Campfire Audio Moon Rover high end fülhallgató teszt
A basszusok bajnoka
2024. október 31., csütörtök, 14:40
Campfire audio hifi fülhallgató Campfire Audio high end hifi fülhallgató Campfire fülhallgató fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt Campfire fülhallgató teszt Campfire Audio fülhallgató high end fülhallgató high end fülhallgató teszt
A limitált kiadású Campfire Audio Moon Rover fülhallgató egyedisége nemcsak a gyártó kínálatához, hanem a globális IEM választékhoz viszonyítva értendő. Elsőként mutatta meg nekünk, hogy milyen a síkmágneses (planar magnetic) technológia miniatürizált kivitelben. Azt leszámítva, hogy függőséget okoz, nehéz kifogásolni az eredményt.
Hangok új síkon
A portlandi Campfire Audio kifejezetten fülmonitorokra specializálódott gyártó. Termékkínálata a high end kategóriát testesíti meg. Célközönségét azok képezik, akiknek kiemelten fontos a hangminőség. Utóbbi alatt nemcsak a tiszta és kiegyensúlyozott hangzás értendő, hanem maga az élmény is - a gyártó közleménye alapján jelentős figyelmet fordít arra, hogy termékeit szubjektíven vonzónak találja. A tetszeni vágyás önmagában még kevés és ez amerikai barátaink figyelmét sem kerülte el. Egyedi látásmódjuk abban is megmutatkozik, hogy egy árkategórián belül is különböző hangszóró technológiát tartalmazó fülhallgatókat nyújtanak. Megszoktuk, hogy a legtöbb gyártó kifejleszt egyetlen csúcsmodellt és annak egyszerűsített változataiként kínálja a kisebb modelleket. A Moon Rover azt a benyomást kelti, hogy önmaga kategóriája.
A kábel és a hangszóróház formája szemfüleseknek ismerős lehet. E részletek hasonlítanak az Andromeda Emerald Sea fülhallgatóra, melyről ugyancsak írtunk egy részletes cikket. Viszont az említett rokontól eltérően itt nem zöld alumínium, hanem lánggal színezett titán kamrát kapunk, amelyben síkmágneses hangszóró fészkel (az Andromeda 5 db BA hangszórót tartalmazott). Árcédulájuk nagyjából hasonló (e sorok írásakor 540 000 Ft körül kapható a Moon Rover), viszont a jelenleg taglalt fülesből mindössze 888 darab készül. Felmerülhet a kérdés, hogy minek annyi hangszóró technológia? Nem elég, ha egyetlen teljessávú, dinamikus darabra bízzuk a frekvenciákat, ahogy a fülhallgatók 99%-ánál?
A síkmágneses hangszóró előnye, hogy viszonylag nagy mérete ellenére rendkívül sebességgel tud működni. Másik előnyös tulajdonsága, hogy a membránfelülete nem csavarodik, görbül meg úgy, mint a dinamikus hangszóróké. Egyedi mágneses elrendezése és tömege miatt korábban csak nagyméretű, fül köré fekvő fejhallgatókban tudták alkalmazni. Gyorsasága előnyt jelent a kisebb részletek realisztikus megjelenítésében. A dinamikus hangeffektusokat is ügyesen leköveti, gyorsan képes reagálni a jelváltozásokra, ami elméletben kevésbé fedett megjelenítést eredményezhet. A Campfire Audio csapata objektíven is meggyőződött róla, hogy miért érdemes többet foglalkozni e technológiával. Megmérték az egyik legfejlettebb, házon belül elérhető dinamikus hangszórójuk impulzus-válaszát és összemérték a Moon Roverben lévő, 10 mm-es síkmágneses alternatívával. Az eredményül kapott diagram feketén-fehéren (helyesebben kéken-pirosan) kimutatta, hogy utóbbi sokkal gyorsabban kezelte a jelet.
Használat közben
A fülhallgató esztétikus erszényben került hozzánk, jóval nagyobban, amit általában mellékelni szoktak az IEM kategóriában. Kényelmesen elfértek benne a titán kapszulák és a kábel is, mely ránézésre az Andromeda-éval azonos kivitel volt. Szívesen láttunk volna további csatlakozó opciókat is, de talán jobb így, hogy mindenki eldöntheti saját eszközeinek/igényeinek függvényében, akar-e a gyáritól eltérő kábelt.
A titán ház alatti mérleg kijelzőjéről mindössze 8 grammot olvastunk, ami meggyőző olyan tekintetben, hogy korábban éppen a nehézsége miatt érte kritika a síkmágneses füleseket. A fülhallgató doboza tisztító eszközt és különböző méretű szilikonos, illetve szivacsos illesztékeket tartalmazott, melyek némileg eltérő hangzást és hangszigetelést eredményeztek. A hangszigetelés hasonlóan kiemelkedőnek bizonyult, mint az Andromeda esetében. A külvilágot szinte teljesen elnyomta a zárt rendszer, egyedül az intenzív gépjármű morajlásból eresztett be a vártnál többet. Utóbbi sem tolakodott be annyira, hogy 50% jelszint (hangerő) fölött elnyomja az éppen hallgatott zenét.
Fülmonitor lévén nem foglalt különösen sok helyet a Moon Rover. Titán háza kissé szögletes szélekkel rendelkezett, ennek ellenére nem okozott bántó érzést a füllel érintkező részeken. Csak enyhén feszített néhány ponton, tehát használata nem volt teljesen észrevétlen, de a megfelelő illesztékkel párosítva gondtalanul használtuk akár órákon keresztül. A kritikus meghallgatás RME ADI-2 DAC FS használatával történt.
Hangminőség
Síkmágneses hangszórójával a Campfire Audio Moon Rover valóban villámgyors részletközlést tudott nyújtani. Fő előnyei között azonban nem feltétlenül a sebességével vívott ki elismerést (arra sok BA hangszórós alternatíva is képes volt), hanem döbbenetesen tág dinamikai határaival. Az intenzív mélyhang kiugrásokat, erőteljesen brummogó alsó frekvenciás tónusokat finoman kibontotta, közben a zenei ütemek markáns, határozott energiával jelentek meg. A magas frekvenciákat inkább semleges, nyugodt módon ábrázolta, közben mégis rendkívül pontos, tagolt színpadot épített fel a fejben. A basszust enyhén meleg és energikus módon kezelte. A középső frekvenciák erőszakosság nélkül, viszont kifejezetten bensőséges, intim jelleggel szóltak, aminek köszönhetően az emberi hang szépen elkülönült a többi hangsávtól. Szinte bármilyen zeneszámot indítottunk el, az ének meggyőző realizmussal, neutrális textúrával jelent meg.
A prémium fülhallgatók első ismertetőjegye, amit minden kritikus meghallgatásnál keresünk, hogy jelenlét érzettel adják vissza a zenét. Ha a zenerajongó magas összeget fordít zenehallgatásra, úgy kell éreznie, hogy a zene magától jön létre, a fülhallgatótól teljesen független irányokat, mélységeket megjelenítve. A sík membrán ügyesen megjelenítette a háttérben lévő, félreeső részleteket, lecsengéseket, visszhangokat is. Utóbbiak látszólag csak kibővítették a zenei tér atmoszféráját. Azonban a keményebb, komplexebb műsoroknál, erőteljesebb mélyhangra épülő műveknél is megmaradt a tág, széles színpadkép, feltéve, hogy a hangmérnök is úgy keverte a művet.
Prémium fülhallgatótól joggal vár el a zenerajongó életszerű hangzást, realisztikus hallgatói élményt. Bizonyos kategória fölött (ebbe a Campfire Audio Moon Rover ugyancsak beletartozott) nem az merül fel kérdésként, hogy realisztikus-e az összkép, hanem hogy milyen arányossággal és fontossági sorrenddel dolgozik az eszköz. Ennek megválaszolására csupa unalomig ismert zeneszám került lejátszási listánkra, melyeket a korábbi évek, tesztek során legalább százszor meghallgattunk. Ilyen volt Cassandra Wilson - Red Guitar c. műve is, egy andalító hangulatú jazz darab, finom hangszer kísérettel és meleg, búgó énekhanggal. Az egyszerűbb, vagy túl analitikus irányba húzó tesztalanyok hajlamosak voltak túl markánsan megjeleníteni a rumbatököt és puffogva, felesleges domborúsággal megrajzolni a nagybőgőt.
Utóbbi részletek látszólag jelentéktelenek, de aki maximalista, ilyen apróságok miatt képtelen átadni magát az önfeledt zenehallgatásnak. A Moon Rover basszusát gazdag, határozott jellegűre hangolták, de ügyesen megállt egy józan vonal mögött, hogy inkább a mélyhangok tonalitása és melegsége jusson figyelemhez. Az említett rumbatök, ütős hangszerek és erősebb pengetések bántó él nélkül, már-már selymes kontúrral jött át. Mégsem vált túl fátyolossá a színpad, térrel és mélységgel kaptuk meg az összes zenész sávját. Kerek, teljes és finom élmény volt a Red Guitar hallgatása.
Vivaldi - Négy Évszak művének hallgatásakor nagyobb jelszintet (hangerőt) engedtünk meg a Tél c. hegedűverseny hallgatásakor. A lendület, érzelem és dráma hiánytalanul megmutatkozott. Minden hangszert teljesen el tudtunk füllel különíteni, emellett a távolságok is megjelentek, megalapozva egy koncert termi légkört. A legfelső magas frekvenciákat enyhén lágynak találtuk. Miattuk a szóló hegedű mikro-dinamikus részei, legapróbb összetevői nem voltak olyan transzparensek és szabadok, mint egy hasonló kategóriás dinamikus, vagy BA hangszórós fülhallgatónál. Mindezt szerintünk jól ellensúlyozta, hogy az erőteljes részek bámulatos energiával és súllyal jelentek meg, átadva az LSO zenészeinek profizmusát és Claudio Abbado szenvedélyét. Mindössze annyit kellett elfogadni, hogy tesztalanyunk a legmagasabb frekvenciákat kissé enyhe kontúrral, finomított éllel kezelte. Legalább nem okozott hosszú távon fárasztó, zavaró mellékhatást.
A Moon Rover akkor remekelt igazán, ha erős dinamikájú, dúsabb mélyhangokat tartalmazó zenékre került sor. Ilyen volt a brit UNKLE zenei társulat - War Stories c. albuma is, melyből több szám visszaköszönt már különböző mozifilmek aláfestéseként. A Burn My Shadow-t hallgatva pontosan olyan velőig hatoló, dörrenő basszusgitárt kaptunk, mint amikor személyesen álltunk egy James Lavelle (az UNKLE egyetlen állandó tagja) koncerten, embernagyságú hangfalakkal körülvéve. Igaz, hogy ezúttal a belső szerveink nem rezonáltak, de a dobhártyánk pontosan olyan gigantikus léptékű, grandiózus ütemeket fogadott be. Eközben az összes többi hang elnyomás, fedettség nélkül, rendkívül jó egyensúllyal egészítette ki az eszelős erővel támadó basszust. A komolyzenei műveknél érzékelt ultramagas frekvenciás finomítás itt (és szinte bármely más könnyűzenei darabnál) sokkal kevésbé tűnt fel, ezért véltük úgy, hogy a Moon Rover a lazább, fiatalosabb műfajoknál remekelt igazán.
Végszó
A Campfire Audio Moon Rover egyedi karakterével izgalmas, különleges élményként jelenített meg minden lejátszott zeneszámot. A komolyabb fülhallgatók onnan ismerhetők fel, hogy elcsendesítik a hallgató gondolatait és frissnek, váratlannak ábrázolják az unalomig hallgatott zenék részleteit is. Ezen felül a síkmágneses hangszóró stabil, határozott basszusa megdöbbentő energiákat és alsó frekvenciás tónusokat tett érzékelhetővé. Utóbbi miatt a Moon Rover könnyűzenére különösen méltó társ. Klasszikus művek, szimfonikus koncertfelvételek esetén nem tudja a BA hangszórós alternatívák transzparenciáját utolérni, de tág dinamikai határai és hosszú távon kellemes hangzása kárpótol érte. Rendkívül egyedi fülhallgató, kifejezetten olyan ínyenceknek, akik a magas terhelhetőség mellett semlegesebb összképet, hiteles színpadképet is szeretnének.
Megjegyzés: Szolgáltatásokban hiányérzetet keltett, hogy nem csomagoltak eleve szimmetrikus csatlakozóval szerelt kábelt az eszközhöz. Meg kell jegyezni, hogy a Muzix kínálatában szép számmal találunk 4,4 mm-es Pentaconn dugós "tuning" opciókat. Hamarosan érkező cikkünkben épp egy ilyen kiegészítő kap főszerepet (DD HIFI BC 130 PRO).