JBL Synthesis HDI-3600 álló hangfal teszt
Érett mulatság
2023. október 7., szombat, 00:20
JBL Synthesis audio hifi hangfal hangfal teszt hifi hangfal JBL hangfal JBL Synthesis JBL hangfal teszt hifi hangfal teszt JBL Synthesis hangfal
Manapság egy minőségi hangfalnak összetett igényeknek kell megfelelnie. Legyen csinos, szóljon nagyot, de közben ne rogyjon össze intenzív járatástól a dinamikája. Halkan is legyen tiszta, hangosan se bántson, de tömörített műsorral ne bánjon szigorúan. A JBL felsőbb kategóriáját képviselő HDI széria, azon belül az európai feleségek számára még emészthetőbb, 3600 számot viselő doboz itt jön képbe. Hiánytalan képviselője annak, amiről sok "mindenevő" vájtfülű manapság áhítozik. Vajon megérte annyit fohászkodni?
HDI széria betájolása
A JBL széles választékban készít hangsugárzókat a belépőszinttől az ultra high end-ig, szériáit időnként jelentős frissítésekkel egészíti ki. A HARMAN International cégcsoport tagjaként óriási információs adatbázis áll rendelkezésére, ami elősegíti folyamatos fejlődését. Ahogy korábbi cikkekben is volt róla szó, saját tulajdonú kutatólaborok, süketszobák, speciális vaktesztelő helyiség és a legmodernebb számítógépes mérőszoftverek segítik a mérnökök munkáját.
Nem túlzás kijelenteni, hogy az amerikai székhelyű cég kínálata lefedettebb, mint eddig bármikor. Stage sorozatával célba vette azokat, akik kedvező ár/érték arányú hangrendszer építését tűzték ki célul. A hatodik generációba lépő JBL Studio nevezhető a cégen belüli mércével középkategóriának. Meghatározó szerepét annak köszönheti, hogy a legolcsóbb olyan hangsugárzókból áll, amelyek már tartalmaznak kompressziós hangszórót és hullámvezetőt. Utóbbi nevezetesen a HDI szériából öröklődött, tehát a jelenleg bemutatott hangfallal mutatkozott be az utóbbi idők egyik legfontosabb JBL fejlesztése. De honnan származik az egyedi alakú HDI hangterelő?
A gyártó évtizedek óta kísérletezik a legkülönfélébb formájú hullámvezetőkkel. A közelmúlt egyik nagy áttörése a virágsziromra emlékeztető tölcséridom volt, melyet a konstans szórása miatt legendássá vált JBL M2 referencia stúdió monitorban alkalmaztak. Hasonló koncepciót kamatoztatott a JBL 4367 nevű stúdió monitor is, de ezek a hangdobozok a méretük és áruk miatt nem igazán férnek be bármelyik nappaliba. A mérnökök megpróbálták olcsóbb kivitelben is kamatoztatni, ami a zászlóshajó kategóriában már bevált.
A HDI termékcsalád két álló hangfalat tartalmaz, melyek közül most a kisebbikről, a HDI-3600-ról lesz szó. Egy 25 mm-es Teonex kompressziós hangszórót és 3 db 165 mm-es, fekete alumínium membrános mélyközépsugárzót tartalmaz. Nagyobb rokonában (JBL HDI-3800) 200 mm-es mélyközépsugárzók találhatók, így az nagyobb szoba vagy magasabb hangnyomásszint igény esetére jöhet szóba. A család részét képezi még egy állványos (JBL HDI-1600, korábban írt tesztje itt olvasható), egy házimozi centersugárzó (HDI-4500) és egy aktív mélysugárzó (JBL HDI-1200P).
Technikai háttér röviden
A JBL HDI hangsugárzók saját fejlesztésű, szabadalommal védett 2410H-2 kompressziós hangszórót tartalmaznak, kiegészítve a High Definition Imaging (magas felbontású térábrázolás) geometriájú tölcsérrel. A két alkatrész együttműködve olyan szórást és homogenitást eredményez, ami otthoni környezethez ideális. A JBL több, mint 75 év tapasztalatait birtokolja stúdió, kereskedelmi mozihangosítás és színpadtechnika területén. Koncertek és fesztiválok hangosítására régóta alkalmaz tölcséres hangfalakat, melyek előnye a magas hatékonyság és a széles hangszórás.
Otthoni környezetben a kontroll nélküli, széles hangszórás nem előnyös. Több hangvisszaverődéssel járhat, ami a hanginformáció torzulásához vezethet. A HDI hullámvezető meghatározó tulajdonsága, ahogy kontrollálja a hallgató felé irányított hangsugarat. Igaz, hogy tölcséres formájú, de a szétterítés helyett épphogy az energia összpontosítására szolgál. A JBL közleménye alapján ez olyan hatékonyságot nyújt, mint amikor egy kerti locsolócsőre szórófejet helyezne. Ugyanaz a víz (vagyis hang), de jobban kontrollált sugárban jön ki és optimális szórással fedi le a "befedni kívánt" területet.
Küllem
A JBL HDI-3600 karizmatikus és modern stílusjegyeket kever. 25,5 centis szélességével manapság szokványos európai hangsugárzóhoz képest kissé zömöknek tűnik. Nem célja, hogy diszkréten megbújjon egy félreeső zugban. A matt fekete hangszórók és HDI tölcsér professzionális benyomást keltenek. De közben a lekerekített szélű doboz és annak színe eleganciával ruházza fel. E cikk írása során a lakkfekete változatot sikerült személyesen megismerni, melynek polírozása szemgyönyörködtető. Alternatívaként lehet kérni a selyemfényű tölgy (szürkés) vagy dió (vöröses) kiadást.
A doboz prémium színétől eltekintve az előlap alján lévő, elegánsan megcsillanó embléma számít díszelemnek. Az összkép megfontolt, sokféle környezetbe beilleszthető. Nincsenek látható csavarfejek az előlapon, akinek pedig túl stúdiós az arculat, bármikor felhelyezheti a csomagolás részét képező, mágneses előlapi takaróselymet. Az erős belső merevítéseket tartalmazó doboz masszív, jó minőségérzettel. Nem igazán vannak kifogásolható részei, legfeljebb annyi említhető meg hiányosságként, hogy nem gyártják fehér kivitelben, vagy matt feketében, utóbbi különösen praktikus lenne egy dedikált házimozi szobában. Más kérdés, hogy a gyártó számos opciót tartogat a céltudatosan moziszobára törekvő felhasználóknak, többek között a falba vagy mennyezetbe beépíthető JBL Synthesis SCL hangsugárzókat. A HDI formaterv előnye, hogy egy nem kizárólagosan médiafogyasztásra fenntartott szobába is integrálható.
Használat közben
A JBL HDI-3600 hangfalak meghallgatása 25 négyzetméteres szobában történt, Arcam SA30 hálózati sztereó erősítő társaságában. Ugyanebben a helyiségben zajlott korábban a JBL Studio 680 álló hangfal kipróbálása is. Ahhoz képest drágább, HDI szériás rokona nagyságrendileg testesebb és erősebb basszust nyújtott. A nagyobb hangszóró felület és kettős reflexnyílás által több levegőt mozgatott meg. Ha fél méternél közelebb álltak a dobozok a mögöttük lévő falhoz, meglehetősen felerősítették az 50 Hz alatti mélyhangokat. Az alsó frekvenciás többlet szimfonikus zene esetén zavaró aránytalanságot okozott. Ennek orvoslására hatékonyan segített az Arcam SA30 erősítőben lévő Dirac szobaakusztika korrektor. Alkalmazásával józan, egységesebb frekvencia elosztás valósult meg.
A hangfalakat enyhén befelé forgatva stabil színpadkép alakult ki. Ha teljesen előre néztek, közöttük nem alakult ki kapocs. Ezért érdemes volt kicsit játszani az elhelyezéssel. Nagy előnyt jelentett, hogy a HDI hullámvezetőnek köszönhetően nem kellett pontosan középen ülni ahhoz, hogy az egységes színpad érzet megmaradjon. Másfelől nem okozott túlzó, felnagyított ábrázolást. Sokan félnek a tölcséres hangsugárzóktól, hogy azok eltúlozzák a magashangokat. Ahogy lentebb is említésre kerül, a HDI éppenséggel könnyebbé, simábbá tette a cintányérok és fúvós hangszerek tónusait.
Két apróságot mindenképpen tanácsos szem előtt tartani: alapos bejáratás és lehetőleg tüskés láb! A standard gumi lábaktól homályosabbá válhatnak a magas frekvenciák. Frissen kicsomagolt állapotban oda nem illő morajok tolakodtak a legalsó mélyhangokba, de az IsoTek bejárató lemez lefuttatása után jelentősen lecsökkentek, Dirac beállítással pedig teljesen megszűntek. Ami pedig a lábakat illeti: tesztelés során bebizonyosodott, hogy tüskéken tisztábban, élénkebben jelentek meg a kompressziós hangszóróból származó részletek. A parketta védelme érdekében nem a gyártó által mellékelt csupasz, hegyes tüske, hanem azonos menetméretű (M6) Soundcare alátét volt becsavarozva. Mindenesetre kizárólag a gyártó által felhelyezett gumilábra támaszkodni nem ajánlatos.
Hangminőség
A JBL HDI-3600 fő pillérjeit a dinamika, basszus, szórás és komfortérzet jellemezte. Dinamika alatt értendő, hogy alacsony és magas terhelésen is gazdag energiával ábrázolta a halk, illetve hangos részletek közötti kontrasztot. Fontos motívuma volt a basszus. Ebben adott többet a HDI-1600-hoz képest. A zenékben és filmekben lévő dráma, lendület, vagy bármilyen nehezebb effektus (dördülés, robbanás, robaj, becsapódás, ütközés, lábdob stb.) drámaibb, teljesebb érzettel jött át.
Miért fontos adottsága a szórás? Azért, mert a homogén és koherens színpadmegjelenítő képesség jobban megragadta a figyelmet. Kevesebb összpontosítással, gyorsabban és könnyebben bele lehetett feledkezni a színpadon zajló eseményekbe. A hangsávok közötti szeparáció nem volt a legpontosabb, viszont a tér nyitottsága kifogástalan volt. A "komfortérzet" pedig hosszú távon sem harsány magashangjaira értendő. A kompressziós, HDI hullámvezetős hangszóró inkább finom és lágy érzettel tolmácsolta a sziszegő, fémes, csattanó motívumokat. Nem volt annyira egyenes és fegyelmezett, mint egy Revel Performa3 F206, de barátságosabb, lazább karaktere szavakkal le nem írható vonzerőt teremtett.
Melody Gardot - If I'm Lucky c. dala igazi jazz csemege, a simogató hangulatnak köszönhetően. A HDI-3600 nem tompította el a cintányért, bár a bántó élét kissé lekerekítette. Ugyanakkor semmit nem fojtott el azokból a dinamikus részletekből, melyeket korábban, többszörösen drágább hangsugárzókkal is sikerült felfedezni. Mellőzte a túlzott lomhaságot, de a nagybőgőt egyértelműen kissé sötét tónusban adta vissza. A JBL mérnökei feltételezhetően nem stúdió monitort (arra már létrehoztak másik szériát), hanem mindenevő, populáris művekre is fogékony terméket álmodtak meg. Ha ez volt a cél, határozottan jól sikerült.
Herbie Hancock - Watermelon Man c. klasszikusának jól állt a magas hangnyomásszint, A szintezitátor fantasztikus jelenlét érzettel szelte át a levegőt. Határozottan jól állt neki a JBL kissé húsosabb karaktere. Az ilyen és hasonló, inkább feszesebb témájú darabokkal remekelt főleg. A dob gyors, fürge érzetének visszaadása is remekül megvalósult. Mérsékelt járatáson (kis hangerőn) is megmaradt a lelkesség, de a tér becsukódott. Ezért a hangrendszer szinte megkövetelte a magasabb jelszintet, keményebb hajtást. Kifejezetten kellemes, szórakoztató volt ezt a zeneszámot végig hallgatni!
Szimfonikus zenei darabok hallgatása közben Yuja Wang - Ravel c. albuma segített rámutatni a HDI-3600 nagyzenekari képességeire. Nem nyújtott olyan komplett mélyhang integrációt, mint egy JBL stúdió monitor. Elvégre egy JBL 4349 vagy JBL 4367 többszörös felárat jelent hozzá viszonyítva. Viszont az atmoszféra és térnagyság megjelenítése hibátlan módon történt. Élő, nyitott érzettel jött át a zongoristanő (és az őt kísérő zenészek), ami frappánsan kompenzálta a kevésbé összefésült basszust.
Végszó
A JBL Synthesis HDI-3600 azoknak készült, akik nem kizárólag tökéletes hangfelvételeket hallgatnak, és olyan rendszert szeretnének, amely hétköznapi tévéműsor, YouTube videó, internetrádió közvetítés során megbocsátóbb, mint egy karót nyelt audiofil alternatíva. Ugyanakkor, ha alá kerül egy még komolyabb erősítő, magas felbontású műsorral kombinálva, bámulatos dinamikai és színpad tagolási kapacitást enged szabadjára.
Rengeteg lehetséges forgatókönyv szóba jöhet erősítő választást és felhasználási területet illetően, sztereó és házimozi téren egyaránt. A HDI tölcsér széles szórása olyan szituációkban is előny, ahol többen ülnek egyszerre a kanapén vagy a hallgató nem mindig a sztereó középpontban ücsörög, ha zene szól. Rugalmassága egyik, ha nem a legfőbb előnye, de a teljes tudástár eléréséhez szükséges a gondos beállítás és tudatos erősítő választás. Utóbbiban a Házimozi Stúdió munkatársai készséggel állnak rendelkezésre.
Ha minőségi elektronikát, tüskés talpat és tisztességes kábelezést kap, ez a hangfal professzionális és érzelmes motívumokat egyaránt szolgáltat, különleges hibrid két világ között. Néha kissé komfortzónán belül marad a magashangok legfelső részével és meglehetősen nagyvonalú a mélyközép frekvenciák energiaelosztását illetően. Viszont olyan meggyőzően kombinálja a lazaságot és szélesre tárt, mély színpadot, hogy képtelenség neheztelni rá. Akik ezt a könnyen befogadható, univerzális tónust keresik, azoknak érdemes élni a személyes kipróbálás lehetőségével!