Dynavoice Magic F-6 EX V3 5.0 házimozi hangfalszett teszt
2014. november 4., kedd, 11:55
Dynavoice hangfal audio hifi házimozi hangfalszett Dynavoice hangfal Dynavoice Magic házimozi hangfalszett hangfal teszt hangfalszett teszt házimozi hangfalszett teszt Dynavoice hangfalszett teszt
Leteszteltük a Dynavoice Magic családjának jelenlegi legfrissebb, V3 szériás házimozi hangfal szettjét. Az említett csomag azok számára nyújthat megoldást, akik kis alapterületű helyiségbe szeretnének klasszikus megjelenésű, európai hangzású dobozokat, remek ár/érték aránnyal. Ugyanezen típusok elődjéhez már volt szerencsénk, ezért kíváncsiak voltunk, hogy vajon mit tartogat számunkra az új változat?
Feketén, fehéren
A ma tesztelt hangfalak méretük és teljesítmény adataik alapján nem változtak a korábbi generációhoz képest, látszólag csak a színválaszték alakult át: ezúttal fekete, vagy fehér faerezetes burkolatok közül választhatunk. Ezen kívül számottevő módosítás (legalábbis kívül) nem történt. Hogy a hangban ténylegesen mi változott, az részben kiderül a cikk végén található mérésekből, ugyanakkor azoknak is érdemes tovább olvasni, akik még emlékeznek előző írásunkra, ezúttal ugyanis némileg más aspektusból közelítjük meg az új V3 sorozatszámú szettet.
Ami igazán felfrissítette a meghallgatást, hogy ezúttal másfajta háttérsugárzót is kipróbálhattunk az FX-4 EX V3 dobozok személyében, melyekre még visszatérünk. A hangsugárzók felépítése maradt ugyanaz az egyszerű formákon alapuló, helyenként merevített, barátságosan lekerekített élű doboz, polipropilén hangszórókészlettel. A magassugárzót közrefogó, szürke lemez továbbra is megmaradt dizájnelemnek, szintúgy az ezüstszínű membránokkal harmonizáló karimák. Megjegyezzük, hogy az F-6 EX V3 5.0 nem lakkozott, tehát sokkal ellenállóbb a porral és karcokkal szemben.
A hangfalak elhelyezése
A dupla reflex tölcsér által igen határozott basszuslöketekre számíthatunk, melyek bizonyos esetekben kis útbaigazításra szorulhatnak. Nem véletlen, hogy a Dynavoice szivacsdugókat mellékelt a hangfalakhoz, ez az apró kiegészítő is képes gyökeresen megváltoztatni a mélyhangok karakterét, esetünkben kifejezetten pozitív irányba. A mi szobánkban a frontsugárzók nem preferálták a sarokba állítást (persze a legtöbb hangdoboz nem szeret sarokból szólni), amit száraz és túlbuzgó mélyközepekkel fejeztek ki. Amint oldalról egy méterrel, és még felénk is fél méterrel közelebb kerültek a frontok, lényegesen barátságosabb és emészthetőbb alsó frekvenciás hullámok jöttek létre, jóllehet, a mélyközép részletek még mindig kicsit rakoncátlanul szaladtak ki a többi hanghoz viszonyítva. Ekkor az alsó reflexnyílást betömtük, és egyszerre csak egy sokkal kellemesebb, könnyed megszólalásban lett részünk. Érdemes tehát egy kis időt szánni a dobozok tologatására, és a szivacsokat is le kell tesztelni, mert sokszor nem is a hangfal, hanem a szoba határozza meg a végeredményt.
Hangminőség
A Dynavoice Magic F-6 EX V3 5.0 házimozi hangfalszettet NAD, Cambridge Audio, és Denon házimozi erősítőkkel hallgattuk meg. Alkalmanként beüzemeltünk 2 db Yamaha aktív mélyládát is, hogy megvizsgáljuk a frontok reakcióját, de átfogó véleményünket szigorúan az 5.0 felállásról vetettük papírra, jobban mondva képernyőre. Egyébiránt a meghallgatást közepesen jó akusztikájú, 25 négyzetméteres helyiségben végeztük.
A szett jól helytállt házimozi felállásban, itt lehetett érzékelni, hogy a szatellitek mérsékelt árcédulája ellenére, a tervezők odafigyeltek az egységességre. Tavalyi tesztünkhöz hasonlóan a centersugárzó ezúttal is egész ügyesen beékelődött a frontok közé, továbbá a hangmező határozottabbá vált egy új résztvevőnek köszönhetően: falra szerelt háttérsugárzó esetére mi bátorkodnánk a szintén Magic szériába tartozó, döntött kialakítású FX-4 EX V3 dobozokat javasolni. Utóbbiak az állványos modellektől eltérően zártak, és dupla mélyközép membránnal büszkélkednek. Minimális felárért határozottabb és szellősebb hangmezőt kaptunk tőlük. A Füstölgő Ászok c. filmet nézve meggyőződhettünk, hogy a rendszer hangja csak pozitív irányban változott, a zenei betétek és a dinamika a rendszer határait a magasabb kategóriák irányba feszegették. Hallhattuk, hogy a frontok nem csak találomra szétszórják a hangokat a szobában, hanem szükség esetén képesek bátran összekapcsolódni a hátterekkel, egy kis drámaiságot hozva magukkal. A filmben eldördülő, 50-es kaliberű mesterlövész puska hangja, mélysugárzó nélkül is megremegtette a levegőt, és ugyan nem ugrottunk ijedtünkben ki a fotelből, mégis lehetett érezni a fegyver átütő erejét.
Kifejezetten sztereó módban, árukon túlmutatva, szép és egzakt énekhangot produkáltak a Dynavoice Magic F-6 EX V3 állódobozok. Saját kategóriájukat meghazudtoló tisztaságot, realisztikus vokálokat voltak képesek teremteni, női és férfi éneknél egyaránt. Egyszerűen ?ott volt? az ének, tisztességgel kijött, és testet öltött. A dinamikus felvételeknél szerényebb, fakóbb jellegű mélyközép frekvenciás részleteket figyelve érzékelhetővé vált, hogy nem audiofil hangsugárzókat füleltünk, de ha egyszerűen csak a zenére figyeltünk, ezek a kompromisszumok nem szóltak bele a hallgatói élménybe.
A Magic dobozok egyértelműen jelezték: amit adunk, arra tessék figyelni! És volt mire figyelni, nem csak az énekhangra, hanem a középmagas részletekre, különösen a dinamikus, csörrenő, csattanó, durranó effektusokra. Hol lehet ezt zeneileg nagyon élvezni? Például rock és blues műfajoknál, de ott nagyon! A cintányérok, az érces gitárhang és a rekedt ének nagyon jól feküdt a Dynavoice dobozainak. A sztereóban kikevert erőteljes dobütéseket merészen szétszórták, amitől nem csak a térérzet vált stabilabbá, hanem virtuális mélységet is tapasztalhattunk. A Magic F-6 EX V3 több zenénél is látszólagos félénkséggel kezdett, a vonósokat kissé egyhangúan adta vissza, viszont a lendületes, jazzes, folkos, keményebb ütemű nótákat sokkal lelkesebben fogadta. Valójában volt benne határozottság bőséggel, tudott vidáman és mozgékonyan zenélni, de ahhoz egy pici plusz hangerőt kellett adnunk még neki (de ésszel). A dupla hangszórókészlet laikusok számára azt sugallhatja, hogy a Magic F-6 EX V3 vadulásra is alkalmas. Tény, hogy a szett egészen extrém terhelést is kibír, de nagy hangerőn a basszusok igen hevessé és rakoncátlanná váltak. Tekintettel a kategória besorolására, nem érdemes a határait feszegetni, ha forszírozott állandóan nagy hangerő a cél, akkor a nagytestvér, Dynavoice Challenger M-65 (róla majd később) lehet a megoldás. Tény, hogy a Magic szettet elsősorban nem a hangerő megszállottjainak találták ki, hanem azoknak, akik egy ?jóleső közepes? hangerőn szeretnek filmezni és zenélni egy kompakt lakásban, ahol nem a hangerő a fontos, hanem az átlagember számára szükséges, kimért hang.
Végítélet
Ha egy korszerű, belépő-középkategóriás erősítővel párosítjuk, akkor a Dynavoice Magic F-6 EX V3 szett a vártnál precízebb és bátrabb teljesítményre is képes. Rendelkezik olyan értékekkel, amik nagyságrendekkel jobb eredményre képesek, mint a kompakt házimozi szettek és hangprojektorok, itt gondolunk az egyméteres frontok trendi fehér külsejére, a házimozinál érzékelhető, testes hangmezőre és a sztereóban hallott, definiált, kiegyenlített hangképre is. Figyelembe véve, hogy egy komplett 5.0 vagy 5.1 hangfalszett birtokosai lehetünk egészen csábító, akciós áron, a piacot és a jelenlegi kínálatot végig mustrálva kivételesen jó ár/érték arány szól a szett megvásárlása mellett. Ugyan a hasonló kategóriás rendszerek nem az ámulatba ejtő, intim részletekről szólnak, így azokra nyilván nem érdemes számítani, de ettől még meglepő és jó érzés hallgatni a ma bemutatott dobozokat, különösen azoknak, akik a domináns fellépés helyett inkább egy kiegyenlített, univerzális, zenén és mozin is, az árkategóriájában remekül teljesítő szettre vágynak.
Amennyiben a háttér sugárzókat falra tudjuk helyezni, úgy mi bátorkodnánk a szettben szereplő, S-4 EX V3 hátsó monitorok helyett inkább az FX-4 EX V3 típusú háttérsugárzókat javasolni, de a hagyományosnak mondható állványos sugárzóval sem lövünk bakot. A cikkben említett hangsugárzókat bárki meghallgathatja személyesen, saját fülével is a Stream Audio bemutatótermében.