B&W Zeppelin Air iPod dokkoló hangrendszer teszt
Az angolok tudnak valamit?
2012. január 24., kedd, 08:05
B&W Zeppelin Zeppelin Air Bowers & Wilkins iPod dokkoló. iPod iPhone hangfal hifi WiFi AirPlay
Valószínűleg a XX. század elején mindenki ámuldozott, mikor Gróf Ferdinand von Zeppelin előrukkolt első fémvázas léghajójának ötletével. Feltehetőleg akkor is sokan nagyokat néztek, mikor John Bowers 1966-ban úgy döntött, létrehoz egy olyan hangsugárzókat készítő vállalkozást, mely nem hogy világméretűvé, de hifis körökben egyenesen legendává növi ki magát. Most mi nézünk nagyokat, ahogy ez a két szál összefonódva új végterméket szül; tesztpadunk mai szereplője nem más, mint a brit Bowers & Wilkins gyártó prémiumkategóriás iPod/iPhone dokkoló hangrendszere, a B&W Zeppelin Air!
No persze, mielőtt begurítanánk a vörös szőnyeget, nem árt tudni, hogy az eredeti B&W Zeppelin egy 2007 óta futó termék. Megjelenése után nem sokkal be is zsebelte a legjobb dokkoló hangrendszernek járó EISA-díjat, ami talán önmagában nem sokat jelent, viszont tény, hogy a Zeppelin megjelenésével felpezsdült az addig zömében csupán ?fröccsöntött? műanyag tokokba integrált, kéttenyérnyi alapterületű, 4.5 voltos feszültséggel üzemeltetett dokkolók piaca. A Zeppelin debütálásával nagyjából egyhuzamban más gyártó is kapott az ötleten, mi szerint az évek alatt felgyülemlett technikai tapasztalatokat és tudást ideje összesűríteni egyetlen, kompakt méretű (és persze dizájnos) készülékbe. Mivel a konkurencia erősödni látszott, és megjelentek új szolgáltatások is (pl. egyes NAD vagy JBL modellek Bluetooth-jel fogadására is képessé váltak) a B&W fejlesztőmérnökei újra összedugták fejüket, hogy a meglévő receptet alaposan felturbózzák: s jő Zeppelin Air!
Kevesebb acél, több motor
Mivel lett jobb a Zeppelin Air az eredeti Zeppelinhez képest? Lássuk be, a külsőségeken nem kellett változtatni ? ezt az angolok is bölcsen belátták, ezért a felszínen nem végeztek semmi olyan drasztikus módosítást, ami megtörné az ikonszerű B&W Zeppelin imázst. Kisebb ráncfelvarrások azért történtek, pl. az előlapi logón variáltak és a hátlap anyaga immár nem rozsdamentes acél, hanem fényesre polírozott koromfekete ABS. A készülék farán kapott helyet annak dupla ?kipufogónyílása? is, az elődhöz képest ez is változott, immár a basszreflex tölcsér felületét apró, golflabda-szerű gödröcskék borítják, ez a gyártó hagyományos hangsugárzóin is gyakran látott, ún. Flowport technológia. A Flowport hivatott elősegíteni a reflexnyílásokon ki-és beáramló levegő egyenletes mozgását, ez végeredményben kiegyenlítettebb zenei mélyhangot eredményez, elvileg még extrém hangerő mellett is (amire hamarosan sor kerül!). Ha már szóba került a meghajtás, ez az, amiben szintén változott a Zeppelin Air ? az ő belsejében már nem holmi központi, DSP-vezérelt elektronika dolgozik. Minden egyes hangszórója külön kapott egy digitális erősítést, a központi mélynyomó mágnese is jóval terebélyesebb az előző változathoz képest ? ami azért ad némi bizakodásra okot, mert még az első Zeppelin mélyei is alaposan átrendezték a polcot. Egy szó, mint száz, kifinomultabb lett a Zeppelin Air. Letéve a nagyítót, alanyunkat újra szemügyre véve, külsejéről azt kell, mondjam? ízlések és pofonok, de szerintem csinos. Formáival markánsan emlékeztet a régmúlt lebegő ?szivar alakú? gépóriásaira, ergonómiája szinte kifogástalan ? a letisztult látványt mindössze egy hátul megbúvó aljzatsor, illetve a középen karcsúsodó, krómozott felületű dokkoló karja töri meg, melyet nem tanácsos eltávolítani ? ő egyben az az eszköz, ami miatt megkapta tesztalanyunk az ?Air? kiegészítést. És itt elérkeztünk a valódi újdonsághoz.
Air-ről fúj a szél?
A mostanában egyre több helyen látott Apple Airplay technológia úgy tűnik, Bowers műhelyében is helyet kapott. Miről is van szó? Most már dokkolnunk sem kell ahhoz, hogy zenét hallgassunk. Kiválasztjuk a lejátszani kívánt muzsikát az arra alkalmas Apple mobilkészüléken (iPod/iPhone/iPad) vagy a számítógépünkre telepített iTunes szoftveren, és WiFi alapokon továbbíthatjuk a felvételt, elvileg tömörítetlenül (!) a Zeppelin Air felé. Ezt akárhogy is nézzük, praktikus megoldás: ha iPhone-t használunk, nem kell minden egyes beérkező hívás esetén felpattanni és elrohanni a dokkolóig, hiszen mobilkészülékünk változatlanul a zsebünkben maradhat. Mi több, így a Zeppelint akár egy félreeső helyre is pozícionálhatjuk, ahol 600 eurós befektetésünk nem válik a gyerkőcök, takarítónők, esetleg háziállatok martalékává ? ha már megtaláltuk a számára ideális helyet, onnan kezdve szó szerint egy ujjal sem kell hozzáérnünk. Ha kezelni kívánjuk, abban segítségünkre lesz a mellékelt, apró fényes kavicsot imitáló távvezérlő.