JL Audio Dominion d110 aktív mélyláda teszt
2019. szeptember 6., péntek, 19:50
JL Audio audio házimozi hangfal mélyláda szubláda subwoofer aktív mélyláda házimozi mélyláda JL Audio mélyláda JL Audio subwoofer hangfal teszt mélyláda teszt aktív mélyláda teszt JL Audio mélyláda teszt
Nemrégiben új kezekbe került a JL Audio termékeinek magyarországi forgalmazása, ennek köszönhetően lehetőségünk nyílt kipróbálni és bemutatni a gyártó világszerte hatalmas elismerésnek örvendő mélyládáit. Elsőként kéttagú belépő szériájuk nagyobbik, 25 centis hangszóróval rendelkező, Dominion d110 nevű tagját fogtuk vallatóra.
JL Audio mélysugárzókkal legelőször cirka 17-18 éve, autóhifis területen találkoztunk, mindegyik vitathatatlanul kategóriájának legjobbjai között foglalt helyet. A cég otthoni hangszórók készítésével startolt 1975-ben. Alapítói, Jim Birch és Lucio Proni iskolásként, nyári szünetben vágtak bele abba, amit a mai napig töretlen lelkesedéssel művelnek. Autóhifis csúcsszériájuk a W7 régóta szerepel a bakancslistánkon, bár nem tervezünk hangminőség versenyen indulni, pedig az IASCA eredménylistáját böngészve, JL Audio komponens szettekkel és szubbasszus hangszórókkal akár győzelemre is komoly esélyeink lennének. Fontos adalék információ, hogy a JL Audio termékek döntő többsége, a Dominion szubládák is közéjük tartoznak, az USA-ban, Floridában, Miramar városában készül.
JL Audio-ék 2000-ben nagy fába vágták a fejszéjüket, autóhifis hangszóróikhoz erősítőket gyártottak és kínáltak, amik szintén hatalmas sikert arattak és aratnak a mai napig. Ezekből szinte egyenesen következett, hogy aktív mélyládát is készítsenek, hiszen minden adott volt hozzá.
Az úgynevezett Home Audio kategóriával nagyjából 8 éve ismerkedtünk meg, méghozzá mindjárt a Fathom család tagjaival. Azok egyből felkerültek képzeletbeli mélyláda piramisunk csúcsára. Olyan illusztris társaságba, mint a Velodyne DD15 és a REL G1.
A JL Audio Dominion d110, nevével ellentétben, nem uralja méreteivel a szobát, de azért pöttömnek sem nevezhető, leginkább a kompakt jelző illik rá. Makulátlan kivitelezésű, már-már szép darab, amíg védőkeret rajta van. Viszont annak eltávolítása után az elejét alaposan elcsúfítja a rögzítésére szolgáló négy hatalmas lyuk. Azt megértjük, hogy rendkívül erős tartóerőt kell kifejteni, hogy ne repüljön le róla, de akkor is csúf látvány. Jó hír, hogy pár hét alatt megszokható, és ha valakinek ez nem sikerül, akkor tartsa rajta és csak filmnézéshez vegye le, olyankor úgyis sötét van.
A Dominion d110 dobozának anyaga MDF, burkolata fólia, de kapható - némi felárért - sokkal szebb, lakkozott változatban is. Belső merevítéseinek hatását kopogtatással is megtapasztaltuk, ez később a hangjában szintén jelentkezett. Találkoztunk már tömörebb, szinte betontömbhöz hasonlító példánnyal, de az ritkaság és többe is kerül. Széles lapos gumilábai megadják a kellő stabilitást, jól tapadnak parkettához és szőnyegpadlóhoz is.
A DMA (Dynamic Motor Analysis) segítségével tervezett hangszóró legnagyobb membránkitérésére elképesztő adatot írtak: 2,7 colt, ami 68 milliméter. Tesztünk során ezt nem mértük meg, saccra a felét sem érte el nálunk, mert egyszerűen nem volt rá szükség, csekély kimozdulással is durva szélvihart kavart a porsapka nélküli kónusz.
A hátlapja meseszép, végre látunk hűtőbordákat, ami mostanában valamiért igencsak ritkaság. A bordák mögött 750 wattos, D osztályú erősítő rejtőzik, valamint 24 dB/oktávos Linkwitz-Riley aluláteresztő szűrő. A gombok és kapcsolók legfölül, egy sorban helyezkednek el, köztük nem csak fokozatmentes fázis állítót, hanem polaritás váltót is találtunk.
Csatlakozói legalul sorakoznak, ami nagy piros pontot érdemel, így a kábelek súlya nem feszíti az aljzatokat. Nincs dedikált LFE bemenete, csak sztereó, viszont van magas jelszintű, azzal szubkimenet nélküli erősítőkkel társítható a d110. A JLINK nevű Ethernet aljzathoz a JL Audio úgynevezett TRX rendszere (külön megvásárolható) csatlakoztatható, ami vezeték nélküli jelátvitelt biztosít, maximum 30 méteres távolságig.
Jellemzően szemből fölé hajolva szokás a szubládák kezelőszerveivel bíbelődni, ám úgy a d110 felirataiból, a skálázásból alig látszik valami. Legalább azokat rászitázhatták volna 180 fokkal elfordítva is. Lényegesen jobb megoldás az E-Sub szériáé, aminek tesztelésére hamarosan sort fogunk keríteni. Legeslegjobb a Fathomok előlapi kezelőpultja, amiből arra következtetünk, hogy a tervezők a marketingesekkel karöltve úgy határoztak, több pénzért nem csak egyre jobb hangot adnak, hanem kényelmesebb kezelhetőséget is.
Tesztrendszerünk a következő volt: Marantz AV8801 processzor, Nordost Bass Line kábellel csatlakoztatva, a lejátszó OPPO UDP-205.
A JL Audio Dominion d110 hangjában megvan minden, amire egy kifinomult hallású, igényes házimozi megszállott vágyik. Ezeket a jelzőket azért tartjuk fontosnak hozzá tenni, mert létezik pár olyan basszreflex mélyláda, ami ennyi pénzért még nagyobb hangnyomást produkál, de nem ennyire pontosan, megfogottan, részletezően. Másik 25 centis kedvencünk a Bowers & Wilkins DB4S 9 %-kal kerül többe, cserébe teljesíti ezeket a kívánalmakat, plusz rendelkezik önbemérő EQ-val, de szubjektív romboló képességben elmarad mai tesztalanyunktól. Ezért éreztünk vágyat tesztünk során még egy Bowers példány csatasorba állítására, ezzel szemben a d110 egymagában még a San Andreas című film földrengését is elementáris erővel prezentálta. Pozitív tulajdonságainak köszönhetően zenei téren is remekelt, nem csak sokcsatornás filmekkel, hanem sztereó kiegészítőjeként is. Saját, hallgatói pontban végzett méréseink szerint 25 és 20 Hz között 4 decibelt esett a hangnyomása, ami kiváló érték egy 25 centis hangszórótól. Még akkor is, ha találkoztunk ennél némileg jobb 20 Hz környéki frekvencia-átvitellel.
A Drive c. film zálogház kirablós jelenetében hatalmasakat szólt a revolver, semmiféle hiányérzetünk nem volt, ugyanez elmondható a Hulk unalomig hallgatott perceire: a padló megremegett, az 50-es géppuska dörgése a mellkasunkat püfölte. A Valkyrie gépágyúja nem okozott szívritmus zavart, de tisztességesen és ijesztően pufogott. Ennek hallgatásakor mindig egy pár évvel ezelőtti élményünk jut eszünkbe, amit két darab Fathom f113 (nem a mostani V2) okozott. Attól kis híján leestünk a kanapéról, ami bő 3 millió forintért egyértelműen elvárható. Pár másodperccel később, a bombák robbanásaitól remegett a padló és a kanapé is, ami ötcsillagos teljesítmény egy 25 centis hangszórótól.
Marcus Miller basszusgitárjának minden húrja, elevenen, tisztán, életszerűen rezgett és rezegtette a dobhártyánkat. Ramsey Lewis zongorájának hosszabb húrjai szintén szubbasszus hangtartományt szólaltatnak meg, amit a d110 remekül tolmácsolt. Kedvenc Hit Man Returns című koncertlemezünket élvezettel hallgattuk, a fortissimók belehasítottak a levegőbe, magasra emelve az élményfaktort.
Aki JL Audio termékeket vásárol, csak jól járhat, ugyanez érvényes a forgalmazókra is, mert ennyire kiváló termékeket nem kunszt eladni. A Dominion d110 azonnal, nyersen, bejáratás előtt belopta magát a szívünkbe, ezért melegen ajánljuk minden olyan házimozi megszállottnak, akik 450000 forintot hajlandóak kiadni egy mélyládáért.
Költői kérdés, mert tudjuk a választ: ha ilyen a JL Audio belépő szubládája, milyenek lehetnek a drágábbak? Röviden: embertelen jók, később hosszabban részletezzük új cikkek formájában. Ha a Dominion d110 valamivel kevesebbe kerülne, mondjuk megállna egy forinttal 400000 alatt, akkor Ajánlott Vétel címkét kapna, így sajnos az a fiókban maradt, bennünk pedig a használata során lerakódott rengeteg kellemes emlék.