ENIGMAcoustics LOTOO Dharma D200 fülhallgató teszt
Érthetetlenül kifogástalan
2018. május 23., szerda, 16:10
ENIGMAcoustics Lotoo audio hifi fülhallgató hifi fülhallgató Lotoo fülhallgató ENIGMAcoustics fülhallgató fülhallgató teszt high end hifi fülhallgató teszt Lotoo fülhallgató teszt ENIGMAcoustics fülhallgató teszt
Az in-ear fülhallgatók extrém felbontást tudnak ma már megvalósítani, de ártól függetlenül karakterük valamerre mindig elhúz, adottságaikért cserébe szinte mindig kompromisszumokat is kell vállalnunk. Az ENIGMAcoustics és a LOTOO együttműködéséből elkészült Dharma D200-ról eddig sosem hallottunk, mégis olyan füles, aminek kipróbálása után sokan nem akarnak majd mást hallgatni!
Miért pont Dharma?
Mint a legtöbb távolkeleti név, a Dharma is jelent valamit, de pontosan mit? Kérdésünkre ezt a választ kaptuk a forgalmazótól: „A dharma az indiai hitvilágban (hinduizmus) az az egyetemes törvény, amely minden hatás mélyén rejlik, mindent átható létezésével fenntartja a mindenség örökkévalóságát, működését, és minden létező entitást meghatároz. A világmindenséget, mint szellemi alapelv, élettel elárasztó közegként itatja át, míg az emberrel való misztikus kapcsolatában, mint az örök erkölcsi törvény, igazság kötelességként jelenik meg azáltal, hogy a valóság megismerésének folyamatában az ember igazodni kíván hozzá. Az egész hindu vallásrendszer a dharma gondolatán alapszik, általános elnevezése ’szanátana dharma’, azaz örök törvény.”
A high end hangsugárzókat is készítő Enigmacoustics nemrégiben hibrid rendszerű Dharma D1000 fejhallgatójával (hamarosan egy másik cikkben azt is bemutatjuk) lepte meg a kritikus zenehallgatókat, ám a most taglalt D200 nem szerepel a cég honlapján. Utóbbi fő oka címünkből is sejthető, ez a termék ugyanis részben a LOTOO anyavállalataként ismeretes, távolkeleti dollármilliárdos hangtechnikai szakértő cég, az Infomedia Group sarja. Ezért szerepel a csomagoláson az Enigma és a Lotoo emblémája egyszerre.
Küllem
Az in-ear fülhallgatók általános előnyei közé tartozik, hogy szinte semmi helyet nem igényelnek, ráadásul külsőleg nem lehet megállapítani, hogy milyen érték lapul bennük, ill. mennyibe kerülhetnek. Mindez teljes mértékben érvényes a Dharma D200-ra. Látszatra nem különb a nagyáruházak polcairól lekapkodott fülesektől, persze ha figyelmesebben szemügyre vesszük, ill. elolvassuk leírását, akkor hamar kiderülnek váratlan részletek. Hangszórókamrája réz, repülőgép-ipari alumínium és ezüst ötvözetéből készült.
Átlátszó PVC köpenye alatt, az ezüstösen fénylő sodrott szálak belseje oxigénmentes réz. Párnái nem szilikonból, hanem finom habszivacsból készültek, amely a Comply termékeihez hasonló. Jár mellé három pár gumiharang, ám a szivacs hozzájuk képest lényegesen jobb komfortot és stabilitást nyújt. Használat előtt kicsit összenyomjuk, majd hagyjuk a fülünkben visszatágulni. Az eredmény komfortosabb és zajszűrés tekintetében hatékonyabb, mint a gumiharangok.
A hangszórókamrán megfigyelhető, hogy a formatervezők ügyeltek a párhuzamos vonalak nélkülözésére épp úgy, mint a high end hangsugárzók dobozainál. Ami pedig a szem elől rejtve marad, az a hangszóró: utóbbiról csak annyit lehet tudni, hogy berilliumot hordtak fel rá. Még nem hallottunk olyan fülesgyártóról, aki ilyesmire vállalkozott volna, persze lehet, hogy mások is alkalmazták, csak nem osztották meg a publikummal. Mindenesetre a Dharma D200 leírása önmagában bizalmat ébresztő. Ehhez kb. 75 000 Ft-os árcédula társul, ami fülhallgatós viszonylatban nem kevés, de ha azt vesszük figyelembe, hogy teszteltünk már 100, 200, sőt, 500 ezer Ft fölötti in-ear rendszereket, kevésbé elvetemült összeg.
Használat közben
A D200-at először referenciaként tartott AK Jr hordozható zenejátszónkkal teszteltük, majd a nagyságrendileg magasabb kategóriájú, a forgalmazó által kölcsönadott Lotoo Paw Gold-hoz is csatlakoztattuk (az említett lejátszóról szintén fogunk cikket írni). Utcán, metrón, villamoson és vonaton is járattuk/használtuk, napokon keresztül különféle zenei stílusokkal kísérleteztünk. A kábel kicsit beállt spirálos alakba, ami eleinte zavaró volt, de meg lehetett szokni. A szivacs illeszték jól bennmaradt a fülben gyaloglás közben és viszonylag jól kiszűrte a külvilág zaját.
Hangminőség
Eliane Elias - I Though About You c. számát unalomig ismerjük, éppen ezért kijelenthetjük, hogy még egyetlen fülmonitoron sem hallottuk így megszólalni. Az énekesnő hangja a gondolatainkig hatolt, a zene csordultig teli volt élettel, a részletek mind realisztikusak és pontosak voltak, semmit sem éreztünk soknak vagy kevésnek. A bőgő cseppet sem dominált, kellemes melegséggel itatta át a zongorát és a jazzgitárt. A klaviatúra kalapácsai fényesen koppantak, a többi hangszer rezdüléseit gyakran folyamatosan érzékelhettük. Mindez a zene általunk már ismert, laza és könnyed hangulatába húzott bele még jobban. Egy sokszor kitaposott ösvényen sétáltunk ismét végig, mégis sokkal szebb és tartalmasabb volt ez a túra, mint számos korábbi alkalommal.
A Dharma D200 karaktere a lehető legtömörebben így határozható meg: úgy szól, ahogy egy audiofil fülhallgatónak szólnia kell. Utóbbi persze nem mindenkinek kielégítő információ, hiszen ahányan vagyunk, annyiféle hangra vágyunk. Az utóbbi években szerkesztőségünkben megfordult nem kevés hallójárati rendszer és legtöbbjük (különösen a 100 000 Ft alatti kategória) valamerre elhúzta az összképet. Vagy a basszus, vagy a részletek, vagy a hidegség/melegség egyensúlya, de még ha hangyányi mértékben is, egy-két összetevőbe bármikor bele tudtunk kötni. A D200 olyan fülhallgató, ami kísérteties módon mintha nekünk, kényeskedő maximalistáknak készült volna, igyekszik mindenből adni, és ez eszméletlenül jól megy neki. Sehol sem érződik dominánsnak, közben mégis kellő lendületességet nyújt, a hangjához társuló érzet a zeneiség és letisztult közlékenység szavakkal írható le leginkább.
Frekvencia-átvitele a fentiekhez hasonlóan tanmesébe illő. A basszus nem volt szűkmarkúan adagolt, de nem túlcsorduló. Szükség esetén erőteljes, mégis igényes. Műfajtól függően tudott változni. Szimfonikus zenéknél nagyon enyhe melegség formájában mutatkozott meg, a gyors és feszes ütemeknél nagy lélegzetet és határozott erőt pakolt a többi részlet alá. Elektronikus műfajoknál, rock/metál stílusoknál megvadult a Dharma D200, de vadsága nem a kíméletlen bulldózerek, hanem az okosan kimért, egyszerre élvezetes és kifinomult impulzusok képében mutatkozott meg. A Queens Of The Stone Age - In My Head c. számában az elektromos gitár harapós, érdes hangszíne mellett a dob és az ének is elhatárolódtak egymástól, közben az album jellegzetes analógos fűtöttsége sem maradt ki. A progresszív metal virtuózok által kidolgozott Vitalism - Causa c. albumot hallgattuk már rengeteg fülhallgatón és hangfalon. A high end kategória felé haladva, kicsontozva, sterilitásba hajló módon hallottuk korábban. A Dharma máshonnan közelítette meg e számok ábrázolását. A lényegre összpontosított és az agresszív lábdobot, a gitárok kemény, ütős riffjeit elhatároltan, mégis jelenléttel tudta visszaadni. Egy szó, mint száz, zenét kaptunk. Nem akartuk elemezni a füles adottságait, egyszerűen csak jól esett vele hallgatni kedvenc számainkat.
A sztereó tér intim közelségbe hozta a részleteket, ami érthető, hiszen minden in-ear rendszer sajátossága a szűkös hangszínpad. Emellett még nagyon jó tagolást és irányítottságot végzett a berillium bevonatú hangszóró. Éreztette a hangok eltérő elhelyezkedését és sok rezgést, fizikai impulzust, hirtelen hanghatást valódinak mutatott. Audiofil szintű énekhangot kaptunk, finom árnyaltsággal, testességgel. Bizonyos rezgéseket, hangszer hangokat annyira valódinak és határozottnak éreztünk, mintha a fülhallgató megrezzent volna. A legmagasabb frekvenciákat kicsit selymesen hagyta, de nem éreztük, hogy ez bármilyen puhaságot vagy tompítást adott volna az összképhez. Cserébe hosszú távon sem fáradt el a fülünk és az idegrendszerünk.
A fentebb felsoroltak (különösen az, hogy egyórás használat után sem bántott a hang és hogy bármilyen zenei stílusból igyekezett kihozni a legtöbbet, ill. megkaptuk az általunk keresett motívumokat) teszik indokolttá, hogy ötcsillagos értékelést adjunk a Dharma D200 hangminőségére. Nem vagyunk egyformák és lehet, hogy másnak nem ad ilyen szintű pluszt a fülhallgató, mi viszont egy kézen meg tudjuk számolni azokat a fülmonitorokat, amelyeket ártól függetlenül (!) ennyire nehéz volt a forgalmazónak visszaküldeni.
Végszó
Az ENIGMAcoustics Dharma D200 egyike azoknak a termékeknek, amelyek miatt szeretünk tesztelni. Elvétve találkoztunk olyan in-ear fülhallgatókkal, amik ehhez hasonló élményt nyújtottak, hozzátesszük, mindegyik jóval drágább volt, másfelől még egyetlen fülhallgatótól sem kaptunk annyira egységes, egyszerre professzionális és zenei teljesítményt, mint ettől. Az a legkevesebb, hogy Kiváló Termék cédulát akasztunk rá. 100 000 Ft alatt az elmúlt években nem találtunk jobb hangú hallójáratba illeszkedő rendszert, ezért a legnagyobb elismerésünket küldjük az ENIGMAcoustics csapatának.