DALI RUBICON 5 álló hangfal teszt
2017. február 23., csütörtök, 11:05
DALI RUBICON audio hifi hangfal hifi hangfal DALI hangfal hangfal teszt hifi hangfal teszt DALI hangfal teszt
Hűséges olvasóink számára bizonyára nem számít újdonságnak a DALI (Danish Audiophile Loudspeaker Industries) RUBICON nevezetű hangfal családja. 27 hónapja jelent meg honlapunkon cikk egy belőlük összeállított 5.0 rendszerről, ám azóta olyan sok szépet és jót hallottunk legkisebb állódobozuk a RUBICON 5 képességeiről, hogy feltétlenül meg akartunk ismerkedni azzal a modellel is.
A RUBICON 5 állódobozok kinézete nem különösebben figyelemfelkeltő, magasságuk mindössze 89 cm, tehát mélynövésűnek nevezhetőek. Ám ez azonnal megváltozik, amint levesszük róluk a hangszórók takarólapját. Az alumínium keretes, 16,5 centiméteres mélyközép sugárzók bordó, farostokkal teli membránja, az átlagos egy colosnál nagyobb, 2,9 milliméteres selyemdóm és a közvetlenül felette elhelyezkedő ribbonsugárzó bizony mágnesként vonzzák a tekinteteket.
A párhuzamos oldallapokat enyhén ívelt elő- és hátlap köti össze, ennek következtében a nagy hangszóró öntvénykosarának pereme a függőleges középvonaltól a szélek felé haladva egyre jobban kiemelkedik, ami nekünk nagyon tetszett. Ugyanezt tudjuk elmondani a hangfalak oldaljelöléséről. A csatlakozó terminál fölé ragasztott címkéről nem csak a típus és a gyári szám olvasható le, hanem az R és L betűk, melyek a jobb és baloldalra történő elhelyezést jelzik. Ez persze csak ajánlás, mindenki tetszése szerint variálhat velük az elérhető legjobb hangzás érdekében. Mi elfogadtuk a gyári javaslatot és nem bántuk meg.
A teljes frekvencia-tartományt 2+0,5 részre, szakszóval útra osztották, amit első és még második olvasatra is kissé nehéz felfogni. Sokak számára már a hagyományos fél út sem magától értetődően világos, itt ez mást jelent. A RUBICON 5 esetében a következőképpen néz ki a frekvenciák elosztása: a mélyközép hangszóró 2900-ig kap a keresztváltótól, hanggá alakítandó elektromos impulzusokat, idáig nincs min töprengeni. A dóm 2900 és 14000 Hz között muzsikál, tehát a tetejét is vágják. A szalag magassugárzóé a maradék 20000 Hz, amit összeadva kijön a 34000, ez a plusz fél út!
A hibrid magassugárzó modul régóta alkalmazott DALI-s találmány, nem mellékesen szabadalmi oltalom alatt áll, egészen hasonló az EPICON-éhoz, a helyére szerelve is érdekes látványt nyújt, ám az igazi érdekességek az úgynevezett robbantott ábrán vehetőek szemügyre. Köszönet érte a DALI-nak! Ezt a két hangszórót egy közös alumínium öntvény lapra vagy inkább keretre erősítették.
Az említett egységhez a lehető legszorosabban illeszkedő 16,5 centis mélyközép sugárzó számára a másik két hangszórótól elkülönített kamrát alakítottak ki, amely hátrafelé egy reflexcső formájában nyitott. Elismerést érdemel a reflexcsövek külső peremének csavarokkal (5 db) történő rögzítése, így biztosan nem fog évek múlva sem kilazulni, lötyögni, aminek egyenes következménye lenne a zavaró zörgés.
Ez a hangszóró megkapta az EPICON szériából átvett SMC - Soft Magnetic Compound meghajtó "motort", amely csökkenti a nemkívánatos torzításokat, elősegíti a színezetlen hang reprodukálását. A bordó membránokon látható világos fa rostszálak egyfajta DALI védjegyként felfoghatóak, amitől néhányan a DALI-kat kevéssé ismerő vásárlók közül már megrémültek néhányan, azt gondolták, valami hibája van frissen kicsomagolt hangfaluknak.
Az aranyozott kábelcsatlakozók minden igényt kielégítőek, villát és banándugót is fogadnak, a megszorításuk és fellazításuk csekély erőfeszítést igényel, mert a forgórész nagy átmérőjű és jól megragadható. Kettős kábelezésre/erősítésre alkalmas, a két párt összekötő "jumper" lágy, de erős műanyag szigetelést kapott. Ez is perfekt! Ugyanez a dicsérő jelző jár az előlapok rögzítési megoldására. Oly módon rejtették el az ahhoz szükséges kicsiny lukakat, hogy csak a figyelmes szemlélő veszi észre, ha éppen azokat keresi. Ez azért is szerencsés, mert a finom selyem mögött meglehetősen sűrű műanyag rács rejtőzik, ami biztosan nem tesz jót a membránokból kiáramló hanghullámok érintetlenségének.
A hangfalhoz tartozékként mellékelt tüskéket a felhasználónak kell a helyükre csavaroznia, de megállnak az alsó lapra ragasztott kis gumi lábacskákon is, bár elég ingatagon, ami a mélytartomány pontosságának nem tesz jót. Ezért erősen ajánlott a pár perces barkácsolás bevállalása.
Ugyanabban a szobában, változatlan akusztikai körülmények között hallgattuk a RUBICON 5-öt, mint eggyel nagyobb testvérét, csupán az erősítő volt más: Norma IPA-140 helyett Musical Fidelity M5si. A két hangfal összehasonlítása - sajnos nem közvetlenül, csak emlékeink alapján - adta magát, sőt, elkerülhetetlen volt. Legfőbb különbség a színpad magasságában és szélességében mutatkozott. Előbbi a hangdobozok méretéből fakadt, pedig csak 10 centi van köztük, a másikat az erősítő számlájára írjuk, értelemszerűen nem vehette fel a versenyt a közel háromszorosába kerülő Normával. Szó sincs arról, hogy szűk színpadot épített fel a RUBICON 5, csupán nem volt annyira extra széles, mint ami emlékeinkben él. A hangfalakon bőven túl ért, nem is belőlük érkeztek a hanghullámok, csak valahonnan abból az irányból, ahogy kell. Feltétlenül ajánlott a hangdobozok befordításának mértékével, szögével kísérletezni, mert szinte tapintható mértékben tud változni a sztereó térábrázolás, amit a környezet, az akusztika ugyancsak befolyásol.
Még egy RUBICON 5 tulajdonságot megemlítünk, ez a kissé alacsony, 86 dB-es érzékenység. Ezt valamelyest ellensúlyozza a 4 ohmos névleges impedancia, melyen az erősítők nagyobb teljesítmény leadására képesek, mint 8-on, ezért az ajánlott csatornánkénti 60 wattos minimum remélhetőleg nem okoz majd senki számára átugorhatatlan akadályt.
Picit hiányoltuk a Free Bits - Part II padlót remegtető basszusát, majd ezt a frekvencia-tartományt tovább vizsgálva, meghallgattuk egymás után többször Allan Taylor - Four Wild Horses című számának első néhány másodpercét. Meglepetésünkre ott semmi hiányérzet nem jelentkezett, pedig az membránt próbáló effektusokkal kezdődik. Ebből is kiderült, hogy valójában a mélytartomány is teljesen rendben volt, ki sem néztük ebből a kompakt hangfalból, hogy nagyobbakat megszégyenítő módon jeleníti meg az alsó oktávokat. Nem csak erőben és mélységben, hanem részletezettségben is elismerésre méltót alkotott.
Basszus ide vagy oda, nekünk a kombinált felső egység hangja tetszett legjobban a produkcióból. Nem csupán sokáig, ahogy mondani szokás, hanem a végtelenségig hallgatható a RUBICON 5. Pillanatok alatt megszerettette magát, annyira könnyed, levegős, transzparens, valamint részletező magastartományt adott elő, hogy a tesztidőszak leteltével fájó hiányérzetet hagyott maga után. Pedig a helyére kerülő hangfalak is ribbon magassugárzóval büszkélkednek. A triangulum, a seprűvel megszólaltatott dob és a cintányérok elképesztő hitelességgel, finom részletekkel jelentek meg előttünk, erre a tulajdonságra már utaltunk az M5si tesztjében. Ezek mellett a kiváló énekesnő, Eva Cassidy által közvetített érzelmek is eljutottak hozzánk, csak azt kellett eldöntenünk, Ő költözött be a szobánkba, vagy mi voltunk vendégek egy barátságos, meleg klubban. Mindkét lehetőség kedvünkre való.
Nem vitás, ez a DALI hangfalpár is belopta magát a szívünkbe, kivitele példás, hangja kiváló, stílusokban mindenevő, azonban az árát is figyelembe véve picit árnyaltabbá válik a kép. A RUBICON 6 nem annyival drágább, mint amennyivel számunkra többet nyújtott hangzásban, ezért az általa kiérdemelt 5 pontot most nem tudjuk kiosztani az ár/érték arányra. De mint minden egy ilyen tesztben, ez is szubjektív.