HiFiMAN EF500 fejhallgató erősítő és DAC teszt
Kilépés a korlátok közül
2024. augusztus 18., vasárnap, 20:50
HiFiMAN audio hifi DAC erősítő DA konverter fejhallgató erősítő USB DAC HiFiMAN teszt DAC teszt HiFiMAN DAC HiFiMAN USB DAC HiFiMAN fejhallgató erősítő HiFiMAN DAC teszt USB DAC teszt fejhallgató erősítő teszt
A HiFiMAN nemcsak fejhallgatókat, hanem azok hajtására szolgáló erősítőket, lejátszókat is gyárt. A függőleges kialakítású EF500 széleskörű funkcionalitást és tudásához mérten könnyen emészthető árcédulát kapott, közben mégis vállalható a hangminőség. Ránézésre nem egyértelmű, de még hálózati lejátszást is tud. Külön művészet, hogy mindez pofonegyszerűen használható, feltéve, hogy megtanulunk együtt élni különc tulajdonságaival.
All-in-one megközelítés
Manapság a hibridek korát éljük. Sokan álmodoznak olyan készülékről, mint a HiFiMAN EF500: legyen benne minden, ami kellhet a magasabb kategóriás fejhallgató hajtásához, de azért jó lenne, ha hagyományos hifihez is tudnánk csatlakoztatni. És persze ne kerüljön milliókba, de utóbbit talán felesleges kihangsúlyozni. Vagy mégsem? A jelenlegi kínálat meglehetősen zsúfolt, ezért az árakkal ugyanúgy próbálnak versenyezni a gyártók. Fejünket vakarva próbálunk rájönni, hogyan tudott 235 000 forintból ilyen vonzó koktélt összehozni a HiFiMAN.
Az EF500 bármilyen fül és fejhallgatóval kompatibilis, de aki egy "házból" származó szettet szeretne, valószínűleg úgyis HiFiMAN termékkel párosítja majd. De mi való hozzá? Elméletben szinte bármi, lehet HE400 is, vagy akár Sundara, de a gyártó honlapján közzétett fotókon Arya Organic fejhallgatóval (e sorok írásakor kb. 550 000 Ft) díszeleg. Tehát tényleg szinte mindegy, hogy mire esik a választás: ami a vásárlónak belefér a keretbe.
Műszaki részletek
Tesztalanyunk főbb jellemzői tartozik a szimmetrikus kivitel. Tartalmaz 4 tűs XLR fejhallgató csatlakozót, hátul pedig hagyományos XLR bemenet is. Korábbi tesztek alapján a szimmetrikus hajtással, ha a belső elektronika is megüt egy minőségi szintet, még egy kicsit finomítható a zenei részletesség, így továbblépési lehetőséget jelent a legtöbb HiFiMAN, vagy más cégtől származó fejhallgató tulajdonosának. A készülékben két (külön bal és jobb oldalra kiosztott) saját fejlesztésű (HYMALAYA) R2R DAC végzi el a konverzió feladatát. A duplázás oka a még jobb hangzás, oldalanként kétcsatornás jel halad végig egészen a hangkimenetig, amit a HiFiMAN honlapján lévő illusztráció is magyaráz.
A mellékelt ábra egyébként helytelen, mert az eszköz valójában nem tartalmaz XLR bemenetet, de legalább jól látszik, hogy a DAC-tól a kimenetig szimmetrikus jelút halad.
Küllem
Az EF500 fém házat kapott, melyet alapértelmezetten függőleges elhelyezésre terveztek. Aki igényt tart rá, le tudja csavarozni az alján lévő talpat, utóbbi esetén lehetővé válik a vízzintes elhelyezés is. Mivel íróasztalon használtuk, nekünk a vertikális elhelyezés tökéletesen bevált, ráadásul a gyártó illusztrációval azonos módon ezen tároltuk a (tesztre kölcsönkapott) HiFiMAN Arya Organic fejhallgatót.
A natúr alumínium előlap igényességet szónokolt, ráadásul masszív csatlakozókat és jó fogású, ugyancsak fém kezelőszerveket helyeztek rá. A felsővel jelszintet tudtunk módosítani négy különböző fokozatban, az alatta lévő jelszint vezérlő (vagy ahogy sokan nevezik, hangerőszabályzó) pedig apró mozdulatra is egyértelmű hangerősség változtatással reagált.
A hátsó oldal egyértelműen mutatta, hogy az analóg és digitális modulokat gondosan elkülönítették. Az RCA-n kívül XLR kimenet is rendelkezésre állt, ami nem túl gyakori ebben a kategóriában. Érdekesség, hogy két USB csatlakozót is elhelyeztek a bemenetek között. Valószínűleg az USB-B aljzat inkább számítógép, a Type C pedig okostelefon/tablet csatlakoztatása érdekében került fel. Utóbbi is gondtalanul felismerte a teszteléshez használt iMac számítógépet. Eleinte furcsának tűnt ez a kiosztás, ahogy a COAXIAL/NET+USB kapcsoló is. Utóbbi funkciójára lejjebb térünk vissza.
Használat közben
A HiFiMAN EF500 használata kifejezetten könnyű és gördülékeny volt azzal a feltétellel, hogy feltérképeztük minden különc részletét. Ilyen volt a hátra száműzött on/off gomb is. Ha ki akartuk kapcsolni, akkor hátul, a tápkábel csatlakozója fölötti főkapcsolót kellett lenyomni.
Nem volt kimondott negatívum, de a korábban kipróbált hifi készülékek után furcsának tűnt, hogy manuálisan kellett átkapcsolni, ha hálózat/USB helyett a koaxiális bementről akartunk jelet fogadni. Másfelől bekapcsolt számítógép (vagy mobileszköz) esetén az Ethernet aljzat egyszerűen kikapcsolt. Csak úgy tudtunk Spotify/TIDAL tartalmakat küldeni az EF500 számára, ha nem állt fenn aktív USB kapcsolat. Ez eleinte okozott egy kis fejtörést, de meg tudtuk szokni épp úgy, mint a forrásválasztó hiányát. Elvégre az eszköz automatikusan váltott át az éppen aktív bemenetre, ezáltal szükségtelenné tette, hogy manuálisan lépkedjünk a források között (kivéve a koaxiális kapcsolót).
Megjegyzés: a jelszint vezérlő már negyedálláson azt a jelerősséget nyújtotta, aminél hangosabban nem sűrűn szoktunk tesztelni - még Low Gain beállítással, 300 ohmos fejhallgatóval is. Így hangerőben egyáltalán nem volt hiány. Cserébe szubjektív véleményünk, hogy e készülék nem igazán volt ideális IEM hajtáshoz. Túl hangos volt hozzá. Példa: egy 16 ohmos Oriveti OD200-at már néhány milliméteres potméter mozdítással is teljes hangerővel hajtott. Ráadásul a legalsó 3-4 mm-en még hangosabban szólt a jobb, mint a bal oldal. Ilyen probléma nem keletkezett a teszthez használt HiFiMAN Arya Organic és Sennheiser HD 800 S fejhallgatókkal.
Hangminőség
A HiFiMAN EF500 kipróbálása során iMac számítógép volt a forrás, KáCsa KCO-U-Ag USB kábellel csatlakoztatva. Mindkét készülék IsoTek V5 Sirius tápelosztóról kapta az áramot. Az EF500 számára IsoTek EVO3 Premier tápkábelt alkalmaztunk.
A számunkra tetsző beállítást és az említett kiegészítők beillesztését követően kiváló hangminőségben jelentek meg a jól ismert tesztzenék. Középkategóriás DAC/fejhallgató erősítő készülékek esetében sokszor úgy zárult a meghallgatás, hogy az előnyök mellett néhány egyértelmű kompromisszummal is számolni kellett. Kis kísérletezéssel és megfelelő kábelezéssel a HiFiMAN EF500 olyan karaktert nyújtott, ami simán megütötte az audiofil mércét. Bevonta figyelmünket a zene középpontjába. Élénken mutatta a hangszereket és (különösen XLR kimenetnél) remekül szeparálta azokat, illetve az eltérő hangsávok rétegeit. Kiegyensúlyozott alapot nyújtott, mely "békén hagyta" referencia fejhallgatónk alapkarakterét, de főbb előnyeit 80-90%-ban kihozta. Következzen néhány emlékezetes pillanat a meghallgatásból:
Marcus Miller - Papa Was A Rolling Stone (HiFiMAN Arya Organic)
Kis terhelésen is bravúros energiával jelent meg a basszusgitár. A kísérő hangszerek pezsgő élénk módon jelentek meg. A funky ütemhez melegség társult. A trombita kicsit elkent volt, de az összkép életteli, lelkes módon jött létre.
Eric Clapton - Hey, Hey (Sennheiser HD 800 S)
Kristálytiszta énekhang, minden egyes gitárhúr tökéletes követhetősége, mély atmoszféra - ezek rámutattak a HiFiMAN komolyságára. Életteli, realisztikus módon jött át az előadás.
Santana - Black Magic Woman/Gypsy Queen (HiFiMAN Arya Organic)
A HiFiMAN R2R D/A konvertere remekül átadta az ikonikus zene analóg jellegét. 176,4 kHz/24 bites mintavételezéssel friss és tiszta ábrázolást kaptunk, minden zenész lelkessége átjött és az ütős hangszerek markánsan, fegyelmezett dinamikával egészítették ki az elektromos gitárt. A Black Magic Woman hibátlanul kevert zene, profi zenészekkel és a HiFiMAN Arya Organic + EF500 kombináció hűen bánt a minőségi részleteivel - még Jack kimenettel is!
Várakozáson felüli eltérés mutatkozott a 6,3 mm-es és szimmetrikus 4 tűs XLR hangkimenet között. Utóbbi egyébként lényegesen hangosabban hajtotta a fejhallgatót. Korábbi nemzetközi tesztek alapján az derült ki, hogy az ember hajlamos jobbnak érezni a hangminőséget csak attól, hogy hangosabban szól a zene. Ezért, hogy ne önmagunkat ámítsuk, miniDSP E.A.R.S. mikrofonnal úgy állítottuk be a jelszintet, hogy Jack és XLR kimenettel is megegyező legyen. Így is teljesen egyértelmű különbség volt a szimmetrikus hangkimenet javára. Vivaldi - A négy évszak c. műve sokkal jobb térhatással jelent meg utóbbival. Jobban odaképzeltük magunkat a zenekar közepére és nagyobb, levegősebb érzéssel épült fel a színpad.
A Jack csatlakozóra visszaváltva, laposabbá vált a mélységérzet és a magas frekvenciás részletek elvesztették az XLR-nél dicséretes szintű friss, tiszta jellegüket. Ebből azt szűrtük le, hogy a készüléket úgy érdemes megvenni, ha leendő tulajdonosa előbb-utóbb átnyergel szimmetrikus hajtásra. A szándék nem az, hogy rossznak bélyegezzük a Jack kimenetet, mert az is összességében tiszta és élvezetes hangkaraktert nyújtott - de töredékét annak, amit a teljesen szimmetrikus jelúttal el sikerült érni. Az információtöbblet, tisztább közlésmód jobban felnyitotta a zenét, ami a zenehallgatás közbeni érzelmekre is pozitívan hatott. Konkrétan libabőrösen hallgattuk a Négy Évszakot.
Megjegyzés: Nyitott kérdés marad, hogy az Arya Organic fejhallgatóban mennyi potenciál lapul még, amennyiben szimmetrikus kábellel történik a hajtása. A gyártó által mellékelt darab esetén is szépen átadta a rá jellemző lendületet, ultra-gazdag és meleg basszust, továbbá a részleteket lazábban, stabilabb középponttal rajzolta meg a fejben, mint a Sennheiser. Viszont hangszer szeparáció, mélység, szellős tér szempontjából valószínűleg tudott volna többet is, ha XLR kimenetről kapja a jelet.
Alternatívák
Ezért az összegért korábban nem találkoztunk azonos funkciókat felmutató kihívóval. 300 000 Ft alatt még nem annyira megszokott, hogy asztali fejhallgató erősítős DAC streaming funkciót is nyújtson. Ami a ténylegesen kipróbált opciók közül legközelebb áll hozzá e sorok írásakor, leginkább a FiiO R7. Szolgáltatásokban többet nyújt, de cserébe kb. 70 000 forinttal drágább. Logikusan a HiFiMAN R2R D/A konvertere is meghatározó részlet, leginkább a leendő tulajdonosnak kell eldöntenie, hogy milyen funkcionalitást és hangminőséget szeretne, érdemes élni a kipróbálás lehetőségével.
Végszó
A HiFiMAN EF500 várakozáson felüli hangminőséget és praktikus funkciókat kínál. Utóbbiak esetén meglepő, hogy Spotify/TIDAL tartalmak közvetítése is lehetséges. Az ár ismeretében megjelenése is simán megüti a kategóriától elvárt szintet. Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy a 6,3 mm-es Jack kimenet térhatásban, magashang tisztaságban egyértelműen elmarad a szimmetrikustól. Ezért a kábelt, ha nem alapból olyan, érdemes idővel 4 tűs XLR-re cserélni. A High Gain beállítás szerintünk színezte a hangot és a Low Gain is bőséges hangerősséget/dinamikát biztosított, ezért az átkapcsolás lehetősége feleslegesnek tűnt. Másik kompromisszum, hogy ez az erősítő nem igazán ideális társ 16 ohmos fülesek, IEM-ek hajtására. Hagyományos fejhallgatóval, megfelelő kábelezéssel viszont elsőosztályú hangélményre lehet számítani. Az is szempont, hogy RCA és 3 tűs XLR kimeneteket helyeztek rá, ezáltal hangrendszer vagy aktív hangfalpár karmestere lehet. Aki elfogadja különc részleteit, egy sokoldalú központ tulajdonosa lehet, mely akár más gyártók fejhallgatóit is becsülettel kiszolgálja.