Revel Performa3 F206 álló hangfal teszt
2015. április 10., péntek, 15:20
Revel audio hifi hangfal hangszóró Revel hangfal hifi hangfal hangfal teszt Revel teszt hifi hangfal teszt Revel hangfal teszt
Miután nemrég belekóstoltunk a legkisebb Concerta, majd legnagyobb Ultima szériába, most az elismert amerikai hangfalgyártó, a Revel középső, Performa3 családjával ismerkedtünk meg közelebbről. Sokáig hallgattuk az F206 álló hangfalat, és cserébe sokat tanultunk.
Hifigyártás tudatosan
A Revel egy teljesen egyedi tesztkamrával is rendelkezik, ahol hangfalait összeméri más gyártók termékeivel. A speciális kialakítású, akusztikailag csillapított helyiségben ún. dupla vakteszteket szoktak végezni, melyek során a hangsugárzókat egy elektronikusan vezérelt, mozgó panelsorra helyezik. A mechanizmus mindig ugyanabba a hallgatói pozícióba állítja az éppen üzemelő hangsugárzót, ugyanakkor egy hangáteresztő fekete vásznat is leeresztenek, hogy a tesztelésbe bevont személyek, elfogultságtól mentes véleményt alkossanak. Az összes jelenleg gyártásban lévő Revel hangfal vissza-visszalátogatott ebbe a helyiségbe, egészen addig, míg a fejlesztők elérték az elvárásuknak megfelelő eredményt.
Tesztalanyunk a Revel kínálatának abszolút "közepét" képviseli. Tervezője, Kevin Voecks már az Ultima sorozat létrehozása előtt is híres volt, a Snell Acoustics és Mirage cégeknél is dolgozott.
Küllem
A Performa3 F206 egy klasszikus, háromutas basszreflex rendszerű hangfal, melynek oldalait erősen lekerekítették, olyannyira, hogy az egybefüggő oldallemez szinte "V" alakban végződik. Indonéziában gyártják, a doboz viszont olasz mesterek munkája, utóbbi a végeredményen azonnal meglátszik, különösen a bútorszerű diófa verzió esetében. Tükörsimára polírozott, fényes felülete által nonstop eleganciát sugall. Hogy a kerekítések harmonizáljanak, a tetőlemezre is rögzítettek egy ívelt "sapka" idomot, ami nem eltávolítható, viszont a mágneses előlap felhelyezésével új értelmet nyer.
Az F206, háromutas felépítése ellenére, egyáltalán nem domináns jelenség, alig több, mint egy méter magas, keskenyedő formáitól pedig még karcsúbbnak is tűnik. A doboz, vékonysága ellenére meglepően stabil, köszönhetően az alján lévő, szélesített fekete talpnak. Természetesen rezgéselnyelő hangfaltüskéket is mellékeltek hozzá, melyek a talp alján lévő menetekbe csavarhatóak. Az alumínium hangszórókat feketére fújták, és a kosárperem is matt fekete, így védőrács nélkül is diszkrét dizájnt kapunk.
A lakk-burok alatt
A laminált rétegekből felépített, többszörösen merevített doboz szilárdsága példaértékű. Koppintásra tömör, csendes hangon reagál, nem spóroltak a belsejében elhelyezett hangelnyelő gyapottal sem. A 16,5 cm-es basszus membránok mögött masszív, tekintélyes méretű mágnesek rejtőznek.
A középsugárzó és a magassugárzó is teljesen elkülönített kamrába került. Utóbbi körül nagyon enyhe meredekségű, finomhangolt hullámvezető tölcsér található, mely a gyártó szerint nem a tisztább részletek megszólaltatását segíti, hanem a középső frekvenciákkal való integrációt. Egyébiránt a 26 kilós tömegű F206-hoz 50-200 W csatornánkénti teljesítményű erősítő párosítását javasolják. Az előre néző basszreflex nyílás praktikus lehet olyan szobákban, ahol a hangsugárzó csak falhoz viszonylag közel helyezhető el.
Hangminőség
Az F206 hangdobozokat nem csak zenével, hanem filmekkel is volt szerencsénk kipróbálni, a hozzá tartozó (C205) centersugárzóval, aktív mélyládával (REL S3) és dipól hátterekkel (S12). Házimozizásnál újfent bebizonyosodott, hogy egy álló hangfal (legyen az bármekkora) önmagában még nem okoz hiánytalan hangzást, tehát ha filmeket is fogunk nézni, akkor az F206 mellé szükséges mélyládát társítani. Ugyancsak tény, hogy a hangdoboz arányaihoz mérten, az Arcam AVR450 és hasonló kategóriájú erősítők jelentik az optimális párosítást.
A Drive c. film egyik, kissé western-hangulatú részletében (a zaciba induló bűnöző rablásra készül, miközben a Mustang utasterében óraketyegés hallatszik) a hangfalak valamennyi akusztikai tulajdonsága előnybe helyezte a jelenetet. Igaz, hogy a Drive forgatókönyve gyenge, mint a harmat, de a tiszta és professzionális hangsávoknak köszönhetően ebbe a pár percbe tökéletesen beleélhettük magunkat. A Performa hangfalak nem puhították és nem sarkították, a részleteket, tisztán, könnyedén és árnyaltan adták vissza mind a tűsarkú cipő kopogását, mind a sofőr kormányra feszülő bőrkesztyűjének nyikorgását. Érdekes, hogy ezek a kis apróságok képesek egyértelműen meggyőzni a hallgatót. Azon nyomban megértettük, hogy mitől jobb a Performa, mint a Concerta... vagy a legtöbb olcsóbb rendszer, amit eddig hallottunk.
Nem kifejezetten azért alakultak ki bennünk elismerő gondolatok, mert a hangfalak elvonták magukról a figyelmet, és jószerivel eltűntek a szobából, átadva helyüket a zenészeknek. Bizonyos értelemben, ebben az árkategóriában el is várható. Arra viszont tényleg nem számítottunk, hogy egy ilyen fizikai paraméterekkel rendelkező hangsugárzó ennyire realisztikus és széles spektrumú tér visszaadására legyen alkalmas. Az F206 az állódobozok testességét a monitorok fürgeségével kombinálta, miközben a felesleges díszítéseket, kiemeléseket nélkülözve, egyből elkalauzolt minket a felvétel lényegéhez. Igaz, hogy önmagában nem rengette meg a szoba légterét, viszont a keresztváltási pontokat, ideális hallgatói távolságból (3-4 méterről), nem vettük észre, ami háromutas doboznál sorsdöntő adottság. Ha az ember ránéz, egyszerűen nem számít arra, hogy a szerény, mattfekete hangszórók mögött ilyen komoly kutatómunka áll. Aztán ahogy a membránok mozgásba lendültek, akkor értettük csak meg, hogy mit ért el a Revel.
Még az Interstellar monumentális orgonazenéje sem okozott portzajt, és a membránok is látszólag elpusztíthatatlan módon viselkedtek. Rezonált alattunk a kanapé, és a hangfal ennek ellenére végig stabilan, kimérten üzemelt. Az F206-ot bátran terhelhettük egészen addig, hogy a mozitermek drámaiságából és a nagyszínpadi koncertek dinamikájából is kapjunk. Hozzátesszük, hogy mindez egy 20 négyzetméteres helyiségben történt. Jó terhelhetőség alatt nem csak azt kell érteni, hogy a hangfalak "tudnak hangosan szólni", hanem azt is, hogy az erősítő jelszintjét 60-70 %-ra állítva, nem csak hangosabbá, hanem dinamikailag teljesebbé, szélesebbé válik a hanginformáció. Tehát ne féljünk magabiztosan hajtani az F206-ot: pontos, gyors és realisztikus módon fog megszólalni pl. egy nagybőgő, és a dupla mélyhangszórónak köszönhetően, szép adagot érezhetünk saját bőrünkön is a hangszer testességéből.
Ekkora hangerőre egy profin összeszerelt, kétutas, állványos hangfal is képes, de a kis doboz, nagy hangerőn bedurvul, vagy ami rosszabb, dinamikailag összecsuklik, hiszen a fizikát nem lehet kikerülni. Más szóval, ha széles dinamikatartományt akarunk, akkor kis szobába is van értelme ekkora méretű, álló hangsugárzót választani. Oscar Peterson ? We Get Requests c. albumát hallgatva tökéletes fantom center-hatás jött létre. Tényleg úgy éreztük, mintha centersugárzó is szólna. A stabil és aprólékosan ábrázolt sztereó teljesítmény példaértékű, ahhoz képest, hogy közel 4 méter távolságra állt egymástól a két hangfal, mi pedig egyenlő oldalú háromszöget zártunk be velük. Szóval kijelenthetjük, hogy az F206 a bőséges tartalékok, a mértékletesség és a helytakarékosság egyik jeles képviselője. 75 % hangerő fölött, magas frekvenciái könnyen hideggé, élessé válhatnak, de az a szint hosszú távon amúgy is halláskárosodást okoz, másrészt pedig, aki nagyobb szobában szeretné "kifuttatni" a hangrendszerét, annak érdemes inkább az eggyel nagyobb, F208 típussal megismerkednie.
Végszó
Bizonyára sokan ismerik az érzést, amikor kilépnek a moziból, de még nem szabadultak ki a film hatása alól. Tesztalanyunk hallgatása után kicsit mi is így éreztük magunkat, csak kóvályogtunk a szobában, újra meg újra odapillantva a látszólag egyszerű hangszórókészlet és a szerényen álldogáló, lakkozott hangfalak irányába. A ?szép hangnál? sokkal több és egzaktabb történt. A Performa3 F206 már kis hangerőn is lényegre törő és pontos, és nem kell a hangfalpár árát még egyszer elköltenünk elektronikára ahhoz, hogy kihozzuk belőle a maximumot. Csak elindítjuk, és nonstop ontja magából a zavarbaejtően élethű hangokat, mindenféle erőlködés nélkül megteremti a zenei stúdiók világát. Vannak leheletnyi korlátai, de gondosan adagolt basszusai egy 20-25 négyzetméter körüli, jó akusztikájú szobában pont elegendőek, és karaktere mind hangszínpadban, mind részletező képességben dicséretes. Mindannyiunkat meggyőzött, és szépítések, magyarázkodás nélkül, pár zeneszámmal és rövid filmjelenettel is azonnal képes volt bebizonyítani, hogy ő csak látszólag nappalibarát megoldás, valójában ízig-vérig high end versenyző.