Beyerdynamic DT 770 PRO X Limited Edition stúdió fejhallgató teszt
Korlátlan profizmus korlátozott kiadásban
2024. december 10., kedd, 10:15
Beyerdynamic audio hifi fejhallgató hifi fejhallgató Beyerdynamic fejhallgató fejhallgató teszt hifi fejhallgató teszt Beyerdynamic fejhallgató teszt Beyerdynamic hifi fejhallgató
A Beyerdynamic céget 100 éve, 1924-ben alapították. Ennek megünneplésére bemutattak egy új fejhallgatót DT 770 PRO X Limited Edition néven, ami a stúdióvilágban széleskörű referenciának számító DT 770 modernizált, finomított változata. Főleg hangrögzítéssel foglalkozó szakembereknek és otthoni tartalomgyártóknak javasolja a Beyerdynamic, de mellékesen multimédiás célra is bevethető. Vajon hogyan válik be, ha csak általános zenehallgatásra, filmre és játékra kerül sor?
Többet Beyer, mint pénzzel
Néha előfordul, hogy stúdiókörnyezetbe szánt termékről írunk, ráadásul a Beyerdynamic hifi fejhallgatói közül már nem kevés megfordult a szerkesztőségben. Az Amiron Home, Xelento Wireless vagy a 3. generációs T1 és T5 high end fejhallgatók tesztelése egyaránt nagyszerű élmény volt, bár az átlagfelhasználók döntő hányada nem sűrűn költ százezreket egyetlen fülesre. Nem mellesleg, tíz éve a saját eszköztárunk részét képezi egy Custom One Pro is, mely az AVTV videó forgatások során belső és külső helyszínen is megbízható monitorként funkcionál, párnacseréket leszámítva semmilyen javítást nem igényelt azóta sem. Éppen ezért érdemes foglalkozni olyan meghatározó nevekkel is, mint a stúdióiparág igáslovának tartott Beyerdynamic DT 770, illetve annak ünnepi kiadása.
A kontroll/monitor célra kifejlesztett DT 770 évtizedek alatt kivívta a profik bizalmát. Ez volt (és közvetlen utódja, a DT 770 PRO továbbra is) a gyártó erős középkategóriás zárt alternatívája. Mivel zárt, olyan szituációkban történő használatra válik alkalmassá, melyekben a nyitott fejhallgató előnytelen. Hangmérnökök, műsorszolgáltatók és stúdiókban tevékeny zenészek számára egy klasszikust testesít meg, ami főleg komfortjának, cserélhető alkatrészeinek és jól árnyalt, analitikus hangzásának köszönhető. Az alapkiadás e sorok írásakor 60 000, a 100. évfordulós verzió pedig 80 000 forint körül kapható. Mit kapunk a dicső múltra emlékeztető, fényes feliraton kívül?
Küllem
Tesztalanyunk lényegre törő tálalásban, masszív kartondobozban érkezett. Felesleges plexit és nejlonzacskót mellőző rejtekhelyéből pillanatok alatt előkerült a vadonatúj fejhallgató és annak kiegészítői. Utóbbiak között találtunk 3 méteres kábelt, mini XLR dugóval a füles és aranyozott, 6,3 mm-es, csavaros adapterrel kiegészített, 3,5 mm-es Jack a forrás felőli oldalon. A tartozékok részét képezte még egy szövetbatyu is, ami por ellen jó megoldásnak tűnt. Aki gyakran jár terepre, vagy csak szeretné jobban védeni fülesét, opcionálisan kemény falú védőtokot is tud rendelni a forgalmazótól.
A fejhallgató épp olyan igényes és autentikus megjelenésű, amilyet a gyártó fényképei jósoltak. Megőrizték a jellegzetes DT 770 motívumokat, beleértve a puha külsejű fülpárnákat, erős fémből gyártott hidat és cserélhető fejpántot.
A hangszórókat tartalmazó ház továbbra is műanyagból készült, de tapintásra remek minőségérzetet, tartósságot jelzett. A fejpánt végen elegánsan feltűntették az 1924/2024 évszámokat, emlékeztetve az évfordulóra, összekötve egy "Limited Edition" felirattal és az évtizedek alatt egyetlen Y-betűre morzsolódott emblémával.
A STELLAR.45 hangszórón kívül másik említést érdemlő módosítás (az alap DT 770 PRO-hoz képest) a moduláris kábel alkalmazása. Ha megsérül, szervizes ügyintézés, forrasztás és a ház szétszerelése nélkül lehet javítani, cserélni. Másik említést érdemlő részlet a fejpánt közepén lévő bevágás. Állítólag segíti a hosszútávú komfortot, mert kevesebb fentről érkező nyomást gyakorol a koponya tetejére. Összességében megkaptuk azt a jól megszokott német minőséget, melyet a gyártó korábbi fül köré fekvő modellje is képviselt.
Használat közben
A Beyerdynamic DT 770 PRO X Limited Edition tesztelése RME ADI-2 DAC FS (fejhallgató erősítővel egybeépített DAC) társaságában történt. Az első napokban irodai mindenesnek fogtuk be. Az AVTV-re készülő tartalmak utómunkájához is használtuk, cikkírás közben pedig kedvenc lejátszási listákról biztosított háttérzenét. Először arra kerestünk választ, hogy milyen a füles mindennapi használat során, többórás felhasználás esetén.
Ahogy a cégtől elvártuk, a hosszútávú komfort kellemesnek bizonyult. Gyártója úgy fogalmaz, hogy a DT 770 PRO X Limited Edition a valaha készült legkényelmesebb 770-es. Az oldalirányú nyomóerő kicsit feszesebb volt, mint a többször drágább, otthonra szabott modellek (különösen Amiron Home és T1/T5 3rd Gen) esetében. De más, korábban kipróbált, 50-100 ezer forint közötti fejhallgatókkal szemben nem kellett szégyenkeznie.
Az enyhén szorosabb, oldalról érkező illeszkedés nem fárasztotta fülünket, mivel bőven elég hely maradt a bársonyos tapintású párnák közt. A kissé "sportos" érzet jó stabilitást eredményezett, ami egy stúdióban játszó, dülöngélő, bólogató zenésznek mindenképpen előny. Másrészt az új tervezésű párna majdnem olyan jó passzív zajszigetelést nyújtott, mint a saját Custom One Pro fejhallgatónk. Utóbbi műbőr kárpitos párnája jobban kizárta a kinti zajokat, de 40-50%-os terheltség fölött a DT 770 sem igazán engedte bejutni a körülöttünk lévő, hétköznapi környezeti zajokat (beszélgetés, ajtó csukódás és hasonlók).
Hangminőség
A DT 770 PRO X Limited Edition azt a fegyelmezett és gazdag textúrájú, gyors dinamikára épülő hangzást nyújtotta, amiért valószínűleg legtöbben fordulnak a Beyerdnyamic névhez.
Melody Gardot - If I'm Lucky c. dalát több tucat fülesen és hangfalon meghallgattuk korábban, az évek során kitapasztaltuk, hogy milyen részletek és hangsáv rétegeltség jellemezi. Információ mennyiség szempontjából sokkal többet kaptunk a vártnál. A seprűvel játszó dobos gyors, precíz ábrázolással jelent meg a háttérben. A zongora nem süppedt be jobbra, ehelyett kissé kidomborodott, amikor a billentyűjáték került fókuszba. A nagybőgő lágy támaszt nyújtott a többi zenésznek. Alig lehetett róla tudomást venni, de bizonyos pengetéseknél, ahogy berezonált a húr, meglepetésként hatott, hogy még ilyen részletek is hallhatók.
A központi szerepet betöltő Melody hangja nem volt olyan lágy és érzéki, mint a több intimitással dolgozó magasabb kategóriás fejhallgatók esetében (minimum kétszeres feláron), de kiváló felbontással, artikulációval jött át. Szépen levált a hangszerekről és befelé, a fejben lévő színpad közepe felé irányult. Nem helyezkedett el teljesen, mértani pontossággal középen, az inkább a Tesla hangszórós mesterművek privilégiuma. De tesztalanyunk a hangszerek alapvető irányait, súlyosságát és távolságát kifejezetten profin mutatta.
Más zenéknél is előfordult, hogy a fegyelem, stílszerűen németes precizitás képezett pillért a hangélménynek. Eliane Elias - I Thought About You c. száma korábban 10-ből 9 fülesen lágy, szirupos módon jelent meg, különösen az énekesnő férjének, a tehetséges Marc Johnson nagybőgősnek köszönhetően. A DT 770 úgy kezelte a basszust, hogy ne annak puhasága, hanem dallama érvényesüljön. Az énekhangot sem annyira intim vagy bensőséges ábrázolással adta át, inkább a pontosságot és tartalmat helyezte fókuszba. Stúdió fejhallgatótól éppen erre számítottunk és maradéktalanul hozta a kimért, profi jelleget.
A hivatalos specifikáció 5 Hz-es alsó határt közöl, ami láttán laikus gondolná, hogy mélyládaszerű basszus intenzitásban lesz része. Tesztalanyunk kifejezetten diszkrét, integrált módon viszonyult a mélyhangokhoz. Post Malone - Wow. c. műve híres (vagy hírhedt) az autóhifiket izzasztó morajlások, lüktető ütemek miatt. Mindezt a szóban forgó fejhallgató összképre törekedve vázolta, a basszusokra csak szinte mellékesen, tonális tartalomként mutatott rá. Valószínűleg, aki ilyen műfajokban utazik, inkább DJ-fülest választ, bár ez teljes mértékben egyéni preferencia kérdése.
A Beyerdynamic fejhallgatókat (különösen egyes Tesla hangszórós vagy a DT 880 és DT 990 modellek esetében) többé-kevésbé világos karakter jellemzi. Ez némileg az ünnepi kiadáson is megmutatkozott. Nem volt célja az éles, kontúros részletek lágyítása, de aki szeretné nyomon követni hangalapú tartalmait, feltehetőleg ezt előnyként könyveli el. Mikor a dán lemezlovas, HEDEGAARD - Ratchets c. számára ugrottunk, a térhatást és az információtartalmat ismét a profik komolyságával, feszes dinamikával adta át tesztalanyunk.
A basszus kissé könnyű és szikár volt, csak hogy viszonyításként említsük, a sokak által ismert Sennheiser HD 600-hoz viszonyítva. Viszont cserébe a térbeli mozgás és a halkabb részletek ábrázolása aprólékosabb módon valósult meg, a zárt kivitelből eredő, enyhén szűk színpad ellenére. Összességében vadabb, keményebb zenékkel is elbánt a Beyerdynamic DT 770 PRO X Limited Edition, rá jellemző komoly módján, de intenzívebb terhelésen nem sok élvezetet társított a száraz információk mellé. Szubjektív megítélésünk szerint főleg klasszikus, jazz, blues, pop és egyéb instrumentális darabok esetében volt szórakoztató olyan értelemben, mint otthonra "beidomított" hifi fejhallgató.
Végszó
Aki hajlandó elfogadni az inkább befelé irányított hangszínpadot és az analitikus irányba hajló hangkaraktert, zenehallgatásra és zenekészítésre is precíz, megbízható társat kap. A Beyerdynamic DT 770 PRO X Limited Edition magába foglalja mindazt, amiért szerethető az alap kiadás, csak finomított, funkcionálisan kiegészített változatban. A cég alkatrész utánpótlása saját tapasztalat alapján is korrekt, a részletes hangkarakter pedig modern nagyfelbontású tartalmak esetén is rámutat a kritikus részletekre. Nincs olyan szellős térhatása és intimitása, mint drágább riválisainak, de szerintünk a legtöbb felhasználónak, legyen profi vagy sima hifi barát, ez is lehet végállomás. Alapesetben, intenzívebb műsorokkal kicsit egyenesebb és szigorúbb egy "kényeztető" hifi füleshez képest, ami az élvezetből levon, de elsődlegesen profiknak készült. Aki lágyabb tónusokat akar, bármikor nyúlhat utólagos EQ beállításhoz. Szerintünk így, ahogy van, Ajánlott Vétel, ha ennyiért kell jó füles, érdemes kipróbálni.