AudioQuest Niagara 1200 tápszűrő teszt
2019. november 18., hétfő, 06:05
AudioQuest audio hifi tápszűrő zavarszűrő AudioQuest tápszűrő AudioQuest zavarszűrő tápszűrő teszt AudioQuest teszt
Megrögzött hifisták között is parázs viták alakulhatnak ki az egyes tápszűrők, működési elvek (aktív-passzív) és egyéb kapcsolódó témák tekintetében. Sokáig egyáltalán nem foglalkoztatott senkit a készülékekbe érkező áram minősége, ám a 80-as évektől kezdve egyre többen kezdték megfigyelni, hogy ez nagyban befolyásolja a kapott hangot. Így kezdődött a mostanában ismert tápkábelek és később tápszűrők fejlesztése; utóbbiak közül az AudioQuest Niagara 1200-at próbálhattuk ki az elsők között, közvetlenül az európai premiert megelőzően!
Bevezetés
Az AudioQuest régóta és méltán híres kiváló minőségű kábeleiről, néhány éve azonban Garth Powell szakmai irányítása alatt, komoly kutatás-fejlesztést követően piacra dobták a Niagara sorozat aktív tápszűrőit is. Az első generáció három tagja a Niagara 1000, 5000 és a zászlóshajó 7000 voltak. A legkisebb modell, a Niagara 1000 helyére lépett most a Niagara 1200, amelynél kinézetben és technológiai oldalról is jelentős változások történtek.
Kezdjük a külsővel. A Niagara 1000 gyakorlatilag egy nagyméretű, széles és magas hálózati elosztóházban tartalmazza az aktív és passzív zajszűrő elemeket. Ehhez képest a Niagara 1200 fekvő elrendezésű, hátlapján találjuk a korábbi hat helyett hét darab - két nagy és öt kis áramfelvételű eszközökhöz szánt - szűrt kimenetet és az IEC szabványú tápcsatlakozót, oldalán pedig bekapcsológomb és egy biztosíték kapott helyet.
A készülék szürke alumínium háza kifejezetten esztétikus, ami egyrészt minőségérzetet kelt, másrészt igen nehéz, harmadrészt viszont praktikus: fekvő helyzetben hifi állványunkba tehetjük, míg oldal- vagy homloklapjára állítva elfér akár állványunk mögött, vagy egyéb kis helyeken is.
A beltartalom tekintetében is komoly változások tanúi lehetünk. A Niagara 1200 több komponensét is nagyobb testvéreitől örökölte, így például a nagyon kis ellenállású, irányított, tömör belső vezetőket, a linearitást és minimális torzítást ígérő kondenzátorokat. Mindezek mellett a be- és kimenetek is alacsony ellenállású és erősen zajcsökkentő, ezüstözött, tiszta berillium-réz érintkezőkkel szereltek. Ezen kívül megtaláljuk még benne az AudioQuest szabadalmaztatott Ground Noise Dissipation zajeloszlató technológiáját is. A gyártó mindezek alapján azt ígéri, hogy mind a rádiófrekvenciás, mind pedig az elektromágneses mezők által keltett zavarok szűrése megoldott. Lássuk, mit tud a Niagara 1200 a gyakorlatban!
Méltó környezetben
Mint minden más eszköz, így természetesen a Niagara 1200 hatása is bizonyos szintű hifi láncban mutatkozik meg igazán. Egy alacsony kategóriás rendszer hangján is javítani fog, ugyanakkor a teljes hatás elérését csak komolyabb további komponensek használatával várhatjuk el. Tesztünk során a Niagara 1200-at saját referencia láncunkban próbáltuk ki: Parasound Zdac V.2 DAC, Naim Supernait 3 sztereó erősítő, Monitor Audio Gold 300 hangsugárzók. Az összekötő és hangsugárzó kábelek tekintetében is igyekeztünk kategórián belül maradni (Nordost Heimdall 2, NeoTech NES-3003 II, AudioQuest) a tápkábelekre ezesetben külön kitérünk. Parasound DAC-unk régóta jó társra talált az IsoTek EVO Elite kifejezetten forráseszközökhöz fejlesztett tápkábelében, míg a Supernait 3-at egy AudioQuest Blizzard típusú tápkábellel csatlakoztattuk. Az áramforrás és a tápszűrő összekötéséhez AudioQuest Monsoon tápkábelt használtunk. A meghallgatáshoz nagyfelbontású, digitális forrásanyagokat szólaltattunk meg, mondhatni szokásos tesztzenéinket. Így akusztikus, klasszikus, jazz, rock és elektronikus felvételek is meghallgatásra kerültek. A Niagara 1200 hatásának valóban plasztikus érzékelése érdekében egymás után hallgattuk zenéinket szűrt és szűretlen árammal, minden esetben azonos tápkábelekkel.
Meghallgatás
Az AudioQuest Niagara 1200 csatlakoztatását követően gyakorlatilag minden esetben előrelépést tapasztaltunk. Sok sávos, komplex felvételek esetében a részletezőképesség és a felbontás növekedése volt szembetűnő, de dinamika és pontosság terén is javulást értünk el. A hangszínpad - különösen a térmélység - megnövekedett, a hangok gyakorlatilag minden irányban kiléptek a szoba falai közül. Akusztikus zenék esetében a természetesség és intimitás kapott nagy hangsúlyt, ilyen zenéket csukott szemmel hallgatva már nem tudtuk megmondani, hogy a zenészek előttünk állnak vagy hangsugárzóinkon keresztül érkezik játékuk. Jazz esetében az apró nüánszok és a jelenlét, realitásérzet növekedett meg, elénk tárult a jazzklub, ahol ezeket a zenéket leginkább el tudjuk képzelni élő valóságukban.
Összességében minden tartomány tisztábbá, pontosabbá vált, a magashangok szebben csilingeltek, míg a basszusok esetében megjelent egy érdekes jelenség, amit magas szériás Monitor Audio hangfalakkal már tapasztaltunk. Szépen, kereken és feszesen szólaltak meg, de folyamatosan az az érzés kerített minket hatalmába, hogy mindjárt elfolynak - ugyanakkor a hangsugárzók mindig pontosan az elfolyás határán fogták meg a mélytartomány ütemeit. Ez a produkció csak minimálisan jelent meg szűretlen áram esetében, míg a tápszűrőt is használva hangsúlyossá vált. Természetesen minden szubjektív, ugyanakkor mi kifejezetten szeretjük ezt a megszólalást.
Összegzés
Ritkán írhatjuk le ilyen sarkosan véleményünket, az AudioQuest Niagara 1200 azonban teret ad rá, hogy kimondjuk: minden zene megszólalásán javított rendszerünkben. A legfontosabb ugyanakkor, hogy a hangképet nem módosítja, a hallottak alapján nincs ún. "sajáthangja". Ez igen szerencsés, hiszen ha felépítünk egy láncot, akkor annak karaktere, hangképe szívünkhöz közel áll, egyáltalán nem szeretnénk, hogy ezt bármi is megváltoztassa. A Niagara 1200 mindenből kicsit többet, kicsit jobbat nyújt anélkül, hogy a hangkaraktert befolyásolná, ellentétben több más eszközzel, amikkel találkoztunk. Véleményünket egy japán úriember gondolataival zárjuk, aki szerint a hifi számára az áram olyan, mint a test számára a vérkeringés: ha az rendben van, akkor nagyon baj nem lehet, ám ha ebbe hiba csúszik, az minden testrészre is kihat. Ha a vérünk, keringésünk nincs rendben, úgy hiába törekszünk egészségre, sajnos nem fogjuk elérni. Ugyanígy immár kijelenthetjük, hogy rossz minőségű árammal a legmagasabb kategóriás hifi komponensek is csak halovány árnyékaik lehetnek önmaguknak, míg minőségi árammal, egy kategóriával jobb hangot kaphatunk, szinte minden rendszerből. A Niagara 1200 pedig pontosan ezt kínálja, akár 3-4 millió forintos rendszer összértékig. Mivel ára is kifejezetten baráti, hatása pedig kizárólag pozitív, nagy örömmel adjuk neki az Ajánlott Vétel elismerést.