatás nélkül is nagyon látványos, és az is biztos, hogy kiváltja a marketingesek által olyannyira mércének tekintett "hűha" hatást.
A szatellit sugárzók kialakítása és anyagminősége prémium szintet sugall, jóllehet nem a mélysugárzóban alkalmazott membránfajtát kapták. Egyszóval a Quintet hangfalszettel meglehetősen magasra helyezték a mércét.
Ez sosem lesz kommersz!
A hangfalak kicsomagolása során szinte meglepő, de jó érzés fogja el az embert: azt kapja a pénzéért, amit ténylegesen elvár, sőt többet is. Egyöntetű vélemény volt, hogy a kis szatellit sugárzók kidolgozás és felépítés tekintetében egyértelműen a prémium kategória jellemzőit hordozzák magukon. Nem csoda, hogy a Quintet a saját kategóriájában az egyik legsikeresebben eladott házimozi hangfalszett.
A hangdobozok külső borítása kompozit anyagokból készül, aminek a fantázianeve AcoustiComp, ránézésre és tapintásra olyan, mintha fémből, alumíniumból gyártották volna őket: ezt a tömegük is alátámasztja. A hangfalak kialakítására a lekerekített formák jellemzőek, amik eredményeképpen sehol nem találunk rajtuk párhuzamos síkokat. Míg sok esetben a gyártók egy része nem fektet akkora hangsúlyt a kompakt házimozi rendszerek szatellit sugárzóinak felépítésre, a Klipsch esetében azért más koncepció van a háttérben. A jó hangzás, ilyen kis méretekben is fontos, és ennek egyik záloga a gondos anyagválasztás és tervezés. Ami meglepő, és ezzel a kicsomagoláskor szembesül az újdonsült tulajdonos, hogy kábeleket nem adnak a hangfalak mellé. Tehát nem árt, hogy ha van otthon egy jó nagy tekercs minőségi hangfalkábel a bekötéshez, mert különben csak a termékben gyönyörködhetünk, de a hangzásban nem.
A centersugárzó értelemszerűen relatíve a legnagyobb, bár jellegét tekintve hasonlít a többi dobozhoz, de ebben két középsugárzó fogja közre a Tactrix tölcsérbe ültetett magassugárzót. Ahogy a nagykönyvben meg van írva, fektetett kialakítású, míg a többi álló kivitelű és két hangszórós. Azt nem lehet eléggé kihangsúlyozni, hogy a kis hangdobozok a szolid, grafit színű, hosszúlöketű membránok és a Tractrix kialakítással kombinált alumínium dóm sugárzók miatt, már első pillanatban is nagyon bizalomgerjesztőnek és jól tervezettnek hatnak.
Mint ahogy a korábbiakban jeleztük a Quintet szettnek nem szerves része a mélynyomó, az R-10SW egy lehetséges változat, amit a forgalmazó ajánl a szatellit hangsugárzók kiegészítésére, de éppen ezért megérdemel néhány szót. Amellett, hogy nagyon látványos, nélküle a Quintet nem sokat érne, hiába minden minőségi kiválósága. A 12 kg tömegű, aktív mélyláda nélkülöz mindenfajta káros rezonanciákat csökkentő kialakítást, valamennyi éle hegyes és sarkos, valamint négy masszív gumilábon áll. Gyakorlatilag egy szabályos kocka, aminek a hátoldalán találjuk azokat a kezelőszerveket, amikkel a mélytartományt egészen mellkast döngető határig tornázhatjuk fel. Na de egy házimozi rendszernél ez alap dolog, vagy nem?
Ki mit tud?
Maradjunk egyelőre a szatellit hangsugárzóknál! Valamennyi basszreflex felépítésű, és a gyári specifikáció szerint a rendszer frekvencia-átvitele 110 Hz-től 23 kHz-ig terjed. A hangdobozok impedanciája 8 Ohm, így a legtöbb házimozi erősítővel tökéletesen összeköthető. A gyártó leírása szerint a kompozit alapanyag elősegíti az optimális hangvisszaadást, mivel merev és akusztikailag meglehetősen semleges, így nem rondít a hangképbe. Bár nem jellemző, hogy ilyen kompakt hangszórók nagyon érzékenyek lennének, de a Klipsch-nél már megszokhattuk, hogy más a helyzet. A szatellitek közül a front és a háttér dobozok 91 dB-es érzékenységet tudhatnak magukénak, amit sok állódoboz is megirigyelhetne. A centersugárzó erre is rádob egy lapáttal, mivel érzékenysége 94 dB. Terhelhetőségük 50 illetve 75 W, jóllehet csúcsértékként 200, illetve 300 wattot is elviselnek. Igazából meglepő, hogy egy ilyen árkategóriájú, kompakt hangsugárzó rendszer, ennyire átlag feletti adatokkal rendelkezzen.
A Quintet nemcsak hangdobozai számát illetően ötös, de a generációt tekintve is. Akinek esetleg már az előző sorozat egy darabja otthon dübörög, az most elgondolkodhat rajta, hogy érdemes-e lecserélni a régebbi rendszert az újításokért. Merthogy nem csak ráncfelvarrás történt az előző, IV-es verzió óta, hanem néhány hangzást befolyásoló konstrukciós átalakítás is testet öltött az új sorozatban. Ennek egyik eleme a közel kettő cm-es, alumínium magassugárzó, amit 90 x 90 fokos Tractrix tölcsér egészít ki. Összehasonlítva a korábbi IV-es változattal, ott a tölcsér 90 x 40 fokos kialakítású volt. További újdonság, hogy a szatellitek teljesen újratervezett, könnyített, és nagy érzékenységű 9 cm-es hangszórókat kaptak, és fröccsöntési eljárással készült grafit membránokat tartalmaznak.
A hangfalak hátlapján 1/4 col méretű szabvány furatot is találunk, ami a falra, illetve állványra helyezést teszi lehetővé. Sajnos konzolt már nem kapunk a falra való rögzítéshez, így azt opcióként külön kell megvásárolni. Cserébe viszont tényleg rendkívül jól megkonstruált és letisztult valamennyi hangdoboz, könnyen hozzáférhetők a kábelcsipeszek is. A +/- jelzést ne keressük a hangszórókon, hanem piros és kék színekkel jelölték a megfelelő pólusokat. Bekötés során a csiptetők könnyen és pontosan működnek, egyszerűsítik az összeszerelést.
Bár nem szerves része a mélysugárzó a rendszernek, azért nélkülözhetetlen elem az R-10SW, ami 300 W teljesítménnyel támogatja a rendszert. A mélysugárzó 25,4 cm átmérőjű, míg az erősítője alul áteresztő szűrőt, illetve fázis fordítót is tartalmaz. Aktív erősítésű mélynyomó lévén, opcióként választhatunk hozzá kábelnélküli Bluetooth szettet is, amivel megoldhatjuk, hogy a mélysugárzó ne további vezetékek árán legyen csatlakoztatható.
A mélynyomó hátoldalán két gombbal állíthatjuk egyrészt a hangerejét, másrészt a vágási frekvenciát 50-160 Hz között. Kissé ipari jellegű kapcsoló szolgál a 0/180 fokos fáziseltérés pontos beállítására, amelynek akkor jó a pozíciója, amikor is hangosabban és beilleszkedve halljuk a mélynyomót a hangképben. Okos megoldás, hogy választható egy olyan automata funkció is, ami a bekapcsolást a bemenő jeltől teszi függővé. Az összképet talán csak a frontoldali LED bontja meg, igaz, hogy így az jobban látszik.
Moziterem helyett...
Kipróbáltuk, mit is tud a Klipsch Quintet és az R-10SW összeállítás, amely gyakorlatilag önálló szigetet képez a termékpalettában. Többféle erősítővel is górcső alá vettük, így a forgalmazói akcióban szereplő Yamaha RX-S601-gyel is, valamint egy régebbi motorosnak számító Pioneer modellel. A meghallgatást pontos beállítás előzte meg, a szoba sajátosságainak megfelelően és a teszthez régebbi és újabb Blu-ray lemezeket is használtunk, de "közönséges" filmcsatornákon is meghallgattuk a szett képességeit. Mivel a specifikáció szerint zenehallgatásra is ajánlott, így egy-egy koncertfelvétel is tesztanyagnak számított Blu-ray lemezről meghallgatva. A házimozi akkor látványos, hogyha a hanghatások támogatják a filmbeli jelenetek atmoszféráját. Mozgalmasabb jeleneteket kerestünk az Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (Indiana Jones és a kristálykoponya királysága), Harry Potter and the Deathly Hallows (Harry Potter és a Halál ereklyéi) című részekből, illetve James Bond akcióiból. A hanghatások és a dinamika önmagáért beszélt, a tér nagy, a mélyek gyakorlatilag arányosan beállíthatók voltak. Valójában elképesztően jól szólt, persze esetleg lehet, hogy valakinek a magas tónusokból kicsit sok lesz. Nekünk nem volt az, inkább részletezőnek mondanánk. Kicsit szokatlan is ilyen kompakt rendszertől ez a kiforrott, vagy inkább precíz hangzás. Ami dicséretes és egyben nem szokásos, hogy a szatellitek átlagon felüli dinamikával szólaltak meg, és torzításnak szerencsére nyoma sem volt. A középtartomány gazdag és részletes, a párbeszédek jól érthetők, moziszerű jelleggel megáldott az egész. Az Indiana Jones kaland utolsó jeleneteinél, sokkal robusztusabb és erőtejesebb hangzást produkált, mint ahogy az a hasonló, kisméretű hangsugárzó rendszerektől elvárható. A rendszer hiányosabb, halkabb jeleneteknél is finoman szólalt meg, amit nyilván köszönhet átlagon felüli érzékenységének is.
De térjünk a zenére: Andre Rieau koncertfelvételét épp alkalmasnak ítéltük egy kicsit kifinomultabb, bár dinamikában korántsem szegényes hangzás reprodukálására. Annak ellenére, hogy elég kényes a vonósok jó megszólaltatása, és a színpad kellő részletességű bemutatása, egy kompakt házimozi rendszerhez képest átlagon felüli teljesítményt nyújtott. A megszólalás ott volt lágy ahol kellett, de ahol dinamika csúcsok voltak, ott sem kímélte a hallgatók dobhártyáját. A hangzást tisztaság jellemezte, jó volt hallgatni, el is felejti az ember néha, hogy ez csak egy kompakt és ráadásul házimozi célú rendszer. Talán csak a magastartomány volt sok egy kicsit, de ez is szubjektív, más rendszereknél meg esetenként kevésnek tűnhet. Összességében kivételesen jó megszólalást tudhat magáénak a Klipsch Quintet házimozi rendszere.
Ajánlás
Mivel is kezdjük? A Klipsch Quintet mindenképpen megéri a pénzét az utolsó Ft-ig, önmagában is és szettben is. Azon kívül, hogy a kompakt rendszerek között egyedülálló minőségi kivitelnek örvend, a hangzása is nagyon meggyőző, ami magas érzékenységgel párosul. A R-10SW mélynyomó ideális párosítás hozzá, nem gondolnánk, hogy sokkal nagyobb modellt érdemes mellé tenni, de természetesen annak nincs akadálya. Ritka jól eltalált összeállítás ez a rendszer, ami tökéletesen alkalmas egy átlagos nappali mozi-hanggal, vagy zenével történő megtöltésére.