JL Audio E-Sub e112 aktív mélyláda teszt
2019. november 29., péntek, 06:05
JL Audio audio házimozi hangfal mélyláda szubláda subwoofer aktív mélyláda házimozi mélyláda JL Audio mélyláda JL Audio subwoofer hangfal teszt mélyláda teszt aktív mélyláda teszt JL Audio mélyláda teszt
A Dominion után eggyel feljebb léptünk a JL Audio ranglétráján és hosszas vallatásnak vetettünk alá egy E-Sub e112 mélyládát. Sajnos nem annyira hosszasnak, mint szerettük volna, arra, hogy ezt miként értjük, és sok minden másra is választ ad alábbi írásunk.
Bármennyire megszerettük a JL Audio Dominion d110-et, nem szomorkodtunk, amikor értesítést kaptunk, hogy vissza kell adni, mert tudtuk, hogy helyére érkezni fog az eggyel magasabb E-Sub széria 12 colos hangszóróval felszerelt változata, az e112. Olvasmányainkból valamennyire megismertük, így aztán örömtől repesett a szívünk, amikor becipeltük a megtermett és súlyos kartondobozt.
Felépítését illetően természetesen zárt, másmilyent nem gyárt a JL Audio. Csaknem szabályos kocka formájú, bár valójában téglatest, mint a legtöbb mélyláda. Burkolata fólia, ami kiváló minőségű és a felragasztása is mintaszerű, de mi ennyi pénzért valódi fát várunk, nem műanyagot. Sajnos egyre ritkábban találkozunk furnérozással.
A formatervezők nem szakadtak bele a munkába, amikor a doboztesttel foglalatoskodtak mindössze az élek letörésének ötlete pattant ki az agyukból, ám ez nem negatívum, jobb ötletünk nekünk sincs. Ugyanakkor más pontokon remekeltek, például zseniális a kezelőszervek elhelyezése és azok használaton kívüli elrejtése.
A tetőlap hátsó részén, kellőképpen erős mágnesekkel rögzített, trapéz alakú, gumírozottnak tűnő lap takarja a gombokat és kapcsolókat. Talán mondanunk sem kell, miért és mennyire felhasználóbarát ez a megoldás. A kezelőpulthoz szorosan kapcsolódik a míves kivitelű hűtőborda sereg, ugyanilyet dicsérgettünk a d110 tesztjében.
Alatta a csatlakozók foglalnak helyet: RCA be- és kimenetek, speciális nagy jelszintű (hangszórókábel) aljzat, melynek ellendarabja szériatartozék, és a tápkábel IEC szabványú foglalata.
A frontoldalon találtunk ötletes megoldásokat; a hangszóró kosara egyedi, JL Audiós, egy négyszögletes fémlapra épül, ezt látjuk teljes egészében, ez a szubláda tulajdonképpeni előlapja. Az MDF testhez való rögzítésre szolgáló nagy, fényes csavarok egyben a védőkeret tartójának szerepét is ellátják. Csupaszon kicsit furcsa a kinézete, de nagyon gyorsan megbarátkoztunk vele.
Visszatérve az elrejthető kezelőszervekhez, nagyrészt a szokásosak: hangerő, fázis (0-180 fok), mélyáteresztő szűrő (25-130 Hz, 24 dB/oktáv), bekapcsolás választás. Ami ritkaság, az a polaritás választó (0-280 fok), és a szűrő ki-bekapcsoló.
Az e112 hangszórója extra hosszúságú, ezt a megemelésekor is érezni, mert egészen hátulra került a súlypontja, ugyanis majdnem az erősítőig ér a mágnese. Ennek a hossznak elsődleges oka a tekintélyes Xmax, vagyis a membrán kimozdulásának maximuma, névleg 63,5 mm. A csévetest hossza adott lehetőséget egy második központosító pille alkalmazására, ami extra stabilitást nyújt, biztosítja a teljesen lineáris lengőtekercs- és membránmozgást.
Ez utóbbit, a membránmozgást 1500 watt csúcsteljesítményű, D osztályú erősítő biztosítja. Magáról a porsapka nélküli membránról, pontosabban annak anyagáról nem találtunk konkrét információt, de azért tippünk akad: ásványi adalékanyagokkal dúsított, fröccsöntött polipropilén. Az említett fémlap szerepéről még elmondjuk, hogy a kivételesen hosszú hangszóró kialakítás miatt van rá szükség.
A membrántól messze elhelyezkedő mágnes, ami az össztömeg oroszlánrészét teszi ki, átlagos mélysugárzó esetében is extra terhelést, feszítést ad a hagyományos hangszórókosár peremének, azáltal az azt rögzítő csavaroknak és az MDF lapnak. Ezzel szemben a JL Audio mélyládák gazdáinak nem kell attól tartaniuk, hogy a hangszóró hajszálnyit is kimozdul a helyéből, még a legintenzívebb, jelentős rezgést indukáló szubbasszus futamok megszólaltatásának hatására sem. Ez is a tervezők alaposságát, gondosságát, ötletességét mutatja.
A JL Audio büszkén emlegeti a mélysugárzók tervezése és gyártása során alkalmazott, szabadalmaztatott technológiákat. Ezeket a szakmában bevett szokás szerint hangzatos nevekkel látták el és azok 3-4 betűs rövidítéseit, logóit helyezik el a termékek brosúráiban. Egészen röviden felsorolunk néhányat.
DMA (Dinamic Motor Analysis) optimalizálás, ami a már többször emlegetett FEA-n alapul, ám több paramétert vesz figyelembe, következésképpen pontosabbá válik a modellezés. VRC (Vented Reinforcment Collar), FCAM (Floating Cone Attached Method). Ezekről és másokról a JL Audio honlapon található részletes leírás és magyarázat.
Az a lényeg, hogy az Egyesült Államok Florida államában, még közelebbről: Miramar-ban olyan hangszórók készülnek, mint amilyen például az e112-ben dolgozik és ejti ámulatba mindazokat, akik a produkciójukat meghallják.
Meghallgatás
Pár hetes normál használat után kerítettünk sort a tényleges tesztelésre. Méréseink igazolták a gyártó által megadott értékeket, 20 hertzen úgy szólt az e112, mint a vöcsök. Persze nem akármilyen, hétköznapi, hanem különleges vöcsök, amelyik szubbasszus hangot ad ki. Viccet félretéve, egészen kiváló mélyhang-visszaadással rendelkezik ez a JL Audio mélyláda, bár nem kimondottan egyenletes a frekvenciamenete, mert a 40 Hz picivel halkabban szólt, mint a 31,5 és ezt mutatta 50 hertzes mérőjellel is. Feljebb haladva visszatért a korábbi hangnyomás, ami kitartott a 80 Hz-es keresztváltási pontig. Fenntartjuk a tévedés jogát, mivel a helyiség akusztikája is okozhat ilyesmit! Kipróbáltuk, valóban hatékonyak-e a JL Audio torzítás ellen bevetett megoldásai. Örömmel jelentjük, hogy igen. A jelszint fájdalomküszöböt megközelítőre emelése sem tudta kihozni a sodrából, vagyis az egyenes vonalú pumpálásból a membránt. A specifikált legnagyobb kitérést nem közelítettük meg, dobhártyáink épségére vigyázva inkább elfogadtuk, hogy képes rá. Hallottunk, olvastunk olyanról, hogy zárt szubládától nem kapják meg a kívánt és elvárt brutalitást, a mindent elsöprő hangnyomást, ezért inkább reflexesre váltanak. Nekik üzenjük, hogy nem jó irányban keresgéltek, próbálják ki az E-Sub e112-t!
Az összes szokásos filmrészletet legalább háromszor hallgattuk meg, annyira élveztük az e112 produkcióját. Teljesítménye több mint elegendőnek bizonyult, a referencia hangnyomásszinthez 11 órára kellett állítani hangerő potméterét. Tehát bőven volt benne annyi tartalék, hogy a mi 22 négyzetméteres szobánknál jóval nagyobb területet betöltsön hangjával. A fegyverek dörrenései, revolvertől hajóágyúig, abszolút hitelesnek tűntek, bár az utóbbit csak tippeljük, élőben soha nem hallottunk olyat, ami talán nem is baj. Templomi orgonát viszont hallottunk, méghozzá pont azt, a Bosnyák tériét, aminek felvétele egyik tesztlemezünkön szerepel. Az e112 olyan elevenen élethűen varázsolta elénk, hogy szinte éreztük a hatalmas sípokból kitóduló levegő simogatását. Marcus Miller basszusgitárját ebben a tesztszobában még nem hallottuk ennyire igazinak, így aztán sorra vettük kedvenc koncertfilmjeinket, majd amikor elfogytak, kezdtük elölről. Nem szoktunk ilyesmit kiejteni a szánkon, pláne leírni, de ez a mélyláda zenére termett! Szinte vétek légvédelmi ágyú, földrengéstől összerogyó felhőkarcolók zajait, dübörgését ráengedni. Magától értetődően ezeket is elementáris erővel, idegrendszert kuszálóan, félelmet, borzongást keltően szólaltatta meg. Akciófilmjeink nézése közben az élményfaktor rekord magasságokat ért el, nem lehetett kétséges, hogy mivel közeleg a karácsony, kívánságlistánkra kerül az E-Sub e112.
A végére némi negatív kritikát hagytunk: nincs XLR bemenet, önbemérő EQ, mobil applikáció. Utóbbi kettő megbocsájtható annak fényében, hogy ez a szubláda csaknem 5 éve került piacra, ám a szimmetrikus csatlakozó lehagyását nem értjük. Az összes olyan házimozi processzor, amihez ilyen kategóriájú, tudású és árfekvésű mélynyomó illik, az rendelkezik XLR kimenetekkel.
Összegzés
Felmerültek bennünk kérdések az eddig megismert két JL Audio mélyládával kapcsolatban, ezeket most összefoglaljuk.
Mennyivel jobb, az e112, mint a d110? Kicsivel, de szubjektíve mégis sokkal. Persze eltekintve a hangszórók közti különbségtől. Az e112 hangja azonnal elvarázsolt minket, elhatalmasodott rajtunk a birtoklási vágy. Hangosabb, erősebb? Természetesen. Feszesebb, gyorsabb? Valamicskét. Részletezőbb? Egyértelműen, de nem drámaian. Mélyebbre megy? Igen, nem kétséges.
Dupla teljesítmény, kis híján kétszer akkora tömeg, plusz 300000 Ft. Megéri a felárat? Igen. Vagy inkább picivel többért két darab d110? Ezt feltétlenül ki kellene próbálni, mielőtt konkrét választ adnánk! De ennyire pontosan és mélyre három sem menne, ezért mi az E-Sub e112 mellett tesszük le a voksunkat. És nem csak a testvérmodellel szemben, hanem globálisan.