Audio-Technica ATH-ADX5000 high end fejhallgató teszt
Dinamikus trónfosztó
2020. július 22., szerda, 17:20
Audio-Technica audio hifi fejhallgató high end hifi fejhallgató fejhallgató teszt Audio Technica fejhallgató hifi fejhallgató teszt Audio-Technica teszt Audio-Technica fejhallgató teszt high end fejhallgató teszt
Az Audio-Technica ATH-ADX5000 a legtöbb, amit a japán cég jelenleg képes felmutatni, amennyiben a cél a lehető legjobb hangminőségben, fejhallgatóval történő otthoni zenehallgatás. A mi dolgunk csak annyi volt, hogy hallgassuk, ameddig csak lehet és megfogalmazzuk az élményt. Nem, az írott szó nem képes pontosan visszaadni egy ilyen fejhallgató tudását, de ha korábban vettük a bátorságot sokkal drágább vetélytársaknál is, akkor most miért tennénk kivételt?
Otthoni harcos
Az Audio-Technica ATH-ADX5000 nem arra készült, hogy kocogni vigyük magunkkal. Arra sem ideális, hogy lemezlovasok vagy hangmérnökök rohangáljanak vele - ahhoz túl nagy és drága. A gyártó egyértelműen megfogalmazta, hogy otthoni zenehallgatásra szánják, olyan idilli szituációkhoz, amikor a felhasználó tud egy kis időt szánni arra, hogy minden(ki) nyugton hagyja őt, amíg kikapcsolódásként belehallgat kedvenc albumjainak valamelyikébe. Miért feltétel a nyugodt környezet?
Mert az ATH-ADX5000 nagyjából ugyanannyira zárt, mint egy tésztaszűrő. Leheletvékony hangszórója és a külvilág között mindössze egy méhsejtet mintázó fémháló áll. De valójában nem funkcionális külseje, hanem az abban ülő hangszóró teszi különlegessé.
Az új fejlesztésű, ún. Core Mount (saját szabadalommal védett) 58 mm-es, dinamikus hangszóró egységet alkot az azt körülvevő tokozással. A membrán volfrám bevonatú, alatta Permendur (vas-kobalt-vanádium ötvözet) mágnes mozgatja a lengőtekercset.
Küllem
Az Audio-Technica kínálatában egyaránt találhatók nyitott és zárt rendszerű fejhallgatók. Az ADX5000 (kb. 700 000 Ft) alapján viszont úgy tűnik, hogy a legjobb hangzást a nyitott szerkezetnek tulajdonítják. A cég otthoni felhasználásra szánt hifi fejhallgatói mind fül köré fekvő kialakításúak, többségben kerek párnázással, illetve kamra rendszerrel.
Ezek a stílusjegyek köszönnek vissza a zászlóshajón is. A szélét díszítő fényes fémgyűrűt leszámítva nem próbál meg előkelő érzetet kelteni. Mindehhez viszont hatásos belépő (kicsomagolási élmény) társul. Három doboz és egy csatos bőrönd rejti a fejhallgatót, amelyről ránézésre képtelenség lenne megállapítani, hogy mennyibe kerül, vagy mit képvisel. Kézben tartva már kicsit más a helyzet, mivel tömege hihetetlenül alacsony, mindössze 270 gramm. Utóbbi köszönhető a vékony, méhsejt mintázatú külső rácsnak és a magnézium keretnek illetve tartó karnak.
Közelebbről figyelve az is látható, hogy a hangszóró külső oldalára lézerrel gravírozták a fejhallgató gyártási számát. Háromméteres kábel jár az ADX5000 mellé, melynek fül felőli oldalán egyedi A2DC, forrás felőli végén pedig 6,3 mm-es analóg sztereó Jack csatlakozó található.
Lehet, hogy érdemes volna a gyártónak olyan opciót lehetővé tennie, hogy a vásárló választhassa ki, milyen csatlakozóval kéri saját fejhallgatókábelét. Tény, hogy a 6,3 mm-es Jack a legelterjedtebb, de a szimmetrikus hajtású elektronikák és DAP-ok térhódítása miatt egyre kisebb a létjogosultsága.
Használat közben
Ahogy fentebb is írtuk, a csekély tömeg meglepő és persze példaértékű is. Minél könnyebb egy fejhallgató, annál kevesebb nyomást gyakorol a fejre. Az ADX5000 nem próbál ékszer-jellegű giccseket prezentálni, ettől függetlenül érezni rajta, hogy minden kis porcikája úgymond a helyén van. Könnyű felépítése ellenére egyáltalán nem kelt olyan hatást, mintha saját súlyától összeroppanna a kézben.
A háromméteres kábel mindenhova tekergett íróasztalunkon, ennek tényét szokni kellett, ugyanakkor említést érdemel, hogy az acélból készült csatlakozóházak és a vastag, textil köpenyes vezeték is tartósságot sugallt. Mivel a fejhallgató nyitott, minden hangot beenged, ami a felhasználó körül létrejön. Ezért az ideális használathoz elengedhetetlenek a csendes, nyugodt körülmények.
A párnák hatalmasak, a rajtuk lévő alcantara kárpitozás először furcsa hatást keltett, illetve a bélés alsó fele nem simult teljesen az állkapcsunkhoz. Ezért az első percekben mindig úgy tűnt, mintha az ADX5000 valaki más fejére lenne szabva. Némi igazgatás után (és ahogy a bélés szép lassan megpróbálta felvenni a koponya vonalait) ez az érzet jelentősen javult. A fejpántban nagyon vékony szivacsréteg található, ezért ez kissé kemény hatást keltett a fej felső részén, de egyáltalán nem okozott nyomó, fájó érzést.
Hangminőség
A fejhallgatót Astell&Kern SP1000 DAP és Questyle CMA Twelve fejhallgató erősítő/DAC eszközökkel teszteltük. Természetesen a bejáratásra is kellő időt fordítottunk, mivel vadonatúj állapotban bocsátotta rendelkezésünkre a forgalmazó. Utóbbiért külön köszönet nekik!
Az ATH-ADX5000 karaktere friss és azonnal magával ragadó. Olyan érzetet nyújtott, mintha a hallgató a hangok élő változatának közvetlen közelében tartózkodna. Fizikai közelségre gondolunk. Az énekesnő és a hangszerek egyaránt lélegző, levegős atmoszférából bukkantak elő. A háttérben lévő csendek mélyre úsztak, a térben lévő részletek könnyedén áramlottak.
A sztereó tér szélessége nehezen volt behatárolható. Laza és szellős, de nem próbált meg kitárulkozni (a színpad). Inkább enyhén középre navigálta a részleteket az ADX5000, így kicsit olyan, mintha az éppen domináló hang (függetlenül attól, hogy jobbra, balra, közel, vagy kicsit távolabb helyezkedett el) közeledne a hallgatóhoz. Persze az is lehet, hogy a pontos megjelenítés által egyszerűen csak a mi figyelmünk "nagyította" fel ezeket a motívumokat.
A fenti bekezdés alapján úgy tűnhet, mintha az ADX5000 zseblámpaként próbálna végig pásztázni a zenekaron vagy hangsávokon, de ez nem így van. A relatíve összerakosgatott sztereó színpad szélesség mellé ugyanis játékos mélység ábrázolás társult. Eliane Elias - I Thought About You c. számában az énekesnőtől olyan egyértelműen határolta el a zongorát, hogy egy pillanatig sem kellett abban kételkedni, hogy a hangszer a hölgy mögött szól.
A fejhallgató igényli a magas kimenő jelszinttel dolgozó elektronikát. Esetünkben az Astell&Kern SP1000 tárcsáját kétharmad értékig tekertük (és még ekkor sem volt bántóan hangos a zene). De nem kell feltétlenül magasra merészkedni. Közepes terhelésen is már érződött a zene valósághű hatása, csak olyan, mintha Olivier Latry félénkebben játszana a Notre Dame orgonáján. A részletek elkülönítése mellett a dinamikai árnyaló képesség az ADX5000 egyik legnagyobb erőssége. A hangos és halk hangok közötti eltéréseket zseniális kontrollal végezte. Miközben az agyunkba tóduló dobkészlet és szaxofon üteme mozgásra késztette a lábfejünket, a háttérben "gurgulázó" xilofon felelt a dallam által keltett derűs hangulatért. Ha a zenének van textúrája, gazdagsága (mint egy jó bornak, már ha lehet a zenehallgatást borkostoláshoz hasonlítani), akkor a füles abban segít, hogy megjeleníti azt, amire a hallgatónak figyelnie kellene.
A frekvenciák közlését őszintén, félremagyarázás nélkül végezte. Szárazsága alapos járatás után is csak enyhén lágyult. Egyenes stílusa egyeseknek túl szikár lehet, ugyanakkor egyáltalán nem erőtlen, ahogy a frekvenciákat közli. A magashangok például jellemzően mindig picivel élénkebbek voltak a vártnál, a középső frekvenciák vegytiszta érzést keltettek, a basszus pedig könnyű, ugyanakkor kerek és játékos testet öltött.
Végezetül egy rövid gondolat azoknak, akik arra kíváncsiak, hogy vajon miben tud többet az ATH-ADX5000, mint zárt öccse, az ATH-AP2000Ti? Nem végeztünk közvetlen AB tesztet, de a múlt hónapban sokáig volt nálunk a titán házas rokon, így elég egyértelmű eltéréseket tapasztaltunk. Hangszeres zenéket és a hang valóságérzetét tekintve az ADX5000 egyértelműen velősebb, meztelenebb részletességet mutatott olyan gyorsasággal és transzparenciával, ami a sztatikus fülesekkel is összemérhető. Mindazonáltal az AP2000Ti hosszú távú hallgathatósága szerintünk picit jobb és karaktere simulékonyabb, bársonyosabb érzetet keltett. Ráadásul az a modell zárt (így picit szűri a külvilágot) és puha bőrpárnái kényelmesebbnek is bizonyultak (más kérdés, hogy meleg környezetben jobban izzasztják a fejbőrt, mint az alcantara). Ezért aki hajlandó nagyobb összeget fejhallgatóra fordítani és nemcsak hangszeres zenét hallgat, annak érdemes lenne a picivel megbocsátóbb (elektronikával szemben is kevésbé kényes) AP2000Ti-vel kezdenie és csak azután belekóstolni az ADX5000 holografikus közlésmódjába.
Végszó
Az Audio-Technica ATH-ADX5000 bizonyos jellemzőiben tovább tudott menni annál, ameddig referencia (kb. 200 000 Ft-tal olcsóbb) Sennheiser HD 800 S fülesünk vitt minket. Mint tudjuk, a high end kategóriában pici extráért is gyakran magas felárat kell fizetni. Egyeseknek a leheletnyit tisztább színpad, az élettelibb középpont megérhet ennyit, ha igazi zene megszállottak és elsősorban akusztikus/hangszeres/szimfonikus zenei stílusokat szoktak hallgatni. Az ADX5000 olyan kényes, mint egy audiofil hangsugárzó: egyáltalán nem mindegy, hogy mivel hajtjuk meg és az is fontos, hogy a vele való ismerkedés alapos bejáratás után vegye kezdetét. Összességében tényleg rendkívüli adottságokat mutat fel a japán csúcsfüles, de magas ára és nyitott kivitele számunkra inkább azt mutatta meg, hogy mennyire jól (és néhány tekintetben még jobban) sikerült a titán házas kistestvére.