Boston Acoustics A 26 állványos hangfal teszt
2015. március 6., péntek, 21:10
Boston Acoustic audio hifi hangfal hifi hangfal Boston hangfal hangfal teszt Boston Acoustics hangfal hifi hangfal teszt Boston Acoustics hangfal teszt
A megfizethető hangfalak világa alaposan átalakult, immár a gyártók nagyon sokat képesek elkövetni annak érdekében, hogy a felhasználó őket válassza, vagy egyáltalán elmerüljön a hifi világában. A Boston Acoustics A 26 szépen palástolja az olcsó hangdobozok gondjait, és ettől igencsak meglepődtünk.
Természetesen egy jó hangfallal nem csak zenét hallgathatunk, hanem sok egyebet is tehetünk, például építhetünk házimozi rendszert, felturbózhatjuk a tévéműsor hangját, és videojátékoknál is sokkal jobb élményben részesülhetünk. Nem utolsósorban, ha a handoboz jól néz ki, egyben szobadísszel is bővül a helyiségünk.
Viszlát, csúnya ládák!
A szekrény nagyságú hangfal már nem divat, manapság többnyire a kompakt és formás doboz a menő. A Boston Acoustics A 26 is megkísérelt egyfajta bútorszerű megjelenéssel fellépni, ami részben sikerült neki. Pozitív, hogy három színben (fényes fehér, fényes fekete, cseresznye) is kapható, ráadásul a polírozott változatokon extra, karcolást gátló réteg is található. Igazán a formavilág és a dizájn az, ami emel a dobozok színvonalán, például az előlapon végighúzódó, hangszórókat körülölelő fekete sáv felül folytatódik, és bőrhatású mintázatáról egyértelműen látszik, hogy nem valódi, de legalább nem szokványos. A százezer forint alatti árkategóriában ugyancsak ritkaság, hogy elrejtik a hangszórókosarat tartó csavarokat, így az előlap viszonylag letisztult és diszkrét. Az egyetlen megszokást igénylő motívum az alul, bulldog állkapocsként kiálló párkány, mely a grill eltávolításával kissé hangsúlyossá válik. Ezen látható a krómozott márkafelirat, mely pont a saját csillogásának köszönhetően koronázza meg a terméket anélkül, hogy hivalkodó lenne.
Technológia Boston-módra
A cég leírásából kiderült, hogy mindent elkövettek az árkategórián belüli legjobb teljesítmény elérése érdekében. Ahogy kézbevettük, megkopogtattuk, majd bekötöttük és járatni kezdtük az A 26 hangfalakat, egyre inkább igazat adtunk a gyártónak. A külső látvány nem sokat árul el: elöl két hangszórót találunk, egy szürke 165 mm-es mélyközép sugárzót és egy fekete, csillogó magassugárzót.
A világosszürke membrán valójában üvegszál és kerámia keverékéből készült, és a mögötte rejlő lengőtekercs a szokásosnál mélyebb árokban mozog (ezt a Boston, Deep Channel Design néven említi). Utóbbinak köszönhetően kis teljesítményű erősítővel várakozáson felüli basszusok érhetőek el. A Kortec magassugárzóról pedig elöljáróban annyit elárulunk, hogy már az első percek után szimpatikusabbnak tűnt a korábban tesztelt, lényegesen drágább M 25 csipogójánál, ami igen biztató jel.
A dobozok 6,21 kilogrammos tömege nem csak a hangszóró mágnesnek, hanem a falvastagságnak is köszönhető. Belül extra rezgéscsillapító lemezt alkalmaztak a jobb hangminőség érdekében, egyébként az A 26 nyitott rendszerű, hátoldalán finomhangolt reflexnyílás található egy plexi szorítófejes csatlakozó és egy fali akasztóelem társaságában.
Egyébként az A 26 szériájában centersugárzó és aktív mélyláda is található, ráadásul kisebb (A 23, A 25) és nagyobb (A 250, A 360) hangfalak közül is válogathatunk, amennyiben kisebb vagy nagyobb szobákba szeretnénk térhatású hangrendszert építeni. Nem árt tudni, hogy mindezen termékek meghallgathatóak a budapesti Allée bevásárlóközpont Denon márkaboltjában is. Tesztünk során különböző filmekkel és zenékkel hallgattuk az A 26-ot, de kizárólag sztereóban használtuk.
Beüzemelés, tesztkonfiguráció
A Boston Acoustics A 26 hangfalat Rotel RA-10 és BC Acoustique EX-222.1 integrált sztereó erősítőkkel hajtottuk. Forráseszköznek Pioneer N-50 DAC-ot és az arra csatlakoztatott Pioneer BDP-170 Blu-ray lejátszót használtuk. Az erősítő és a DAC IsoTek EVO3 Premier tápkábelen keresztül kapta az áramot, egyébiránt a készülékek összekötéséhez AudioQuest Golden Gate, hangfalkábelként pedig Real Cable TDC300F típusokat alkalmaztunk. A hangsugárzók járatása kb. bő egy hétig tartott, végül hagytuk, hogy az IsoTek ?beégető? lemeze elvégezze a munka fennmaradó részét. Ezt követően a szokásos tesztelős felvételek következtek.
Tesztalanyunk egyáltalán nem reagált finnyásan sem a japán, sem a francia elektronikára, mindkét esetben lelkesen, tisztán és dinamikusan szólt, a szoba adottságai miatt néha már túlságosan is lelkesen. A Boston Acoustics A 26 nagyon kényes a falak közelségére, és a DCD mélyközepek egyébként is igen erőteljes basszusokra képesek. A reflexnyílásnál történő intenzív légmozgás miatt ilyenkor elképzelhető, hogy szükségtelenül intenzív és búgó mélyhangok keletkeznek. Amennyiben szükséges, érdemes megfelelő méretre vágni egy darab szivacsot, és azzal betömni a reflexnyílásokat, ilyenkor még mindig bőségesen elegendő, és sokkal természetesebb alsó frekvenciás hangokat fog produkálni.
Hangminőség
Az A 26 megfelelő rendszerbe kötve kissé szűk, de váratlanul stabil sztereó hangszínpadot tárt elénk, ami ebben az árkategóriában ritkaság. Ugyancsak figyelemreméltó a gyorsaságuk, aminek köszönhetően nem csak erős és combos basszusokat, hanem egyidejűleg megfogott és precíz részleteket is képesek elénk tárni. A magassugárzó nagy hangerőn hajlamos volt túl komolyan venni a feladatát, és csilingelő jellege hosszú távon kicsit lefárasztotta a fülünket. Amennyiben viszont ésszerű hangerőn, egy kellemes közepes szinten járattuk őket, a Boston hangfalai nagyon dinamikus és élénk módon szólaltak meg. Testessége és bőkezűen adagolt alsó frekvenciái leplezték le amerikai származását, holott tisztaságban könnyedén felvette a versenyt minden általunk eddig tesztelt, hasonlóan árazott hangsugárzóval.
Tesztalanyunk filmnézéskor is megállta a helyét, például a Grand Budapest Hotel zenei betétjeinél örömmel fogadtuk az extra erőt és lendületességet. Tény, hogy a hangfalak kissé szerény mélységérzetet produkáltak, és szórástartományban is kissé bátortalanul viselkedtek: nagyon könnyen észrevettük, hogy honnan érkezik a hang, egy-két professzionális stúdiófelvételt leszámítva tisztán rámutathattunk a hangszórók pozíciójára. A nyitottság és szellősség hiányát azonban kiválóan egyensúlyozta az A 26 stabil sztereó tere, tisztasága és bevállalós jellege. Meglepően sokat képes elviselni ez a hangfal, és hosszú távon a fiatalabb, elektronikus zenén és dinamikus műfajokon nevelkedett generáció még nagyon hálás lesz ezért, ráadásul a tiszta részleteknek köszönhetően hangszeres zenével is meglepően jó teljesítményt kaptunk.
Végszó
A Boston Acoustics A 26 az általunk kipróbált egyik legjobb hangfal, ami ma elérhető 100 000 Ft/pár alatti összegből. Azoknak ajánljuk, akik zeneileg és felhasználási területeken (játék, film, zene, stb.) sem válogatnak, egyszerűen csak egy jó hangra vágynak. Hangminőség terén nem tökéletes, hiszen sok esetben túloz és díszít, ugyanakkor mégis nagyon meggyőző a produkciója, pont azért, mert ott, olyan frekvenciákban és olyan zenékkel ?ad többet?, ahol legkevésbé számítanánk rá.