ELAC SUB 2090 aktív mélyláda teszt
2016. január 27., szerda, 18:55
ELAC audio házimozi hangfal hangszóró mélyláda mélysugárzó SUB ELAC mélyláda aktív mélyláda házmozi mélyláda hangfal teszt mélyláda teszt aktív mélyláda teszt házimozi mélyláda teszt ELAC mélyláda teszt
Nemrég kipróbáltuk az ELAC két remek aktív szubbasszus sugárzóját, mindkettőt szívből megszerettük. A róluk szóló cikkben megemlítettük a család legnagyobb, akkor még nem kapható tagját a SUB 2090 nevű modellt, ami megérkezett a hazai disztribútor Audiophile Szalon raktárába, onnan pedig hozzánk.
Az ELAC SUB 2090 picivel nagyobbra nőtt ikertestvére a 2070-nek, ugyanolyan csillogó távtartókra csavarozott lapokat látunk alsó és felső részén. Ezek mögött helyezkednek el a 30 centis hangszórók. A belső szerkezetben sincs eltérés: fémrúd köti össze az egymásnak hátat fordító hangszórók pólusvasait. A működési elvről az ELAC prospektusa és honlapja ad tájékoztatást, benne hangsúlyozzák, hogy push-push/pull-pull ami nem egyenlő a sokak által alkalmazott "sima" push-pull-lal. Nincs különösebb jelentősége, de nem árt tisztába tenni a fogalmakat.
Vékony, de nagyon masszív küllőkből álló, öntvény hangszórókosarak láthatóak a metszeti képen, ezek a lehető legcsekélyebb mértékben állnak a levegő útjába, minimális a membránmozgást fékező hatás. A hangszórók előtt viszonylag csekély a légrés, közel vannak hozzájuk a zárólapok. Az alsó nyilván nem rezeghet, ezt a 40 kilós tömeg garantálja, ám a tetőlap elméletileg nem lehet közömbös az alatta pár centire mozgó membrán által keltett léglökésekre. Azt írtuk, elméletileg, azonban a gyakorlat mást mutat, kezünket rátéve nem éreztünk említésre érdemes mozgolódást. Ha a legdurvább membránkilengések mégis rezonanciát okoznak, azt tutira belekalkulálták a tervezőmérnökök, nincsenek a hangzásra semmiféle negatív befolyással, mert azt hallottuk volna.
A mélyláda hátlapja valamiben jelentősen különbözik a két kisebb testvérétől, ez a csatlakoztathatóságot érinti, ugyanis nem csak RCA, hanem XLR bemenetek is fogadják az erősítőből vagy processzorból érkező jeleket. Mellettük sorakozik a 3 pár - bal, center és jobb - hangszóró bemenet. Ezeken és a főkapcsolón kívül semmiféle kezelőszervet nem szereltek rá, viszont a panel egyik felét, aljától a tetejéig, hűtőbordák foglalják el. A megnövelt teljesítményű, 1200 wattos, BASH technológiájú, AB osztályú erősítő miatt van szükség extra hőelvezetésre. Vezeték nélkül is adható jel a SUB 2090 számára, ehhez egy WiFi csomagot vásárolhatunk a szubládához és az abban lévő vevőegységet kell az erre szolgáló aljzatba illeszteni.
Mint az összes általunk megvizsgált ELAC terméké, ennek a ládának a kivitele is csodaszép, csillogó zongoralakk felületű, cserébe igencsak sűrű portalanítással kell számolni.
Az ELAC SUB 2090 legérdekesebb tulajdonsága, vagy szolgáltatása az úgynevezett BLE control, ami szinte teljes egészében azonos a már ismertetett változattal. Itt olvashatnak róla.
A különbség a parametrikus ekvalizátorban mutatkozik meg, itt már 5 sávos, annak kihasználása tovább tökéletesítheti a szubláda hangzását, maximumra emelve az élményfaktort. Biztosan nem túlzó az a számításunk, mely szerint egy ilyen kategóriájú szubláda, hasonló minőséget és értéket képviselő rendszer tagjává válik a tulajdonosánál, aminek listaára vidáman eléri a 4-5 millió forintot. Ehhez mérten elenyésző egy hangtechnikában profi szakember segítségének költsége, ami persze kikerülhető, ha rendelkezünk, hiteles értékeket mutató hangnyomásmérővel, vagy kölcsön tudunk kérni és kapni egy olyat. A műszerrel és 1 hertzenkénti mérőjeleket tartalmazó CD-vel felszerelkezve olyan simára egyengethető a SUB 2090 frekvencia-menete, mintha vonalzóval rajzolták volna. Itt jegyezzük meg: a telefonos EQ (16 frekvencián mér és állít, 16 és 250 Hz között) is annyira jól végezte a dolgát, hogy nem tartottuk feltétlenül szükségesnek az utánállítást, de azért 20 hertzen emeltünk 3 decibelt, ha lúd, legyen kövér alapon. A végeredmény annyira jó lett, hogy csak pislogtunk, amikor végre eljutottunk a munka kellemesebbik részéhez, a meghallgatáshoz.
A Sub Control nyújtotta távirányítási lehetőségek talán leghasznosabbja a négyféle előre programozott, beszédes elnevezésű hangzáskép: Normal, Music, Cinema, Night. Magyarázat sem kell hozzájuk. Ugyanakkor nem lehet elmenni amellett - ezt szó szerint leírtuk a SUB 2070 tesztjében is - hogy okos mobileszköz (telefon, táblagép) nélkül, még hangerőt sem lehet állítani ezen a szubládán. Ráadásul minimum követelmény az Android 4.3 operációs rendszer és a Bluetooth 4.0 támogatás. Rákészülve, a telefonunkat kezünk közelébe készítve a gondok elszállnak, elképesztően ügyes és jól használható ez a távirányítási lehetőség.
Az ELAC SUB 2090 teszteléséhez a Yamaha CX-A5100/MX-A5000 processzor és végerősítő párost választottuk, összeköttetésüket AudioQuest Wolf szubkábel biztosította, a tápellátását pedig HiDiamond Diamond 3.
Az alsó határfrekvenciára vonatkozó műszaki adatok, mindössze egyetlen hertznyi előnyt (18 vs. 17) mutatnak a kisebb testvéréhez képest, ez dicséretes visszafogottság a gyártó részéről. Egyik tesztlemezünk legalacsonyabb frekvenciáját, a 20 hertzet az eddig nálunk járt szubládák közül csak egyetlen egy tudta érdemben megszólaltatni, a többi csak mozgolódó membránjával jelezte, hogy veszi az adást, de vizuális élvezeten kívül mást nem nyújtottak. Az a bizonyos kivétel 15 colos hangszóróval, 3000 wattos erősítővel és 3700 eurós árcédulával rendelkezett. A SUB 2090 képes volt a hallásküszöbként emlegetett hertz-értéket tisztességesen "lesugározni" és ezzel kivívta maximális elismerésünket.
Korábban a SUB 2070 hangnyomását brutálisnak neveztük, ezzel ellőttük verbális puskaporunk javát, de nem sokat kellet törnünk a fejünket azon, miként jellemezzük a SUB 2090 produkcióját, mert filmnézés közben legtöbbször a pusztító jelző jutott eszünkbe. Szakszerűen és ésszerűen beállítva erről szó sem lehetett, úgy simult a többi hangfalhoz, mint egy hízelgő cirmos cica a gazdája lábaihoz.
A hangerőt a Yamaha YPAO bemérése előtt 40-re állítottuk, ezt próbaképpen, csak egészen rövid ideig, egészen 80-ig felhúztuk - a húzás itt szó szerint értendő, mert a telefon kijelzőjén végezhető, a hívásfogadáshoz hasonló mozdulattal. Ekkor már több volt, mint pusztító, de nem csorbultak a pozitív tulajdonságok, túlvezérlésnek árnyéka sem vetült a hangzásra.
Egy korábbi tesztünk során, az Interstellar végén, a stáblista alatt megszólaló zenébe durván zavaró fel- illetve inkább "alhangok" vegyültek, ebben a felállásban nyomuk sem volt. Ismét megemlítjük, hogy hasznosnak találtuk a távirányíthatóságot, abban is a négy előre programozott hangzásképet. Pár ujjmozdulattal váltottunk Music vagy Night beállításra, a Cinema csak kipróbálás idejére jutott szóhoz, utána leszavaztuk.
Aki látta a San Andreas (Törésvonal) című filmet, az bizonyára emlékszik a földrengés morajára, az összeomló épületek robajára, ezt bitang jól összehozták a hangmérnökök. Az ELAC SUB 2090 által támogatott hangzás annyira életszerűnek tűnt, hogy szinte reszkettünk a félelemtől, behúztuk a nyakunkat és fedezéket keresett a tekintetünk.
Koncertfilmjeinkkel is remekelt ez a mélynyomó, a végletekig fokozta az élvezetet gyors és pontos szubbasszus löketeivel, ami nem meglepő egy drága és zárt konstrukciótól, és a SUB 2070 után volt sejtésünk arról, mi vár ránk. A nagyobb membránfelületek, a kétszeres teljesítmény megtették a hatásukat, úgy is mondhatjuk, megvett minket kilóra a SUB 2090, sokáig fogjuk emlegetni a vele töltött heteket.