KEF KC92 aktív mélyláda teszt
2025. január 28., kedd, 05:45
KEF audio hifi házimozi hangfal hangszóró mélyláda mélysugárzó KEF hangfal KEF mélyláda aktív mélyláda házimozi mélyláda hangfal teszt mélyláda teszt KEF mélyláda teszt KEF hangfal teszt aktív mélyláda teszt házimozi mélyláda teszt
A KEF KF92 utódja, finomhangolt változata a KC92, ám annak pontos meghatározása, hogy miben rejtőzik a módosítás, óriási kihívás elé állította csapatunkat. A nyilvánvaló, látható tulajdonságok, mint méretek és tömeg, milliméterre és grammra megegyeznek, ahogy a hangszórók mérete és az őket hajtó erősítő teljesítménye is. A lényeg alighanem a hangjában rejtőzik, ezt próbáltuk felfedezni.
A KF92 is komoly elismerést vívott ki, szerte a világban és nálunk is, nem tételeztük fel, hogy azon még van mit csiszolni. Ám ahogy az élet minden területén, a jobbnál van még jobb, ennek bizonyítékát helyeztük teszthelyiségünk egyik sarkába.
A KEF marketingesei "torzításmentes mélység"-nek nevezik a KC92 előadásmódját. A hangszórók hibrid alumínium/papír membránnal, túlméretezett motorrendszerrel és szellőztetett kialakítású lengőtekerccsel rendelkeznek. A hangszórók kosara, mi más lehetne ebben a kategóriában, alumínium öntvény. Kevés és vékony küllőből épül fel, nem gátolják a levegő áramlását, nem fékezik a membrán mozgását.
P-Flex Surround névre keresztelték a már korábbról ismert gumiperemet, amit úgy terveztek, hogy lehető legjobban ellenálljon a dobozon belül keletkező akusztikai nyomásnak, hogy a membrán pontosabban mozoghasson a hagyományos kialakításhoz képest. Két dimenzióban a fényképen úgy néz ki, mintha egy múltszázadbeli, spirál telefonzsinór lenne beleillesztve, de erről szó sincs.
Újabb kefes fogalmazás: "teljesítmény és pontosság tandemben". A két 9 colos hangszóró úgynevezett erőcsökkentő (ennek jelentésén agyaltunk egy ideig, majd feladtuk, de nem úgy, mint régen Postán a leveleket) konfigurációban van elhelyezve, semlegesítve a reaktív erőket és lehetővé téve a 110 dB-es maximális hangnyomásszintet ebből a kompakt, zárt házból. Elismerést érdemel, már amennyiben igaz, ami hamarosan kiderül.
A Kube tesztjében már szó volt a Music Integrity Engine (MIE) okosságról. A KEF saját fejlesztésű DSP algoritmusai biztosítják, hogy a mélysugárzó minden összetevője tökéletes összhangban működjön. Az olyan funkciók, mint az iBX intelligens basszuskiterjesztés még mélyebb és pontosabb mélyhang visszaadást biztosít bármilyen hallgatási szinten. Jól hangzik! Jól hangzik?
A hátlap szinte teljesen ugyanolyan - egyedi és még szép is a hűtőbordákra rásimuló fémidom - mint az elődmodellé, de azért elmeséljük, hogy mit láttunk rajta.
Öt EQ változat aktiválhatósága áll rendelkezésre, melyek közül kiválaszthatjuk a helyiséghez, elhelyezéshez és ízlésünkhöz legjobban passzolót. KEF szerint: az intuitív előre beállított opciók biztosítják a KC92 kiváló teljesítményét, függetlenül attól, hogy a szobában hol helyezkedik el. Szintén rendkívüli a vonal kimenetek variálható magasáteresztő szűrője, ami 4 darab kétállású pöcök. Erről a kezelési leírásból tájékozódhat, az, aki alkalmazni szeretné, mi nem részletezzük.
Díjaztuk a Manual/LFE kapcsolót, ezzel kiiktatható a jelútból mindaz, ami szükségtelen, ha AVR-ünkre vagy processzorunkra bízzuk a keresztváltást és a szobaakusztika korrekciót. Itt megjegyeznénk, hogy a szubládával egyszerűbb dolgunk is lehetne, ha a KEF mérnökei egy saját, önbemérő, mikrofonos rendszert is építettek volna a KC92-be, ezt egy kissé hiányoltuk!
Az erősítő D osztályú, összteljesítménye 1000 W, ezen testvériesen osztozik a két darab hangszóró.
Firmware frissítésre egy USB-C bemenet szolgál, ami kényelmessé teszi a jövőbeli fejlesztésekhez való hozzájutást.
Szándékosan kortalan, minimál dizájn ötlöttek ki a formatervezők, amit a lehető legegyszerűbb jelzővel is leírhatunk, kivéve a hűtőborda megoldást, mert az egyedi és még szép is, de azt már ismerjük a KF92 jóvoltából.
Könnyed vezeték nélküli integráció, szintén kefes megfogalmazásban: a külön megvásárolható KW1 egység lehetővé teszi a KC92 optimális elhelyezését anélkül, hogy a kábelekkel korlátoznák. A kiváló minőségű vezeték nélküli átvitel biztosítja, hogy kedvenc filmjei és zenéi minden árnyalatát és hatását átadja.
A szintén külön megvásárolható KSK92 nevű, egymásra helyezést biztosító (stacking) kit lehetővé teszi, hogy akár három KC92 mélysugárzót könnyedén egyetlen, nagy teljesítményű egységgé egyesítsünk, és még nagyobb kimeneti és teljesítményszintet kapjunk anélkül, hogy értékes alapterületet áldoznánk fel. Mi tesszük hozzá: inkább egyenletesebb területi eloszlást és simább frekvencia-átvitelt szeretnénk elérni a második és harmadik/negyedik szubládával. Az egymásra helyezéssel nem fog megvalósulni, vagy csak minimális mértékben.
Azt nehezen, vagy egyáltalán nem értjük, hogy a KC92 számára milyen megfontolásból, mi alapján nevezik optimálisnak a 10-100 négyzetméter közötti alapterületű helyiségeket. Tapasztalatunk szerint, ami 10-ben nem túlzás, hanem optimális, az még 50-ben is karcsú, nemhogy annak a duplájában. Jó, vissza lehet fogni a teljesítményt és használható egy nagyobb spájz (éléskamra) méretű szobában, de oda inkább a kistesót, a KC62-t tennénk be. 100 négyzetméteres moziterembe - mert az bizony terem, két közepes lakás alapterülete - 46 centisekből helyeznénk el legalább 4 darabot. Nem, egyáltalán nem vagyunk basszus fetisiszták, de az egyenletes mélyhang eloszlás akkora alapterületen megoldhatatlan egyetlen szubládával. Hacsak nem tesszük a fő hallgatói pozíció közvetlen közelébe, aminek lehetnek hátrányai is.
Meghallgatás
Tesztalanyunk bejáratva érkezett hozzánk, így pár sorozatrész megtekintése után nekiálltunk az alapos vizsgálatnak. Marantz Cinema 50 AVR-től, Nordost Bass Line kábelen keresztül kapta a megszólaltatni valót. A mélyláda áramellátása IsoTek EVO3 Premier tápkábellel történt.
A frekvencia-átvitel alsó határértékeként megjelölt 11 Hz már a KF92 adatlapját látva erőteljes kételkedést váltott ki belőlünk, utódja ugyanezt ígéri. Ám a tesztelés során megdöbbenve tapasztaltuk, hogy igaz, valós, nem kamu. A KC92 folytatta az elődje által megkezdett varázslást, méréseink igazolták az említett számadat helyességét. Nem hallottuk a 11 hertzes mérőjelet, ahogy az ettől 3-4-5-6-7-8 hertz-cel magasabbakat sem, de a műszerünk érzékelte! Igazán értékelhető hangnyomással először 15 hertznél rukkolt elő, a 16 még combosabban szólt és ezt a szintet lankásan emelte 25-ig, onnan kvázi lineárisan szólt 80 Hz-ig. Ennek köszönhetően a templomi orgona legnagyobb sípjai úgy szólaltak meg, ahogy szobában rendkívül ritkán.
A teszt és a hétköznapi használat során ámulatba ejtő volt az, ahogyan eltüntette, láthatatlanná tette magát, mintha David Copperfield vette volna kezelésbe. Hallottuk és éreztük is a szubbasszust, de nem egy helyről, hanem mindenhonnan. A KC92 hatalmas pozitívuma a torzítatlanság még a legnagyobb - füleink és testünk által elviselhető - kivezérlési szinten is.
Próbáltunk különbségeket keresni jelenlegi tesztalanyunk és felmenője között, (ami kicsit M:I. lehetetlen küldetés) ezért ugyanazokat a filmrészleteket indítottuk el, amiket az elődmodellel is megnéztünk/meghallgattunk. A Boardwalk Empire (Gengszterkorzó) egyik epizódjával kezdtünk. A klubban jazz zenekar játszott (akkoriban, az 1920-as évek közepén még nem mindenhol nevezték így ezt a műfajt) fúvós szekcióval, ahogy illik. Az egyik muzsikus hatalmas hangszert vett elő a széke mellől, egy tubát. Azt, hogy milyen, B; C; Esz vagy F hangolású volt, azt messziről nem sikerült megállapítanunk, ám a hangjától leesett az állunk. Tiszta, erőteljes és nagyon mély volt.
Hulk ordítása nem kifejezetten szubbasszus tartományba esik, de azért fürgén mozogtak a membránok, mintegy lazításképpen a hatalmas talpak földbe csapódásának tolmácsolásakor leadott elementáris energia után. Attól remegett alattunk a parketta. A különféle katonai fegyverek - gépkarabélyok, géppuska, nehézgéppuska - űrméretét precízen érzékeltette, a "fifty cal" dörgése nem hasonlított deszkával püfölt bokszzsák hangjára, mint egynémely basszreflex szubláda előadásában. Minden mintaszerűen szólalt meg.
A Valkyrie gépágyúja árnyalatnyival szolidabban "ugatott", mint ahogy mi szeretjük, a mellbevágás csak tenyérrel történt, nem szívlapáttal. Mentségéül szóljon, hogy ekkora testből és ekkora hangszórókkal nagyon nehéz lenne jobbat, többet kihozni.
Ugyanezt tapasztaltuk a San Andreas mélygarázs jelenetének lefuttatásakor és a felhőkarcolók dőlése-omlása során; lehetett volna picivel ijesztőbb. Ugyanakkor olyan mélyfrekvenciás részleteket hozott elő a KC92, amiket korábban egyáltalán nem, vagy csak halovány jelzésként hallottunk. Itt mutatkozott meg a 20 Hz-nél alacsonyabb frekvencia határérték. Azok közé tartozunk, akik ezt többre értékelik, mint a melldöngető hangnyomást.
Ha már hangnyomás, a KC92 annak mérésekor sem vallott szégyent, képes volt a műszer kijelzőjén megjeleníteni a 110 dB-t!
Ahogy minden korábbi alkalommal, ebben a tesztben is szerepet kapott Marcus Miller és a basszusgitárja, valamint a dobkíséret. Eszméletlen klasszul, pontosan, megfogottan, részletezően pengett az összes húr, és amikor püfölte a hangszer testét, azt mi a sajátunkon éreztük.
Egyik kedvencünk Chris Botti bostoni koncertje, amelyben a szimfonikus zenekar mellett dobos és gitárosok is muzsikálnak. A Dolby True HD hangsáv olyan minőségű, ami a zenei élvezet nyújtása mellett tesztelésre is alkalmas. Nálunk, ami a szubbasszust illeti, több száz ezer forinttal drágább és nagyobb szubládákkal szólt hasonlóan ez a koncert.
A DALI CD VOL.4 válogatott minőségű számai közül He Xiu Tan - Earth Drums című dalának hallgatásakor úgy éreztük, ott sorakoznak előttünk a hangszerek, nem győztük megfogalmazni a dicsérő jelzőket. Rendkívüli mélységű és mennyiségű dobhang árasztotta el a szobánkat.
Összegzés, végszó
A KEF KC92 alapos megismerése után ugyanazokat a megállapításokat fogalmaztuk meg, mint három és fél évvel ezelőtt a KF92-ről. Szintén kivételes képviselője a kompakt szubládáknak, ami jelző a felépítésére, kivitelére, és hangjára egyformán érvényes - az applikációt és a beépített mikrofonos önbemérő EQ-t viszont ahogy akkor is, most is hiányoltuk. Közepes alapterületű szobákat, úgy 30 négyzetméterig csordultig tölt minőségi, extrém mély szubbasszussal, szinte bárhol elhelyezhető, ami nem jelenti azt, hogy mikrofonos méréssel ne lenne érdemes megtalálni számára a legjobb helyet. Elsősorban azoknak ajánljuk, akik sztereó és többcsatornás zene hallgatásához is használnák, eközben többre becsülik a feszes, pontos és részletező hangot, mint az ezek rovására mellkast püfölő döngetést. Kapható néhány olyan mélyláda, ami ezeket egyszerre tudja, de azokat még több pénzért adják. Annyiért, amennyibe a KC92 kerül - cikkünk írásakor durván 950 000 forintba - elég nehéz lenne ugyanennyire erőteljes, ám ennél precízebb és mélyebb hangot nyújtó versenytársat találni.