Canton Chrono SL 536 állványos hangfal teszt
2018. július 12., csütörtök, 17:50
Canton audio hifi hangfal hangszóró Canton hangfal hifi hangfal hangfal teszt Canton hifi hangfal Canton hangfal teszt hifi hangfal teszt
Sajnálatos, hogy szerkesztőségünk falai közt csak ritkán fordul meg egy-egy Canton hangfal, pedig Európa egyik legnagyobb gyártójáról beszélünk, és eddigi tapasztalataink szerint, értik is a dolgukat. A Canton üzletpolitikája az, hogy valóban mindenki otthonába bekerülhessen valamelyik hangsugárzójuk, azaz a belépő kategóriától a high end-ig mindenki megtalálhatja az elképzeléseit a termékei között. Tesztünk főszereplője a középkategória felé hajló Chrono sorozat egy kisebb tagja, az SL 536 állványos hangfal igyekezett kivívni elismerésünket. Spoiler: sikerült neki.
A kör közepén
Ahogy a bevezetőben már említettük, a Canton Chrono SL család, valóban a termékpaletta közepén helyezkedik el. Az ú.n. Hifi sorozatban ugyan a Vento modellek alatt foglal helyet, mégis e kategória egyik legfelsőbb szintjét képviseli. Hogy miért fontos ez? Mert a Canton érdekes módon létrehozott egy Home Cinema termékcsoportot is, ám ezek tagjai kevésbé vehetőek komolyan erre a célra, mint a Hifi sorozat tagjai. Főhősünk jelen tesztünk során sztereó képességeit hivatott megvillantani, mégis egy nagyon komoly házimozi rendszer háttérsugárzójaként szerepel a katalógusokban. Egy korábbi teszt alkalmával volt már szerencsénk az egyel alacsonyabb szintű Chrono 509.2 DC-t kivesézni, így a komolyabb felépítéssel és hangszórókészlettel rendelkező Chrono SL 536-tól már tudtuk, hogy mire számíthatunk.
Ahogy kezünkbe fogtuk, azonnal érződött a minőségi ugrás a "sima" Chrono modellekhez képest. Az SL széria egy többrétegű lakkozást kapott, mely fekete- vagy fehér színű. Ezzel a lakkozással a Chrono SL hangsugárzók kétség kívül elegáns, minőségi külsőt kaptak, ám ezzel együtt már unalmasnak is mondható ez a fajta ujjlenyomat és egyéb szennyeződés mágnes felületkezelés. Szintén sajnálatos, hogy a Chrono SL esetében, szemben a Reference K családdal kizárólag ez a két szín létezik,, így a konzervatívabb faerezetes külsőhöz mélyebben zsebbe kell nyúlni a Canton rajongóknak. Természetesen az "SL" jelzés nem merül ki egy kis plusz munkában a fényező üzemben, mert a komolyabb külső, komolyabb belsőt is rejt.
A Chrono SL, az alap Chrono illetve Ergo sorozatban is megtalálható alumínium-mangán magassugárzót kapta, ám mély-, illetve esetünkben mélyközép sugárzója már a Vento modellek titán membránjait örökölte, valamint a keresztváltó alkatrészei is magasabb szintűek, bár a kábelezés nem feltétlenül csúcskategóriás.
A hangfal belseje alaposan ki lett tömve csillapítóanyaggal, melyet félrehúzva példás megmunkálást, és precíz illesztéseket találtunk. Számos gyártóval ellentétben a Canton nem támogatja a "jobb árért irány Kína" filozófiát, ezért Európán belül tartotta a gyártást, ami tükröződik a termékek minőségén is.
A hangdoboz hátulján is olvasható, hogy ez a szépség Csehországban került összeszerelésre, ami innen, azaz a Chrono családtól lefelé az összes modellre igaz, dicséretes, és bizonyos szinten megnyugtató dolog. A Vento sorozat, illetve az attól magasabb nívót képviselő modellek már német földön látják meg a napvilágot, melynek gyártását és összeszerelését személyesen Günther Seitz úr (a Canton alapítója és tulajdonosa) és igen népes számú csapata tart irányítása és egyben ellenőrzése alatt.
A szemnek
Ahogy már említettük, a Chrono SL 536 minden porcikájában egy igényesen megépített, kifejezetten szép darab. A lakkozott fekete, elegáns komoly külsővel kecsegtet, míg a fehér egy modern friss fiatalos látványt nyújtó igazi szobadísz lehet.
A Canton rangsorában az utolsó típus, ami még szögletes formákkal rendelkezik, a külső "élek" igényesen lekerekítettek, a lakkozás kifogástalan. A hangszórókészlet egy 18 cm-es hullám gumiperemes titán kónuszú mélyközép, valamint egy 25 mm-es alu-mangán magassugárzóból áll, melyek peremeit, egy kifejezetten mutatós alumínium öntvény gyűrű takarja. Ez a gyűrű is szerencsére az újabb Chrono modelleknél használt antracit porszórást kapta a fényes alumínium helyett, melynek köszönhetően végre nem lehet összekeverni a Cantont messzebbről egy HECO vagy Magnat hangdobozzal. Aki esetleg mégis "függöny" mögött szeretné tudni ezeket a szép hangsugárzókat, az egy egyszerű mozdulattal felhelyezheti a mágnessel rögzülő hangszóróselymet.
A hangdoboz hátoldalán található a felső szekcióba elhelyezett reflexnyílás, valamint a szintén jó minőségű és ergonomikus, aranyozott banándugós kábelcsatlakozó terminál.
A fülnek
A tesztünk során a hely méretén kívül, elvileg mindent sikerült a Canton kategóriájához igazítani. Musical Fidelity M3si sztereó erősítő és egy Marantz ND8006 hálózati CD-lejátszó szolgáltatták az ütemeket, ám a közel 30 négyzetméteres szoba nem teljesen korrekt közeg egy ilyen kis hangfal számára.
Zenei szeánszunk követte a már megszokott bejáratási időszak utáni protokollt, azaz kedvenc akusztikus muzsikáink csendültek fel az első fázisban, melyek azonnal a kanapéhoz tapasztották zenefüggő tomporunkat. Már az első dallamoknál tapasztalható a Cantonokra jellemző fémes, kristálytiszta hangzás, ami számunkra nagyon is tetszetős karaktert ad a Chrono SL 536-nak. Az alu-mangán magassugárzó jellegzetes tónusa egyetlen pillanatra sem válik sértővé, sokkal inkább mérnöki precizitással közöl velünk minden apró részletet a felvételből. Saját, referencia Chario hangfalunk jellegzetesen olaszos, lágy, meleg magas frekvenciáihoz képest, egyfajta frissességet, hűs felpezsdülést hozott a muzsikába, ami természetesen egyéni ízlés kérdése, de nekünk határozottan tetszett.
A Vento sorozatból örökölt titán mélyközepek is alaposan kietettek magukért. Ez a fajta anyaghasználat rendkívül könnyű és merev membránt eredményez, amely minden pillanatban érezhető a Chrono SL villámgyors, határozott és kontrollált működésében. A dobütések nagyon feszesen, szinte ütésszerűen szólalnak meg, éppen ahogy a feszített bőrökön hallhatjuk élőben, és a nagybőgő basszusa is képes bekopogtatni a pinceajtón, ha lemenni még nem is tud. Oscar Peterson Trio - You Look Good To Me című rongyosra hallgatott számában a Canton minden erőssége megjelent. A triangulum selymes, tiszta csengése, a halk suttogások, a nagybőgő érces rezgése, mind-mind előbújtak a CD-ről, precízen elhelyezve a zenészeket a színpadon. A sok erősség mellett azonban a gyengeségek is előkerültek, bár erős túlkapás lenne ezt a hangsugárzó számlájára írni. Egy 8 kg-os állványos hangdoboz (papíron) 33 Hz-es alsó frekvenciatartománnyal, nyílván nem fog tudni kanapérengető basszusokat produkálni egy ekkora helyiségben, de minden téren meg kell, hogy védjük ezen a téren, hiszen méretei alapján ennél jóval szerényebb mélytartománnyal is megelégedtünk volna.
Tovább kalandozva a zenei stílusok közt, a rock zenék világában szintén nagyon jól érezte magát német barátunk, bár néhány döngölősebb lábdob témánál már erősen gyöngyözött képzeletbeli homloka. A közép- és magashangok nagyon vagányan és pörgősen és élettelien szólaltak meg, a mélyeknek azonban itt is korlátot szabtak a szoba négyzetméterei, de így is tisztességgel mozgatták a membránok a reflexnyílás áramlatait. Elektronikus zenéken is elképesztő tisztasággal és energiával ajándékozott meg a kis Chrono SL. A digitális hangorgia alaposan átjárta a szoba szegleteit és bármikor mosolyt csalt arcunkra Yello, Massive Attack, vagy Daft Punk előadása. Összességében ebben a környezetben az akusztikus zenéket nagyon meggyőzően prezentálta a Canton Chrono SL 536, és erősségei jócskán felülmúlták azt a kevés hiányérzetet, ami nem is biztos, hogy az ő fejére olvashatóak.
Összegzés
A Canton Chrono SL 536 minden téren megerősített bennünket abban, hogy a Canton nem véletlenül volt az egyik legszimpatikusabb hang, és egyben cég is pl. a müncheni HIGH END 2018 kiállítás felfoghatatlanul nagy forgatagában. Bár főhősük messze áll a high end világától, mégis nagyon erősen helyt áll a középkategóriás hangfalak versenyében, mind megépítését, mind hangját tekintve. Ez a hangsugárzó mindenképpen megérdemel, egy nívósabb elektronikai környezetet, és egészen biztosan ki is tudja azt szolgálni. Musical Fidelity erősítőnk értékben passzol a Canton 320 000 Ft-os árához, ám olykor visszafogott basszusa egyrészt az erősítő, másrészt a szoba méretének volt köszönhető. A Chrono SL 536 véleményünk szerint kb. 20 négyzetméteres helyiségben tudja igazán megmutatni tudását, ott viszont egy megfelelő lánc végén, kifejezetten kellemes partnerré válhat az igényes zenehallgatásban.