Canton GLE házimozi hangfalszett teszt
Mozis kvintett, keményre vasalt ruhában
2014. augusztus 26., kedd, 16:30
Canton GLE audio hifi házimozi hangfal hangfalszett hifi hangfal házimozi hangfal házimozi hangfalszett Canton hangfal Canton GLE hangfal teszt hangfalszett teszt Canton hangfal teszt Canton hangfalszett teszt házimozi hangfalszett teszt
A Canton hangfalak látszólagos diszkrécióval törtek be Magyarországra, mégis gyakorta láthatóak hifi szaküzletek és márkaboltok dobogóin. Most ehhez a gyártóhoz fordultunk, hogy kiderítsük, mi az elképzelésük az ideális középkategóriás házimozi rendszerről.
A cikkünkben szereplő hangfalakat nem csak saját kíváncsiságunktól vezérelve próbáltuk ki: az itthoni forgalmazó igen jelentős kedvezményt bocsátott ki rájuk. Ami azt illeti, 410 000 Ft helyett 270 000 Ft-os szett-áron vihetőek haza. Tehát ha megérzésünk nem csal, jó áron kapunk egy a belépő kategória kompromisszumait nélkülöző rendszert, ami akár alkalmi hifizésre is megfelelő. De vajon a minőség miben nyilvánul meg?
Küllem, sajátosságok
A mai tesztben bemutatásra kerülő rendszer 5.0, tehát mélysugárzó nélküli felállásban szerepel. Ehhez a csomaghoz még erősen ajánlott valamilyen, a felhasználónak tetsző szubládát társítani, természetesen a hangminőségről alkotott véleményünk csak a GLE önálló tudására vonatkozik. Lássuk a résztvevőket: a két álló front hangfal - GLE 476 - két és félutas, nyitott rendszerű, 2 db 18 cm-es alumínium mélyközép hangszóróval és egy 2,5 cm-es lágy dóm magassugárzóval. A magassága 96 cm, így egyből észrevesszük őket a nappaliban, de egy közepes médiabútor mellett már egyáltalán nem hivalkodóak. Frekvenciatartományuk 25-től 30 000 Hz-ig terjed, az alsó határérték meglehetősen elbizakodottnak tűnő.
A centersugárzó - GLE 456 - a frontokkal ellentétben zárt rendszerű, mégis, a specifikáció szerint, dupla 16 cm-es kónuszai akár 40 Hz-is is képesek lemerészkedni, ami, ha igaz - beszédhangokhoz több mint elég.
Szerintünk becsületes, hogy a háttérsugárzók - GLE 416, szintén zárt doboz - extra-laposak, így jóval szolidabb látványt jelentenek falra szerelve, főleg fehér színben. Apropó, a GLE széria tagjai fehér, dió-fehér, mokka-fehér és faerezetes fekete színvariációkban készülnek. Mi a feketével találkoztunk, fóliázásuk teljesen átlagos kőris textúrájú, megmunkálási hibáknak (amit a németektől talán tudat alatt el is várhatunk) nyoma se volt.
Látszólagos egyhangúságuk ellenére, volt ezeknek a dobozoknak egy-két részletükben praktikus sajátossága. Például a frontsugárzók hátulján apró lukakat találunk, amikről először azt hinnénk, hogy gyártási malőr. Nem, ilyenről szó sincs. Egész egyszerűen csak a gyártó úgy gondolta, hogy ha levesszük az előlapi védőrácsot, ugyan miért rohangálnánk vele a nappaliban, ide-oda rejtegetni, ha a gyerekek hazaérkeztével úgyis visszatesszük? Így aztán a védőrács felilleszthető a hangfal hátuljára, ahol egyáltalán nem látszik, mégis a közelben marad.
További érdekesség, hogy a frontsugárzók globálisan nézve nem a belépő kategóriát képviselik, de mégsem alkalmasak dupla kábelezésre vagy kettős erősítésre. E téren nem a Canton az egyetlen, mostanában több hangfalgyártónál is megfigyelhető, hogy elkezdték nélkülözni a kettős terminált. Annál inkább szemet (de padlót alighanem) szúr a dobozok talpa. A frontsugárzók alján lévő korongok pontosan olyanok, mintha valamilyen hifi készülék aljáról kerültek volna oda. Rögzítésük fix, ezért a hangfaltüske használatát jobb elfelejteni. A dobozok alját kémlelve szerkesztőink összenéztek, vállat vontak, majd egy szóval megmagyarázták a különc kivitelt: Canton.
Beüzemelés, tesztkörülmények
A Canton GLE hangfalszettet az Allee-ban található Denon márkabolt házimozi szobájában hallgattuk meg. A helyi szakemberek jól beigazították a dobozokat, a hátterek mögénk, kb. 1 méterre kerültek negyvenöt fokos szögben, a center először a frontok középső hangszórójával azonos síkban és mélységben szólt. Később letettük a centert a padlón elhelyezett, döntött állványra, hogy kb. fél méterrel közelebb kerüljön hozzánk. Az áthelyezésnek volt előnye, mert sokat javított a párbeszédhangokon, és a frontokkal való összeolvadás is drasztikusan jobb lett, pedig az általánosan érvényes, hangdoboz elhelyezési szabály mást ír elő.
Házimozi erősítőként először a Marantz SR6008-ra esett a választásunk, de rá a Canton rendszere furcsamód, elég finnyásan reagált, végül a kisebb kategóriás, Denon AVR-X2000 hozta meg a jó hangot. A mélysugárzónak a szintén Canton márkájú, SUB 8.2-t használtuk. A rendszer forráseszköze egy Marantz Blu-ray lejátszó, a HDMI és hangfalkábelek pedig QED típusok voltak.
Hangminőség
Nem vitás, hogy a Canton GLE sorozata a részletekre helyezi a hangsúlyt. Különösen azokra az effektusokra, amik a magas frekvenciákhoz tartoznak. Egy pisztolytöltény leesik a padlóra, betörik az ablak és a szilánkok peregnek, lenyomják a kilincset... csupa olyan esemény, melyeket egy pörgős filmben nem veszünk tudomásul, ez a hangfalszett mégis azt akarja, hogy ne maradjunk le róluk.
A csilingelő magas hangok a Marantz tolmácsolásában keserédes középpel és nagy hangerőn görcsösen torz mélyekkel párosultak, tehát ?bármennyire furcsa ? nincs értelme túl jó vasat kötni a GLE hangfalak elé. A Denon hiába tűnik kis falatnak, sokkal szórakoztatóbb és dinamikusabb jelleget adott a hangfalaknak, ráadásul sztereóban is érezhetően csökkentek a torzulások. Tetszett, hogy a frontok sokszor remekül összedolgoznak a háttérsugárzókkal, az atmoszférikus zajok (szélfújás, városi forgalom stb.) szó szerint áthaladtak a szoba közepén, és a zenei betétek többnyire nagyon profin szólaltak meg, mintha az egész helyiség egy nagy fejhallgató lenne. Az alumínium hangszórókészlet meglehetősen precíz és nyers közepeket eredményez. Attól féltünk, hogy nagy hangerőn felkeményedik és fülsértővé, ércessé válik az összkép, de szerencsére a magashangok nem lendültek negatív irányba, masszív terhelésen keményen, de fájdalom nélkül reagálnak a Cantonok, de kis torzítások előfordultak. Utóbbi főleg azoknak okozhat kötöttséget, akik az ömlengős, bivalyerős basszusokra tartanak igényt. Ilyen téren nem szabad alapozni a frontok 25 hertzesnek megadott alsó frekvenciaértékére, ugyanis a valóságban ha diszkós műfajjal tápláljuk, a Canton savanyúan és barátságtalanul reagál. Hangszeres zenével vígan elszórakoztat, neki az akusztikus muzsika fekszik, és kész.
Tipp: Amennyiben egységes dinamizmusra törekszünk, érdemes az álló dobozok reflexnyílását betömni szivaccsal, hogy jobban illeszkedjenek a zárt centerhez és hátterekhez. Több filmes jelenetnél is megfigyeltük, hogy a center hangja beszorul a frontok közé és nem teljesedik ki, szűk sávban szól. Miután az erősítő menüjében megemeltük a center hangerejét, és a hangfalat a frontokhoz képest előrébb raktuk, jóval bátrabbá vált. Azonban mivel sok nappaliban nincs lehetőség ilyen jellegű rakosgatásra, kezdjük a frontok finomhangolásával.
Végszó
Ahhoz képest, hogy a GLE sorozat a legkisebb fadobozos termékcsalád a Canton kínálatában, az eredeti listaár igencsak húzós. A mostani akciós szett-árral már sokkal jobban beilleszkedik a vetélytársai közé, ráadásul, mint kiderült, egy megfizethető házimozi erősítővel is tud bőven jól szólni. Különc, zeneileg válogatós hangfalszettet hallottunk, első sorban azoknak ajánljuk, akik leginkább akciófilmeket néznek, de néha mégiscsak felraknak egy kis könnyed, akusztikus zenét (arra nagyon jó választás), ám a dinamikus pop/rock muzsikákat viszont messziről kerülik.