Audio Solutions Overture O322B állványos hangfal teszt
2022. május 28., szombat, 16:55
AudioSolutions audio hifi hangfal hangszóró high end Audio Solutions hifi hangfal high end hangfal Audio Solutions hangfal
El sem hisszük, de egy éve járt nálunk az Audio Solutions Overture O302B állványos hangfal, ami minden téren képes volt meglepetést okozni nekünk a félmilló forint alatti kategóriában. Egyéni külső, stílusos hang, egyszóval magával ragadó, pedig a cég beugró szériájának legkisebb dobozáról volt szó. Most maradjunk ezen a téren, az ár sem lesz jelentősen több, viszont mindenből többet kapunk!
Az Audio Solutions ezúttal sem bízott semmit a véletlenre
A Litvániában megszületett, és a mai napig ott működő Audio Solutions mögött bő 10 év áll csupán, de olyan intenzitással és lelkiismerettel készítik a hangfalaikat, amelyeket bárki megirigyelhetne. Olcsó dobozokat nem találunk a kínálatukban, számukra az átlagos hifi egy elfelejtett jelző, viszont ár/érték arányban nagyon kimagasló termékek kerülnek ki a kezeik közül. Eleve csak hangfalakat gyártanak, és mindegyiket saját kézzel állítják össze, kivétel nélkül, kizárólag a hazájukban. A belépő, Overture sorozat immár harmadik generációjához érkezett, aminek megalkotása mögött komoly mérnöki és gyártói tapasztalat áll, nem csoda tehát, hogy a patinás cégeknek alaposan feladták a leckét. Szakítottak a bevált megoldásokkal, számos innovációval rukkoltak elő, amik már a most bemutatásra kerülő Overture 322B hangfalban is megmutatkoznak. Emeljük ki újra, hogy a cég roppant nagy kínálatának második típusáról van jelen esetben szó, tehát az út ezt követően csak egyenesen felfelé ível!
Az Audio Solutions Overture 322B hangfal egyéni technológiáját alátámasztja még a 250x424x390 mm-es mérete is, bizony egy megtermett dobozzal van dolgunk. A kabinet finoman, de hátrafelé szűkül, aminek az állóhullámok kiiktatásában van fontos szerepe. A 14 kg-os darabonkénti tömeghez mindenképpen érdemes masszív állványt használni, ami nem csak stabilitást ad, de a hangminőség szempontjából is a legtöbbet hozza ki a hangsugárzóból. Röviden az O322B egy kétutas konstrukció, ahol a hangszórók továbbra is fordított elrendezésűek, tehát felülre került a jelen esetben már 183 mm-es ER kónuszos, papírmembrános mélyközép hangszóró, alá pedig a fázis kompenzációs tölcsérben elhelyezett 25 mm-es selyem dóm magassugárzó.
Általánosságban a dóm magassugárzók jellegzetessége az, hogy magas kivezérlési szinten torzulhat a hangzásuk, amit mások merevítő anyagokkal küszöbölnek ki, amik viszont adnak hozzá egy plusz tömeget és lassítják az impulzus sebességet. Az Audio Solutions viszont minden hangfalában Mini-Horn rendszert használ mely az akusztikus csillapításon alapul, hasonlóan, mint a szokásos tölcséreknél. Ezáltal minél nagyobb a kivezérlés, annál jelentősebb a csillapítás, legyen a hangerő bármekkora, a kapott hang sosem fog torzulni, és egyenletes marad. A Mini-Horn rendszer ráadásul az érzékenységet is növeli.
Az MDF-ből készült doboz fekete, és fekete doboz fehér előlappal, mahagóni, tölgy valamint wenge színben választható, a kivitelezés és a látvány minden esetben példás. Az összképet csak a frontoldali cégnév, a magassugárzót körülvevő ív, és a hátoldalon, a reflexnyílást díszítő betét töri meg, ami lényegében egy króm felület, ami egy finom díszítést ad a hangdoboznak. Az egészet a frontoldalon egy jó minőségű, mágnesesen rögzíthető védőszövet takarja el, ha szeretnénk, aminek a hangzásra szerencsére nincs érzékelhető befolyása. Hátul, a már említett reflexnyílás elég méretes, viszont a cső, a doboztesthez viszonyítva elég rövid, de ez is hosszas kísérletezés eredménye.
Belül megfelelő mennyiségű csillapítást és merevítést alkalmaztak, a fázis kompenzált keresztváltóban minőségi alkatrészeket használtak, de az eddigiek ismeretében ezen már nem is csodálkoztunk. Az Audio Solutions műhelyében tehát rend a lelke mindennek, legyen az kívül vagy belül, a véletlenre pedig végképp nem szeretnek semmit bízni.
Mi sem, ezért a Parasound elő-végfokunk és csöves kimenetű CD-lejátszónk mellé Vincent hibrid erősítőt is társítottunk, az Overture 322B hangdobozt márvány állványunkra helyeztük, amiről ugyan eléggé lelógott a mélységéből adódóan, de még így is megfelelő stabilitást tudott számára nyújtani, tehát nem indokolt egy olyan típus választása, amelyen a hangsugárzónak a teljes alsó felülete támaszt kap, köszönhető ez a remek súlyelosztásának.
Kiegyensúlyozottság és megbízhatóság minden műfajon, minden hangerőn
George Michael Wild is the Wind című dalával kezdtük a sort, ami szerintünk picivel gyengébb, jobban fogalmazva finomabb, mint Bowie-é, de mi így is nagyon szeretjük, és az Audio Solutions is gyorsan barátságot kötött vele. Úgy mutatta meg az énekes minden apró rezdülését és elcsuklását, hogy közben a zenére is ugyanolyan mértékben figyelt. A felvételen, főleg a vokálon elég sok a visszahang, amit szerencsére nem emelt ki a kelleténél jobban, mert sokak számára kicsit zavaró lehet. Így viszont kaptunk egy nagyon kellemes, melegtónusú előadást, amibe belefeledkeztünk, ha azt akartuk, de a tesztelésre hajlamos emberek igényeit is ki tudta elégíteni, mert a részletekből semmit sem hagyott elveszni.
A Marillion szimfonikusokkal kibővített dala jött ezután a Seasons End című, ami egy elég nagyvolumenű szerzemény alapvetően is. Az aláfestés finom, inkább Steve Hogarth hangján van ezúttal is a hangsúly, valamint a banda többi tagján. Nagyon kellemesen, de telten indult a kompozíció, ami lassan bontakozott ki, az O322B pedig végig betartotta az arányokat. Szépen tárta fel a dal rejtelmeit, majd fokozta azokat, hogy végül a hosszan elnyúló instrumentális betét tegyen pontot az i-re. Drámaiságból, energiából, belső értékekből tehát a hangfal jelesre vizsgázott, ráadásul úgy, hogy nem feltétlenül akarta meghazudtolni valódi fizikumát. Stabil, magabiztos, előadást hallhattunk, és bele tudtunk merülni a zenébe, ami ebben az esetben kiemelten fontos.
A Toto segítségével a 2000-es évek közepébe csöppentünk, ahol az aprólékos, gondos hangszerelés találkozott a roppant dinamikus, lendületes előadással, és az Audio Solutionst most sem lehetett kizökkenteni. Igazi rocker mivoltról tanúskodott, mert kellően dögös tudott lenni, de közben nem felejtette azt el, hogy meg kell felelnie a kategóriájában elvárt minőségi követelményeknek is. Lukather tehát rendesen megnyúzta a gitárját, ahogyan azt tőle megszoktuk, de mellette a rengeteg finom díszítésről sem kellett lemondanunk. Maximum a felvétel keverésében találhattunk némi hiányosságot, de ez sajnos a műfaj sajátja. Nehéz dolguk van a hangmérnököknek is, hiszen el kell találniuk a progresszivitás és a stadionrock közötti kényes egyensúlyt, ami nem könnyű feladat. Pár perc után viszont itt is azt vettük észre, hogy a zene ritmusára meg-megbiccen a fejünk, ami igencsak bíztató jel az ilyen jellegű zenék kedvelőinek.
Megadeth jóvoltából ismét kihívás elé állítottuk az O322B-t, hiszen továbbra is maradtunk az ezredforduló után, akkor pedig a Mustaine vezette brigád semmit nem bízott a véletlenre, ha döngetésről és akrobatikáról volt szó. A felvételek itt viszont nem csak a sziklaszilárd döngetésről szóltak, igazi minőséget vittek a trash metálba. A lábdob végre erőre kapott, a basszusgitár is szépen végig kísérte a dalokat, és Mustaine hangját sem kellett valahol a háttérben keresgélnünk, sőt, még a szövege is végig érthető volt! Minőségi kemény zene, minőségi előadásban, az Audio Solutions tehát erre is képes, és ezt sem mondhatja el magáról minden állványos hangfal félmillió környékén úgy, hogy más területen ne hozna áldozatot.
Petruccianival hirtelen váltottunk, de úgy gondoljuk, hogy egy zeneszerető repertoárjába sok minden belefér, ha nem is feltétlenül ezek az előadók. A kis francia zseni zenéjéről mondjuk senkit sem fogunk lebeszélni, hiszen ritka triumvirátusa, a virtuozitásnak, játékosságnak és mélységnek, az O322B pedig bebizonyította, hogy nem csak hétköznapibb, könnyebben befogadható és túl sok hangszert felvonultató dalok esetében tud jeleskedni. Petrucciani zenéjére oda kell figyelni, de mindezt úgy tudtuk ebben az esetben, hogy nem fáradtunk el közben, és azok, akik ismerik az előadót, tudják miről beszélünk. A hangfal ismét nagyon gondosan figyelt a részletekre, a magassugárzó teljesítményét pedig a részünkről is csak elismerés érheti, hiszen ahogy bánt a seprűvel és a cinekkel, csak kevesen képesek. A The Prayer című szerzemény rendesen átitatott minket, annyira, hogy egy kicsit a szentimentalizmus is magával ragadott, amiért ezt a zsenit csak ilyen rövid ideig engedték az égiek, hogy adjon nekünk. Szerencsére az Audio Solutions, aki méltó partnere ebben addig marad, ameddig szeretnénk. Magával ragadó, ez nem vitás.
Paganinivel ráztuk fel magunkat egy kicsit a végén, ami már nem lehet meglepő tőlünk. A 24 Caprices hullámzó tételei, a folyamatos váltások, a reszelő, majd selymes húrtépések csak a művésznek adtak feladatot, a hangfal lazán elboldogult velük. Lazán, de mindent komolyan vett. Elrészegült, ahogyan nekünk is sikerült, és ebben az esetben ez nagyon fontos kritérium. Nem csodálkoznánk, ha a litvánok ereiben némi olasz vér is csörgedezne, mert áhítattal, igazi komolysággal, ugyanakkor bolondos játékkal kápráztattak el minket, ahogyan annak idején Paganini az élő hallgatóságot. Azt nem állítjuk, hogy ez a hangfal mindent megmutatott, ami a felvételben, dalban van, de a kategóriáját végleg kimerítette.
Újabb csúcsvétel a terítéken
Az Audio Solutions O322B-ben nem tudtunk csalódni, még kicsit sem. Varázslatos egy hangdoboz, ami minden műfajon, de legjobban a komolyabb zenéken mutatkozik meg. Telt, karakteres, de megfelelően semleges a hangja, mindene az előadás, amit mégsem szeret az arcunkba tolni, tehát a magamutogatás nem az erénye. Egyszerűen muzsikál, de úgy, hogy általa nagyon könnyen a szívünkbe tudjuk zárni. Petruccianit sajnos már nem tudjuk hazavinni, az O322B-t viszont igen, és úgy gondoljuk, általa senki sem fog rosszul járni, bármilyen zenét is hallgasson. Talán egy kicsit direkt volt ez a konklúzió, de nem hagyhattuk ki, mert ezt az Audio Solutions-t mindenkinek ajánljuk, aki ebben az ársávban keres olyan hangfalat, ami minden szempontból kimeríti a kategóriáját.