Canton Chrono 509.2 DC álló hangfal teszt

A középosztály meggyőző ereje

2015. március 20., péntek, 19:45

Canton audio hifi hangfal Canton hangfal hifi hangfal hangfal teszt Canton hangfal teszt hifi hangfal teszt

Németország legnagyobb hangfalgyártója, a Canton egyik impozáns álló hangdoboza, a Chrono 509.2 DC társaságában töltöttünk néhány napot. A fekete-ezüst színkombinációjú hangsugárzó nem csak megjelenésével, de ami fontosabb, a hangjával is meggyőző benyomást tett ránk.

Besorolva

A bevezetőben jelzett, legnagyobb gyártóhoz méltóan, a Canton rendkívül, már-már zavarba ejtően széles, több szegmensre osztott (Reference, hifi, házimozi, stb.) termékskálával rendelkezik. A Chrono a hifi szekció tagja, ezen belül a középkategóriát képviseli, felette helyezkednek el Chrono SL, a Chrono SLS és a Vento típusok, míg alatta is több - szerényebb képességű és olcsóbb - hangfalcsalád található.

Bár a Chrono a hifi vonulatba tartozik, ennek ellenére, elemeiből teljes házimozi rendszer építhető: a három álló (az 509.2 a csúcsmodell, őt követi az 508.2 és az 507.2) mellett kétféle állványra helyezhető, egy lapos, kimondottan a falra szerelésre tervezett hangdoboz, egy centersugárzó és egy szubláda is megtalálható a sorozatban.

Canton Chrono 509.2 DC hifi hangfalCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfalCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfalCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfalCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfalCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfal impedancia jelleggörbeCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfal szobában mért frekvencia-átvitel tercsávos átlagolású mérési diaCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfal süketszobai frekvencia-átvitel mérési diagramjaCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfal frekvencia-torzítás diagramCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfal keresztváltó működési tartományaCanton Chrono 509.2 DC hifi hangfal - a hangsugárzó forgatásának hatása a frekvenciamenetre

Az 509.2 DC használata - egy középkategóriás széria legnagyobb tagjaként - általában jó kompromisszumnak bizonyulhat. Azért, mert már mentes az olcsóbb sorozatok spórolós tervezésétől és költséghatékony kivitelezésétől, de még nincsen telepakolva olyan méregdrága technológiai megoldásokkal és luxus anyagokkal, melyeket a cégek néha csak demonstratív céllal, erőfitogtatásból építenek be a termékekbe, mutatva, hogy ilyet is létre tudnak hozni. (Ezzel természetesen nem kérdőjelezzük meg a szupercsúcs modellek létjogosultságát, csak a mai magyar realitás talaján állva próbálunk körbetekinteni a házimozi világában.)

Szemügyre véve

A típusszámban szereplő 2-es utal rá, hogy már a második generációnál tart a terméksorozat. A megújulás 2013-ban történt, akkor váltotta le a korábban hosszú évekig gyártott elődmodellt. Háromutas, négy hangszórós konstrukció, a keresztezési frekvenciák 300 és 3000 Hz-nél találhatók. A frekvenciamenet 20 Hz-től 40 kHz-ig terjed, a magas felső határ garantálja, hogy nagyfelbontású felvételek esetén se legyen problémás lesugározni a hallható tartományon túli felharmonikus frekvenciákat. Érzékenysége nem kimagasló, mindössze 88,3 dB, erre célszerű figyelemmel lenni az erősítő kiválasztásakor.

A karcsú ház mentes minden trükkös, ívelt oldallapi megoldástól, szabályos téglalap alapú, 105 cm magas hasáb. Első pillantásra (és még a másodikra is) zárt doboznak tűnik, sem a front-, sem a hátoldalon nem található basszreflex nyílás. A Cantonokra jellemzően a reflexcső a doboz aljára került, a szilikonos, rezgéscsillapító tappancsokon nyugvó talapzat felé sugároz. Itt megfelelő méretű lábak biztosítják a mélyhangreprodukciót segítő levegő szabad kiáramlását.

A hangszórók elrendezése eltér az állódobozoknál leggyakrabban alkalmazottól, mert magassugárzó nem a legfelső pozícióba került, hanem a középsugárzó alá, ez is bevett szokás a Cantonnál. Így az elhelyezkedése jobban megfelel az íratlan szabálynak, a dóm - a magas frekvenciájú hanghullámok irányítottsága miatt - a (kényelmes foteljébe süppedt) hallgató fülével megközelítőleg egy szinten legyen. A harcsú hangdoboz előlapjának tetején viszont már túlságosan fent helyezkedne el.

Canton Chrono 509.2 DC hifi hangfal

A típusszámot tovább boncolgatva, a betűjelzés a DC technológiára utal. Ez nem az egyenáram angol nevének rövidítése, hanem a "Displacement Control" kifejezést takarja. Lényege, hogy a keresztváltóban levő szubszonikus szűrő megakadályozza, hogy a hallható tartomány alatti infrahangok a mélysugárzóra kerüljenek. Ellenkező esetben, ezek a frekvenciák a membránra jutva, megnövelnék a harmonikus torzítást a mélytartomány hallható szegmensében. Az ígéret szerint ez a technológia rendkívül precíz basszust eredményez, nagy hangnyomással párosítva. Kívánhatunk ennél többet? Természetesen igen, azt hogy erről a meghallgatás során is bizonyosságot szerezzünk, ne csak a műszaki leírásban szereplő "hangzatos" ígéret maradjon.

A nagy hangfalgyártók mindegyikének megvan a saját filozófiája, hogy milyen agyagból készíti a hangszórók membránjait, és az miért előnyös. A Chrono esetében a Canton az alumínium mellette tette le a voksát, annak merevsége és csekély tömege miatt. Az 509.2 DC hangszórókészlete fentről lefelé haladva: egy db 180 mm-es középsugárzó, homorú porsapkájú  alumínium membránnal, amely a szabadalmaztatott "wave surround" technológia szerint lett kialakítva. Alatta egy alumínium hullámvezető tölcsér mélyén a 25 mm-es alumínium-mangán ötvözetű dómsugárzó, végül a két mélysugárzó. Ez utóbbiak a középsugárzóéval megegyező kivitelű, szintén 180 mm-es membránnal rendelkeznek. A hátoldali, négy darab aranyozott terminál lehetővé teszi a kettős kábelezést, vagy a több pénzből gazdálkodó audiofilek számára a kettős erősítést.

Canton Chrono 509.2 DC hifi hangfal

A rendkívül masszív, merev ház két változatban, fehérben és feketében létezik. A frontoldal igényes kidolgozású zongoralakk, a többi felülete kőrisfa erezetű fólia. A hangszóróselyem mögül diszkréten sejlenek át az ezüstös fémmembránok. Ezekkel a semleges színekkel és visszafogott megjelenéssel az 509.2 DC gond nélkül illeszthető bármilyen stílusú enteriőrbe. A takarólap apró pöckökkel rögzíthető az előlaphoz. Kár, hogy a praktikusabb mágneses rögzítést csak a magasabb kategóriájú, drágább szériáknál alkalmazza a Canton. Ügyes megoldás viszont, hogy a cég - más hangfalainál is alkalmazott módon - a kabinet hátoldalán is kialakította a rögzítésre szolgáló furatokat, így a leválasztott lapot oda tehetjük, és nem kell a lakásban kerülgetni, attól tartva, hogy egy figyelmetlen családtagunk vagy háziállatunk egy óvatlan mozdulattal beszakítja. A selyem levétele után viszont mintha kicserélődne az 509.2 DC. Az a hangfal, amely eddig szerényen és szinte észrevétlenül húzódott meg a helyiségben, hirtelen a szoba domináns szereplőjévé válik, mágnesként vonzza az ember tekintetét. A fekete zongoralakk felületben elhelyezkedő ezüstszínű membránok - körülvéve a fényes krómozott gyűrűkkel - igazán impozánsan mutatnak. A szimpla termékfotók nem is tudják visszaadni azt a markáns techno-látványt, amit ilyenkor nyújt a Chrono.

Meghallgatva

Canton Chrono 509.2 DC hifi hangfalElektronikus zenével kezdve, az ex-Kraftwerk Karl Bartos szóló albuma a teljes hallható tartományban megdolgoztatta a hangdobozt. A nagy dinamikaváltásokat könnyedén, kifulladás nélkül követte a Canton. Állandó tesztanyagunkon, Dave Brubeck válogatáslemezén szintén jellemző volt ez az erőlködés nélküli előadásmód, különösen az It's a Raggy Waltz zongoraszólójában. A dupla mélyhangszórós konstrukció és a DC technológia éreztette hatását: műfajtól függetlenül izmos, kézben tartott basszusokat tapasztaltunk. Bob Marley dalaiban a dob és a basszusgitár egyaránt teljesen kontrollált, a ritmus lüktetése nincs szabadjára engedve, hogy ellenőrizetlen dübögéssé váljon.

A Pink Floyd utolsó albumán az Autumn'68 szösszenetben az orgona és a gitár kettőse magabiztos középtartományt és részletező magasakat prezentált. Az előadások dinamikája alacsonyabb hangerőn is megmaradt, nem voltunk rákényszerítve, hogy - mint sok másik hangdoboz esetében - feltekerjük az erősítőt, így orvosolva az ellaposodott produkciót. Ezt követően, régi jazz lemezeket elővéve a teszt szempontok helyett a tetszési faktorra voltunk kíváncsiak, hogy a frekvenciamenetet és a tranzienseket figyelmen kívül hagyva egyszerűen szívesen hallgatjuk-e az albumot, hiszen általában nem audiofil demókat, hanem "hétköznapi" lemezeket teszünk be a lejátszóba. A Chrono itt is jól teljesített, Duke Ellington és Glenn Miller számainak vitalitása nem hagyott kívánnivalót maga után. Nyilvánvalóan nem képes kijavítani a régi, dinamikaszegény felvételek hiányosságait, de a Sunrise Serenade hangulata sokat profitált az 509.2 DC testes, izmos karakteréből. Végül egy kis Supertramp, és a Breakfast in America: kemény, határozott ének és zongora, alattuk a hihetetlenül stabil ritmusszekcióval.

Összegezve

Túlzottan nincs is értelme továbbragozni a meghallgatás közben szerzett tapasztalatokat, az 509.2 DC meggyőzően demonstrálta, hogy egy gondosan tervezett és kivitelezett középkategóriás hangfal már megfelelő minőséget biztosít a mindennapi zenehallgatáshoz. Semleges karaktere jól illeszkedett a különböző műfajokhoz. Nincs túlzásba véve sem a mély- sem a magastartomány, de ami van, az tökéletesen elég, precíz és jól kontrollált. Nem egy szeszélyes díva, hanem egy profi énekes. Ráadásul jelenlegi akciós ára újabb plusz pontot jelent, átminősíti a korábbi, kissé túlárazott kategóriából a kedvező ár/érték arány tartományába.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.