DALI OBERON 7 álló hangfal teszt
2019. február 26., kedd, 14:55
DALI OBERON audio hifi hangfal hangszóró DALI hangfal hifi hangfal hangfal teszt DALI hangfal teszt hifi hangfal teszt DALI OBERON hangfal teszt
A DALI-t vélhetően annak sem kell bemutatnunk, aki csak néhány órája cseppent bele az igényesebb zenehallgatás világába, mert az elmúlt évtizedekben szinte kikerülhetetlenné váltak az általuk gyártott hangdobozok, különösen az alsó-középkategóriában. Belépő modelljeik hatalmas népszerűségnek örvendenek, ezért úgy döntöttek, hogy 35 év tapasztalatát belegyömöszölik egy új modellcsaládba, mellyel egy új és még jobb hangfalat tudhat magáénak az, aki nem bankrablásból él. A közkedvelt ZENSOR széria után mi is vendégül láttuk az OBERON sorozat legnagyobb darabját, a DALI OBERON 7-et.
Nem csak jobb, szebb is
A DALI sikerének egyik és talán legfontosabb receptje, egyértelműen a külseje. A ZENSOR hangfalak szinte minden kezdő hifista listájára felkerülnek, amikor felmérik a terepet, és egészen biztos, hogy ha mégsem arra került a választás, az nem a külsőségek számlájára írható.
Az AV-Online csapata sem titkolta soha erős vonzódását a dán gyártó termékei iránt, ám az eddigi belépő sorozatok modelljei hiányérzetet hagytak a szívünkben. Nagy reményekkel álltunk új vendégünk elé, mert a külsejébe nem volt nehéz beleszeretni.
Az OBERON sorozat összesen négy színben kapható, melyből a számunkra legszimpatikusabb, fehér előlapos, világos tölgy összeállítást kaptuk. Mivel az OBERON család, teljes komplett házimozi rendszerben is megvásárolható, ezek a jól eltalált színek, még nagyobb összhangban tudnak lenni komplett szettben, de az általunk tesztelt sztereó páros nagyon mutatós önmagában is.
Ahogy beállítottuk az amúgy nem túl nehézsúlyú (kb. 15 kg/db) dobozokat teszthelyiségünkbe, pontosan ugyanaz az érzés fogott el, mint korábban a HECO Aurora 700 esetében. Lényegében mintha a DALI, a Mömax-szal gyártatná a dobozokat, hogy tökéletesen passzoljon a hasonló színű média bútoraikhoz. Asszony legyen a talpán, aki fogást talál ezeken a szépségeken, és a saját és kedvenc hangfalaink jövőjének érdekében, ezzel a faktorral is érdemes számolni a vásárláskor.
Az OBERON 7 fehér előlapjába, és tölgy színűre fóliázott MDF oldalaiba kivitelezés szempontból nem tudtunk belekötni. Kicsit fájó pont talán, hogy a kifejezetten mutatós, strukturált zsákszövet jellegű védőselyem nem mágneses rögzítést kapott, ami egy 300 000 forintos hangfalnál elvárható. Nem lenne ezzel baj, ha a fekete gumiágyas lyukak nem bámulnának az arcunkba, de hát semmi nem tökéletes.
Az OBERON 7 talpa szintén nagyon jól megálmodott darab. Ezzel az alumínium idommal a hangsugárzó elegáns, lebegő hatást kelt, melynek a négy sarkába elhelyezett tüskékkel a megfelelő beállítás, és az elcsatolás is megoldódott.
A doboz könnyed súlya alapból nem túl bizalomgerjesztő, de a hangszórók eltávolítása után már visszanyertük nyugalmi pulzusunkat. A több helyen is merevítésekkel ellátott belső, többféle anyagú és kellő mennyiségű tompító anyagot is kapott a belül kialakuló káros rezonanciák és állóhullámok megregulázása érdekében. A kábelezés, valamint a hangváltó megfelel a kategóriától elvárható szintnek, de a hangszórókészlet már a drágább DALI-k öröksége.
A nemrég tesztelt CALLISTO-ban és több nagyobb DALI modellben is megtalálható SMC (Soft Magnetic Compound) technológiájú 180 mm átmérőjű mélyközép sugárzó pár komoly fejlesztésnek számít a ZENSOR modellekhez képest, valamint a 29 mm-es, méretes mágnessel ellátott selyemdómok is bíztató jelei a minőségi hangzásnak.
A gyártó ígérete szerint a túlmértezett, új fejlesztésű magassugárzónak köszönhetően, az OBERON 7 nem annyira érzékeny a megfelelő beforgatásra a tökéletes színpad eléréséhez, ezt később még taglaljuk.
A hátlapon nincs nagy meglepetés, csupán egy szépen megtermett reflexnyílás, ami a ZENSOR modellnél még elöl volt, és egy banándugós, jó minőségű kábel terminál várta a kábeleinket.
A teszthez jól bevált 30 négyzetméter körüli helyiségünket választottuk ezekhez a méretes álló dobozokhoz, amit nagyon szépen be is tudott zenélni.
Meghallgatás
Az OBERON 7 bő egy hetes bejáratást követően került górcső alá, és már a teszt elején éreztette, hogy más szintet képvisel, mint a ZENSOR.
Az új fejlesztésű magassugárzó ugyan lehetővé teszi elméletben, hogy félvállról vegyük a precíz beállítást, a hátsó reflexnyílás miatt, (amúgy sem tennénk ilyet) mégis sok időt szántunk a megfelelő szögek megtalálására.
Az első percek tapasztalata, hogy talán a jobb megépítés, a minőségibb hangszórók, vagy a hátsó reflexnyílás (vagy inkább ezek összessége) miatt, de az OBERON-tól végre megkaptuk azt a basszus tartományt, amit a ZENSOR-ból kicsit hiányoltunk. Itt a mélytartomány jóval szélesebb spektrumát elő tudta állítani a pincemély alsó frekvenciától a magasabb feszes és erőteljes ütésekig. A könnyed MDF test továbbra sem tudta levetkőzni jellegzetes "dobozhangját" de az ilyen értékű hangsugárzókhoz képest szinte elenyésző mértékű volt ez a jelenség.
A DALI hangfalak karakterének nem véletlenül alakult ki ilyen népes rajongó tábora. Ezt a könnyed zeneiséget az OBERON 7 is nagyon hűen prezentálja. Az akusztikus zenék ritkán állnak jól az alsóbb kategóriájú hangsugárzóknak, de az OBERON nagyon precíz és részletgazdag előadása feledtette velünk ezt a sztereotípiát.
Örömünkre szolgált, hogy a magassugárzó nem csak technikailag tűnt minőségi darabnak, hanem a teljesítménye is kellemes meglepetéseket tartogatott. Rendkívül finoman, kontrolláltan kezelte a cintányérokat, a triangulum csengése kristálytisztán, mindenféle túlzó vagy bántó karaktert mellőzve, nagyon szépen szólalt meg és egészítette ki a közép frekvenciákat. A komolyabb DALI-k karakán, jellegzetes középhangjait nagyon jól képviseli az OBERON 7 is, ezért az énekhangok különösen nagy szerepet kaptak az előadásban. A színpad pozícionálása inkább a kisebb számú zenekarok esetén volt precízebben nyomon követhető, de népesebb számú szimfonikus zenei műveknél már kicsit összemosódott a kép. Hangszeres muzsikák közül egyértelműen a jazz, blues és könnyedebb rock zenékből kaptuk meg a legtöbb finom részletet, de ami mindenképp említésre méltó, az a dinamika. Nagy tüdeje van az OBERON-nak és nem rest használni azt. A 36 Hz-es alsó határérték bizony tisztességes adat egy ilyen kedvező értékű doboznál, de a hallottak alapján teljesen hitelesnek tűnik. Nagyon húsos, masszív, pincemély basszusokat kaptunk melyek folyamatos kontroll alatt maradtak, ám magasabb jelszintnél már kezdett veszíteni magabiztosságából a rendszer. Természetesen ez elektronika függő is, így a 88,5 dB-es érzékenység mellé, érdemes lehet a jobb kondiban lévő erősítőkre bízni a dán szépségek sorsát.
A könnyedebb zenék könnyedebb előadásban folytatódtak és talán itt éreztük igazán otthon vendégünket. Az igényesebb elektronikus zenéket szinte falta az OBERON 7. Nem lehetett betelni a digitális hangorgiával, ami bejárta a szobát. A DALI részletező képessége egyben hátrány is tud lenni, mert azonnal az arcunkba vágja a felvétel gyengeségeit, de a minőséget ellenben duplán meghálálja. A könnyűzenei felvételek energiája olykor meglepetésként szolgált, de a korábban említett csipetnyi dobozhang olykor itt is előbújt, de távolról sem zavart bele az összképbe.
Ahogy durvább ritmusokra váltottunk, az oly sokat említett középsáv, ami a jazz zenéknél sziporkázott, egy keményebb rock albumnál már néha sok volt egy elektromos gitár vagy "ének" hangnál. Nem feltétlenül mondanánk zavarónak, de hosszabb idő elteltével fárasztóvá válhat, melyet természetesen egy lágyabb hangú erősítő vagy kábelezés könnyen megoldhat.
Összegzés
Titkon vártuk már, hogy a ZENSOR mellett, vagy inkább utána, villantson a DALI egy olyan hangsugárzót, amely hasonló árban mozog, mint a népszerű alapmodell, de megkapjuk tőle azt, amit a ZENSOR-ból hiányoltunk. Tapasztalatunk szerint ez a vágyunk az OBERON-nal teljesült.
Egy nagyon karakteres, részletező és dinamikus hangú párost ismerhettünk meg benne, mely ár/érték arányban ez egyik legjobb választásnak tűnik jelenleg, mindamellett nagyon csinos darabok minden színben. Eláruljuk, csömörünk van már az összes gyártó "igazi audiofil hangzás aprópénzért" marketing dumájától, de a DALI OBERON valahogy mégis megközelíti ezt az elméletet. Az utóbbi időben valóban ritkán hallottunk ennyire jó dobozokat ebben az árszegmensben, amivel a DALI OBERON 7 kiérdemelte a Kiváló Termék címkénket, hiszen nem nagyon tudunk olyan zenei stílust mondani, amire ne mernénk nyugodt szívvel ajánlani.