Audiovector QR1 állványos hangfal teszt
2022. április 20., szerda, 20:20
Audiovector audio hifi hangfal hifi hangfal Adiovector hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt Audiovector hangfal teszt
Rejtély övezi, hogy miért kerül a szerkesztőségünkbe ilyen ritkán Audiovector hangfal, ugyanakkor ennek köszönhetően mindig egy kicsit hevesebben kezd verni a szívünk, mert a dán cég teljesen külön utakon jár. A QR1 állványos hangfaluk egy gyöngyszem, amely jelzőt a mérete, külseje és hangja alapján is megérdemli.
A megfizethető luxus
A Mads Klifoth és Ole Klifoth által 1979-ben alapított Audiovector elég különc cég, ami az alkotók egyéni filozófiájának köszönhető. Azt már tudjuk, hogy Dániában minden kicsit másképpen működik, és amellett, hogy ezt elfogadjuk, tulajdonképpen örülünk is neki, így legalább nem hétköznapi dolgokról és megoldásokról tudunk csak írni. Az Audiovector összesen kettő sorozatot kínál klasszikus hangfalakból, ezek mellett vannak falra és falba építhető típusaik, valamint hangfalkábeleik. Az R-sorozat tagjai a komolyabb, high end típusok, míg a QR szériában a szintén komoly, de elérhetőbb árfekvésű hangfalak vannak, közülük járt nálunk még tavaly a QR5, amibe nem igazán tudtunk belekötni. Most maradunk ezen a szinten, ugyanis a modell állványos kistestvére a QR1 kopogtatott a szerkesztőségünk ajtaján, mi pedig nem gondolkoztunk azon, hogy beengedjük-e.
A sötét dió, lakk fekete vagy selyem fehér színben kapható, furnérozott hangdobozok közül nekünk az utóbbi változat jutott, és bár nem vagyunk feltétlenül fehérpártiak, mégis meg kellett állapítanunk, hogy úgy szép, ahogyan van. Az élek finom lekerekítésűek, a kivitelezés hibátlan, egy igazi ékszeresdobozt kapunk, aminek valószínű, hogy a gyengébbik nem képviselői sem tudnak ellenállni. A 190x325x232 mm-es hangfal mágnesesen rögzíthető, fekete védőszövete számtalan meglepetést takar. A QR sorozat tervezése során a cél mindig is az volt, hogy a legfejlettebb technológiát nyújtsák egy tökéletesen kivitelezett és vele arányos csúcskategóriás dobozban. A hangzás nagy, merész és dinamikus, ugyanakkor finom és részletgazdag is, ha szükséges, és minden műfajú zenére kiváló alternatíva.
A QR1 hangdoboz frontlemezén egy darab Aerospace Grade nevezetű alumínium betétet találunk. Ez precíziós megmunkálás, üvegfúvás, csiszolás, majd eloxálás eredményeként jött létre, szürke színben. Az Audiovector által szabadalmaztatott, Dániában, házon belül gyártott hangszórók közül a magassugárzó került ebbe a tömör bölcsőbe, és nem mindennapi látványt nyújt. Az Audiovector kézzel készített Air Motion Transformer magassugárzója rózsaarany bevonatú diszperziós hálóval rendelkezik, amely S-Stop szűrőként működik, amit a professzionális felvételkészítő stúdiókban, a mikrofonok előtt használt POP-szűrők ihlettek. Ez a diszperziós háló, vezérli a magashangokat, csillapítja a szélzajt, és a magassugárzó nem mellékesen 105 kHz-es frekvencia elérésére képes. A kivitelezés szépsége már az álló hangfalnál is feltűnt, de a QR1 esetében, pontosabban méretében okoz igazi varázslatot a szemnek. Ahogyan azt jól tudjuk, a magassugárzónak is kell a megfelelő rögzítés, amit ebben az esetben is csavarokkal oldottak meg, amelyeket nem rejtettek el, ahogyan az manapság sokszor divatos.
A kettős mágnessel készített mélyközép hangszórót is hasonlóan integrálták az előlapba, de pluszban itt található a gumiperem körül egy fémkosár is a cég nevének feliratával. Ez az új Audiovector hangszóró tökéletesen képes együttműködni a keresztváltóval a kijelölt frekvenciasáv több oktávjában anélkül, hogy az alumínium és gyémánt keresztezéséből megszületett membránt torz hangok hagynák el. Ez azt jelenti, hogy a zene meleg tónusú, pontos, részletes, ugyanakkor dinamikus is lesz. Ez az új technológia a magasabb árkategóriájú hangfalak hangszóróinak megalkotása során kifejlesztett, könnyű és kellően merev új szendvicsmembrán , amely egyesíti az Aero Space Grade Alumínium szilárdságát a lágyabb anyagok remek belső csillapító tulajdonságával. Az eredmény egy háromrétegű szendvics-szerkezet, aminek nincs saját rezonanciája és nagyon alacsony a torzítása, mindezek mellett az átlagtól eltérő, fehéres-szürkés színben pompázik.
A QR1 egy kétutas, basszreflex rendszerű kompakt állványos hangdoboz, aminek Q-port elnevezésű kimenete elől, lent található, egy nagyon keskeny, viszont hosszú rés formájában. Hasonló megoldással találkoztunk mostanában más gyártók termékeiben is, és a létjogosultságuk minden esetben megmutatkozott. Itt azt emeljük még ki, hogy ez a hangkijárat nagyon mély, egészen a doboz hátuljáig nyúlik, ami természetesen szintén alapos tervezés eredményeként jött létre.
Az Audiovector állványos hangfalához tüskéket nem mellkeltek, viszont műanyagtalpakat igen, amelyeket rögzíteni tudunk az alsó lap négy szélére. Csatlakozókból kettőt találunk hátul, egy méretes fém díszítőpanelen, kivitelük természetesen aranyozott, alatta fel vannak tüntetve az alap specifikációk.
"A QR 1 méretéhez igazodva precíz hangzást nyújt, kiváló reakcióidővel, nyugodt hangzással és ütőképes dinamikával. Az eredmény egy sima, széles, pontos hangdiffúzió, amely a nem kívánt diffrakciós torzításokat a lehető legkisebb mértékre redukálja. A nagyszerű részletek és dinamika mellett gyors impulzusválaszt ad. A tervezésével könnyed az ütőhangszerek és a mélyhangok tiszta és természetes módon történő kezelése." - olvashatjuk mindezt a gyártó oldalán, ami kiindulási pontnak megfelel, de mint mindig, most is a fülünknek fogunk hinni.
Ebben segítségünkre volt Parasound elő-végfok párosunk mellett a Vincent SV-228 hibrid erősítő, valamint csöves kimenetű CD-lejátszónk, kábelekből a QED, VIABLUE, és Ricable gyártmányai.
Nehezen indul be, de akkor nagyon
Nehezen indult be, pontosabban nem adta könnyen magát az Audiovector QR1, ami 86 dB-es érzékenységnek, és nagyon határozott, merev megépítésének is köszönhető. Már elsőre is tetszett a hang, ami kijött belőle, de az alapos bejáratást követően még jó pár óra kellett ahhoz, hogy megmutassa igazi tudását, ami nem kevés. Nagy, tehát fizikumát bőven túllépő térábrázolást nyújtott, de szerencsére nem élt a túldimenzionáltság lehetőségével, tehát nem volt színezés, kreáltnak tűnő lecsengések, volt viszont roppant határozott, és karakteres hang. Tudjuk, hogy az Audiovector filozófiájának egyik védjegye az, hogy az előadás roppant stabil alapot kapjon, viszont ebben a méretben és árban ezt még nem volt módunk megtapasztalni. Örültünk hát, hogy a cég ebben, a részükről tényleg olcsónak mondható árfekvésben sem hazudtolta meg magát, tehát bőven kaptunk a dán cég egyéni jellegéből, csak valamivel szerényebben, és szerintünk ez így van rendjén.
Elsőre talán kicsit ambivalens is lehet ez a hang, hiszen a szép külsőtől nem feltétlenül ezt várjuk, hanem valami könnyedebbet, lazábbat, az Audiovector QR1 viszont nem ismerte azt a szót, hogy pardon. Ehhez viszont kellett kraft, nem is kevés, mert bármelyik erősítőt használtuk a láncban, bizony a potmétere elérte a déli, tehát 12-es pozíciót, amire ritkán kerül sor teszt alatt. Háttérzenére tehát nem alkalmas a QR1, de őszintén, ki az, aki egy ilyen mutatós és egyéni hangfalat csak arra szánna? Reméljük, hogy senki, mert az már szinte a büntethető kategóriába esne.
Az Audiovector QR1 egy olyan hangfal, ami kategóriájában a tapasztalataink alapján az egyik legjobb, de nem mindenkinek ajánlható feltételek nélkül, mert ez elsősorban monogám, vagy kétszemélyes zenehallgatásra született, nem a táncparkettre. Azt nem mondjuk, hogy a Prodigy - Firestarter-ét nem tudta átadni szórakoztató szinten, ahogyan a torzított gitár is torzult rendesen a Megadeth vagy a Dream Theater számaiban, de azt hallottuk, hogy a tervezésénél nem ez volt a fő szempont. Vállalja tehát azt, hogy nem allrounder, tehát a gondos tervezés eredményét súlyosan hangszerelt, de könnyedebb műfajokon nem fogja megmutatni, szimfonikus zenén, progresszív rockon, blues-on és jazzen viszont valami "átkapcsol" benne.
A King Crimson - Red című albumán olyat mutatott, amire kevesen képesek. A Starless során a basszusgitár szinte röfögött, az iram könyörtelen volt, pedig középtempónál nem is gyorsult feljebb, de igazi ritmikája és súlya volt az előadásnak. A részletek nagyon szépen átjöttek, a gitár mellett főleg a dobos játékának ereje és díszítései kápráztattak el. Az egész album át tudott itatni, az említett dal a végén megkoronázta az előadást.
Minél tovább hallgattuk a hangfalat, annál jobban elkezdtünk ragaszkodni hozzá, hiszen nem csak a fülünk idomult hozzá, hanem a mokány doboztest komponensei is végleg bejáratódtak és bemelegedtek. Itt emeljük ki, hogy a leendő tulajdonosai is mindenképpen hagyjanak időt a zenehallgatás előtt az elektronikáknak és a hangfalaknak is, mert az első félóra alatt lehetett némi nyersességet és erőlködést érzékelni. Kicsit hasonlóan, mint egy koncerten, ahol az előzenekar csak bemelegíti a közönséget, csak utána jöhet a fő produkció, a sorrendet nem cserélhetjük fel.
Eric Clapton - From the Cradle albuma nagyon tetszett a hangfalnak, ahogyan Ray Charles soulba öltöztetett gospeljei is, és ugyanez mondható el még Tori Amosra. Az Audiovectornak fontos tehát az, hogy valódi hangszereket kapjon, és ez szimfonikus zenén tud kiteljesedni. Paganini muzsikájában remekül meg tudta jeleníteni a néha "becsapódó" nagyzenekart is, tehát erőtartalékban nem volt hiány, viszont a csúcsra akkor jutottunk, amikor csupán a hegedű szólalt meg. A QR1 elég domináns hangdoboz, mégis tudott folyamatosan figyelni az apró részletekre, pedig elég nagy kihívás ebben az esetben maga a kompozíció fondorlatos dallamainak lekövetése is.
Érték, de nem minden áron
Megtévesztő lehet a záró gondolat, de hadd fejtsük ki! Az Audiovector legkisebb QR1 hangdoboza audiofil termék, ez nem vitás, és ahogyan említettük, a külseje olyan, mint egy valódi ékszer. Egy ékszer viszont lehet egyedi, ezáltal nem mindenkinek áll jól, vagy nem mindenki viseli szívesen. Nos, ez a hangfal sem elégíti ki minden zenehallgató igényeit teljesen, bár a maga módján mindenevő, tehát elboldogul és szórakoztatást nyújt könnyedebb és dögösebb dalokkal is, viszont olyan zenén tud teljesen kibontakozni, aminek van tartalma, mögötte egy valódi szerző munkája áll, amit élő emberek adnak elő. Ezáltal a zeneszámnak van súlya, tartalma, mondanivalója, az Audiovector QR1 bizony ezek megmutatásában jeleskedik. Ezért kizárólag azoknak tudjuk ajánlani, akiknek fontos az érték, és a zene mellett az előadás mélységét is tudják értékelni.