iBasso AM05 hifi fülhallgató teszt
2020. október 4., vasárnap, 20:55
iBasso audio hifi fülhallgató iBasso fülhallgató hifi fülhallgató fülhallgató teszt iBasso teszt iBasso hifi fülhallgató iBasso fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt
Oldalanként öt Knowles hangszórót tartalmaz a tömör, műgyantából öntött házú iBasso AM05. De miért kell ennyi? És az általunk is dicsért IT00-hoz képest mennyire tud helytállni egészen más súlycsoportban, valamivel 100 000 Ft felett ez a fülmonitor?
Erős a verseny
Nem is olyan régen még "csak" kettős BA (Balanced Armature, azaz rezgőnyelves) hangszóróval épített fülhallgatókat láttunk a 100-150 000 forintos kategóriában (mint például Astell&Kern Billie Jean, vagy Jays q-JAYS). Aztán elkezdtek szivárogni a hibrid rendszerek, amelyek a BA egység mellé illesztett dinamikus hangszóróval oldották meg a testesebb basszus visszaadást (ilyen volt az Ultrasone IQ-PRO, a FiiO FH7, illetve az Oriveti New Primacy). Egyébként az iBasso kínálatában is találni hibridet (IT04), kb. 225 000 Ft-ért.
A dinamikus egység nélküli "sok", azaz 3-4-5 vagy több BA hangszórós fülhallgatók borsos áruk miatt jó darabig elérhetetlennek tűntek. Aztán mintha megtört volna a jég a műgyanta házas termékek debütálásával (ilyen volt a FiiO FA7 is), melyek gyártása vélhetően olcsóbb a CNC marással előállított IEM-ekhez képest. A műgyantát azonban nem önthetik a jellemzően ház nélküli, mozgó dinamikus hangszóróra, így kapóra jön a rezgőnyelves motor dobozszerű kialakítása.
Az iBasso távol-keleti egyszerűség álcája mögé bújva alkalmazza a nagyokra jellemző aprólékos tervezést, miközben arra figyel, mikor mit érdemes hasonlóképpen, de mégis máshogy bedobni a ringbe. Információs társadalmunkban nem a gyártó történelme számít, hanem a rendelkezésre álló tudás. Az AM05 pedig nyers valójában illusztrálja a tudatos törekvés eredményét.
Küllem
A fülhallgatóban öt hangszóró, négyutas keresztváltó és audió használatra optimalizált vékonyréteg fólia kondenzátorok biztosítják az optimális jelvisszaadást. Jó szemmel vagy nagyítóval mindez látható is az átlátszó kapszulákon keresztül. A gyártó leírása szerint több mint száz ember fülét vették figyelembe a műgyanta ház formálása érdekében. Így noha csak egy alak áll rendelkezésre, mégis közelebb áll azokhoz a fülmonitorokhoz, amelyeket egyedi megrendelésre, a felhasználó fülformája szerint öntenek formába.
Más népszerű IEM-ekhez hasonlóan az AM05 is modulárisan kábelezhető. Így a felhasználó későbbiekben saját ízlése szerint választhat egyéni igényeinek megfelelő körítést. Persze azért a gyári kábel is komolyságot sugall szimmetrikus bekötésével és ezüstözött bevonatával. A 2,5 mm-es 5-pólusú Jack végződéshez lengő adaptert is csomagoltak, amely úgymond lebutítja 3,5 mm-es Jack-re. A tartozékok része egy korong alakú, fém védőtok is, amely vízcseppektől, kopástól hatékonyan védi a felhasználó értékes beruházását.
Használat közben
A műgyanta kapszula kellemesebb érzetet okoz a fülben, természetesebbnek érződik a fémházas megoldásokhoz képest. Ráadásul az iBasso olyan formát alkalmazott, amely jobban "besimul" a hallójárat előtti üregbe és kevésbé feszíti a fülben lévő porcokat, mint mondjuk a FiiO jelenlegi FA sorozatú fülhallgatói. A lényeg, hogy az AM05 egy kiforrott fülmonitorhoz méltó komfortot és stabilitást nyújt (ezzel együtt nem győzzük hangsúlyozni a személyes kipróbálás fontosságát). Nem árt tudni azonban, hogy a mellékelt szilikon illesztékből még a legkisebb is enyhén feszíti a hallójáratot, ezért idővel átváltottunk Comply-ra. A zajszűrés ugyancsak kimagasló, tömegközlekedésben is rengeteg középső és magas frekvenciás részlet tiszta és eleven marad, basszusveszteség csak kismértékben tapasztalható.
Az átlátszó házzal harmonizáló, ugyancsak transzparens kábelt mellékelt a gyártó, amely utazáshoz, íróasztal közelében sokaknak ideális lesz. Picit könnyen gabalyodik, de nem vészes mértékben. Az MMCX csatlakozó stabil és biztos kapcsolódást garantál, ugyanakkor kifejezetten nehéz a helyére pattintani, ezért nem célszerű gyakran váltogatni a kábelt (de miért tenne bárki is ilyet?).
A meghallgatást Astell&Kern AK Jr és Audio OPUS 1s DAP használatával végeztük.
Hangminőség
Az iBasso AM05 karakterének fő pillére a sebesség és megfogott, precízen letapogatott részletek. Ahogy sok BA rendszernél előnyösen tapasztaltuk, itt is holografikus térben találtuk magunkat. Herbie Hancock - Watermelon Man c. klasszikusa eleven, életteli módon szólalt meg, mintha élőben hallottuk volna. A transzparens, levegős közlésmód mellé józan frekvencia elosztás párosult. Ugyanakkor nem is kellett magas jelszinten hajtani ahhoz, hogy gazdag felbontása érvényesüljön.
Enyhe testességet tapasztaltunk a középső és mély(ebb) hangok találkozásánál, de ez jól állt a zenének, talán éppen ettől kerülhettük el a száraz, klinikai előadásmódot. A 52nd Blues Street Project - You Lied c. szám (nagyobb térben rögzített, éneket, közönség hangjait, tapsot, nagybőgőt tartalmazó előadás) jól rámutatott a fülhallgató könnyed, nem túl analitikus, inkább lágy, de közben rendkívül gazdagon informáló jellegére. A basszus pihekönnyű volt, de pont ez kellett a realitásérzet létrejöttéhez.
Hard rock (Foo Fighters, ZZ Top) vagy elektronikus (Caro Emerald - Back It Up) zenéknél a korábban említett melegség segített elkerülni az unalmat, élettelenséget, fenntartotta az élvezethez szükséges lendületet. A tér ugyanakkor néha már feltűnően szűk és intim volt. Emiatt a virtuális színpad átvitt értelemben inkább a fejünk közepe felé húzódott. A hegyes, kiugró részleteket a basszushoz hasonlóan kicsit óvatoskodva kezelte az AM05, ami talán nem is baj.
Néha érzékelhető volt egy kiemelkedő "pukli" valahol a mélyebb a frekvenciákban, de csak akkor, ha nagyon odafigyeltünk. Nehéz megfogalmazni, hogy ez mitől nem illett az összképbe, vele együtt a temérdek részlet és életteli színpad magas élvezeti értéket teremtett. A masszívabb ütemekre épülő zenék (pl. Massive Attack - Angel) hallgatásakor érzékelhetően megállt egy ponton a basszus, tehát a fülhallgató egy szintnél nem ment lejjebb. Ez a finom korlátoltság és a szokásosnál közelebbre vezényelt sztereó kép vállalható kompromisszumoknak bizonyultak ahhoz képest, hogy a letisztultabb tér vagy monumentálisabb basszus ugyanilyen vagy jobb felbontással inkább a 200-300 ezer forintos kategóriában jön elő.
Az AM05 olyan zenékkel remekel igazán, mint Eliane Elias - I Thought About You c. száma. Ilyen zenékhez találták ki, amelyekben néhány élő hangszer, egy meghatározó és kellemes énekhang viszik el a hallgató figyelmét. Néhány mikro-dinamikus részletet kissé ellágyít az AM05, ezzel együtt ad teljesség érzetet és áramlást, utóbbi elengedhetetlen ahhoz, hogy a zenét ne darabosnak/technikainak, hanem élőnek érzékelje a hallgató.
Alternatívák
Ebben a mezőnyben már sok jó fülhallgatóval találkozni, az apró hiányosságok elfogadásával nagyon ritka, hogy a felhasználóknak csalódnia kelljen. Kb. 25 000 forinttal olcsóbb a FiiO FA7, amely azonban komfortban picit az iBasso mögött marad. Kicsivel szélesebb, nagyobb sztereó teret képes létrehozni az ugyancsak valamivel olcsóbb, viszont BA rendszerű Etymotic ER4P, viszont az nem fülhorgos, ezért stabilitás tekintetében nem viszonyítható az AM05 biztonságérzetéhez.
Végszó
Intimitás és transzparencia terén az iBasso AM05 becsülettel helytáll. Tere kicsit szűkös és óvatos mélyhang ábrázolása a stúdiós kimértséget képviseli, ezért a basszus-függők részéről megszokást igényel. Ezekkel együtt olyan erős szereplő a maga kategóriájában, mintha az iBasso mindig is fülesekkel dolgozott volna. Az AM05 meghallgatása elsősorban akusztikus/hangszeres/énekes műfajok rajongóinak ajánlott, ezen belül főleg azoknak, akik alulról, azaz egy olcsóbb fülhallgatóról szeretnének komolyabbra váltani.