Bowers & Wilkins PX5 aktív zajzáras Bluetooth fejhallgató teszt
Feszes elegancia
2019. november 6., szerda, 22:10
Bowers Wilkins BW audio hifi fejhallgató Bowers fejhallgató BW fejhallgató Bluetooth fejhallgató zajzáras fejhallgató fejhallgató teszt hifi fejhallgató teszt mobil fejhallgató teszt Bluetooth fejhallgató teszt aktív zajzáras fejhallgató
Nemrég említettük, hogy új fejhallgatók jelentek meg a B&W kínálatában. Az első darabok már Magyarországon is megtalálhatóak. Mivel a PX5 a két fejhallgató közül a "kevésbé költséges" opció, logikus döntésnek bizonyult vele kezdeni a tesztelést. Csak a nevet kell megfizetni, vagy harcedzett versenyzővel állunk szemben?
Technológia oxfordi stílusban
A Bowers & Wilkins fejhallgatók kezdettől fogva az elegáns, prémium kategóriát képviselik. Nagyjából 9 éve debütált első fülesük, a báránybőr kárpittal és vezetékes headset modullal ellátott, szemgyönyörködtető P5, amely szintén fülre fekvő (on-ear) kialakítású. Azóta jelentős változáson ment keresztül a fejhallgatós világ, rengeteg extra funkcióval bővítették ki az utcai/utazós használatra szánt modelleket.
A B&W többnyire sikeresen követte a piac lépéseit, utolsó nekifutásuk az általunk is tesztelt PX volt, mely intuitív funkciókat nyújtott kellemes dizájn mellett, más kérdés, hogy a Bluetooth tömörített jelátvitele kissé visszafogta részletező képességét és komfortja is elmaradt fő vetélytársaitól. A gyártó a PX által megtestesített receptet viszi tovább a PX5 fejhallgatóval, néhány hozzáadott/átgondolt motívummal. Azt leszögezzük, hogy a termék továbbra is vonzza a tekintetet és akár zakóval, üzleti úton is szégyenérzet nélkül viselhető.
A dizájn mögött azonban csúcstechnológia is lapul. Például ez a termékcsalád foglalja magába elsőként a Qualcomm QCC5100 aptX, Bluetooth 5.0 verziószámmal dolgozó lapkakészletét. A PX5 35 mm-es hangszóróit ugyanaz a csapat fejlesztette ki, akik a 800 Series hangsugárzókon is dolgoztak. Akusztikai tudása aktív, ún. adaptív zajszűréssel egészül ki, amely automatikusan beállítja a kioltás mértékét a frekvenciák egységesen élvezhető szinten tartásához. A beépített akkumulátor egy szuszra 25 órát bír, és a Type-C aljzaton keresztül a gyorstöltés is támogatott. A füles összesen öt mikrofont tartalmaz, melyek a telefonos beszélgetés minőségét is hivatottak javítani. Mindez kb. 100 000 Ft-ért vásárolható meg.
Küllem
A PX megjelenése óta eltelt két év elég volt ahhoz, hogy a B&W hasznosítsa a nemzetközileg kialakult kritikai visszhangot. Korábban egyetlen fejhallgatóval próbáltak mindenkinek megfelelni, de rájöttek, hogy ez nem lehetséges, ezért készítettek egy fülre fekvő kompakt (PX5) és egy teljes méretű, fül köré fekvő modellt (a PX7-re egy következő tesztben fogunk visszatérni). Ennél fogva a PX5 pár milliméternyit lefogyott innen-onnan, máshol pedig épphogy vastagodott, például párnázása is teljesen új.
A fejpánton feszesen párnázott, alul műbőr, felül nano bevonatos, szennyeződésekkel szemben ellenálló(bb) szövet kárpit fut végig. A szárbetétek szénszálas kompozit anyagból készültek, ami az alumíniumhoz képest kétszer könnyebb és lényegesen tartósabb. Azért is váltottak erre a korábbi fém kábelvezetőről, mert a gyártó szerint a karbon tartalmú felfüggesztés a hangminőséget is jelentős mértékben befolyásolja.
A hangszórókamra külső oldala továbbra is a cégtől megszokott, ovális dizájnra épülő alumíniumból készült, rajta az elegánsan megcsillanó emblémával. A fejhallgató vezérlése fizikai nyomógombokkal lehetséges, melyeknek zöme a jobb oldali kamrán található. Bal oldalon mindössze a zajszűrés választó árválkodik. A töltésre szolgáló USB-C aljzaton kívül 3,5 mm-es Jack csatlakozó is rendelkezésre áll, ami lemerült akkumulátor esetére jobb, ha a tartozék batyuban lapul.
Használat közben
A füles relatív könnyű, anyaghasználata érintésre is kifejezetten igényes. A kamrák kifordítható, de nem összecsukható kivitelűek. A fizikai nyomógomb ma már furcsának tűnhet, tekintve, hogy a legtöbb gyártó fülese érintéssel vezérelhető. Mi speciel inkább a gombokat preferáljuk, mert a fizikai reakció valahogy magabiztosabb felhasználói élményt nyújt.
On-ear fejhallgatóhoz képest a komfort jó, de akik nagyobb fejmérettel rendelkeznek (és mellette szemüvegesek is), azok néhány perc után már nem fogják annyira élvezni. Mintha kifejezetten kisebb fejjel megáldott személyeknek készült volna a PX5. A szárbetétek csendesen, kattogás nélkül húzhatók ki a fejpántból és a fejhallgató sehol sem zörög, nyikorog.
A kategóriától elvárható módon applikáció is készült a füles mellé, amely többek közt a zajszűrési módok kiválasztására és szoftverfrissítésre szolgál. A fejhallgatóban lévő közelség szenzorok kb. 1,5 mp reakcióidővel működnek, tehát ennyi idő kell ahhoz, hogy fel/levételekor elinduljon/megálljon a lejátszás. A gyakorlatban ez kétségtelenül kényelmes és mókás funkció. Az adaptív zajszűrés nekünk inkább zavarónak bizonyult (néha egyik pillanatról a másikra passzív módba kapcsolt a füles), ezért megmaradtunk a high/low beállítások valamelyikénél. Valószínűsíthető, hogy szoftverfrissítés útján ezt még csiszolni fogják. Irodai környezetben annyira erős passzív zajszigetelésre volt képes a PX5, hogy az aktív kioltást teljesen kikapcsoltuk.
A beépített mikrofon és a hatókör minősége egyaránt nagyon jónak mondható. A stabilitás is jó on-ear füleshez mérten, bár a puha párnák erősebb fejrázástól/intenzív testmozgástól elmozdulhatnak, ami kicsit megbolondíthatja a közelség-szenzorokat. Itt jegyezzük meg, hogy sportolói igényekhez a PI3 fülhallgatót gyártja a B&W. Akik gyakran néznek fülessel videót és kényesek az ajakszinkron eltolódásra, azoknak nem árt tudni, hogy a PX5 enyhe jelkéséssel dolgozik.
Hangminőség
A Bowers & Wilkins PX5 hangkarakterében kombinálva találhatóak meg a felsőkategóriás Bluetooth fejhallgatók különböző világai. Képes jóleső lazasággal reagálni hip-hop zenékre, nem veti meg a jazzt, de a rockos stílusok felfűtöttségét, harapós dinamikáját is egész ügyesen adja vissza. Kapunk tehát egy tálat, amelyre több tortából is elfértek nagyobb szeletek. A Bluetooth 5.0 és az új chip érezhetően árnyaltabb és áramlóbb módon jeleníti meg a részleteket. Az aktív elektronika és/vagy bekapcsolt zajszűrés azonban nagymértékben megemelheti a basszusok feszességét és általában leszűkítheti a sztereó színpadot épp úgy, mint a legtöbb ilyen funkciókra építő fejhallgató esetében.
Eleve zárt rendszerű fejhallgató, ezért nem húzza szét a részleteket olyan mély és szellős térbe, mint nyitott társai. De nem is arra készült, hogy az otthonülő audiofil monstrumokhoz legyen viszonyítva. Ahogy fentebb említettük, műfajok tekintetében egyáltalán nem válogatós, ami értelemszerűen akkor előnyös, ha használója is vegyes ízlésű. A basszusokat nem vitte el pumpálós diszkós irányba és a magas frekvenciákat is néha kicsit fátyolos, selymes módon jelenítette meg. Nem célja tehát, hogy tűhegyes dinamikát és meztelen részleteket közöljön, ennek ellenére hangja egyáltalán nem nevezhető unottnak vagy közömbösnek (amennyiben hallgatója vállalja az extra hangerőt, amire lejjebb térünk vissza). Olyan szó illene rá, amely a "megfontolt" és a "zenei" közötti átmenet megfelelője.
A hangszeres, akusztikus műfajok esetében egy kis extra lágyságot és melegséget csempészett a zenébe a PX5. Ügyesen elfedte a Bluetooth átvitelre utaló ismertetőjegyeket, ugyanakkor az olyan számoknál, amelyek eredetileg tiszta térérzettel (pl. Ts uyoshi Yamamoto Trio - Caravan) lettek kidolgozva, elkerülhetetlenül betett valamit a saját sejtelmes, ködös színpad ábrázolásából is. Ugyanez érvényes az éneket vagy nagyzenekart tartalmazó műsorokra is. Viszont ahogy fentebb említettük, zeneiségre is törekedett a PX5, ezáltal az élénkség és mozgalmasság is folyamatosan érzékelhető volt hangjában.
A Korn - Right Now hallgatásakor már 30-40 %-os terhelésen is megkaptuk a gitárok masszív, erős érdességét, az ének elkülönült a hangszerektől, de nem úszott ki független réteget alkotva a színpad közepére. A lábdob kellemesen, de nem túl agresszívan kísért. Mindez teljesen megváltozott, ha 60 %-ra emeltük a jelszintet (terhelést). Ekkor az énekes őrjöngése, a gitárok eszelős színezettsége sok új textúrát hozott és a dob játékosságából is sokkal többet ki tudtunk hallani. Tehát vadabb műfajok (akár Rammstein és Prodigy) rajongói is élvezhetik a mérnöki munka eredményét.
Végszó
Megér-e 100 ezer forintot egy ilyen fejhallgató? Mivel utazáshoz fejlesztett eszközről értekezünk, ezért a legfontosabb, hogy használójának kellő kényelmet nyújtson. Aki az átlagnál nagyobb fejjel rendelkezik és szemüveget is hord, annak hamar frusztráló lehet a Bowers & Wilkins PX5 kicsi párnája és feszes illeszkedése. Ezért a lehetséges célközönség leszűkül azokra (beleértve a hölgyek zömét), akik kisebb kobakkal rendelkeznek. A telefonos funkció az átlagnál jobb, a hangminőség ugyancsak élvezhető és kellemes.
A dizájn elegáns, a közelség-szenzor pedig praktikus. A zajszűrés is hatékony, bár az adaptív mód lényegére még nem jöttünk rá teljesen. Az applikáció esetleg tartalmazhatna EQ módokat, de a meglévő funkciói kétségtelenül előnyösek. Mindez alapján a PX5 jól sikerült, innovatív, ízléses külsejű fejhallgató. Tehát nem csak a nevet kell megfizetni, de ezzel együtt nem mindenkinek készült. Nagyon kíváncsiak lettünk, hogy miben nyújthat többet a picivel drágább, nagyobb és kényelmesebb PX7, ezért hamarosan visszatérünk rá!