AudioQuest Meteor teszt: egy új réz-ezüst hibrid hangfalkábel
Földönkívüliek támadása
2011. október 10., hétfő, 10:30
AudioQuest AudioQuest kábel Meteor Mont Blanc Volcano DBS hangfalkábel kábel audio kábel hifi kábel kábel teszt
A teszt lemezek közül kettőt különösen sokat hallgattunk. Elsőként Roberto Fonseca kubai jazz zongorista albumát a Zamazut, melyet volt szerencsém élőben is hallani, a másik pedig az Album Leaves amelyen Kousay barátomnak volt szerencséje élőben játszani csellóján egy zongora kíséretében. Szóval mindkettőnknek volt elképzelésünk, hogy mit is lenne jó hallani, Kousaynak valamivel több...
A következő sorrendet választottuk: Mont Blanc, Volcano, Meteor, Neotech, Audio Note; természetesen számtalanszor vissza-visszatérve előző kábelekre. Meglepett rögtön az elején, hogy a Mont Blanc- hoz képest a Volcano hangja mennyire különbözött, pedig csak annyi a különbség, hogy 60 %-kal több vezető van benne, minden más gyakorlatilag egyforma. Sokkal nyugodtabban, de mégis dinamikusabban tudja a részleteket kifejezni. A hangszerek jobban elválnak egymástól Fonseca számaiban, ahol ugyan csak öten játszanak, de kicsit BIG BAND hatása van jó néhány számnál. Kousay megfogalmazásában a Mont Blanc ?hifisebb?. Én ezt úgy fejezném ki, hogy minden alapvetően rendben van, semmi fontos nem vész el, semmi kellemetlen nem lóg ki, de összehasonlítva van egy kis erőlködés, még pontosabban erőtartalék hiány. Olyasmihez hasonlítható, amikor egy fiatal, tehetséges operaénekest hasonlítunk Pavarottihoz, vagy egy Megasztár győztest Freddy Mercury-hoz. Amíg csak az elsőket halljuk, semmi hiba, csak hát az utóbbiakban érezzük a tartalék decibeleket, így még az erőteljes szakaszok sem tűnnek megerőltetőnek. A hangkaraktere mindkét kábelnek hasonló, jól hallani a réz vezetőkre jellemző kissé melegebb tónust, igen határozott mélyeket és kiterjedt színpadképet. A zenészek elhelyezkedése a színpadon viszont kicsit elmosódottabb, mint az általam már megszokott Neotech ezüst kábelnél. A Mont Blanc és a Volcano közötti különbségről eszembe jutott, amit egy barátom, aki több márkás sportautót tulajdonolt már, mondott arra a kérdésemre, hogy mi a különbség az ?utcai? és a bi-turbó változat között: ?semmi, csak kétszáz lóerő?. Nekem az utcai változat is megfelelne, mint ahogy a Mont Blanc kábel is már bőven az ?utcai sportautó? kategóriába sorolható és sok rendszerben az a 200 lóerő plusz nem is vehető észre. (Itt érdemes megjegyeznem, hogy a végfokom 1250 W-os csatornánként, és közel 80 négyzetmétert kell betölteni zenével, ami esetleg több terhet ró a hangfalkábelre, mint egy tipikus otthoni rendszer, ahol nem szaladt el ennyire a ló...)
A Meteort bekötve meglepő visszafogottságot tapasztaltunk. A mély hangok egy kicsit megszelídültek, és minden más is egy kicsit pasztellszínűvé vált. Viszonylag rövid hallgatás után félre is tettük, hogy majd később még visszatérünk rá. Visszagondolva ez ahhoz hasonlítható, amikor egy tíz éves gyerek nem tudja levenni a tekintetét a lámpánál várakozó piros Porsche-ről, pedig mellette ott áll egy Bentley Coupe vagy egy Aston Martin DB-9, vagyis a Meteor egy farkas báránybőrben. Így a Meteorról kicsit később.
A következő bő fél órát a Neotech NS-2000 és a Volcano cserélgetésével töltöttük, ami felér egy közepes intenzitású konditermi edzéssel. A Neotech kábel vastagabb, mint az öt éves kisfiam karja, és a Volcano is a ?-es locsolótömlőhöz áll közel méretben. Ráadásul egyik sem igazán flexibilis, így néha úgy éreztem, hogy óriáskígyókkal küzdök, mikor próbáltam őket a helyükre igazítani. Az viszont jó hír, hogy irányba hajlítva nagyjából helyükön maradnak. Mindenesetre egyiket sem javasolnám 20 kg alatti erősítő és hangfal közé. A Neotech egyértelműen szárazabb előadást hozott a szobába, amit én egy kicsit mechanikusnak, kevésbé magával ragadóan hömpölygőnek találtam, igaz kétségkívül több részletet hallottunk. A színpad kicsit közelebb került és a zenészek helye fókuszáltabb lett. Kousay a Neotech bekötése után jegyezte meg, hogy a hangszereknek külön-külön most van a legtermészetesebb hangjuk, és az Album Leaves CD második számát ? amit leginkább hallgattunk ? valahogy így gondolta játszani a felvételkor. Ennek ellenére a Volcano visszakötése mégis felüdülést hozott.
Meg is jegyeztük, hogy valamiféle varázslat van a kábel által hozott hangban, még akkor is, ha nem feltétlen a legtermészetesebb. Valahogy úgy, hogy nem mindig a tökéletes nő (férfi) a legvonzóbb is egyben. Javasoltam, hogy adjunk most a Meteoritnak még egy esélyt. Ekkor csodálkozásunkra (mármint azért mert előtte ezt nem hallottuk) a Meteor jól ötvözte a Volcano és a Neotech pozitívumait. Lehet, hogy ez hibrid, réz-ezüst voltának is köszönhető. Természetesen a prezentáció közelebb áll a Volcanohoz, azonban a zongora kalapácsán mintha vékonyabb lenne a filc, így megkapjuk a Neotech-hez közelítő, kicsit élesebb hangzást. Ugyanakkor a zongorista mintha ezt figyelembe véve finomabban játszana. A Neotech ehhez képest még élesebb, fényesebb hangot hoz a zongorán, valamivel tisztább, hosszabb lecsengéssel. A mélyek a Meteornál is visszafogottabbak. Ha egy skálán, amelyen a mély hangok ?átütő erejét? mérik a Volcano 10, akkor a Meteor 8, a Neotech 7. Ugyanakkor a Neotech az, amelyik a leginkább a kifejezi a zenelejátszás alsó határán levő frekvenciatartományban rejlő finomságokat.
A tesztnap végén betettük az Audio Note Kondo SPc kábelt is. Az Audio Note nagy hírnevet szerzett természetes hangzásáról. Ezt ugyan most is hallottuk, de a jellemzően a középtartományban. Mind a mély, mind a magas frekvencia tartományban sok energiát veszít. Saját kábele ugyan, de Kousay elfogulatlanul mondta, hogy ?vágja a magasakat?. Amúgy szereti a természetes hangját, de a hegedű hangja nem tetszik neki. Az SPc mentségére szolgáljon, hogy még a legolcsóbb Mont Blanc- hoz képest is csak az egyharmadába kerül.
A Meteor és Neotech közötti csata engem tovább foglalkoztatott. Néhány nappal az első tesztet követően felugrott Attila és Péter barátom és belehallgattunk Brian Broomberg Wood című albumába. A nagybőgő teljes nagyságát a Meteor jobban adta vissza, ugyanakkor a dallam valamivel jobban követhető volt a Neotech kábellel, emiatt nekik jobban tetszett. A Volcano és Mont Blanc kábeleket egy idő után visszavittem a KáCsa Audióhoz, de a Meteor ? lassan egy hónapja ? még mindig nálam van, és időnként kicserélem a Neotech-kel. Most sem tudom igazán eldönteni, hogy nekem melyik tetszik jobban. Zenei anyagonként és felvételenként hol egyik, hol másik. Az viszont biztos, hogy a Meteor kb. negyed olyan átmérőjű, így sokkal szoba- és feleség-barátabb kábel. Még egy fontos tényező, amely a Meteor javára dönthet: fele annyiba kerül, mint a Neotech, így az én általam kedvelt zenei világban mindenképpen jobb vétel. Aki nagyrészt rock zenét hallgat, fontos az átütő energia és a szomszéd padlóját is megremegtető basszusgitár és lábdob, esetleg más okok miatt kicsit basszus-szegény a rendszere az feltétlen kérje kölcsön a Volcanot is a KáCsa Audiótól egy próbára.